Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

خواص نمک حمام چیست؟ فواید، مضرات، نحوه مصرف و قیمت خرید

آیا می‌دانستید یکی از  راه‌های مقابله با شیوع بیماری‌ها و مراقبت از پوست و مو در جهان، استفاده از نمک حمام است. آیا شما ازدسته افرادی هستید که بخواهید این روش درمانی را تجربه کند؟، اما حتی درباره نمک حمام و خواص آن اطلاعاتی ندارید؟

خواندن این بخش از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به تمام سوالات شما را در مورد این موضوع پاسخ می دهد؟ البته زمانی که بدانید نمک حمام یا نمک بدن چیست، فواید آن چیست و روش استفاده از آن چیست، می توانید به راحتی از خواص منحصر به فرد این ماده فوق العاده متناسب با شرایط خود بهره ببرید. پس تا پایان این مقاله همراه باشید.

نمک حمام چیست؟

خواص نمک حمام چیست؟ فواید، مضرات، نحوه مصرف و قیمت خرید
خواص نمک حمام چیست؟ فواید، مضرات، نحوه مصرف و قیمت خرید

اولین موضوعی که به آن می پردازیم ،این است که نمک حمام چیست؟ در پاسخ به این سوال که نمک حمام چیست باید بگوییم که تمام مواد معدنی قابل محلول در آب را نمک حمام می نامند که در ترکیب که بسیاری از مواد معدنی در آن قرار دارند و در چشمه های آب گرم به طور عمده تولید می شود. این مواد معدنی عبارتند از سولفات منیزیم، کلرید سدیم (نمک)، بی کربنات سدیم (جوش شیرین)، بوراکس و غیره.

در کارخانه‌ها ممکن است برای تولید نمک حمام به آن رنگ‌، اسانس‌ و روغن‌ اضافه می‌شوند، دلیل آن این است که در حین استفاده به خوبی کف می‌کنند و حالت جوشان داشته باشد. همانطور که قبلا ذکر شد، نمک حمام غنی از منیزیم است .تقریباً همه می‌دانند که منیزیم دومین عنصر فراوان در سلول‌ها است و دربسیاری از واکنش های حیاتی بدن انسان از جمله تولید انرژی، دفع سموم و… دارد. هم چنین کمبود منیزیم باعث خستگی مزمن و … می شود.حالا که اهمیت منیزیم در تصویر و مشکلاتی که به دلیل کمبود آن برای ما ایجاد می کند را فهمیدید، عملاً بهتر متوجه می شوید که مفید بودن ماده ای مانند نمک حمام غنی از منیزیم برای افراد است. استفاده از این نمک باعث جذب منیزیم از طریق منافذ و پوست می شود تا از مشکلات مربوط به کمبود این ماده ضروری جلوگیری شود.

نمک های حمام به عنوان راهی ارزان برای درمان بیماری های روحی و جسمی است.این نمک ها بدون مشکل در آب حمام گرم حل می شوند و از زمان های دور برای کاهش درد و استرس مورد استفاده قرار می گرفت.

ظاهر نمک حمام

خواص نمک حمام چیست؟ فواید، مضرات، نحوه مصرف و قیمت خرید
خواص نمک حمام چیست؟ فواید، مضرات، نحوه مصرف و قیمت خرید

این نمک به نظر می رسد شبیه نمک خوراکی است و به راحتی در آب گرم حل می شود, به همین دلیل است که شما ممکن است آن را با عنوان “نمک طعام” بشناسید. این نمک در عین اینکه ظاهری مانند نمک طعام دارد، اما کاملاً طعم آن با نمک طعام متفاوت است. طعم نمک اپسوم یا نمک حمام کاملا تلخ و ناخوشایند است و دانه های آن درشت تر از نمک طعام است.

خواص نمک حمام

ریلکس کننده

آن چه همه طرفداران این نمک دوست دارند خواص آرام بخش و ریلکس کنندگی بدن است. این ویژگی به دلیل مقدار بالای منیزیم موجود در آن است که بافت های عضلانی را نرم می کند و همچنین جریان خون و خون رسانی به آن ها را بهبود می بخشد. حمام کردن با آب گرم و نمک حمام می تواند گرفتگی عضلانی و درد فیزیکی را کاهش دهد، بنابراین پس از فعالیت روزانه بسیار سفارش می شود.

سم زدا

استفاده از این نمک نیز به عنوان یکی از تکنیک های درمان برای سم زدایی است. پوست یکی از محل های است که توکسین یعنی سم در آن تجمع می یابد، که این سموم ناشی از فعل و انفعالات بدن است. یک راه مناسب برای شستن توکسین از پوست ،حمام نمک حمام است. شما می توانید وان را با آب گرم پر کنید، از این نمک و چند قطره از روغن عصاره گیاهی مورد علاقه خود را برای کمک به از بین بردن توکسین از پوست خود به آن اضافه کنید.

بهبود دهنده عملکرد آنزیم ها

این نمک همچنین می تواند به عملکرد آنزیم های درون بدن کمک کند. آنزیم ها نقش بسیار مهمی در حفظ سلول های درون بدن دارند. آن ها فعالیت بین سلولی را افزایش می دهند و از آنجا که منیزیم نقش مهمی در فعالیت فیزیولوژیک داخل سلولی دارد، کمبود مواد معدنی می تواند مشکلات عصبی عضلانی ایجاد کند. اعتقاد بر این است که سولفات منیزیم در نمک های حمام می تواند در رفع کمبود منیزیم موثر باشد و از طریق سطح پوست وارد جریان خون شود. البته شواهد پزشکی برای اثبات این موضوع هنوز ارائه نشده است.

تنظیم کننده هورمون

علاوه بر مزایایی که در بالا ذکر شد، منیزیم مزایای دیگری نیز دارد. منیزیم به شما این امکان را می دهد که بهتر بخوابید و ضربان قلب منظم تری داشته باشید و همچنین قند خون و هورمون ها را کنترل کنید. این بدان معنا نیست که نمک حمام تنها به دلیل خواص منیزیم است که شما به دنبال آن می روید. گوگرد در نمک اپسوم نیز دارای خواص فراوانی است و می تواند به تولید گلوتاتیون کمک کند. گلوتاتیون مهم ترین آنتی اکسیدان بدن است که نقش کلیدی در فعالیت های شیمیایی حیاتی بدن دارد.

رفع حساسیت و التهاب پوست

این نمک از می توانند عفونت و قرمزی پوست را که در نتیجه اگزما یا پسوریازیس و همچنین مشکلات پای ورزشکاربه وجود می آید را کاهش دهند. شما می توانید این نمک را در وان حمام خود بریزید و سپس وان را با آب گرم پر کنید. با دست خود آب را بهم بزنید و به حل شدن نمک کمک کنید. برای کاهش عفونت و حساسیت پوست تان به مدت ۲۰ دقیقه در وان بمانید.

لایه بردار و اسکراب

خواص نمک حمام چیست؟ فواید، مضرات، نحوه مصرف و قیمت خرید
خواص نمک حمام چیست؟ فواید، مضرات، نحوه مصرف و قیمت خرید

همچنین شما می توانید ازاین نمک را به عنوان اسکراب استفاده کنید. مقدار کمی از آن را با روغن بادام ترکیب کنید و به آهستگی روی پوست صورت و بدن بمالید. این کار علاوه بر افزایش جریان خون، لایه ای از سلول های مرده پوست را از بین می برد و پوست شما می تواند ازخواص مواد معدنی منیزیم و گوگرد استفاده کند.

روش استفاده از نمک حمام

  • دمای آب را گرم نه خیلی داغ که باعث قرمزی پوست شود انتخاب کنید.
  • دو پیمانه از نمک را داخل آب حل کنید و ۱۲ دقیقه با آرامش درون آن قرار بگیرید تا متوجه شل شدن عضلات و مفاصل شوید.
  • سه بار در هفته به این روش حمام کنید.
  • افراد باردار بهتر است قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنند.

مضرات نمک حمام

با وجود تمام مزایا و فواید نمک حمام، مصرف آن نیز می تواند مضراتی داشته باشد که در موارد زیر  به معرفی آن پرداخته ایم.  ام اقبل از پاسخ دادن به این پرسش که مضرات این نمک چیست؟ به این نکته باید بپردازیم که تمام مشکلاتی که در موارد زیر به آن اشاره شده است

به دلیل استفاده بیش از حد از این نمک است ، و این بدان معنی است که استفاده در حد تعادل از آن هیچ گونه مشکلی را به وجود نمی آورد.

هم چنین در نظر داشته باشید که این مشکلات  زمانی پیش می آید که شما نمک دریا را به صورت خوراکی مصرف کرده باشید و در روش های مختلف استفاده, چنین نتایجی به هیچ عنوان به وجود نمی آید.

تهوع، سردرد و سرگیجه :مواد معدنی موجود دراین نمک اگر بیشتر از حد مجاز مصرف شود باعث بروز علایمی مانند تهوع، سردرد و سرگیجه می شود.

حساسیت و واکنش های آلرژیک: استفاده از این نمک یک روش درمان طبیعی است، اما مصرف بیش از حد می تواند آلرژی را در برخی افراد هدف قرار دهد.

این نشانه ها شامل خارش و دانه های قرمز رنگ است که از علائم معمول واکنش های آلرژیک محسوب می شود. اگر که شما سابقه واکنش های آلرژیک دارید,  قبل از استفاده از نمک حمام با یک پزشک متخصص مشورت کنید و به یاد داشته باشید  اگر این ماده  به پوست شما آسیب برساند.هیچ گونه ارزشی ندارد.

موارد منع مصرف نمک حمام

زنان باردار و شیرده باید از عوارض جانبی این نمک آگاه باشند. با توجه به این واقعیت بدن آن ها بیشتر حساس است و می تواند خطرات جبران ناپذیر برای آنها داشته باشد. مضرات استفاده از نمک حمام برای خانم های باردار و شیره زیاد است. به این دلیل به خانم های باردار هشدار داده می شود که از نمک حمام استفاده نکنند.

مصرف این نمک در زنان باردار و شیرده علاوه براینکه به سلامتی آنها لطمه می زند برای سلامتی کودک آن ها نیز خطرناک خواهد بود.

همانطور که در بخش  مزایای این نمک یاد گرفتید، نمک حمام دارای خاصیت ملینی است. بنابراین اگر آن را به مقدار زیاد مصرف کنید، می تواند باعث  ایجاد اسهال، نفخ و معده  است.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا