Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قطره کولیف چیست و چه کاربرد و عوارضی دارد؟

یکی از مشکلات شایع در کودکان و نوزادان نفخ است که بسیاری از والدین را آزار می دهد، که می تواند با علائمی مانند آروغ زدن، درد، اسهال، تنگی نفس، درد کمر و گرفتگی معده همراه باشد. قطره کولیف، قطره ای است که در این مورد می توان از آن استفاده کرد که سبب برطرف کردن نفخ شکمی، درد های شکمی و کولیک نوزادی است. این قطره حاوی ترکیبات بسیار موثری است که همه این تر کیبات دارای خواص ضد نفخ می باشند. دراین مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک شما را با خواص، عوارض، مکانیسم اثر، تداخل دارویی، نحوه ی مصرف، شرایط نگه داری این دارو آشنا می کنیم.

در دیگر مقالات این نشریه شما می توانید با انواع قرص ها، کپسول ها، قطره ها، مکمل هایی نظیر قرص یاسمین، قرص و کپسول آلپیک، قرص و کپسول هلث جی، کپسول نوتری لیور ساپورت، شربت برونسبان، پودر انترامیل دیابتی، پودر گلوکومانان و … بیشتر آشنا شوید.

قطره کولیف چیست؟

قطره خوراکی کولیف مخصوص نوزادان است که حاوی سایمتیکون، روغن شوید، رازیانه و نعنا است. سایمتیکون سبب کاهش کشش سطحی می شود و هنگامی که به صورت خوراکی استفاده می شود سبب ترکیب حباب های گاز در درون دستگاه گوارش می شود و باعث می شود این گاز ها انتشار پیدا کنند. این ترکیب  باعث می شود که نفخ شکم تسکین پیدا کند و درد های شکمی که به واسطه گازهای گوارشی مازاد ایجاد می شود و هچنین در درمان مشکلاتی مانند سوء هاضمه، نفخ بعد از جراحی، کولون اسپاتیک و تحریک پذیر، زخم معده، مشکلات رفلاکس معده به مری و Diverticulosis مورد استفاده قرار می گیرد. روغن شوید، رازیانه و نعنا نقش مهمی در برطرف کردن مشکلات گوارشی دارد و طعم خوب و مطلوبی به این دارو می دهد که برای نوزادان قابل دریافت است.

قطره کولیف چیست و چه کاربرد و عوارضی دارد؟
قطره کولیف چیست و چه کاربرد و عوارضی دارد؟

قطره کولیف در نوزادان

بعضی از نوزادان به طور مرتب در طول شبانه روز گاز معده تولید می کنند اما برخی اوقات این گاز در روده کوچک محبوس می شود  و منجرب به تولید حباب می کند که موجب ناراحتی نوزادان می شود و از درد جیغ می کشند و پاهای خود را جمع می کنند به سمت شکم خود که در این حالت باید نوزاد را آرام کرد. اگر از شیشه شیر استفاده می کنید برای کاهش نفخ بهتر است از شیشه شیر های ضد نفخ استفاده کنید که توسط این شسشه ها هوا را از دورن آن خارج کنید که با این کار احتمال ایجاد گاز در درون معده کاهش پیدا می کند و همچنین در زمان شیر دهی حتما کاری کنید که نوزاد آروغ بزند اگر تعداد گاز های خروجی زیاد باشد می توانید چندین بار این کار را تکرار کنید بعد از شیر دادن کودک را بغل کرده تا آروغ بزند.

در صورت تغذیه با شیر مادر باید مادر به تغذیه خود دقت کند و از مواد غذایی که منجر به ایجاد نفخ می شود جدا خودداری کند. مواد غذایی مانند لبنیاتی مثل شیر، پنیر، بستی، غذاهای پر ادویه مانند غذا های سیر دار، غذاهای محرک سیستم عصبی مانند کافئین، غذا های نفخ دار نظیر کلم بروکلی، لوبیا، نخود و سبزیجات مواد غذایی هستند که مادر باید در خوردنشان دقت کند.

موارد مصرف و کاربرد قطره کولیف

رفع درد های شکمی

کمک به رفع کولیک نوزادی

رفع نفخ شکمی و گازهای محبوس شده در مجرای گوارش

حاوی نعنا، روغن شوید و رازیانه

دارای طعم مطلوب و پذیرش خوب توسط نوزادان

بهبود عملکرد دستگاه گوارش کودکان

ترکیبات قطره کولیف

Simethicone ۴۰ میلی گرم

روغن شوید ۰.۰۰۵ میلی لیتر

روغن رازیانه ۰.۰۰۷ میلی لیتر

سایر ترکیبات:

روغن نعنا به عنوان طعم دهنده

ساخارین به عنوان شیرین کننده

در زیر به توضیح برخی از این ترکیبات می پردازیم.

روغن شوید

برای بهبود مشکلات معده به ویژه کولیک و نفخ استفاده از روغن شوید و روغن رازیانه می تواند انتخاب مناسبی باشد. در ترکیبات قطره کولیف عصاره شوید و رازیانه به کار رفته است که باعث تسکین و کاهش علائم و ناراحتی های ناشی از کولیک در نوزادان می شوند و به دفع گاز های روده از بدن کمک می کنند. امروزه از روغن شوید برای درمان بیماری های مختلف دستگاه گوارش استفاده می کنند، این روغن ظرفیت جذب مواد غذایی را تقویت می کند و باعث تحریک وضعیت گوارشی و بهبود آن می شود. علاوه بر این ها این روغن آب بزاق دهان را افزایش داده و بدین ترتیب با نرم و خرد کردن مواد غذایی ظرفیت جذب را افزایش می دهد. این روغن کمک قابل توجهی به هضم مواد غذایی می کند و معده و روده را نرم می کند تا گوارش آسان تر شود.

مکانیسم اثر و فارماکولوژی قطره کولیف

سایمتیکون سبب کاهش کشش سطحی می شد و در صورت مصرف خوراکی باعث یکی شدن حباب های گاز در داخل مجرای گوارشی شده و کمک به اتشار آنها می کند. این فرآورده براب تسکین نفخ شکم و درد های شکمی که توسط گازهای اضافی ایجاد می شود بسیار تاثیر گذار است و همچنین در بهبود سوء هاضمه، نفخ پس از جراحی، مشکلات ریفلاکس معده به مری، بلع هوا، کولون اسپاستیک و تریک پذیری و زخم معده کاربرد دارد. روغن شوید و روغن رازیانه به کار رفته در این ترکیب برای رفع مشکلات معده و روده به ویژه نفخ و کولیک موثر است.

قطره کولیف چیست و چه کاربرد و عوارضی دارد؟
قطره کولیف چیست و چه کاربرد و عوارضی دارد؟

روش مصرف قطره کولیف

مصرف آن باید طبق دستور پزشک و یا طبق دستور زیر مصرف شود.

گروه سنی کم تر از ۶ ماه

روزانه ۴ بار و در هر بار ۱۲ قطره

گروه سنی ۶ تا ۱۲ ماه

روزانه ۴ بار هر بار ۱۹ قطره

گروه سنی بیش از ۱ سال

روزانه ۴ بار هر بار ۲۵ قطره

هر میلی لیتر قطره خوراکی کولیف معادل ۲۵ قطره است.

قبل از مصرف ظرف آن حتما به خوبی تکان داده شود.

بهترین زمان برای مصرف آن ۱۵ دقیقه قبل از تغذیه

موارد منع مصرف و هشدارهای مصرف قطره کولیف

افرادی که به رازیانه دارای حساسیت باشند و همچنین افرادی که به کرفس و هویج حساسیت داشته باشند نیز ممکن است به رازیانه نیز حساسیت داشته باشند بنابراین این افراد نباید از این قطره استفاده کنند.

در صورت مصرف هر گونه داروی دیگر قبل از استفاده از این قطره حتما دکتر خود را آگاه کنید.

طبق دستور پزشک و یا مقدار توصیه شده مصرف کنید و از مصرف بیش از حد مجاز جدا خوداری کنید.

برای اینکه دوز مصرفی دقیق باشد می توانید از قطره چکان استفاده کنید.

در صورت بروز حساسیت و یا احتمال وقوع آن از مصرف آن خوداری کنید و به پزشگ اطلاع دهید.

در صورت مصرف درست و صحیح آن، علائم بیماری هم چنان ادامه داشته باشد حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

هنگام خرید محصول مطمعن شوید که درب آن قبلا باز نشده باشد.

مصرف در دوران بارداری

هنوز مطالعات کافی در این مورد انجام نشده است زیرا این محصول برای رده ای سنی کودکان و نوزادان است.

مصرف در دوران شیر دهی

مطالعات کافی نیز در این مورد انجام نشده است بنابراین از مصرف آن در این دوران خوداری شود.

عوارض جانبی قطره کولیف

مصرف این دارو تا به حال عوارض جانبی به دنبال خود نداشته است تنها در موارد خیلی نادر ممکن است واکنش های آلرژیک به خصوص رازیانه ممکن است بروز پیدا کند.

شرایط نگه داری قطره کولیف

دارو در دمای بین ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی گراد نگه داری شود.

دارو دور از نور مستقیم آفتاب نگه داری شود.

این دارو را دور از دسترس کودکان نگه داری شود.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا