Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

آشنایی با ماهی گورامی و قیمت و خرید و فروش آن

ماهی گورامی یکی از گونه ماهی های آب شیرین است که داری ۱۲۰ گونه است. این ماهی بومی آب های شیرین آسیای جنوبی و آفریقا است، از ویژگی بارز آن ساختار بدنش است که زمانی که اکسیژن محلول در آب کم باشد این ماهی قادر است از اکسیژن هوا استفاده کند و تنفس کند، محفظه ای به نام لابیرنت در بالای آبشش های گورامی وجود دارد که وظیفه تنفس را برعهده دارد که درون آن حفره های کوچکی به نام لاملا وجود دارد، پوشیده از غشایی پر از مویرگ های خونی است که هوایی که ماهی تنفس می کند اکسیژن خود را هنگام عبور از این دستگاه از دست می دهد و از طریق مویرگ ها اکسیژن را وارد جریان خون بدن می کند.

در این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک شما را با انواع، ویژگی و قیمت و خرید و فروش ماهی گورامی نگارنگ بیشتر آشنا می کنیم. در دیگر مقالات این نشریه با انواع خرگوش ها، طوطی کاسکو، مرغ مینا، ماهی گوپی، فرشته ماهی، دلقک ماهی و … آشنا شوید.

آشنایی با ماهی گورامی و قیمت و خرید و فروش آن
آشنایی با ماهی گورامی و قیمت و خرید و فروش آن

زیستگاه ماهی گورامی

این ماهی بومی جنوب آسیا است که بیشتر در رودخانه ها، استخرها، مزارع برنج و دریاچه ها یافت می شود اما امروزه در کشورهای سنگاپور، کلمبیا و ایالات متحده آمریکا نیز می توان از این ماهی پیدا کرد.

ویژگی ظاهری ماهی گورامی

این ماهی در راسته ماهی های هزار توی است که ماهی هایی با یک عضو تنفسی هستند و این توانایی را دارند که مستقیم از اکسیژن موجود در هوا تنفس کنند. طول بدن آن در حدود ۱۰ تا ۱۲ سانتی متر است و برخی از آنها می توانند تا ۴۰ سانتیمتر نیز رشد داشته باشند، طول عمرش نیز ۵ تا ۱۰ سال است. در این گونه از ماهی ها جنس نر دارای اندام و جثه بزرگتری نسبت به جنس ماده است.

ویژگی رفتاری ماهی گورامی

ماهی گورامی در کل ماهی آرام و صلح جویی است فقط برخی از گونه های آن رفتار خشنی را نشان می دهند. این ماهی همان طور که گفتیم این توانایی را دارد که با استفاده از اندام تنفس خود به طور مستقیم از هوا اکسیژن دریافت کند. گورامی  اجتماعی است و بیشتر دوست دارد به صورت گروهی زندگی کند که در این حالت شاداب و سرحال تر است. چون این ماهی به رود خانه های آب شیرین استوایی متعلق است دوست دارد در سطح میانی و سطح فوقانی آب شنا کند.

انواع ماهی گورامی

ماهی گورامی دارای انواع مختلفی است که عبارتند از: گورامی مرواریدی، گورامی غول پیکر، گورامی دارف، گرامی دو خال، گورامی مهتاب، گورامی دم شانه ای، گورامی دارف طلایی عسلی، گورامی کوتوله عسلی، گورامی شیری، گورامی بهشتی، گورامی دارف عسلی قرمز، گورامی شکلاتی، گورامی آبی، گورامی نواری، گورامی پلاتنیوم، گورامی طلوع خورشید، گورامی پوست ماری، گورامی بالن و …که در زیر به معرفی برخی از آنها می پردازیم.

آشنایی با ماهی گورامی و قیمت و خرید و فروش آن
آشنایی با ماهی گورامی و قیمت و خرید و فروش آن

ماهی گورامی مرواریدی

گورامی مرواریدی یکی از زیباترین گونه های گورامی است که نگه داری از این ماهی زیبایی خاصی به آکواریوم شما می بخشد. گورامی بومی مالزی، سوماترا و جزایر بورنئو است. طول بدن جنس نر این ماهی ۱۲۰ میلیمتر و جنس ماده کمتر از ۱۲۰ میلیمتر است، از گونه دیگر این تیره می توان گورامی سیلور گرامی، گورامی آبی و گورامی گاز بی را نام برد. این ماهی آرام و صلح جو است و فقط در فصل تخم ریزی نوع نر ممکن است رفتار خشنی مانند زدن ضربه با باله های خود انجام بدهد، بیشتر دوست دارد در سطح میانی و سطح فوقانی آب شنا کنند.دمای مناسب برای نگه داری از این ماهی ۲۴ تا ۲۸ درجه سانتی گراد است و ph مناسب برای این ماهی ۵.۵ تا ۷.۵ است.

البته این ماهی اختلاف زیاد ph را تحمل کند، دارای اندام تنفسی اضافی است که می تواند اکسیژن مورد نیازش را مستقیم از آب بدست بیاورد، آکواریوم محل زندگی این ماهی بهتر است با گیاهان آبزی تزئین شود که بسیار خوشایند برای این ماهی است. از لحاظ تغذیه همه چیز خوار است، تغذیه این ماهی در طبیعت از طریق لارو پشه ها، کرم های خونی، بی مهرگان آبزی، جلبک ها، و گیاهان آبی انجام می شود و گاهی این ماهی از حشراتی که نزدیک سطح آب می شوند نیز تغذیه می کند، در شرایط اسارت برای تغذیه این ماهی از پولکی، میگوی زنده آب شور، غذاهای منجمد مانند کرم های خونی می توانید استفاده کنید. این ماهی با انواع ماهیان گیاه خوار و برخی از گوشت خواران صلح جو سازگار است.

آشنایی با ماهی گورامی و قیمت و خرید و فروش آن
آشنایی با ماهی گورامی و قیمت و خرید و فروش آن

ماهی گورامی غول پیکر

این ماهی با نام های گورامی گوشتخوار و اسفرانوس نیز شناخته می شود. طول بدن آن در حود ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر است اما در آکواریوم های بزرگ طول بدنی در حدود ۵۰ تا ۶۰ سانتیمتر نیز گزارش شده است و طول عمر این ماهی تا ۲۵ سال نیز است، این ماهی دارای رنگ های بسیار زیبایی از جمله سفید-خاکستری، خاکستری، سفید و کرم است. در زمان بچگی این ماهی بسیارشبیه گورامی های معمولی است ولی وقتی به بلوغ می رسد تغییر شکل و شمایل می دهد و تبدیل به گورامی بزرگ و جذابی می شود، ماهی بسیار مقاومی است و در شرایط سخت می تواند به خوبی زندگی کند.

برای نگه داری از این نوع ماهی آکواریوم خیلی بزرگ لازم است چون این ماهی خیلی سریع رشد می کند و بزرگ می شود، دمای مناسب برای نگه داری از این ماهی ۲۴ تا ۲۷ است و ph مناسب برای آنها ۶ تا ۷ است. اگر می خواهید چند عدد از گورامی را با هم نگه داری کنید در داخل آکواریوم از پوشش گیاهی و صخره ای استفاده کنید زیرا این ماهی ها در زمان که کوچک هستند با هم درگیر می شوند بنابراین باید جایی برای مخفی شدن داشته باشند. از لحاظ تغذیه همه چیز خوار است و برای تغذیه آن می توانید از غذاهای خشک، غذاهای منجمد، غذاهای گوشتی و دل گاو و جگر استفاده کنید. از ماهی های ساز گار با این ماهی اکثر ماهی های گوشتخوارو جسور را می توان نام برد.

ماهی گورامی دارف

این ماهی با نام های گورامی آبی پودری و گورامی قرمز نیز شناخته می شود. این ماهی بومی هند، گنگ، براهماپوترا، جومنا و آب هایی با پوشش گیاهی متراکم است، در رودخانه های شمالی هند بسیار فراوان از این ماهی یافت می شود و جزء ماهی های خوراکی است. طول بدن گورامی در حدودی ۵ سانتی متر است، اندام و جثه ماهی نر کمی بزرگتر از ماهی ماده است و طول عمر این ماهی در حدود ۴ سال است. ماهی نر دارای رنگ نارنجی-قرمز بسیار درخشان است که خطوط آبی فیروزه ای آن را تشکیل داده است و تا انتهای باله ها امتداد دارد و ماهی ماده دارای رنگ آبی-خاکستری و نقره ای تیره است که مانند نوع نر شفاف و براق نیست، این ماهی دارای رنگبندی بسیار زیبایی مانند رنگین کمان سرخ، قرمز، آبی و نئون است.

ین ماهی دارای خلق و خوی آرام و صلح جویی است و بیشتر دوست دارد در قسمت بالایی و میانی آب شنا کند، دمای مناسب برای نگه داری از این ماهی ۲۲ تا ۲۸ درجه سانتی گراد است و ph مناسب برای آنها ۶ تا ۷.۵ است، آکواریوم محل نگه داری از این ماهی بهتر است پوشیده از گیاهان آبزی باشد. از لحاظ  این ماهی همه چیز خوار است و در طبیعت این ماهی از حشرات کوچک و لاروهای روی سطح آب و همچنین جلبک تغذیه می کند برای تغذیه این ماهی در آکواریوم از پولکی، غذاهای خشک، غذاهای منجمد و غذاهای زنده استفاده کرد .

آشنایی با ماهی گورامی و قیمت و خرید و فروش آن
آشنایی با ماهی گورامی و قیمت و خرید و فروش آن

ماهی گورامی بهشتی

این ماهی بومی کره، چین، ویتنام جنوبی و تایوان است. طول بدن آن در حدود ۹ سانتی متر است و طول عمر این ماهی در حدود ۴ سال است. در سال ۱۸۶۸ برای اولین بار در پاریس برای نگه داری در آکواریوم مورد استفاده قرار گرفت. ماهی صلح جو و آرامی است.

ماهی گورامی آبی

این ماهی با نام گورامی سه خال نیز شناخته می شود، این ماهی دارای دو خال است یکی از خال ها در قسمت مرکزی بدن این ماهی است و خال بعدی در قسمت میانی دو و بدن است و خال سوم همان چشم های این ماهی است. این ماهی دارای رنگبندی زیبایی است که با توجه به شرایط مختلف تغییر می کند.

ماهی گورامی بالن

شکل بدن این ماهی با گورامی های دیگر متفاوت است، این ماهی دارای بدنی گرد است که بیشتر به ماهی پرت شباهت دارد. رنگ بدن این ماهی سفید متمایل به صورتی است که این ماهی با نام های گورامی صورتی نیز شناخته می شود. گورامی دارای خلق و خوی صلح جویی است، دمای مناسب برای نگه داری از این ماهی ۲۲ تا ۲۷ درجه سانتی گراد است و ph مناسب برای آنها ۶ تا ۸.۸ است و بهترین آکواریوم برای این ماهی پوشیده از گیاهان و تخته سنگ است که محلی برای مخفی شدن داشته باشد. از لحاظ تغذیه همه چیز خوار است و برای تغذیه آن از انواع غذاها مانند جلبک دریایی، غذاهای منجمد، میگوی آب شور و کرم خونی استفاده کرد. از ماهی های سازگار با این ماهی می توان ماهی مولی، دم شمشیری، بارب و انواع لوچ ها را نام برد.

آشنایی با ماهی گورامی و قیمت و خرید و فروش آن
آشنایی با ماهی گورامی و قیمت و خرید و فروش آن

ماهی گورامی پوست ماهی

این ماهی بومی مالزی، تایلند، سنگاپور و ویتنام است. رشد این ماهی نسبت به گونه های دیگر زیاد است و طول تا ۲۰ سانتی متر دارد و جزء ماهی های خوراکی در برخی از کشور ها است. از لحاظ خلق و خوی آرام و صلح طلب است، دمای مناسب برای نگه داری از این ماهی ۲۲ تا ۳۰ درجه سانتی گراد است و ph مناسب برای آنها ۶ تا ۸.۳ است و حداقل حجم آکواریوم مورد نیاز برای این ماهی ۱۵۰ لیتر بسیار مناسب است و آکواریوم پوشیده از گیاهان و تخته سنگ و چوب مناسب است. از لحاظ تغذیه همه چیز خوار است و برای تغذیه این ماهی از جلبک دریایی، غذاهای خشک، غذاهای منجمد، کرم خونی و میگوی آب شور استفاده کرد.

شرایط نگه داری از ماهی گورامی

دمای مناسب برای نگه داری از این ماهی ۲۴ تا ۲۸ درجه سانتی گراد است دلیل دمای بالا به سبب زیستگاه این ماهی است و phمناسب برای آنها ۶ تا ۷.۵ است و سختی آب در حدود ۱۵۰ تا ۴۰۰ میلی گرم بر لیتر است. آکواریوم با پوشش گیاهی برای این ماهی بسیار ایده آل است، ماهی به دلیل ساختار ویژه آبشش های خود می تواند بدون پمپ هوا در آکواریوم زندگی کند.

تغذیه ماهی گورامی

این ماهی همه چیز خوار است در طبیعت این ماهی از حشرات کوچک، لاروها، جلبک ها و سایر گیاهان تغذیه می کنند، در آکواریوم می توانید برای تغذیه این ماهی از پولکی، غذای خشک، کرم خونی، میکس دل و جگر و همچنین قرص سبزی استفاده کرد. در فصل تولید مثل از غذاهای کوچک زنده مانند آرتمیا و لارو ماهیان کوچک استفاده کرد.

آشنایی با ماهی گورامی و قیمت و خرید و فروش آن
آشنایی با ماهی گورامی و قیمت و خرید و فروش آن

تشخیص جنس نر و ماده ماهی گورامی

باله پشتی در ماهی نر بلندتر و نوک تیز تر است، جثه و اندام ماهی نر بلند، باریک و لاغر است ولی ماهی ماده بدنی چاق، گرد و گسترده ای دارد. باله زیر شکمی ماهی نر درازتر از ماهی ماده است.

بیماری ماهی گورامی

گورامی ماهی مقاومی است و کمتر مستعد بیماری است ولی ممکن است دچار بیماری های قارچی، انگلی و ویروسی شود از جمله بیماری هایی که ممکن است این ماهی دچارش شود بیماری سفیدک و پوسیدگی باله و دم است.

قیمت خرید و فروش ماهی گورامی

برای خرید این ماهی از سایت های معتبر و پت شاپ ها کمک بگیرید. قیمت خرید و فروش این ماهی با توجه به نوع، رنگ و سن متفاوت است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا