Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص اچ دی چیست؟ عوارض، موارد مصرف و کاربرد آن

برای این که از بارداری جلوگیری کنید می توانید از روش های مختلفی مثل روش های طبیعی، استفاده از کاندوم، استفاده از دستگاه آی یو دی و مصرف قرص های پیشگیری مثل ال دی و اچ دی استفاده کنید. قرص اچ دی ترکیبی از هورمون های مختلف زنانه مثل لوونورژسترل و اتینیل استرادیول است که جلوی آزاد شدن هورمون های زنانه و تخمک گذاری را می گیرد. در اثر مصرف این قرص تغییراتی در بافت داخلی رحم و ماده مخاطی آن ایجاد می شود که در نتیجه مانع از برخورد تخمک با اسپرم می شود. قرص های ضد بارداری دوز های مختلفی از استروژن و پروژستین را دارند و مصرف طولانی آن ها تعداد چرخه های قاعدگی شما را در طول یک سال کاهش می دهد.

ما می خواهیم در این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک درباره موارد مصرف، کاربرد، عوارض، نحوه مصرف و تداخلات دارویی قرص اچ دی صحبت کنیم. در دیگر مقالاتی که در این سایت وجود دارد شما می توانید درباره موضوعات مختلف دیگری از جمله قرص امپاگلیفلوزین، قرص زاناکس، قرص لیور پاور، پودر واریوکلد، شربت برونکلدین، قرص مکیدنی لیکوفار، قرص آدومدز، پودر گلوکومان، قرص اپتی وومن گلدن لایف، قرص اکتی من، قرص اکتی وومن، تائورین، کپسول فارماژلیتان، کپسول گابا فانتوم نوتریشن، قرص سوماتریپتان، قرص مولتی وگان، کپسول بوستر لیور و قطره خوراکی سیلیمارین نیز اطلاعات کسب کنید.

قرص اچ دی چیست؟

این قرص از جمله قرص های ضد بارداری است که با مشورت پزشک گاهی هم برای درمان کیست تخمدان تجویز می شود. این قرص ترکیبی از استروژن و پروژسترون است که با مکانیسم توقف تخمک گذاری و افزایش ترشح رحم برای جلوگیری از رسیدن اسپرم به تخمک از بارداری جلوگیری می کند. به افراد زیر ۲۰ سال توصیه می شود که از این قرص استفاده نکنند.

نحوه مصرف قرص اچ دی برای جلوگیری از بارداری

این قرص ها در یک بسته ۲۱ تایی ارائه می شوند که باید مصرفشان را از روز اول قاعدگی شروع کرده و تمام محتویات بسته را طی ۲۱ روز تمام کنید، سپس طی ۷ روز قرص مصرف نکنید و در روز هشتم مصرف بسته بعدی را آغاز کنید. اگر این قرص را طبق برنامه و سر ساعت مصرف کنید، امکان بارداری بسیار کم خواهد بود.

قرص اچ دی چیست؟ عوارض، موارد مصرف و کاربرد آن
قرص اچ دی چیست؟ عوارض، موارد مصرف و کاربرد آن

نحوه مصرف قرص اچ دی برای موارد اورژانسی

در مواردی برای این که جلوی رابطه جنسی را بگیرید نیز می توانید از این قرص استفاده کنید. دو عدد قرص اچ دی را در اولین فرصت بعد از یک رابطه جنسی پر خطر مصرف کنید و حدود ۱۲ ساعت بعد دو عدد دیگر از این قرص را بخورید. از آن جایی که افراد معمولا در پی مصرف این قرص دچار استفراغ و حالت تهوع می شوند، بهتر است آن را با معده خالی مصرف نکنید و قبل از مصرف آن از قرص های ضد تهوع استفاده کنید. مصرف این قرص به صورت اورژانسی نباید زیاد باشد چرا که خطرناک است و تا حد امکان از روش های ضد بارداری دیگر استفاده کنید.

فراموشی مصرف اچ دی

اگر مصرف قرص را فراموش کردید، می توانید در صورت یاد آوری آن را مصرف کنید مگر این که به نوبت بعدی مصرف نزدیک باشد که باید تا آن زمان صبر کنید. اگر مصرف دو نوبت متوالی از قرص را فراموش کردید، دو روز بعد دو عدد از قرص بخورید. در صورتی که سه نوبت متوالی مصرف قرص را فراموش کردید باید تا ماه بعدی قاعدگی صبر کنید و بسته جدید را شروع کنید.

کاربرد و موارد مصرف قرص اچ دی

این قرص پیشگیری کننده که از ترکیب پروژستین و استروژن ایجاد می شود، با کاهش سطح استروئید های آندروژن از رها شدن تخمک ها، لانه گزینی و انتقال تخمک بارور به لوله رحمی  جلوگیری می کند. استفاده از این دارو برای افراد زیر ۲۰ سال توصیه نمی شود و مصرف طولانی مدتش برای جلوگیری از بارداری خطرناک است و بهتر است به عنوان جایگزین آن از قرص ال دی استفاده کنید که میزان هورمون هایش کمتر است. از جمله موارد مصرف اچ دی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

کاهش قاعدگی دردناک و تعداد دفعات آن

تسکین فشار های روحی در سندرم پیش از قاعدگی

تنظیم سیکل قاعدگی

کاهش حجم خون ناشی از قاعدگی

پیشگیری از سرطان آندومتر یا تخمدان

کاهش کیست های تخمدانی

پیشگیری از بارداری

فیبروکیستیک تخمدان که یک بیماری خوش خیم است

اگر به دنبال مصرف این قرص دچار اسهال و استفراغ شدید می شوید بهتر است از جایگزینی برای این دارو استفاده کنید چرا که اسهال و استفراغ موجب کاهش جذب این دارو می شود.

میزان تاثیر قرص اچ دی

مصرف این قرص تا حدود ۹۲ درصد می تواند از بارداری جلوگیری کند به این معنی که از هر ۱۰۰ نفری که برای جلوگیری از بارداری از این قرص استفاده می کنند ممکن است ۸ نفر باردار شوند. این درصد خطا به دلیل اشتباهات انسانی است و اگر دارو را در شرایط ایده آل مصرف کنیم این درصد به ۹۹ می رسد. شرایط ایده زمانی است که فرد به طور منظم هر ۲۱ عدد قرص را مصرف کند و به محض اتمام بسته بعدی را آغاز کند. ساعت مصرف این قرص در طول روز فرقی ندارد ولی باید هر روز طی ساعت مشخصی انجام گیرد.

قرص اچ دی چیست؟ عوارض، موارد مصرف و کاربرد آن
قرص اچ دی چیست؟ عوارض، موارد مصرف و کاربرد آن

هشدار مصرف قرص اچ دی

در افرادی که کمتر از ۴۵ سال سن دارند، مصرف طولانی مدت این قرص می تواند احتمال ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد.

احتمال بروز فشار خون بالا در پی مصرف

افرادی که فیبروئید های رحمی یا دیابت ناشی از بارداری داشته اند مصرف این دارو باید با احتیاط صورت بگیرد.

اگر بعد از مصرف دچار اسهال یا استفراغ شدید شدید، اثر بخشی دارو کاهش می یابد و بهتر است از روش دیگری برای جلوگیری از بارداری استفاده کنید.

مصرف این دارو برای خانم های جوان با کمتر از ۲۰ سال سن و کسانی که اصلا باردار نشده اند، توصیه نمی شود این دارو را برای مدت طولانی مصرف کنند.

عوارض قرص اچ دی

مصرف این قرص نیز مانند مصرف هر دارویی می تواند عوارض جانبی داشته باشد که در ادامه از برخی از آن ها یاد می کنیم.

افزایش وزن

بالا بردن احتمال ابتلا به سرطان پستان

آکنه

پر مویی

استفراغ

سردرد های ملایم یا شدید میگرنی

افزایش فشار خون

ترومبوآمبولیسم

ظاهر شدن لکه های بی رنگ یا قهوه ای روی پوست

افزایش احتمال ابتلا به بیماری های ریوی و تشکیل سنگ های صفراوی

خون ریزی های نامنظم دوران قاعدگی

موارد منع مصرف قرص اچ دی

کسانی که هر یک از مشکلات زیر را دارند بهتر است از مصرف اچ دی اجتناب کنند.

تومور های کبدی

نارسایی کبد

بیماری های ترومبوآمبولیک

بیماری های مغزی عروقی

بیماری شریان کرونر

سکته قلبی

سرطان پستان

بالا بودن مادرزادی چربی خون

سرطان دستگاه تناسلی زنانه

خون ریزی مهبلی

سرطان های وابسته به هورمون

قرص اچ دی چیست؟ عوارض، موارد مصرف و کاربرد آن
قرص اچ دی چیست؟ عوارض، موارد مصرف و کاربرد آن

تداخل دارویی قرص اچ دی

مصرف این دارو می تواند تغییراتی در نتیجه آزمایشاتی مثل ارزیابی هورمون های تیروئیدی، هورمون های جنسی و گلوکورتیکوئید و تست تحمل گلوکز ایجاد کند.

مصرف این قرص با ضد انعقاد های خون مثل وارفارین تداخل دارد و مصرف هم زمان آن ها موجب افزایش غلظت پلاسمایی سیکلوسپورین می شود.

ترکیباتی مثل آنتی بیوتیک ها از جمله تتراسایکلین و آمپی سیلیسن، ضد باکتری هایی مثل ریفامپین و دارو های ضد صرع مثل فنی توئین، پریمیدون، کاربامازپین و فنوباربیتال و ترکیبات ضد قارچ مثل گریزئوفولوین متابولیسم قرص های جلوگیری کننده از بارداری را افزایش می دهند ولی اثرشان روی اچ دی زیاد نیست.

 

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا