Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

خواص پنیر بلوچیز چیست؟ طرز تهیه، کاربرد، میزان کالری و انواع آن

درباره پنیر بلوچیز چیزی شنیده اید یا طعم آن را چشیده اید؟ بلو چیز یک پنیرفرانسوی است که در انواع مختلف از شیر گاو، گوسفند و بز تهیه می شود. ویژگی منحصر به فرد این پنیر تزریق و استفاده از یک کپک خوراکی به نام پنیسیلوم است. این پنیر دارای طعم شور و عطر تند است. در این مطلب به تاریخچه تولید پنیر بلوچیز، انواع پنیر بلوچیز، طرز تهیه و کاربرد پنیر بلوچیز و کالری آن و در مجموع همه آنچه که می خواهید در مورد پنیر بدانید.

می گویند زمان ساخت پنیر بلوچیز به قرن ۷ میلادی برمی گردد؛ در یک غار درخارج از روستای روکوفور در فرانسه. طبق افسانه ی یک چوپان فراموش کار است، ناهار نان و پنیر خود را در داخل غار فراموش می کند. چند ماه بعد به غار بازگشت، پنیر با پنی سیلیوم روکوفورتی (کپکی که در غار رشد کرد) آلوده شده بود. این  همان نقطه کشف پنیر بلوچیز فرانسوی است. ولی امروزه این پنیر با رشد و اضافه کردن کپک به شیری که پنیر با آن ساخته می شود، تهیه می شود.

چه مدت طول می کشد تا بلوچیز آماده شود؟

برای تغییر رنگ پنیر بلوچیز از سفید به آبی, لازم است اکسیژن به داخل پنیر برسد. ایجاد سوراخ در پنیر به وسیله سوزن های ریز یا سیخ انجام می شود. سپس فرایند کشت کپک  های آبی در داخل تونل های هوا پنیرصورت می گیرد و با افزایش عمر، این  کپک ها طعم خاصی پیدا می کنند.

بیشتر پنیرهای حاوی کپک، سه تا شش ماه طول می کشد تا آماده سازی آن ها انجام شود. در پنیر آبی یا بلوچیز، فرایند رسیدن و آماده شدن در داخل پنیر انجام می گیرد.

خواص پنیر بلوچیز چیست؟ طرز تهیه، کاربرد، میزان کالری و انواع آن
خواص پنیر بلوچیز چیست؟ طرز تهیه، کاربرد، میزان کالری و انواع آن

 پنیر بلوچیز چه مزه ای دارد؟

در این پنیر، رگه های آبی مشخص در امتداد بافت کرمی وجود دارد که اغلب شکننده کشیده شده است .رنگ این پنیرها از سفید و کرمی رنگ تا قهوه ای تغییر می کند.

حتی طعم پنیر آبی از ملایم تا تند (بسته به نوع شیر مورد استفاده برای تهیه پنیر) متغیر است. این نوع پنیر از شیر گاو، بز و گوسفند تهیه می شود که هر کدام طعم و بافت کاملاً متنوعی به وجود می آورد.

این پنیر همچون ظرف چینی می ماند که دارای پس زمینه مرمری که با رگه های آبی متقاتع است، که ظاهر استثنایی آن را شکل می دهند. البته برخی پنیرهای بلوچیز در فرایند تکامل و رسیدن، رنگ پوسته شان طبیعی و سفید است. اما بیشتر این پنیرها پوسته ای ندارند. ولی، طعم پنیر بلوچیز در همه جا یکسان است، چه در اطراف و چه در داخل پنیر.

انواع پنیر بلوچیز

درحال حاضر، طیف گسترده ای و متنوعی از این پنیرها در کشورهای مختلف تهیه و تولید می شود که دارای طعم و بافت متفاوتی  هستند. پنیرهای بلوچیز ورقه ای، انواع پنیرهای خامه ای و چرب، پنیرهای بلوچیز با طعم تند، شور، نرم و کرمی و… انواع خاصی از این نوع پنیر محبوب هستند. جالب است بدانید که اولین مدل های بلوچیز در فرانسه و ایتالیا تولید شد و بعدها نسخه های تکامل یافته آن ها در اروپا و شمال ایالات متحده تولید شد. ویژگی ها و مشخصات پنیر بلوچیز با توجه به میزان رطوبت در هر پنیر و همچنین نقطه بلوغ پوست مشخص می شود. از سوی دیگر رگه های کپک در این نوع پنیر، رنگ های مختلفی دارند که از آبی، سبز، خاکستری یا مشکی تشکیل شده است. حتی قیمت هر یک از این مدل ها متفاوت است.

گورگونزولا

گورگونزولا با ظاهر متفاوت خود نوعی بلوچیز به حساب می آید که طعمی شبیه غذاهای ایتالیایی از جمله ریزوتو، پاستا یا پیتزا را دارد. گرگونزلای تازه دارای بافتی لطیف، کرمی، کره مانند، با رگه های کوچک و پررنگ از کپک است. این کپک همچنین دارای عطری قوی و تند است. این پنیربلوچیز از شیر گاوهایی که در مراتع لمباردی پرورش یافته اند، تهیه می شود. گورگونزلای پنیری همه کاره است و می توان از آن با انگور، عسل و پسته استفاده کرد.

بلوچیز خامه ای کاستلو

ترکیب خامه ای لطیف با طعمی خاص از ویژگی های پنیر کوستلو است. سطح این پنیر کمی پوسته پوسته است و آن را یکی از اعضای جدید خانواده بلوچیز می دانند. این نوع پنیر در اواخر قرن بیستم از شیرگاو و خامه ساخته شد. کاستلو کرمی، رنگ آبی و صاف مخملی است و طعم کمی تند و شور دارد.کامبوزولا نوع دیگری از بلوچیز خامه ای است. ترکیب این پنیر با انگور بی نظیر خواهد بود.

راکفورت

این نوع از پنیر بلوچیز مانند پنیر لیقوان از شیر گوسفند تهیه می شود و از آن به عنوان نوع کلاسیک فرانسوی این نوع پنیر آبی یاد می شود. بدنه یا لایه بیرونی این پنیر مرطوب و پوشیده از رگه های آبی کوچک است که ترکیبی از تفاوت های ظریف در آن دیده می شود. راکفورت طعمی بسیار تند و شور دارد و بافت آن کرمی و نرم است. اما، طعم آن ملایم است. این پنیر با سیب و گردو ترکیب می شود.

استیلتون

طعم استیلتون آبی، پیچیده و غنی است. این نسخه بلوچیز به نظر می رسد مانند موزاییک زیبا با رگه های ظریف است که مانند رودخانه های باریک در همه جای آن کشیده شده است. استیلتون رطوبت بسیار کمتری نسبت به پنیر های بلوچیزمختلف دارد و طعم آن قوی است. بلوچیز استیلتون را با گردو، عسل و سیب خرد شده استفاده می کنند

 آبی دانمارکی

آبی دانمارکی نوع دیگری از پنیر بلوچیز است که با شیر گاوهای محلی درست می شود. این پنیر دارای طعم خامه ای و بافت صاف است. پنیرهای بلوچیز محلی را زمانی که در دهان خود می گذارید، به راحتی آب می شوند. چون بسیار نرم هستند و طعم آن ها، طولانی تر دردهان باقی می مانند. این پنیررا با گلابی تازه، مرکبات و گردو ترکیب کنید.

موارد استفاده از پنیر بلوچیز در رژیم غذایی

خواص پنیر بلوچیز چیست؟ طرز تهیه، کاربرد، میزان کالری و انواع آن
خواص پنیر بلوچیز چیست؟ طرز تهیه، کاربرد، میزان کالری و انواع آن
  • شما می توانید پنیر بلوچیز را به عنوان پنیر پارمزان با میوه ها و آجیل های مختلف استفاده کنید .
  • این پنیر را می توان با سس هایی که دارای بافت نرم هستند مانند سس سالاد استفاده کرد.
  • پنیر بلوچیز مانند پنیر بوترکیزه یکی از طعم دهنده های عالی در سالاد، پاستای پنیر و حبوبات  پخته شده استفاده کرد.
  • علاوه بر این ها، می توانید از پنیر بلوچیز به صورت مرغ شکر پر و گوشت شکم پر استفاده کنید.
  • پنیر بلوچیز طعم دهنده فوق العاده ای برای تهیه انواع ساندویچ است.
  • انواع بلوچیز با رطوبت بالا به خوبی ذوب می شوند و می توان آن را به تمام انواع گوشت اضافه کرد.

طرز تهیه پنیر بلوچیز

۱- شیر پاستوریزه

بلوچیز یکی از پنیر هایی است که باید در طی فرآیندهای کارخانه ای تولیدی شود. در این پنیر ابتدا شیر پاستوریزه و سپس نوعی میکروب برای تبدیل لاکتوز شیر به اسید لاکتیک استفاده می شود. در این مرحله،  شیر شروع به دلمه شدن می کند. این دلمه های جامد به صورت گرد ظاهر می شوند.

۲- مرحله سوزن زدن پنیر

در مرحله بعد قارچ پنیسیلوم و مقداری نمک به پنیرها افزوده می شود. اضافه کردن نمک برای نگه داشتن رطوبت پنیر است. سپس این پنیرها به مدت دو تا سه ماه به همین ترتیب باقی می مانند تا کهنه شوند. در روزهای نخست سیخ با سوزن های نازک  که از جنس استیل ضد زنگ هستند ، به پنیر ضربه وارد می کنند تا به اکسیژن اجازه دهد راحت تر به داخل پنیر نفوذ کند ، بلوچیز ها سریع تر کهنه شوند.

 ۳- تشکیل رگه های آبی روی بلوچیز

پس از قسمت سوزن زدن، اولین رگه های کپک آبی روی پنیرها ظاهر می شود و طعم آن ها شروع به تغییر می کند. هرچه این پنیرها به این صورت بمانند، طعم قوی ترو رگه های بیشتری در آن ها به وجود خواهدآمد. البته نوع شیری که برای تهیه بلوچیز استفاده می شود نیز تأثیر شگرفی بر طعم نهایی آن دارد.

کالری پنیر بلوچیز چقدر است؟

صد گرم پنیر بلوچیز، به طور میانگین شامل موارد زیر است:

انرژی:  ۳۵۷ کالری

پروتئین: ۲۱/۴۳ گرم

کربوهیدرات: ۳/۵۷ گرم

سخن پایانی

بلوچیز یکی از پنیر خوشمزه است که شما می توانید بدون مشکل درفروشگاه ها آن رابیابید و از طعم خوشمزه آن در انواع غذاها، سالاد، ساندویچ و حتی به عنوان یک میان وعده با ترکیبی از میوه ها میل کنید. فقط در نظر داشته باشد که این پنیر حاوی مقدار زیادی سدیم است و در نتیجه شور است. بنابراین در مصرف آن زیاده روی نکنید، چون ممکن است فشارخون را افزایش می دهد.

بیشتر بخوانید:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا