Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

ماست ایسلندی چیست؟ از خواص آن برای ورزشکاران چه می دانیم؟

ماست ایسلندی که اولین بار توسط وایکینگ های ایسلند تولید شد ماستی تغلیظ شده است که میزان پروتئین آن سه برابر ماست های دیگر و میزان چربی آن بسیار کمتر است.

ورزشکاران علاقه ی زیادی به مصرف این نوع ماست دارند. زیرا پروتئین مورد نیاز بدن آن ها را فراهم می کند. علاوه بر این سبب افزایش وزن نمی شود. این ماست خاصیت ضد باکتریایی داشته به بهبود عملکرد دستگاه گوارش، سلامت استخوان ها و دندان ها، رفع جوش و آکنه و … کمک می کند. در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی به معرفی و بررسی ویژگی های ماست ایسلندی و خواص آن می پردازیم.

ماست ایسلندی چیست

ماست ایسلندی ماستی بدون چربی و غلیظ است. این ماست به دلیل داشتن مقدار زیاد پروتئین و چربی بسیار پایین نزدیک به صفر یکی از بهترین محصولات لبنی در دنیا است. پروتئین موجود در این ماست ۳ برابر ماست های دیگر است.

ماست ایسلندی برای ورزشکاران بسیار مناسب است. این ماست از شیر بدون چربی همراه با محیط کشت زنده و پروتئین بالا تهیه شده و کاملا پروبیوتیک است.

تاریخچه تولید ماست ایسلندی

ایسلند سرزمینی با یخچال‌های طبیعی بزرگ و آتشفشان های فعال در سالیان دور محل سکونت وایکینگ ها بوده است. آن ها برای مقابله با سرمای سخت زمستان مجبور به استفاده از مواد مغذی بودند.

از این رو، با تبدیل کردن شیر به ماست و سپس چکیده کردن آن، اقدام به ذخیره سازی این ماده غذایی می کردند. این گونه بود که آن ها ماست را به شیوه خود تولید  سپس مصرف می کردند. به همین دلیل، این نوع ماست به ماست ایسلندی معروف است.

قیمت خرید و فروش ماست ایسلندی

قیمت خرید و فروش ماست ایسلندی
قیمت خرید و فروش ماست ایسلندی

همان طور که پیش از این نیز به آن اشاره شد این ماستبه دلیل داشتن مواد مغذی طرداران بسیاری دارد. شرکت کاله یکی از شرکت های تولید کننده ماست ایسلندی است. این ماست اغلب در بسته های ۲۰۰، ۴۰۰ و ۹۰۰ گرمی روانه بازار می شود.

قیمت خرید و فروش این نوع ماست از ماست های معمولی بیشتر است. ماست ایسلندی را می توان از سوپر مارکت ها، فروشگاه های زنجیره ای و فروشگاه های اینترنتی معتبر تهیه کرد.

کاربرد های ماست ایسلندی

این ماست به دلیل داشتن غلظت بسیار بالا برای درست کردن انواع کیک، محصولات لبنی میوه‌ای، دسر و کوکی‌ها کاربرد دارد. این ماست از ماست های آمریکایی و اروپایی بسیار غلیظ‌ تر است.

طعم ماست ایسلندی

این ماست طعمی شبیه به ماست چکیده و ماست یونانی دارد. با این تفاوت که کمی کم مزه تر و حالت بی مزه است. وجود پروتئين افزوده و حذف چرب از ماست باعث ايجاد طعم تلخ یا گس آن می شود.

در واقع يكی از نشانه های تشخيص فراوانی پروتئين در محصول طعم گس آن است. زیرا پروتئين نیز همین طعم را دارد. این ويژگی به ايجاد حس سيری، خصوصا در رژيم های كم كالری كمک فراوانی مي كند.

اگر این ماست را خالی یا با نان میل کنید ممکن است بعد از چند ساعت طعم تلخی آن در دهان باقی بماند. برای جلوگیری از ایجاد تلخی در دهان می توان پس از خوردن آن یک میوه یا کمی سبزیجات میل کرد.

طرز تهیه ی ماست ایسلندی در منزل

به دلیل خواص و فوایدی که این نوع ماست به خصوص برای ورزشکاران دارد از محبوبیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل افراد زیای مایل به تهیه ی آن در مننزل هستند. در این قسمت طرز تهیه ی ماست ایسلندی را آموزشمی دهیم.

طرز تهیه ی ماست ایسلندی در منزل
طرز تهیه ی ماست ایسلندی در منزل

مواد مورد نیاز

شیر: یک لیتر

مایه ماست ایسلندی: دو قاشق غذاخوری

مایه پنیر: سه قطره

روش تهیه ماست ایسلندی

برای تهیه ی این نوع ماست چهار مرحله وجود دارد که به صورت زیر است.

مرحله اول

ابتدا درجه حرارت شیر را بالا برده سپس آن را به آرامی به ۴۳ درجه سلسیوس برسانید. مقداری شیر گرم را به مایه ماست ایسلندی اضافه کرده و سپس آن را داخل قابلمه شیر گرم بریزید.

۳ قطره مایه پنیر را به آب سرد بدون کلر اضافه کرده، سپس به مواد درن قابلمه اضافه کنید. قابلمه را ۱۲ ساعت کنار بگذارید. برای رسیدن به نتیجه دلخواهتان، در زمان مناسب از هر مرحله به مرحله بعد بروید.

مرحله دوم

در این مرحله یک آبکش را به همراه یک کیسه پنیر دو لایه روی یک کاسه قرار دهید. ماده را به وسیله ی قاشق درون کاسه بریزید. به هیچ وجه تا زمانی که به انتهای قابلمه نرسیدید مایع را سرریز نکنید زیرا با این کار مواد مغذی ظریف آسیب می بینند.

نکته

کیسه ای که برای این مرحله انتخاب می کنید اهمیت زیادی دارد. زیرا غلظت نهایی ماست ایسلندی به بافت همین کیسه بستگی دارد. بافت کیسه باید به گونه ای باشد که آب را به خوبی از خود عبور دهد.

مرحله سوم

ماست دلمه بسته را در یک محیط خنک قرار دهید. بهتر است به مدت چهار تا هشت ساعت به صورت دست نخورده باقی بماند تا آب ماست کاملا خارج شود.

نکته

حرارت بالا بر طعم و بافت ماست تاثیر می‌گذارد. از این رو، قابلمه را نزدیک شوفاژ یا در نقاط گرم آشپزخانه قرار ندهید تا بعد از گذشت این ساعات، نتیجه کار ناامید کننده به نظر نرسد.

مرحله چهارم

مرحله چهارم
مرحله چهارم

ماست را درون یک کاسه ریخته و با یک همزن برقی هم بزنید. یک قاشق سوپ خوری مایه پنیر به آن اضافه کنید تا آن را به قوام ابریشمی برساند. هنگامی که ماست کاملا یکدست شده و به بافت دلخواه رسید، همزن را خاموش کنید. نتیجه کار باید مایعی کاملا غلیظ و نسبتا سفت باشد.

مرحله پنجم

در مرحله آخر می‌توان ماست را به کمک یک شیرین کننده، شیرین کرد تا خوشمزه تر شود. توصیه می شود مقداری از ماست را برای درست کردن ماست بعدی کنار بگذارید.

مکانیسم پروتئین های شیر و ماست در بدن انسان

کازئین و وی دو نوع پروتئین اصلی موجود در شیر هستند. تقریبا ۸۰٪ پروتئین شیر کازئین و ۲۰٪  دیگر آن را پروتین وی تشکیل می دهد. کازئین نوعی ژل در روده ایجاد می کند. در نتیجه هضم و جذب آن با سرعت کمتری صورت می گیرد.

پروتیئن وی، به دلیل تجزیه ناپذیری در آب تشکیل دهنده شیر، به سرعت جذب می شود. در نهایت ترکیب وی و کازئین در شیر، موجب انتقال سریع اما پایدار پروتئین در بدن می شود.

پروتئین افزودنی به ماست ایسلندی

پروتئینی که به ماست ایسلندی اضافه می شود، پروتئین آب پنیر است. میزان این پروتئین که به آن WPC یا پروتئین Whey تغلیظ شده گفته می شود حدود ۷۰ تا ۹۰ درصد است.

هنگامی که پودر وی به ماست اضافه می شود، میزان پروتئین محلول آن افزایش می یابد. نوع دیگری از پروتئین وی به صورتWPI  یا پروتئین وی ایزوله شده وجود دارد که به صورت پودر فرموله شده و میزان پروتئین آن می تواند از ۹۰ تا ۹۸ درصد متغیر باشد.

پروتئین مورد نیاز بدن انسان

به طور کلی، بزرگسالان روزانه به ۵۰ گرم از این ماده مغذی نیاز دارند. این مقدار بر اساس یک برنامه غذایی است که مصرف ۲۰۰۰ کالری در آن ضروری باشد. بسته به نیاز روزانه افراد به کالری، این مقدار می تواند متغیر باشد.

خواص و فواید ماست ایسلندی

خواص و فواید ماست ایسلندی
خواص و فواید ماست ایسلندی
  • تسریع دهنده هضم معده و رفع کننده مشکلات گوارشی
  • برانگیختن قوه ادراک با مصرف ماست اسکایر یا ایسلندی
  • تضمین لاغری با مصرف ماست ایسلندی
  • افزایش دهنده درخشندگی و سلامت دندان ها
  • ماده ای مفید برای پوست، مو و زیبایی
  • ضد آکنه طبیعی و عفونت های قارچی

فواید ماست ایسلندی برای ورزشکاران

  • ماست به دلیل داشتن پروتئین، مواد معدنی مفیدی مانند کلسیم، پتاسیم، منیزیم و ویتامین‌های B۶ و B۱۲ برای ورزشکاران بسیار مفید است. علاوه بر این، مصرف آن برای افرادی که در حال اجرای یک رژیم غذایی هستند بسیار مفید است.
  • همه انواع ماست ها حاوی باکتری‌های پروبیوتیک مفید هستند. در بعضی از انواع ماست میزان بیشتری از این باکتری ها وجود دارد. پروبیوتیک ها، میکروارگانیزم های سودمندی هستند که به شکل طبیعی در سیستم گوارشی وجود داشته و در برخی ماست ها هم یافت می شوند.
  • طبق تحقیقات انجام شده پروبیوتیک‌ها باعث تقویت سیستم دفاعی بدن و بالا رفتن ایمنی دستگاه گوارش می‌شوند.
  • این ماست مزایای اثبات شده ای برای کاهش التهاب عضلانی و ترمیم صدمات عضلانی پس از ورزش دارد. به همین دلیل مصرف آن باعث بهبود عملکرد ورزشی افراد می شود.
  • ماست ایسلندی اثر مثبتی روی قدرت تحمل گرما، سیستم ایمنی، هضم غذا و جذب مواد مغذی دارد. پژوهشگران این احتمال را نیز می دهند که این ماده ی غذایی تاثیر مثبتی روی سطح کلسترول خون داشته باشد.
  • چه یک ورزشکار باشید چه یک فرد عادی که به سلامت خود اهمیت می دهد، افزودن این ماست به سبد غذایی روزانه راهی آسان برای مطمئن شدن از سلامت کل دستگاه هاضمه است.
  • مصرف این ماست اثری خاص و منحصر ‌به فرد روی وضعیت احساسی و روانی ورزشکاران دارد. به طوری که با مصرف آن عملکرد فیزیکی افراد بهتر می شود. در نتیجه با روحیه ی بهتری در پیگیری فعالیت‌های ورزشی یا غیر ورزشی خود حاضر می شوند.
  • تحقیقات انجام شده نشان می دهد مصرف این ماده ی غذایی می تواند به کاهش شدت و تعدد اختلال های تنفسی و شکمی در ورزشکاران بسیار فعال منجر شود. از این رو، موفقیت ورزشی آن ها بیشتر می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا