Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص کلوزاپین (Clozapine) چیست ؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

قرص کلوزاپین یک داروی ضد روان پریشی است که در درمان اسکیزوفرنی مقاوم و برای کاهش خطر خودکشی در بیماران اسکیزوفرنی استفاده می شود. این دارو برای درمان برخی اختلالات روانی/خلقتی (اسکیزوفرنی، اختلالات اسکیزوافکتیو) استفاده می شود. کلوزاپین یک داروی روانپزشکی (نوع ضد روان پریشی) است که با کمک به بازگرداندن تعادل برخی از مواد طبیعی (انتقال دهنده های عصبی) در مغز عمل می کند. این به شما کمک می کند که واضح تر و مثبت تر در مورد خود فکر کنید، کمتر عصبی شوید و در زندگی روزمره شرکت کنید. در نشریه جهان شیمی فیزیک از متفورمین و فلوکستین مقالاتی منتشر شده است. در این مطلب شما را با قرص کلوزاپین آشنا میکنیم.

قرص کلوزاپین برای چیست

یک دی بنزودیازپین سه حلقه ای که به عنوان یک عامل ضد روان پریشی غیر معمول طبقه بندی می شود. چندین نوع گیرنده سیستم عصبی مرکزی را متصل می کند و مشخصات دارویی منحصر به فردی را نشان می دهد. کلوزاپین یک آنتاگونیست سروتونین است. تمایل زیادی به چندین گیرنده دوپامینرژیک نشان می دهد، اما تنها تضاد ضعیفی را در گیرنده دوپامین D2 نشان می دهد، گیرنده ای که معمولا تصور می شود فعالیت نورولپتیک را تعدیل می کند. آگرانولوسیتوز یک عارضه نامطلوب عمده همراه با تجویز این عامل است.

فارماکودینامیک قرص کلوزاپین

قرص کلوزاپین یک عامل روانگردان متعلق به کلاس شیمیایی مشتقات بنزیزوکسازول است و برای درمان اسکیزوفرنی اندیکاسیون دارد. کلوزاپین یک آنتاگونیست مونوآمینرژیک انتخابی با میل ترکیبی بالا برای سروتونین نوع ۲، دوپامین نوع ۲ (D2)، ۱ و ۲ آدرنرژیک و گیرنده های هیستامینرژیک H1 است. کلوزاپین به عنوان یک آنتاگونیست در گیرنده های دیگر عمل می کند، اما با قدرت کمتر. تضاد در گیرنده های غیر از دوپامین و ۵HT2 با قرابت های گیرنده مشابه ممکن است برخی از سایر عوارض درمانی و جانبی کلوزاپین را توضیح دهد. آنتاگونیسم کلوزاپین با گیرنده های موسکارینی M1-5 ممکن است اثرات آنتی کولینرژیک آن را توضیح دهد. تضاد کلوزاپین با گیرنده های هیستامین H1 ممکن است خواب آلودگی مشاهده شده با این دارو را توضیح دهد. تضاد کلوزاپین با گیرنده های آدرنرژیک a1 ممکن است افت فشار خون ارتواستاتیک مشاهده شده با این دارو را توضیح دهد.

بیماران باید در مورد خطر واکنش‌های حساسیت مفرط مانند آگرانولوسیتوز و میوکاردیت با مصرف کلوزاپین مشاوره شوند. آگرانولوسیتوز ناشی از کلوزاپین، که کاهش تعداد مطلق نوتروفیل‌ها یا تعداد گلبول‌های سفید خون است، بیمار را در معرض افزایش خطر عفونت قرار می‌دهد. آگرانولوسیتوز به احتمال زیاد در ۳-۶ ماه اول درمان رخ می دهد، اما همچنان می تواند پس از سال ها درمان رخ دهد. تصور می‌شود که این مکانیسم یک واکنش مستقل از دوز و با واسطه ایمنی در برابر نوتروفیل‌ها باشد.

بیماران به‌شدت با آزمایش‌های آزمایشگاهی (شمارش کامل خون با افتراقی) کنترل می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که آگرانولوسیتوز تشخیص داده شده و در صورت بروز آن درمان می‌شود. فواصل یک هفته ای، اما به فواصل دو هفته ای در شش ماه، و سپس فواصل چهار هفته ای در دوازده ماه، اگر نتایج آزمایشگاهی در محدوده مناسبی قرار داشته باشد، افزایش می یابد. در صورت بروز هرگونه وقفه در درمان، ممکن است پارامترهای پایش تغییر کند.

قرص کلوزاپین (Clozapine) چیست ؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
قرص کلوزاپین (Clozapine) چیست ؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

مکانیسم عمل قرص کلوزاپین

اثر ضد روان پریشی کلوزاپین احتمالا از طریق ترکیبی از اثرات آنتوژیستیک در گیرنده های D2 در مسیر مزولیمبیک و گیرنده های ۵-HT2A در قشر فرونتال انجام می شود. تضاد D2 علائم مثبت را تسکین می دهد در حالی که آنتاگونیسم ۵-HT2A علائم منفی را کاهش می دهد.

قرص کلوزاپین ۲۵ برای چیست

قرص کلوزاپین برای درمان علائم اسکیزوفرنی (بیماری روانی که باعث اختلال یا تفکر غیرمعمول، از دست دادن علاقه به زندگی، و احساسات قوی یا نامناسب می شود) در افرادی که با داروهای دیگر یاری نشده اند یا سعی در خودکشی دارند استفاده می شود. به احتمال زیاد سعی در کشتن یا آسیب رساندن دوباره به خود دارند. کلوزاپین در دسته ای از داروها به نام آنتی سایکوتیک های آتیپیک قرار دارد. با تغییر فعالیت برخی از مواد طبیعی در مغز عمل می کند.

نحوه استفاده از قرص کلوزاپین

کلوزاپین به صورت قرص، قرص متلاشی کننده خوراکی (قرصی که به سرعت در دهان حل می شود) و سوسپانسیون خوراکی (مایع) برای مصرف خوراکی عرضه می شود. یک یا دو بار مصرف می شود. کلوزاپین را تقریبا در زمان(های) یکسانی هر روز مصرف کنید. کمتر یا بیشتر از آن مصرف نکنید یا بیشتر از آنچه پزشک تجویز کرده است مصرف نکنید.

کلوزاپین اسکیزوفرنی را کنترل می کند اما آن را درمان نمی کند. ممکن است چندین هفته یا بیشتر طول بکشد تا اینکه شما فواید کامل کلوزاپین را احساس کنید. حتی اگر احساس خوبی دارید به مصرف کلوزاپین ادامه دهید. بدون مشورت با پزشک مصرف کلوزاپین را قطع نکنید.

شروع مصرف این دارو با دوز کم، افزایش آهسته دوز برای کاهش عوارض جانبی مانند سرگیجه، خواب آلودگی و تشنج بسیار مهم است. دوز شما بر اساس وضعیت پزشکی و پاسخ شما به درمان است. از آنجایی که کلوزاپین می‌تواند باعث کاهش گلبول‌های سفید خون شود، باید طبق دستور، آزمایش‌های خون را به طور منظم انجام دهید.

عوارض مصرف قرص کلوزاپین

کلوزاپین ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. اگر هر یک از این علائم شدید است یا از بین نمی رود، به پزشک خود اطلاع دهید:

  • خواب آلودگی
  • سرگیجه، احساس بی ثباتی، یا مشکل در حفظ تعادل
  • افزایش ترشح بزاق
  • دهان خشک
  • بی قراری
  • سردرد
قرص کلوزاپین (Clozapine) چیست ؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
قرص کلوزاپین (Clozapine) چیست ؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

برخی از عوارض جانبی می تواند جدی باشد. اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، با پزشک تماس بگیرید:

  • یبوست؛ حالت تهوع؛ تورم یا درد معده؛ یا استفراغ
  • دست دادن که نمی توانید کنترل کنید
  • غش کردن
  • افتادن
  • مشکل در ادرار کردن یا از دست دادن کنترل مثانه
  • گیجی
  • تغییرات در بینایی
  • لرزش
  • سفتی شدید عضلات
  • تعریق
  • تغییرات در رفتار
  • خونریزی یا کبودی غیر معمول
  • از دست دادن اشتها
  • ناراحتی معده
  • زرد شدن پوست یا چشم
  • درد در سمت راست بالای معده
  • کمبود انرژی

کلوزاپین ممکن است عوارض جانبی دیگری ایجاد کند. آب دهان، خواب آلودگی، سرگیجه، سبکی سر، سردرد، لرزش (لرزش)، مشکلات بینایی (مانند تاری دید)، یبوست و افزایش وزن ممکن است رخ دهد. بسیاری از این اثرات (به ویژه خواب آلودگی) با عادت کردن بدن شما به دارو کاهش می یابد. اگر هر یک از این اثرات باقی ماند یا بدتر شد، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید. برای جلوگیری از یبوست، فیبر بخورید، آب بنوشید و ورزش کنید. همچنین ملین مصرف کنید.

این دارو باعث افزایش قند خون میشود و می تواند سبب دیابت شود. اگر علائم قند خون بالا مانند افزایش تشنگی/ادرار را دارید، فورا به پزشک خود اطلاع دهید. اگر قبلا دیابت دارید، قند خون خود را به طور مرتب طبق دستور بررسی کنید و نتایج را با پزشک خود در میان بگذارید. ممکن است پزشک شما نیاز به تنظیم داروهای دیابت، برنامه ورزشی یا رژیم غذایی شما داشته باشد.

این دارو سبب افزایش وزن قابل توجه و افزایش سطح کلسترول (یا تری گلیسیرید) میشود. این اثرات، همراه با دیابت، ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد. خطرات و مزایای درمان را با پزشک خود در میان بگذارید.

در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی جدی، از جمله: انقباضات صورت/عضله، تشنج، حرکات غیرقابل کنترل، قطع شدن تنفس در هنگام خواب، مشکل در ادرار کردن، یبوست شدید، به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر عوارض جانبی بسیار جدی دارید، به پزشک مراجعه کنید، از جمله: سرگیجه شدید، غش، تغییرات ذهنی/خلقتی، مشکل در تنفس با ورزش، ضعف ناگهانی، درد/قرمزی/تورم بازوها/پاها، تهوع/استفراغ مداوم، درد معده/شکم، زردی چشم/پوست.

این دارو سبب یک بیماری بسیار جدی به نام سندرم بدخیم نورولپتیک میشود. در صورت داشتن هر یک از علائم زیر به پزشک مراجعه کنید: تب، سفتی عضلات/درد/حساسیت/ضعف، خستگی شدید، گیجی شدید، تعریق، ضربان قلب سریع/نامنظم، ادرار تیره، علائم مشکلات کلیوی (مانند تغییر در مقدار ادرار).

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو بعید است، اما در صورت بروز، فورا به پزشک مراجعه کنید. علائم یک واکنش آلرژیک جدی ممکن است شامل: بثورات پوستی، خارش/تورم (به ویژه در صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفسی باشد.

مصرف بیش از حد قرص کلوزاپین

در صورت مصرف بیش از حد، با اورژانس تماس بگیرید. علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سرگیجه
  • غش کردن
  • تنفس آهسته
  • تغییر در ضربان قلب
  • از دست دادن هوشیاری
قرص کلوزاپین (Clozapine) چیست ؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
قرص کلوزاپین (Clozapine) چیست ؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

موارد احتیاط قبل از مصرف قرص کلوزاپین

اگر به آن حساسیت دارید یا هر گونه حساسیت دیگری دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا مشکلات دیگر شود.

قبل از استفاده از این دارو، تاریخچه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به خصوص: سابقه اختلالات خونی (مانند لوسمی، کاهش تعداد گلبول های سفید خون)، مشکلات روده (مانند ایلئوس فلجی، سندرم روده تحریک پذیر)، مشکلات تنفسی، دیابت. /سابقه خانوادگی دیابت، سطح کلسترول/تری گلیسیرید بالا، گلوکوم، مشکلات قلبی، مشکلات کلیوی، مشکلات کبدی، چاقی/سابقه خانوادگی چاقی، تشنج، مشکل در ادرار کردن (به عنوان مثال، به دلیل بزرگ شدن پروستات)، مشکلات تنفسی در خواب (خواب) آپنه).

کلوزاپین ممکن است باعث ایجاد شرایطی شود که بر ریتم قلب تاثیر می گذارد. می تواند سبب ضربان قلب سریع/نامنظم جدی (به ندرت کشنده) و سایر علائم (مانند سرگیجه شدید، غش) شود.

سطوح پایین پتاسیم یا منیزیم در خون طولانی شدن QT را زیاد میکند. این خطر ممکن است در صورت استفاده از داروهای خاص مانند دیورتیک ها یا شرایطی مانند تعریق شدید، اسهال یا استفراغ افزایش یابد.

این دارو سبب سرگیجه یا خواب آلودگی یا تاری دید میشود. ماری جوانا می تواند سبب سرگیجه یا خواب آلودگی شما شود. تا زمانی که بتوانید با خیال راحت این کار را انجام ندهید، رانندگی نکنید، از ماشین آلات استفاده نکنید، یا کاری که نیاز به هوشیاری یا دید واضح دارد انجام ندهید. قبل از انجام جراحی، به پزشک یا دندانپزشک خود بگویید که از این دارو استفاده می کنید.

محصولات مایع یا قرص های محلول ممکن است حاوی قند و/یا آسپارتام باشند. محصولات مایع همچنین ممکن است حاوی الکل باشند. اگر مبتلا به دیابت، بیماری کبد، فنیل کتونوری هستید که نیاز به محدود کردن این مواد در رژیم غذایی دارید و احتیاط کنید. از پزشک یا داروساز خود در مورد استفاده ایمن از این محصول سوال کنید.

افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو، به ویژه یبوست، مشکل در ادرار کردن، خواب آلودگی، سرگیجه، سبکی سر و طولانی شدن QT حساس تر باشند. خواب آلودگی، سرگیجه و سبکی سر خطر افتادن را افزایش میدهد.

در دوران بارداری، این دارو باید فقط در صورت نیاز مصرف شود. نوزادانی که از مادرانی که در ۳ ماه آخر بارداری از این دارو استفاده کرده‌اند، به ندرت ممکن است علائمی از جمله سفتی یا لرزش ماهیچه‌ها، خواب‌آلودگی، مشکلات تغذیه/تنفس، یا گریه مداوم داشته باشند. اگر هر یک از این علائم را در نوزاد خود به خصوص در ماه اول مشاهده کردید، به پزشک اطلاع دهید.

از آنجایی که مشکلات روانی/خلقتی درمان نشده (مانند اسکیزوفرنی، اختلالات اسکیزوافکتیو) می تواند یک بیماری جدی باشد، مصرف این دارو را متوقف نکنید مگر اینکه پزشکتان دستور دهد. اگر قصد بارداری دارید با پزشک در مورد فواید و خطرات استفاده از این دارو در دوران بارداری صحبت کنید.

این دارو ممکن است وارد شیر مادر شود و اثرات نامطلوبی بر روی شیرخوار داشته باشد. هنگام مصرف کلوزاپین تغذیه با شیر مادر توصیه نمی شود. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید

تداخلات دارویی قرص کلوزاپین

تداخلات دارویی بر نحوه عملکرد دارو تاثیر دارد یا خطر عوارض جانبی را افزایش میدهد. این لیست شامل تمام تداخلات دارویی نیست. فهرستی از تمام دارو که استفاده می کنید را با پزشک و داروساز به اشتراک بگذارید. هیچ دارویی را بدون تایید پزشک شروع، قطع یا تغییر ندهید. محصولی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشد متوکلوپرامید است.

سایر داروها می توانند بر حذف کلوزاپین از بدن شما تأثیر بگذارند، که ممکن است بر نحوه عملکرد کلوزاپین تاثیر بگذارد. به عنوان مثال می توان به فلووکسامین، ریفامایسین ها (مانند ریفابوتین، ریفامپین)، ساکویناویر، خار مریم، داروهای مورد استفاده برای درمان تشنج (مانند کاربامازپین، فنی توئین) و غیره اشاره کرد.

اگر محصولات دیگری که باعث خواب‌آلودگی می‌شوند مانند داروهای شبه افیونی یا مسکن‌های سرفه (مانند کدئین، هیدروکودون)، الکل، ماری‌جوانا (حشیش)، داروهای خواب یا اضطراب (مانند آلپرازولام، لورازپام، زولپیدم) مصرف می‌کنید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. شل کننده های عضلات (کاریزوپرودول، سیکلوبنزاپرین) یا آنتی هیستامین (ستیریزین، دیفن هیدرامین).

مصرف سیگار سبب کاهش سطح خونی دارو می شود. اگر سیگار می کشید یا اخیرا سیگار را ترک کرده اید به پزشک خود اطلاع دهید.

قیمت قرص کلوزاپین

قیمت این قرص مانند تمام داروها باتوجه به نرخ ارز متفاوت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا