Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

همه چیز درباره ماهی گوپی از جمله قیمت خرید و فروش آن

ماهی گوپی از معروف ترین و محبوب ترین ماهی های آب های شیرین و آکواریومی است که با نام های ماهی رنگین کمان و ماهی میلیون نیز شناخته می شود. این ماهی بسیار پر جنب و جوش و فعال و همیشه در حال حرکت است، این ماهی دارای تنوع بسیاری از لحاظ، اندازه، رنگ و شکل دم است. شرایط نگه داری از آن بسیار آسان است و ماهی نسبتا مقاومی است، و روش تکثیر نیز بسیار آسانی دارد. در این نشریه مقاله علمی شیمی فیزیک مختصری در باره تاریخچه، ویژگی ظاهری، ویژگی رفتاری، شرایط نگه داری و تغذیه این آبزی زیبا صحبت می کنیم. در دیگر مقالات جذاب و خواندنی این سایت می توانید درباره سایر حیوانات خانگی از جمله فنچ، همستر، خرگوش لوپ و مینی لوپ، خرگوش بلژیکی، طوطی کاسکو، طوطی کاکادو و ماهی گلد فیش مطالعه کنید.

همه چیز درباره ماهی گوپی از جمله قیمت خرید و فروش آن
همه چیز درباره ماهی گوپی از جمله قیمت خرید و فروش آن

تاریخچه ماهی گوپی

گوپی نام یک گونه از ماهی از خانواده رنگین ماهیان است این ماهی بومی، ونزوئلا، آنتیگوا و باربودا، جامائیکا، ترینیداد، برزیل و گویان است. این ماهی برای اولین بار توسط شخصی به نام رابرت گوپی در سال ۱۸۶۶ کشف شد. کار این ماهی ها مبارزه و از بین بردن لارو پشه ها از آب است، این ماهی ها به دلیل تنوع و زیبایی خاصی که دارند در صنعت ماهی های زینتی خیلی پر طرفدارهستند، همچنین بیشتر دانشمندان در زمینه بوم شناسی و رفتار شناسی از این ماهی به عنوان مدل جاندار استفاده می کنند. گوپی امروزه در سراسر جهان به صورت پرورشی یافت می شود.

ویژگی ظاهری ماهی گوپی

ماده های دارای طول بدن ۶ سانتی مترو نرها دارای طول بدن ۳ سانتی متر است. پوشش بدن در گوپی ماده معمولا ساده و خالی از نقش و نگار است و باله زیر شکم آن بزرگ و گسترده و حالت گردی دارد و زیر شکم آن محلی وجود دارد که نشان دهنده حالت بارداری است. هر چه این ناحیه پر رنگ تر و برآمده تر باشد یعنی زمان زایمان نزدیک تر است. پوشش بدن در نوع نر این ماهی پر از نقش و نگار و رنگ های مختلفی است، باله مقعدی در این نوع به آلت تناسلی تبدیل شده که برای تولید مثل است، آنها اندام کشیده تر و کوچکتری نسبت به نوع ماده دارند.

گوپی ها از لحاظ کروموزومی شبیه انسان ها هستند یعنی دارای ۲۳ جفت کروموزوم که شامل یک جفت کروموزوم جنسی است، تشخیص جنس نر و ماده آنها آسان است زیرا دارای دودیسی جنسی هستند. تنوع شکل دم در این نوع از ماهی ها زیاد است از جمله دارای دم هایی به شکل مثلثی، شمشیری، نیزه ای، گرد و … هستند. طول عمر گوپی ها در طبیعت حدود ۲ سال است.

رنگ بندی گوپی

این ماهی ها تنوع رنگی بسیار زیادی دارند به همین دلیل به آنها ماهی رنگین کمان نیز می گوییم. قسمت پایین بدن آنها رنگی روشن تر از قسمت بالای بدن دارد و یک نوع از این ماهی وجود دارد که بی رنگ بوده و بدنش نور را منعکس می کند که زیبایی بی نظیری به او می دهد. برخی از این ماهی ها دارای طرحی با رنگ های یک دست است و برخی دارای طرح و الگوهای با انواع رنگ های مختلف اند، به عنوان مثال برخی از آنها بر روی تنه و باله های خود نوارهای رنگی دارد و برخی دارای نقطه های سیاهی مانند بدن پلنگ و همچنین برخی مانند موزائیک دارای لکه های نامرتب به هم متصل هستند.

همه چیز درباره ماهی گوپی از جمله قیمت خرید و فروش آن
همه چیز درباره ماهی گوپی از جمله قیمت خرید و فروش آن

ویژگی رفتاری ماهی گوپی

این ماهی ها ماهی های سازگاری هستند و دوست دارند در کنار ماهی های دیگر زندگی کنند، خیلی پر تحرک اند و دائما در حال حرکت می باشند. نوع ماده آن معمولا برای جذب نوع نر باله ها و دم خود را تکان می دهد، گوپی ماهی جان سخت و مقاومی است و با هر شرایطی خودش را وفق می دهد، هنگامی که این ماهی بیمار باشد یا دچار استرس خودش را داخل آکواریوم پنهان می کند. ایم ماهی بسیار دوست داشتنی و برای نگه داری ایده آل است.

همه چیز درباره ماهی گوپی از جمله قیمت خرید و فروش آن
همه چیز درباره ماهی گوپی از جمله قیمت خرید و فروش آن

تولید مثل ماهی گوپی

در سال، دو یا سه نسل از گوپی ها در طبیعت متولد می شوند، نوزادان نیازی به مادر ندارند بدون مادر تغذیه می کنند و بزرگ می شوند و شروع بلوغ ماده ها پس از ۱۰ تا ۲۰ هفته است و تا ۲۰ تا ۴۰ ماهگی می توانند تولید مثل کنند، گوپی های نر در ۷ هفتگی به بلوغ جنسی می رسند. این ماهی ها زنده زا هستند و در هر زایمان خود نوزادان زیادی تولید مثل می کنند، مدت زمان باردای تحت تاثیر عوامل مختلفی بوده و در بیشتر مواقع بین ۲۱ تا ۳۰ روز است.

سرعت بارداری در این نوع ماهی خیلی زیاد است یعنی ماهی ماده بلافاصله بعد از زایمان دوباره آمادگی بارداری را دارد. یک ویژگی که ماهی ماده دارد این است که بعد از جفت گیری و وارد شدن اسپرم به بدن ماهی این اسپرم به مدت ۸ ماه در بدن ماهی ذخیره می شود و می ماند و این ویژگی به نگه داری جمعیت گوپی ها کمک شایانی می کند و زمانی که ماهی نری وجود نداشته باشد تا مدت ها ماهی ماده می تواند به تنهایی بارور شود.

در زمان نزدیک به زایمان زیر شکم ماهی تیره تر می شود به این معنی که آماده زایمان است. همان طور که گفته شد مدت بارداری در ماهیان زنده زا بین ۲۱ تا ۳۰ روز است که تحت تاثیر عواملی مانند درجه حرارت آب است اگر دمای آب بالا باشد مدت بارداری کوتاه است ولی اگر دمای آب پایین باشد مدت بارداری طولانی می شود. تعداد نوزادانی که ماهی به دنیا می آورد بستگی به شکم و هیکل ماهی دارد که معمولا بین ۵ تا ۱۵۰ متغیر است پس هرچه قدر ماهی بزرگ تر باشد، نوزادان بیشتری به دنیا می آورند.

همه چیز درباره ماهی گوپی از جمله قیمت خرید و فروش آن
همه چیز درباره ماهی گوپی از جمله قیمت خرید و فروش آن

تغذیه ماهی گوپی

این ماهی ها همه چیز خوار هستند ولی به طور خاص گیاهخوارهستند و برای تغذیه آنها در زمان تولید مثل از غذاهای گیاهی یا خشک استفاده کنید. برای تغذیه آنها تنوع غذایی داشته باشید زیرا در زیباییشان تاثیر گذار است.

برای تغذیه این ماهی ها مواد غذایی مانند پوسته گیاهی، اسپیرولینا، سبزیجات خام، غذای منجمد و غذای زنده به کار ببرید برای اینکه کمبود مواد مغذی نداشته باشند از یک نوع ماده غذایی به آن ها ندهید مثلا می توانید از کرم های خونی و غذاهای منجمد شده مثل میگو استفاده کنید، همچنین از سبزیجاتی مثل کاهو، نخود فرنگی و خیار نیز می توانید استفاده کنید. بهتر است غذیه آنها روزانه دو بار انجام شود و نباید بیشتر از این صورت بگیرد زیرا ممکن است مشکلاتی را در سلامتی ماهی ایجاد کند و باعث ایجاد مشکلاتی در کیفیت آب آکواریوم شود.

تکثیر ماهی گوپی

برای تکثیر جنس نر و ماده را باید بشناسید همان طور که در بالا  گفتیم جنس ماده دارای پوستی با رنگ بندی ساده است و در زیر شکم خود لکه های سیاه دارد و نوع نر آن دارای پوستی با نقش و نگار زیاد است. تکثیر این ماهی خیلی آسان است ولی باید چند نکته را رعایت کنید اول اینکه دمای آب تکثیر ۲۶ تا ۲۸ درجه باشد.

محل تکثیر آن ها باید جدا از ماهی های دیگر باشد و این محل را با گیاهان دریایی پر کنید تا نوزاد ماهی ها در زیر آنها پنهان شود تا در از دست ماهی های دیگر و حتی ماهی نر در امان باشد تا توسط آنها خوره نشود، روش دیگراینکه بچه ماهی ها را بعد از به دنیا آمدن از مادر جدا کرده ودر مکان دیگری قرار دهید با اینکه این کار به مادر استرس فراوانی می دهد ولی نتیجه بهتری بدست می آید. اگر شرایط ایده ال که شامل محیط مناسب، تغذیه مقوی و کافی باشد در یک ماهگی بچه ماهی ها به بلوغ می رسند .

همه چیز درباره ماهی گوپی از جمله قیمت خرید و فروش آن
همه چیز درباره ماهی گوپی از جمله قیمت خرید و فروش آن

شرایط نگه داری ماهی گوپی در آکواریوم

چون این ماهی بومی آب های شیرین آریکای جنوبی است بنابرای محل نگه داری از آنها باید شرایط آن آب ها را داشته باشد. آکواریوم متعلق به این ماهی ها  بهتراست در اندازه ۱۸ لیتر به بالا باشد و دمای ایده ال برای نگه داری از آنها بین ۷۵ تا ۸۲ درجه سانتی گراد است پس باید دما سنج و گرم کننده در آکواریوم موجود باشد ونیز آکواریوم دارای فیلتر تصفیه کننده آب باشد از وسایل مهم دیگر که از اهمیت زیادی برخوردار است وجود فیلتر در آکواریوم است که سایزش بستگی به اندازه آکواریوم دارد ویک نکته ph مناسب برای نگه داری از این ماهی ها میانگین ۷ تا ۷.۲ است.

گیاهان مورد استفاده در آکواریوم ماهی گوپی

 

گیاهان ایده ال و مناسب برای نگه داری از این ماهی ها گیاهان شمشیر و آمازون است و شما می توانید از گیاهان زنده و سنگ برای تزئین بستر آکواریوم استفاده کرد که کاملا سلیقه ای است. این ماهی ها اغلب در قسمت بالایی و میانی آکواریوم حرکت می کنند برای کمک به تصفیه آب آکواریوم بهتر از از گیاه شناور جاوا ماس استفاده شود فقط یک نکته نباید از گیاهان زیاد در آکواریوم استفاده کرد و هر هفته آکوریوم را تمیز کرد.

کلا این ماهی ها صلح طلب هستند و با ماهی های دیگر آب شیرین کنار می آیند، بهترین رفیق برای آنها جنس مخالف خودشان است ولی از انواع ماهی های مناسب دیگر می توان پلاتیز، گورامیس، مولی، تترس و کوریدوراس را نام برد. اگر قصد دارید از دیگر آبزیان استفاده کنید قورباغه آفریقایی بهترین گزینه است. فقط این نکته را به یاد داشته باشید از نگه داری بارب ها، کوسه های دم قرمز و تتراس های وحشی در کنار گوپی ها پرهیز کنید.

همه چیز درباره ماهی گوپی از جمله قیمت خرید و فروش آن
همه چیز درباره ماهی گوپی از جمله قیمت خرید و فروش آن

بیماری های ماهی گوپی

گوپی ها ماهی های جان سخت هستند و خیلی مقاوم بنابراین کمتر مستعد بیماری هستند. در زیر به چند نمونه از بیماری ها اشاره می کنیم.

بیماری ایچ

از بیماری های شایع در بین ماهی گوپی است که در این بیماری لکه های سفیدی بر روی پوست ماهی ظاهر می شود که از طریق داروهای مخصوصی درمان می شود که این داروها را در فروشگاهای حیوانات خانگی می توان یافت.

عفونت قارچی

این بیماری دم بلند ماهی را درگیر می کند. پوسیدگی باله و دم و پارگی آنها که این بیماری هم از طریق داروهای مخصوص قابل درمان است. برای کاهش احتمال ورود بیماری به مخزن شرایط زیرباید رعایت شود. همیشه شرایط آب را بهینه نگه دارید و قبل از استفاده هر چیز در آکواریوم را حتما تمیز بشورید عوامل استرس زا را از آنها دور نگه دارید، رژیم غذایی آنها متنوع باشد و دور آنها را بیش از حد شلوغ نکنید.

این ماهی ها جزو ماهی های کوچک هستند و می توانند در فضای کوچک زندگی کنند بنابراین نباید حتما در آکواریوم بزرگ زندگی کنند. حجم آکواریوم مناسب برای این ماهی ها همان قانون کلی یک گالن آب برای یک اینچ از ماهی کافی است.

قیمت خرید و فروش ماهی گوپی

ماهی های گوپی با توجه به نرخ روز، اندازه و شکلشان قیمت خرید و فروش متفاوتی دارند که می توانید آن ها را از مراکز فروش مربوطه تهیه کنید.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا