Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص مولتی ویتامین و مینرال بارداری و شیردهی چیست؟

قرص مولتی ویتامین و مینرال بارداری و شیردهی که دارای مواد مغذی و معدنی است و که به حفظ سلامت مادر و جنین کمک شایانی می کند و همچنین جلوگیری می کند از تولد نوزادان زودرس و نوزادان با نقص مادر زادی. در این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک شما را با خواص، عوارض، تداخل دارویی، ترکیبات، مکانیسم اثر، نحوه ی مصرف و شرایط نگه داری از این مکمل پر کاربرد آشنا می کنیم.

از مهم ترین دوران های زندگی خانم ها دوران بارداری و شیردهی است برای اینکه در این دوران تغییرات بی شماری در بدن مادر رخ می دهد که ممکن است عوارضی به همراه خود نظیر ضعف استخوان ها و ماهیچه ها، ریزش مور، مبود های شدید تغذیه ای، لک های پوستی و … داشته باشد. بنابراین استفاده از محصولاتی مانند مولتی ویتامین ها، مکمل های آهن، مکمل اسید فولیک و … همیشه باید مورد استفاده این افراد قرار بگیرد. در دیگر مقالات این نشریه می توانید درباره سایر دارو ها از جمله قطره کولیف، قرص ال دی، قرص اچ دی، شربت برونسبان و قطره فولیمکس نیز مطالعه کنید.

قرص مولتی ویتامین و مینرال بارداری و شیر دهی چیست؟

به ۳ دلیل استفاده از قرص های مولتی ویتامین در دوران شیردهی با اهمیت هستند. دلیل اول در دوران شیردهی مقدار نیاز بدن به ویتامین ها و مواد معدنی با حالت نرمال دارای تفاوت هایی است، دلیل دوم در حدود ۹۰% تغذیه نوزاد از طریق شیر مادر انجام می شود بنابراین شیر مادر باید دارای مواد مغذی برای نوزاد باشد، دلیل سوم در دوران بارداری و شیر دهی بانوان از ریزش موهای خود رنج می برند و نمی توانند از قرص های مکمل مو برای تقویت موهای خود استفاده کنند زیرا ممکن است حاوی ترکیباتی باشند که برای سلامت نوزاد مضر باشند. در دوران بارداری و شیردهی بدن احتیاج بیشتری به برخی از ویتامین ها و املاح معدنی می کند در این حالت داشتن یک تغذیه مناسب و ایده آل تاثیر مهمی در افزایش هوش بچه ها و همچنین رشد آنها و سلامت مادر دارد.

این قرص حاوی عنوان ویتامین ها و مواد معدنی است که تاثیر زیادی بر روی سلامتی مادر دارد و کمبود هریک از این ویتامین ها و مواد معدنی عوارضی بر روی مادر و جنین  دارد به طور مثال کمبود کلسیم در دوران بارداری سبب افزایش ریسک سقط جنین و یا زایمان زودرس می شود و یا کمبود آهن موجب افزایش ریسک ابتلای کودک به بیماری اوتیسم می شود.

خواص و کاربرد قرص مولتی ویتامین و مینرال دوران بارداری و شیردهی

تامین مولتی ویتامین های مورد نیاز بانوان باردار

تامین ویتامین های مورد نیاز جنین

تامین مواد معدنی و ریز مغذی های ضروری در طول بارداری و شیردهی

کمک به رشد و تکامل جنین

کمک به سلامت مادر و جنین

بهبود رشد و تکامل سیستم عصبی نوزاد

کاهش احتمال تولد نوزاد زود رس

بهترین مکمل های دوران بارداری

مکمل های دوران بارداری دارای انواع مختلفی است که با توجه به نیازهای مادر تهیه می شود بر همین اساس آنها به دو دسته مولتی ویتامین و مولتی ویتامین مینرال بارداری تقسیم بندی می شوند. معمولا با انجام آزمایشات مربوطه از پایان ماه های ۳ یا ۴ ماهگی رشد جنین و با تعیین نوع و میزان کمبودهای بدن مادر پزشک استفاده از یکی از این مکمل ها را تعیین می کند.

قرص مولتی ویتامین و مینرال بارداری

اکثرا مکمل های بارداری با دارا بودن همه ویتامین های لازم دارای انواع مختلف مینرال نیز هستند تا بتوانند تمام کمبود های تغذیه مادران را رفع کنند به این نوع مکمل ها با نام مولتی ویتامین مینرال بارداری خوانده می شوند. یک نمونه از این مکمل ها قرص بارداری ساپلکس است که دارای ویتامین های گروه B مانند اسید فولیک، بیوتین، نیاسین، تیامین و …، آهن، زینک وویتامین D، C و E است.

بهترین قرص مولتی ویتامین و مینرال در بارداری و شیردهی

باید در دوران شیردهی نیز کمبود های تغذیه را تامین کرد که استفاده از یک تغذیه مناسب و لبریز از مواد مغذی و همچنین استفاده از مکمل شیردهی بسیار مناسب است اما باید به این نکته توجه داشته باشید که نیاز های تغذیه ای در این دو دوران با یکدیگر متفاوت هستند. اکثرا در دوران شیردهی بدن مادر با کمبود اسید فولیک، امگا ۳، پروتئین، بیوتین و آهن در گیر می شود برای همین در این مکمل ها از عوامل محرک تولید پروتئین و آمینو اسید استفاده می شود.

کپسول مولتی ویتامین مینرال در بارداری و شیردهی

بدن مادران باردار بعد از زایمان دارای توان و انرژی کافی و لازم نیستند که استفاده از مولتی ویتامین پس از زایمان کمک فرآوانی به جبران این کمبودهای تغذیه ای می کند.

قرص مولتی ویتامین و مینرال بارداری و شیردهی چیست؟
قرص مولتی ویتامین و مینرال بارداری و شیردهی چیست؟

ترکیبات قرص مولتی ویتامین و مینرال بارداری و شیردهی

ویتامین B1

ویتامین B2

ویتامین B3

ویتامین B5

ویتامین B6

ویتامین B7

ویتامین B9

ویتامین B12

ویتامین C

ویتامین D2

ویتامین A

ویتامین  E

ویتامین D3

ویتامین K

پتاسیم

ید

کلسیم

آهن

منیزیم

منگنز

سلنیوم

بورات

روی

در زیر به توضیح برخی از آنها می پردازیم.

ویتامین A

از مهم ترین ویتامین ها در حفظ سلامتی بدن است که کمبود این ویتامین در بدن سبب ایجاد التهاب در چشم، کاهش قدرت بینایی و شب کوری، اختلال در سلامت لثه و دندان و سبب آسیب به پوست می شود. اگر این ویتامین در بدن تامین نشود ریسک ابتلا به بدن به بیماری های عفونی مانند سرما خوردگی افزایش پیدا کند.

تیامین B1

از مهم ترین ویتامین های گروه B است که کمبود آن در بدن موجب کاهش اشتها، هضم نامناسب غذا، کاهش وزن، آسب به سلامت دستگاه گوارش و بروز یبوست مزمن و همچنین در عملکرد سیستم عصبی در بدن تاثیر گذار است.

ویتامین B3

این ویتامین با نام نیاسین نیز شناخته می شود که کمبود آن در بدن موجب ایجاد زخم های دهانی، تحریک پذیری و زخم های پوستی، افزایش فراموشی و اختلال ذهنی و بروز برفک بر روی زبان می شود.

ویتامین B9

این ویتامین که با نام اسید فولیک نیز شناخته می شود که جزء ضروری ترین ویتامین های بدن است که در بدن نقش هایی مانند شرکت در تقسیم سلولی، کمک به رشد و تکامل طبیعی سلول های بدن و تشکیل گلبول های سفید و قرمز خون است.

روی

این ماده معدنی مهم در رشد غدد شیری و سلامت سیستم تناسلی و تشکیل ساختار DNA و تکثیر سلولی نقش دارد.

ویتامین D

وجود این ویتامین برای استحکام استخوان ها و دندان ها ضروری است. نیاز این ویتامین در دوران شیردهی بیشتر احساس می شود.

کلسیم

وجود کلیسم برای استخوان ها لازم وضروری است کمبود کلسیم در بارداری سبب بالا رفتن فشار خون، تولد نوزاد زود رس، وزن کم نوزاد، مشکلات قلبی، اشتهای ضعیف، رشد آهسته کودک و گرفتگی عضلات و پا می شود.

منیزیم

یکی از شایع ترین مشکلات بارداری گرفتگی عضلانی در زنان باردار است و منیزیم یک شل کننده عضله طبیعی به حساب می آید. کاهش سطح منیزیم در بدن موجب افزایش غلظت کلسیم در عضلات در عضلات و در نتیجه سبب ایجد گرفتگی و اسپاسم های عضلانی می شود.

عوارض قرص مولتی ویتامین و مینرال بارداری و شیردهی

قبل از مصرف حتما با پزشک مشورت نمایید.

تاکنون هیچ عارضه جانبی خاصی از مصرف آن گزارش نشده است.

موارد منع مصرف و هشدارهای مصرف قرص مولتی ویتامین و منیرال

مبتلایان به بیماری های مزمن کلیوی

مبتلایان به بیماری پر کاری تیروئید به دلیل وجود کلسیم در کسانی که سابقه سنگ کلیه دارند.

مصرف کنندگان مقادیر کافی ید در رژیم غذایی

در صورت داشتن حساسیت به ویتامین ها و مواد دیگر مانند انواع غذاها، مواد محافظ و رنگ ها

در صورت مصرف با دیگر مکمل ها

از مصرف این دارو همزمان با ویتامین های E، A و D به دلیل ایجاد مسمومیت خوداری شود.

حتما زیر نظر پزشک این فرآورده مصرف شود.

دارو را باید مطابق دستور پزشک مصرف کنید.

به دلیل وجود ریبوفلاوین (ویتامین B2) در این فرآورده ادرار به رنگ زرد ممکن است دیده شود.

مصرف بیش از اندازه ویتامین ها نظیر ویتامین E، D، A ممکن است باعث مسمومیت شود به دلیل ذخیره شدن آن در بدن

املاح معدنی مثل روی و آهن در صورت هم زمان با سبوس، مواد معدنی شامل فیبر و مواد غذایی که حاوی فسفات هستند مانند شیر ممکن است در عملکرد جذب دچار اختلال می شوند و بهتر این غذاهای دو ساعت بعد از مصرف این مکمل استفاده شوند.

مصرف این فرآورده در دوران بارداری و دوران شیردهی حتما باید زیر نظر پزشک باشد.

مکمل ید دار از ماه چهارم و تا سه ماه بعد از زایمان قابل استفاده است طبق دستورالعمل معاونت بهداشت وزارت بهداشت و در مان

این قرص جهت تشخیص، درمان و یا پیشگیری از بیماری نمی باشد.

شرایط نگه داری قرص مولتی ویتامین و مینرال بارداری و شیردهی

دارو دور از دسترس کودکان نگه  داری شود.

این دارو را در جای خشک و خنک نگه داری کنید.

دارو در دمای کمتر از ۳۰ درجه سانتی گراد نگه داری شود.

این دارو دور از نور مستقیم آفتاب و در درون جعبه نگه داری کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا