Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

رژیم موز چیست؟ انواع؛ دستورالعمل و نکات مهم رژیم

رژیم موز یک برنامه رژیمی جالب  برای کاهش وزن است. اما نباید به این رژیم زیاد دلخوش بود. با توجه به اینکه موز برای سلامتی  و کاهش وزن خواص کمی ندارد. ، ولیکن این رژیم باعث ازدست دادن برخی مواد مغذی و ویتامین ها می شود. برخی رژیم‌های  لاغری معمولاً ماده غذایی جادویی ای را پیشنهاد می کنند که به کاهش وزن کمک می‌کند. به عنوان مثال، در این رژیم از موزاستفاده می شود. در این رژیم‌ها، موزرا با شیر مخلوط می‌ کنند و می گویند که  به اندازه‌ای که نیاز دارید کالری مصرف کنید.رژیمی که تنها خوردن موز را مجاز می داند، یا هرنوع رژیم دیگرکه روی یک ماده غذایی تمرکز دارد. روشی خطرناک برای کاهش وزن است. دراین مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک درباره این رژیم، روش انجام آن و مزایای و معایب این روش صحبت کردیم. با ما همراه باشید.

رژیم موز چیست؟ انواع؛ دستورالعمل و نکات مهم رژیم
رژیم موز چیست؟ انواع؛ دستورالعمل و نکات مهم رژیم

انواع رژیم غذایی موز

رژیم سه روزه موز، رژیم غذایی موز و دارچین، رژیم شیر و موز. از انواع مختلفی از این رژیم است که در این مقاله قصد توضیح آن ها را د اریم.

رژیم سه روزه موز

انواع مختلفی ازرژیم موز وجود دارد، یکی از انواع این رژیم، برنامه رژیمی سه روزه موز است. در رژیم غذایی ۳ روزه موز، فرد به مدت چهار تا پنج موز همراه با شیر مصرف می کند. یعنی ابتدا یک موز می خورد، ۲ ساعت بعد یک فنجان شیر می نوشد، ۲ ساعت بعد یک موز را می خورد و همین کار را ادامه می دهد. البته، این رژیم، مانند برنامه رژیمی کانادایی یا برنامه رژیمی شیر و خرما، یک برنامه رژیمی تجربی است و مبنای علمی ندارد.

رژیم غذایی موز و دارچین

این میوه کم کالری و سرشار از فیبر است. فیبر باعث می شود برای مدت طولانی تری احساس سیری داشته باشید، بنابراین از پرخوری جلوگیری می کند. دارچین نیز خاصیت چربی سوزی است و می تواند نقش  بسیار موثری در کاهش وزن داشته باشد. دارچین از نظر فیبر غنی است. فیبر موجود در دارچین مانند فیبر موز باعث ایجاد حس سیری می شود.

رژیم غذایی شیر و موز

رژیم موز چیست؟ انواع؛ دستورالعمل و نکات مهم رژیم
رژیم موز چیست؟ انواع؛ دستورالعمل و نکات مهم رژیم

برنامه رژیمی شیر و موز شکل دیگری از این رژیم است. کسانی که رژیم غذایی شیر و موز را تجربه کردند، اعتقاد دارند که یکی از ساده ترین روش ها برای کاهش وزن، رژیم شیر و موز است.  زمانی که تصمیم به کاهش وزن سریع گرفته ای، این رژیم می تواند به شما کمک کند. با پیروی از رژیم غذایی شیر و موز به مدت سه یا چهار روز، ممکن است سریع وزن کم کنید زیرا این رژیم غذایی چربی های اضافی بدن را می سوزاند

فواید رژیم موز

موز از نظر فیبر غنی است. افرادی که به تناسب اندام خود اهمیت می دهند، و نسبت به دریافت فیبر غذایی حساس هستند. فیبر خوراکی نسبت به هضم در روده  مقاوم است و این خاصیت را دارد که تمام کالری‌های خود را قبل از هضم شدن همراه با مواد دیگر از دستگاه گوارش انسان دفع کند. این اتفاق باعث می شود که کالری اضافی جذب بدن نشود.بنابراین فرد دچار اضافه وزن نمی شود.

یکی دیگر از مزایای مصرف موز این است که موز بیشترین مقدار نشاسته مقاوم را در بین اکثر مواد غذایی دارد. نشاسته مقاوم نوعی فیبر است. نشاسته دارای خواصی است که باعث می شود دستگاه گوارش برای هضم  وادار می کند که فعالیت بیشتری نیاز داشته باشد. در ابتدا، نشاسته مقاوم در برابر هضم  معده مقاومت می کند، پس از آن نشاسته  به اطلاح در شکم آرام می گیرید و فیبر مقاوم موجود در آن تخمیر می شود. در نتیجه این تخمیر، محصولات تجزیه متنوعی تولید می شود که این محصولات نقش موثری در افزایش چربی سوزی در بدن دارند. نشاسته مقاوم و فیبر باعث افزایش حجم غذایی در داخل معده می شود. این موضوع باعث می شود معده پر شود و در نتیجه احساس سیری کند و اشتها کاهش یابد. این امر باعث کاهش وزن و لاغری می شود. برای آشنایی با سایر رژیم های غذایی مطالعه مقالات رژیم روزه داری توصیه می شود.

بررسی و نقد رژیم موز:

تعدادی از منتقدان این رژیم غذایی معتقدند که تأثیر این رژیم بر کاهش وزن همیشه از نظر علمی تایید نشده است و تأثیر آن در حال حاضر در نظر علمی ثابت نشده است. هم چنین رژیم موز ، یک رژیم تک بعدی است که برنامه کاهش وزن روزانه آن از یک نوع غذا تشکیل شده است، بنابراین نمی تواند تمام نیاز های بدن را برای انواع ویتامین ها و مواد معدنی برآورده کند. زیرا به طور کلی مواد مغذی موجود در محصولات گوشتی، به خصوص ویتامین B12، در موز به اندازه جزیی وجود دارد.

در نهایت، این یک رژیم  کم کالری است که از طریق ایجاد احساس سیری  در فرداز دریافت کالری بیشتر  پیشگیری می کند. البته این رژیم  فقط شامل یک نوع ماده غذایی می شود و نباید برای طولانی مدت ادامه یابد، زیرا در این صورت بدن با کمبود ویتامین های مورد نظر روبرو خواهد شد.

فیبر رژیمی

همانطور که در مقاله برنامه رژیمی فیبر توضیح دادیم، موز از نظر فیبر غذایی غنی است. فیبر رژیمی برای کسانی که سایز کمر بزرگی دارند مفید است. فیبر غذایی در روده تجزیه نمی شود. در واقع، این فیبر باعث می شود کالری مواد غذایی که خوردید  کمتر جذب شو د و کمتر چاق کننده باشد. متخصصان تغذیه بر این باورند که اکثر افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند و از یک رژیم غذایی غربی پیروی می کنند، باید مصرف فیبر خود را افزایش دهند.

نشاسته موز مقاوم

موز دارای نوعی فیبر به نام نشاسته مقاوم است.  برای دستگاه گوارش انسان فرایند تجزیه فیبر بسیار مشکل است. نشاسته مقاوم، همانطور که از اسمش مشخص است، نسبت به نشاسته معمولی سخت تر است. زمانی که موز را می خورید فیبر مقاوم تخمیر می شود. این فیبر فرآیند سوزاندن چربی های بدن را تسریع می کند. فیبر غذایی و نشاسته های مقاوم علاوه بر این معده را پر می کند و به فرد اجازه می دهد مدت بیشتری سیر بماند.

عوارض رژیم شیر موز

رژیم موز چیست؟ انواع؛ دستورالعمل و نکات مهم رژیم

این رژیم هم مشکلات خود را دارد. با این که افزایش فیبر غذایی و  ویتامین C خطرناک به نظر نمی رسد، اما مخالفان این رژیم، آن را به دلیل نداشتن شواهد تجربی و اثبات علمی بی تاثیر بودن آن در کاهش وزن متهم کردند. این رژیم بر پایه یک نوع خوراکی است و  به تنهایی نمی تواند خواسته های غذایی شما را برآورده کند و برای استفاده طولانی مدت مناسب نیست. به طور مثال مواد مغذی موجود در محصولات گوشتی، به ویژه ویتامین b12، به مقدار بسیار کمی در موز مشاهده می شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا