Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

مهمترین تفاوت پنیر فتا و سفید چیست؟

تفاوت پنیر فتا و سفید از نوع شیر و نحوه تولید آن منشا می گیرد.  پنیر فتا یک پنیر یونانی است که به صورت سنتی با شیر گوسفند، گاو و بز ساخته می شود. فتا صدها سال است که موردمصرف قرار گرفته است. تقریباً در هر وعده غذایی یونانی یافت می شود. پنیر فتا چربی و کالری کمتری نسبت به پنیر چدار و پارمزان دارد و قرار دادن این پنیر در آب نمک باعث بالا رفتن سدیم این پنیر می شود و همچنین باید مراقب باشید که این پنیر و نمک را در یک وعده غذایی به طور هم زمان مصرف نکنید. پنیر فتا منبع بزرگی از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است. با این حال، فتا در چربی ها کمتر از بسیاری از پنیرهای دیگر است و یک انتخاب معقول محسوب می شود.

هنگامی که سعی می کنید ارزش غذایی آن را ارزیابی کنیم، متوجه می شویم که این ماده ارزشمند پر از ریز مغذی های مفید است. هر گرم پنیر حاوی ۷۵ کالری همراه با ۴ گرم پروتئین و ۶ گرم چربی (که ۴ گرم آن اشباع شده) است.

این پنیر سفید یا پنیر فتا مقدار زیادی مواد معدنی که شامل کلسیم، سدیم، اسید فولیک، مواد مغذی B-6، B-12، A و K و دارای انواع پروبیوتیک های مختلف است. پنیر سفید یا پنیر فتا مورد مناسبی است زیرا چربی کمتری دارد. علاوه بر این، پنیر خامه ای به دلیل میزان چربی بالا و میزان ترکیب شدن با خامه، توصیه می شود، سهم کمتری در رژیم غذایی فرد داشته است.

پنیر از مواد غذایی پرطرفدار در تغذیه و سلامت است. پنیرهای با صدها نوع و مدل یکی از ارکان تهیه یک غذاهستند. این ماده غذایی بسیاری از ویتامین ها در فرایند تولید خود حفظ می کند.

تحقیقات که دریک مجله تغذیه بالینی امریکایی نشان می دهد که هر چه پنیر بیشتر بماند، خواص بیشتری برای بدن دارد. پنیرها انواع مختلفی دارند که شامل درصد بالای انواع چربی ها هستند، اما ظاهراً تأثیری بر کلسترول LDL در خون ندارد.  متخصصان تغذیه در مورد مزایای خاص پنیر در درمان دیابت نوع ۲، اختلالات قلبی عروقی و حتی بیشتر سرطان ها به نتیجه رسیده اند. این اولین بار است که مطالعات نشان می دهد که پنیر می تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد.

بهبود دستگاه ایمنی بدن، جلوگیری از پوسیدگی دندان، پیشگیری از سرطان ها و مشکلات کبدی با مصرف پنیر قابل درمان است.خواص درمانی چشمگیر از این محصول لبنی، جلوگیری از سرطان, تقویت سیستم ایمنی بدن, کاهش میگرن و کاهش فشار خون، از مجموعه بیشماری از خواص ها می باشد. دراین مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی تفاوت پنیر فتا و سفید پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

پنیر فتا چیست؟

پنیر فتا یک پنیر خامه ای طعم دار است که در آب نمک رسیده می شود و یکی از غذاهای یونانی و مدیترانه ای است. بیشتر افراد از آن در سالاد و ساندویچ استفاده می کنند.

تولید پنیر در خاورمیانه سابقه ای طولانی دارد. یکی از بهترین پنیرهای شناخته شده پنیرسفید است.در گذشته پنیر سفید به عنوان یک ماست چکیده شناخته می شد. اما در طول سال ها و از طریق فرایند های مختلف به پنیر تبدیل می شود. با این توضیحات حتما متوجه شدید که پنیرسفید ایرانی کاملا بر اساس ماست است، بر خلاف بسیاری از پنیرها که از شیر درست می شوند.

 تفاوت پنیر فتا و سفید
تفاوت پنیر فتا و سفید

پنیر سفید چیست؟

 تفاوت پنیر فتا و سفید
تفاوت پنیر فتا و سفید

برای درست کردن پنیر سفید، ابتدا آب ماست چکیده را جدا می کنند تا غلیظ شود. روش های مختلفی برای این کار وجود دارد. در صنعت از فشار استفاده می کنند یا به ماست، ماده ای خشک که شامل پروتئین شیر است،اضافه می کنند تا غلیظ شود. سپس به محصول مایع پنیر و باکتری های مورد استفاده در ساخت پنیراضافه می کنند تا طعم و بافت شبیه پنیرایجاد شود. این پنیر لاکتوز کمی دارد اما غنی از باکتری های مفید، پروتئین ها و کلسیم است، که می تواند برای سلامت بدن بسیار مهم باشد.

به طور سنتی، فتا  ۱۰۰٪ با شیر گوسفند تهیه می شود. اما برخی از انواع فتا ممکن است شامل ۳۰٪ شیر بز باشد. فتا ساخته شده و فروخته شده در اتحادیه اروپا  تحت برچسب (PDO) ذکر شده است، که تضمین می کند که هر محصول ذکر شده به عنوان ‘فتا’ شامل حداقل ۷۰٪ شیر گوسفند و بیش از ۳۰٪ از شیر بز است.

اما این حمایت در زمینه پنیر فتا که در خارج از اتحادیه اروپا تولید و فروخته می شود، صادق نیست. بنابراین فتا ساخته شده در آمریکا و دیگر ایالات متحده و سایر کشورها را می توان از شیر گاو یا مجموعه ای از شیرهای مختلف تهیه کرد.  پنیر فتا با اضافه کردن باکتری های اسید لاکتیک به شیرجهت ترش کردن و شروع تخمیر تهیه می شود. بعد از آن آنزیم  به شیر افزوده می شود تا بخش های جامد ‘وی’ را از هم جدا کنند – ‘وی’ یک پروتئین مایع و محصول جانبی پنیر سازی است.

به محض جدا شدن کامل آب پنیر، پنیرها در بلوک های کوچک خرد کرده و در قالب گیری می شوند. پس از ۲۴ ساعت قالب های فتا از قالب ها خارج می شوند و برای ماندگاری در ظروف چوبی یا فلزی قرار داده می شوند.

تفاوت پنیر فتا و سفید

پنیر فتا، پنیر سفیدی است به صورت تکه هایی در آب نمک قرار دارند. بسته های پنیر از صد گرم تا شانزده کیلوگرم وجود دارد. پنیر فتا از شیر گوسفند و بز درست می شود و به عنوان یک محصول PDO در اروپا محافظت می شود. این محصول در یونان تولید می شود و می تواند شامل شیر گوسفند و بز باشد.پنیر سفید معمولاً از شیر گاو درست می شود.

فتا که به طور سنتی در یونان ساخته می شود. فتا یک پنیر خرد شده است که معمولاً درقالب بلوک ها تولید می شود و بافت کمی دانه ای دارد. این پنیردر سالاد، شیرینی و آشپزی استفاده می شود و در ترکیب با روغن زیتون و سبزیجات استفاده می شود. همچنین می توان آن را به صورت پخته یا کبابی به عنوان بخشی از ساندویچ یا به عنوان جایگزین نمکی برای پنیرهای مختلف در انواع غذاها سرو کرد.

از سال ۲۰۰۲ فتا به عنوان یک محصول در اتحادیه اروپا شناخته شد. بر اساس مقررات اروپایی تنها پنیرهایی که در به روش سنتی در برخی مناطق یونان تولید می شوند و از شیر گوسفند یا ترکیبی  از شیر گوسفند و بز از همان منطقه ساخته می شود به آن ها فتا گفته می شود. ولی پنیرهای سفید آب نمک مشابهی که از شیر گوسفند ساخته می شوند (که اغلب به زبان های مختلف به آن «پنیر سفید» گفته می شود) در شرق مدیترانه و اطراف دریای سیاه یافت می شوند.

پنیر سفیدی که تولید آن در خارج از اتحادیه اروپا است،  یک پنیر سفید سنتی است که باشیوه فتا ساخته می شود و از طریق شیر گاو تهیه می شود. این محصول یک پنير سفيد آب نمک مانند “فتا” است. به این تفاوت که در داخل اتحادیه اروپا آن را به عنوان پنیر سفید یا ‘پنیر سالاد’  می شناسند.

بیشتر بدانید:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا