Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

فواید سفیده تخم مرغ پخته شده برای سلامتی بدن

سفیده تخم مرغ منبعی غنی از پروتئین، انواع ویتامین ها، اسید فولیک و … است. این در حالی است که کالری و چربی کمی دارد. به همین دلیل، مصرف آن میان ورزشکاران و افرادی که به دنبال کاهش وزن و یا رژیم غذایی گیاهی هستند محبوبیت فراوانی دارد.

سفیده تخم مرغ به دو صورت مایع پاستوریزه و رول پخته شده به بازار عرضه می شود. این محصولات ماده افزودنی و یا نگهدارنده ای نداشته و از تخم مرغ خالص تهیه می شوند. در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی به بررسی این ماده ی غذایی، خواص و فواید، مدت زمان ماندگاری و عوارض احتمالی آن می پردازیم.

ارزش غذایی سفیده تخم مرغ پخته

سفیده تخم مرغ حاوی ۶/۳ گرم پروتئین خالص بوده و تمامی ۸ اسید آمینه ی اساسی مورد نیاز بدن مانند والین، لوسین، ایزولوسین، لیزین، متیونین، فنیل آلانین، ترئونین و تریپتوفان را دارد. ویتامین‌ های A، E ، K، B۱۲ ، ریبوفلاوین و اسید فولیک از دیگر ترکیباتی هستند که نیز به وفور در آن یافت می ‌شود. این ترکیبات در ساخت ماهیچه‌ ها نقشی اساسی دارند.

موارد مصرف سفیده تخم مرغ پخته

  • باشگاه های بدنسازی
  • بیمارستان ها و مراکز درمانی
  • افراد حساس به پروتئین‌های دیگر مانند نان و شیر
  • رژیم های غذایی
  • گیاه خواران

خواص و فواید تخم مرغ برای بدن

با توجه به ترکیبات با ارزشی که در این ماده ی غذایی وجود دارد، مصرف آن کمک فراوانی به حفظ سلامتی بدن انسان می کند. در این قسمت به مهم ترین خواص و فواید آن می پردازیم.

تخم مرغ کمبود آهن را برطرف می کند

افرادی که از کمبود آهن رنج می برند در طول روز دچار سردرد شده و انرژی خود را زود از دست می دهند. آهن باعث حمل اکسیژن به قسمت های مختلف بدن می شود. این امر سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. از آن جایی که تخم مرغ منبعی غنی از آهن مفید (قابل هضم ترین نوع آهن) برای بدن است  می تواند این مشکل را به خوبی برطرف کند.

تخم مرغ کمبود آهن را برطرف می کند
تخم مرغ کمبود آهن را برطرف می کند

برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است

سیستم ایمنی بدن یکی از مهم ترین بخش هایی است که با خوردن تخم مرغ تقویت می شود. ویتامین A ، ویتامین D و فولات از عواملی است که سطح ایمنی بدن را افزایش می دهد. این امر بدن را در برابر بیماری ها یا ویروس خاصی مقاوم می کند.

برای حفظ سلامت مغز موثر است

کولین یک ترکیب مغذی است که در تخم مرغ وجود دارد. این ترکیب یکی از مواد ضروری برای رشد مغز و جنین و نوزادان است. علاوه براین، سبب رشد و سلامت مغز شده و به تقویت حافظه کمک می کند. با مصرف روزانه دو عدد تخم مرغ می توان ۳۰ درصد نیاز بدن به این ماده را تامین کرد.

به زیبایی ناخن ها کمک می کند

در این ماده ی غذایی ترکیبی به نام آنتی اکسیم وجود دارد. این ترکیب باعث براق تر شدن ناخن ها شده و به زیبایی آن کمک می کند.

در پیشگیری از سرطان سینه موثر است

کارشناسان معتقدند برای جلوگیری از سرطان سینه بهتر است در طول هفته حداقل دو عدد تخم مرغ مصرف کرد. کولین موجود در زرده ی آن خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد.

تخم مرغ انرژی بدن را حفظ می کند

ویتامین B وجود در این ماده ی غذایی مجب می شود تا در طول روز انرژی بدن حفظ شود. برای این امر، باید در وعده صبحانه یک عدد تخم مرغ را به صورت کامل میل کرد.

برای تقویت استخوان‌ ها موثر است

ویتامین D موجود در تخم مرغ برای جذب کلسیم و تقویت استخوان ها بسیار ضروری است. این ویتامین سبب تنظیم سطح کلسیم خون شده و برای استحکام استخوان ها بسیار مفید است.

برای تقویت استخوان‌ ها موثر است
برای تقویت استخوان‌ ها موثر است

به حفظ سلامت چشم کمک می کند

آنتی اکسیدان لوتئین و زاگزانتین، دو ترکیب آنتی اکسیدان هستند که به حفظ سلامت چشم و قدرت بینایی کمک می کنند. از این رو، برای جلوگیری از بیماری های چشمی مانند آب مروارید و تباهی لکه زرد می توان از تخم مرغ کمک گرفت. برای حفظ سلامت چشم کودکان بهتر است از این ماده ی مغذی استفاده کنند.

برای سلامت کبد مفید است

ماده مغذی کولین که در تخم مرغ وجود دارد برای سلامت کبد بسیار مفید است. کبد هر روز مقادیر زیادی کلسترول تولید می کند که تمامی آن در خون باقی نمانده و دفع می شود.

کبد هر روز مقدار زیادی کلسترول تولید می کند. با افزایش مصرف روزانه ی  کلسترول، کبد میزان تولید خود را کاهش می دهد تا مقدار کلسترول را در بدن به تعادل برساند. البته باید ب این نکته توجه داشت که واکنش هر فرد نسبت به مصرف تخم مرغ می تواند متفاوت باشد.

مدت زمان ماندگاری سفیده تخم مرغ پخته

این غذای پروتئینی ایده‌آل فاقد چربی، کربوهیدرات و مواد نگهدارنده بوده و مصرف آن با داشتن ضریب هضم و جذب بالا به طیف وسیعی از افراد جامعه توصیه می شود. مدت زمان ماندگاری این محصول به صورت زیر است.

  • یک ماه پس از تولید در دمای محیط
  • سه ماه پس از تولید در دمای ۰ تا ۴ درجه سانتی گراد

 دلایل محبوبیت مصرف سفیده تخم مرغ پخته

سفیده تخم مرغ نسبت به یک تخم مرغ کامل حاوی کالری و چربی کمتر ، ترکیبات ریزمغذی و پروتئین بیشتر است. از این رو افراد زیادی مانند ورزشکاران مصرف آن را ترجیح می دهند.

پروتئین زیاد و کالری کم دارد

این اده ی غذایی از محتوای پروتئین بالا و کالری کم برخوردار است. در واقع، سفیده ۶۷ درصد از کل پروتئین موجود در تخم مرغ را در خود دارد. این پروتئین از کیفیت بالایی برخوردار بوده و حاوی تمام نه اسید آمینه ضروری و مورد نیاز بدن است.

به همین دلیل، مصرف آن می تواند برخی فواید سلامت را به همراه داشته باشد. پروتئین به کاهش اشتها کمک کرده و احساس سیری را برای مدت زمانی بیشتر ایجاد می کند.

سفیده تخم مرغ پروتئین یاد و کالری کم دارد
سفیده تخم مرغ پروتئین یاد و کالری کم دارد

دریافت پروتئین به میزان کافی از رژیم غذایی اهمیت بالایی برای حفظ و ساخت عضله دارد. به خصوص برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند. با دانستن این موضوع که مقدار پروتئین یک تخم مرغ کامل تنها اندکی بیشتر از سفیده آن است و کالری بیشتری نیز دارد، سفیده تخم مرغ می تواند انتخابی جذاب برای ورزشکاران باشد.

چربی اندک داشته و فاقد کلسترول است

در گذشته، تخم مرغ به دلیل داشتن چربی اشباع شده و کلسترول بالا ماده ی غذایی بحث برانگیز بود. تمام چربی و کلسترول موجود در تخم مرغ در زرده آن قرار دارد. در حالی که سفیده ی آن تقریبا از پروتئین خالص تشکیل شده و فاقد چربی یا کلسترول است.

سال ها، تصور همگان بر این بود که سفیده تخم مرغ سالم تر از یک تخم مرغ کامل است. اما مطالعات جدید نشان می دهد کلسترول موجود در تخم مرغ برای بیشتر مردم ی ضرر است.

البته برای برخی افراد، مصرف کلسترول به افزایش سطح آن در خون منجر می شود. این افراد با عنوان فراواکنش دهندگان شناخته می شوند. این افراد دارای ژن هایی هستند که آن ها را مستعد ابتلا به کلسترول بالا می سازد. از جمله آن ژن ها می توان ژن ApoE4 را نام برد. از این رو، برای این افراد یا آن دسته از افرادی که کلسترول بالا دارند، سفیده تخم مرغ انتخاب بهتری است.

علاوه بر این، سفیده تخم مرغ تقریبا فاقد چربی است. به طور قابل توجهی کالری کمتری نسبت به یک تخم مرغ کامل دارد. به همین دلیل، برای افرادی که در تلاش برای محدود کردن کالری دریافتی خود و کاهش وزن هستند، انتخابی خوب محسوب می شود.

عوارض مصرف سفیده تخم مرغ

با وجود تمام خواص و فوایدی که مصرف این ماده ی غذایی با خود به همراه دارد اما، مصرف آن می تواند سبب بروز حساسیت ها و عوارضی شود. از این رو، آگاهی از این موضوع برای همه ی افراد ضروری است. در ادامه به مهم ترین عوارض مصرف آن می پردازیم.

عوارض مصرف سفیده تخم مرغ
عوارض مصرف سفیده تخم مرغ

بروز حساسیت

برخی افراد به پروتئین های موجود در سفیده ی تخم مرغ واکنش نشان می دهند و برخی دیگر نیز نسبت به زرده آن حساسیت دارند. نشانه های خفیف این حساسیت می تواند شامل راش، کهیر، تورم، آبریزش و خارش بینی، و آبریزش چشم باشد.

علاوه بر این، ممکن است فرد آشفتگی گوارش، تهوع و استفراغ را تجربه کند. در موارد نادر نیز موجب بروز یک واکنش حساسیتی شدید به نام شوک آنافیلاکتیک می شود. در این شرایط نشانه هایی مانند تورم شدید در گلو و صورت و افت فشار خون رخ می دهد. این نشانه ها در صورت ترکیب می توانند کشنده باشند.

مسمومیت ناشی از سالمونلا

به صورت خام می تواند فرد مصرف کننده را در معرض خطر مسمویت غذایی ناشی از باکتری سالمونلا قرار دهد. با وجود این که کشاورزی مدرن و شیوه های پاکسازی می توانند میزان خطر را به حداقل برسانند اما، این ترکیب می تواند در تخم مرغ یا پوسته آن وجود داشته باشد. پخت سفیده تخم مرغ تا زمانی که سفت شود می تواند میزان این خطر را کاهش دهد.

کاهش جذب بیوتین

می تواند جذب ترکیبی به نام بیوتین را کاهش دهد. بیوتین یک ویتامین حلال در آب است که در انواع مختلفی از مواد غذایی یافت شده و نقش مهمی در تولید انرژی دارد. سفیده تخم مرغ خام پروتئینی به نام آویدین دارد که می تواند با بیوتین پیوند تشکیل داده و از جذب آن در بدن جلوگیری کند.

دیگر عوارض

  • قابلیت هضم سفیده تخم مرغ برای کودکان زیر یک سال دشوار است.
  • اشخاصی که مشکلات کلیوی دارند باید در مصرف سفیده تخم مرغ احتیاط کنند. آن ها می ‌توانند زرده آن را مصرف کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا