Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

قطره فولیمکس چیست؟ کاربرد، موارد مصرف و عوارض آن

 

قطره فولیمکس از اسیدفولیک تشکیل شده است و ۴ عملکرد مهم در بدن دارد. مهم ترین کاری که این قطره می کند، بهبود کم خونی است به علاوه از جمله قطره هایی است که آن را در دوران پیش از بارداری و طی آن مصرف می کنند که تاثیر خوبی در حفظ سلامت جنین و جلوگیری از کمبود آهن دارد. اسید فولیک درواقع همان ویتامین B9 است که محلول در آب است. هر میلی لیتر این قطره تقریبا حاوی ۴۰۰ میکروگرم از اسید فولیک است.
در این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک می خواهیم درباره کاربرد، موارد قطره فولیمکس چیست؟ مصرف، ترکیبات، هشدار مصرف، عوارض و نحوه نگهداری قطره
فولیمکس صحبت کنیم. شما می توانید در این نشریه مقالات جالبی در زمینه دارو های دیگری مثل قرص ال دی، قرص اچ دی، قرص الوکسادولین، قرص امپاگلیفلوزین، قرص مولتی وگان، قرص ایموستیم، قرص دوپاویت، جمله پودر واریوکلد، قرص زاناکس، قرص لیورپاور، پودر واریوکلد، شربت برونکلدین، قرص مکیدنی لیکوفار، قرص آدومدز، پودر گلوکومان، قرص و کپسول ژلوفن، قرص اکتی من، داروی لینازپام، قرص بایو بیسیکس، قرص اکتی وومن و قرص، کپسول سربرومگلد، قرص واناتونین، کپسول والراید و کرم کلوتریمازول نیز مطالعه کنید.

قطره فولیمکس چیست؟

این قطره از فولیک اسید یا ویتامین B9 که یک ویتامین محلول در آب است تشکیل شده است و مصرف آن می تواند کم خونی را بهبود ببخشد. اسید فولیک از جمله مواد مهمی است که بهتر است خانم ها در دوران پیش از بارداری و بارداری مصرف کنند. همچنین مصرف فولیمکس علائم تالاسمی مینور را بهبود می بخشد و می تواند باعث افزایش اشتها و میل فرد به غذا شود. مصرف این ویتامین می تواند شخص را از پوکی استخوان، سرطان های مختلف، بیماری های قلبی و برخی از نقص های مادرزادی در امان نگه دارد.

قطره فولیمکس چیست؟ کاربرد، موارد مصرف و عوارض آن
قطره فولیمکس چیست؟ کاربرد، موارد مصرف و عوارض آن

اسید فولیک چیست؟

اسید فولیک یا همان فولات همان ویتامین B9 است که یکی از منابع طبیعی آن برگ درختان هستند و برای این که در بدن استفاده شود باید در ابتدا به فرم فعالش تبدیل شود که این روند در دستگاه گوارش رخ می دهد.

نقش فولات در بدن

این ویتامین در تقسیم سلول ها، بلوغ گلبول های قرمز خون، بازسازی و سنتز DNA و کمک به شکل گرفتن متیونین نقش دارد.

عواقب کمبود فولات در بدن

این ویتامین در عملکرد بسیاری از واکنش های متابولیک بدن تاثیر دارد و کمبود آن می تواند مشکلات مختلفی از جمله نقص مادرزادی در مادران دارای کمبود فولیک اسید در دوران باردای، بروز بیماری های قلبی عروقی و بروز کم خونی مگالوبلاستیک شود.

منابع سالم اسید فولیک

آواکادو، اسفناج، کاهو، مارچوبه و کلم بروکسل منابع غنی این ویتامین هستند ولی استفاده از مکمل هایی که حاوی مقدار مناسب فولات هستند، مانند قطره فولیمکس بر ای خانم های باردار انتخاب مطمئن تری است.

شرایطی که در آن به مصرف فولات نیاز داریم

برای بهبود عملکرد مغز چرا که کاهش آن باعث کاهش فعالیت سلول های مغزی می شود.

د ر بیماران مبتلا به افسردگی مصرف مکمل های حاوی فولات می تواند موثر باشد.

کنترل قند در بیماران دیابتی

کاهش خطر ابتدا به بیماری های قلبی

کمک به افزایش احتمال باروری در افرادی که قصد بارداری دارند و از کمک کننده ها استفاده می کنند.

کاهش میزان التهاب بدن

کنترل عوارض جانبی و قلبی عروقی ناشی از مصرف داروهای

قطره فولیمکس چیست؟ کاربرد، موارد مصرف و عوارض آن
قطره فولیمکس چیست؟ کاربرد، موارد مصرف و عوارض آن

عملکرد اسید فولیک در بدن

در هسته سلول اسید نوکلئیک قرار دارد که صفات ارثی را منتقل می کند، باعث همانند سازی ژن ها می شود و توانایی جابه جایی واحد های تک کربنه را دارد. مصرف اسید فولیک در بخش هایی مثل دستگاه گوارشی، دستگاه ادراری و گلبول سفید و قرمز اهمیت بالایی دارد.

عوارض کمبود طولانی مدت اسید فولیک

کمبود طولانی مدت این ویتامین در بدن عوارضی چون کم خونی، قرمز و متورم شدن زبان، اختلالات روحی مثل افسردگی و اختلالات گوارشی مثل اسهال در فرد بالغ ایجاد می کند و کبود آن در کودکان باعث کمبود رشد می شود. حدود ۱۰ درصد افراد جامعه درجات مختلفی از کم خونی را تجربه می کنند البته علائم بالینی آن بروز نکرده اند.

عوارض مصرف بیش از اندازه اسید فولیک

استفاده بیش از حد از اسید فولیک باعث زوال عقل در بزرگسالی، کاهش رشد سلول های مغزی در کودکان و مخفی ماندن علائم کمبود ویتامین B12 می شود به همین دلیل هم بهتر است روزانه بیشتر از ۱۰۰۰ واحد از این ویتامین را مصرف نکنید.

مصرف قطره فولیمکس در بارداری

فولات، ویتامین B9 یا اسید فولیک از اصلی ترین نیاز های همه خانم ها به ویژه در دوران بارداری است و مصرف آن معمولا به وسیله پزشک توصیه می شود. متخصصان و پزشکان به این عقیده هستند که در دوران قبل از بارداری و در طول آن بهتر است خانم ها مولتی ویتامین های مختلف را همراه با حدود ۴۰۰ میکروگرم فولیک اسید در طول روز مصرف کنند.

افرادی که باید اسید فولیک مصرف کنند

زنان شیرده، زنان باردار و کسانی که قصد بارداری دارند بهتر است این ویتامین را مصرف کنند.

افرادی که دیالیز می شوند

زنانی که بچه ای با بیماری اسپانیا بیفیدا ( عدم و نقصان تشکیل ستون فقرات که در پی آن ممکن است بیرون زدگی بافت عصبی رخ دهد)، به دنیا آورده اند و قصد بارداری دوباره را دارند.

کسانی که به بیماری های کبدی، بیماری سلیاک یا کم خونی داسی شکل مبتلا هستند.

زنانی که قصد بارداری دارند و به بیماری اسپانیا بیفیدا مبتلا هستند.

افراد مبتلا به بیماری های مزمنی مثل بیماری التهابی روده، صرع، آسم، دیابت نوع ۲، روماتوئید، پسوریاز یا لوپوس هستند و برای درمان داروهای خاصی مصرف می کنند.

کسانی که فردی از خانواده شان به بیماری اسپانیا بیفیدا مبتلا هستند.

با این که اسید فولیک یک ویتامین است، بهتر است آن را سرخود مصرف نکنید و مصرفش زیر نظر پزشک باشد.

کاربرد و موارد مصرف قطره فولیمکس

این قطره فاقد رنگ های شیمیایی و گلوتن الکل است

برای بارداری و پیش از دوران بارداری مناسب است

به افزایش اشتها کمک می کند

فولیمکس در رفع کم خونی موثر است

در افرادی که تالاسمی مینور دارند، باعث بهبود علائم می شود

مصرفش در دوران شیردهی مفید است

قطره فولیمکس چیست؟ کاربرد، موارد مصرف و عوارض آن
قطره فولیمکس چیست؟ کاربرد، موارد مصرف و عوارض آن

عوارض جانبی قطره فولیمکس

اگر این دارو را به درستی و بیش از حد توصیه شده مصرف نکنید، هیچ گونه عوارض جانبی در پی نخواهد داشت.

نحوه مصرف قطره کولیمکس

بزرگسالان بهتر است این قطره را به مقداری که پزشک توصیه می کند، مصرف کنند ولی به طور معمول مصرف ۱ میلی لیتر از این دارو توصیه می شود.

مصرف قطره کولیمکس در کودکان

کودکان زیر سه سال می توانند روزانه ۰.۵ میلی لیتر که ۲۰۰ میکروگرم است از این قطره بخورند.

مصرف برای کودکان ۴ تا ۱۰ ساله روزانه به مقدار ۴۰۰ میکروگرم است و افراد بزرگتر از ۱۱ سال می توانند روزانه ۶۰۰ میکروگرم که معادل ۱.۵ میلی لیتر است از این قطره بخورند. البته بهتر است این قطره را با مشورت پزشک و به مقداری که او توصیه می کند مصرف کنید.

نحوه نگهداری قطره فولیمکس

این قطره را در جای خشک و خنکی، به دور از نور آفتاب و دور از دسترس اطفال نگهداری کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا