Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

پنیر گودا چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

پنیر گودا، پنیر زرد، سفت با طعمی ملایم و منحصر به فرد است.که از شیر گاو تهیه شده است. این پنیر یکی از پنیرهای مورد علاقه مردم در سراسر جهان است. امروزه از گودا به عنوان نام عمومی برای انواع مختلفی از پنیرهای سنتی تولید شده در هلند است. گودا یکی از قدیمی ترین پنیرهای جهان است که از سال ۱۱۸۴ در متونی مشاهده شده است. اين پنيرهمچنین نام شهر گودا در هلند است. این نام ربطی به نام مبدأ یا تولید این پنیر ندارد. بلکه به خاطر اینکه در این شهر معامله می شد، چنین نامی گرفته است. نظام فئودالی قرون وسطی هلند چنین حکم می کرد که پنیر منحصراً در این شهر معامله شود. کشاورزان محصول خود را به بازاری در شهر گودا می بردند.

اگر کمی کاوش کنیم، گودا باید به عنوان یک روش پنیر سازی مورد توجه قرار گیرد، نه شکل خاصی از پنیر . طعم گودا ربط مستقیمی با عمر آن دارد. پنیر جوان (کارخانه) دارای ‘طعم آجیلی، اما بسیار، بسیار ملایم’ دارند. همان پنیر زمانی که رسیده می شود’طعم میوه ای عالی’ با ‘پایان شیرین’ را خواهد داد. درواقع یک پنیر دوساله ‘تقریبا طعم ترکیبی از شکر قهوه ای و کره ذوب شده’. را به وجود می آورد. درادامه این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک درباره پنیر گودا و فواید آن برای بدن بیشتر آشنا می شوید.

مشخصات پنیر گودا

کشور مبدأ: هلند
عطر و طعم: ملایم تا قوی
بافت: کمی سفت تا سفت
ظاهر: زرد کم‌رنگ تا پُر رنگ
کالری: ۳۵۶ کیلوکالری

کربوهیدرات: ۲٫۲ گرم

چربی: ۲۷٫۴ گرم

پروتئین: ۲۴٫۹ گرم

پنیر گودا چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟
پنیر گودا چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

دسته بندی پنیر گودا

پنیر گودا یک پنیر هلندی است که نام خود را از شهری با همین اسم  در شمال هلند گرفته است. این پنیر دارای طعم، بافت و عطر متنوعی است. از آنجا که زمان لازم برای ساخت این پنیر بسیار مختلف است (از یک تا ۳۶ ماه) ، دو نوع از پنیر گودا که دارای طعم های کاملا متفاوتی هستند.

پنیر تازه تردارای طعم و عطر ملایم تر و بافت آن ها نرم تا نیمه سفت است. پنیرهای قدیمی تر بافت سفت تر و عطر وطعم قوی تری دارند. مانند پنیر چدار، این پنیر هلندی در درجه اول بر اساس زمان تولید به انواع مختلف طبقه بندی می شود. تولید کنندگان پنیر هلندی از نظر سن این پنیر را به ۶ دسته تقسیم کرده اند.

  • پنیر تازه (۴ هفته)
  • پنیر تازه رسیده (۸ تا ۱۰ هفته)
  • پنیر رسیده (۱۶ تا ۱۸ هفته)
  • پنیر خیلی رسیده (۷ تا ۸ ماه)
  • پنیر کهنه (۱۰ تا ۱۲ ماه)
  • پنیر خیلی کهنه (۱۲ ماه و بیشتر)
  • به مرور زمان علاوه بر طعم، نرمی و شکنندگی پنیر نیز دستخوش تغییرات می شود.

فواید پنیر گودا

پنیر گوداچیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟
پنیر گوداچیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

غنی از کلسیم

این پنیر سرشار از کلسیم است، به طوری که ۱۰۰ گرم از آن می تواند ۵۴٪ از نیاز بدن را به کلسیم روزانه خود برآورده کند. کلسیم برای سلامت و ویژگی های استخوانی اهمیت بالایی دارد.

میزان بالای ویتامین

دونوع ویتامین k به نام های k1 و k2  وجود دارد. ویتامین k1 به طور معمول در غذاهای گیاهی یافت می شود، در حالی که ویتامین  k2 در غذاهای جانوری یافت می شود، و همچنین در میان غذاهای جانوری ، پنیرهای قدیمی تر مقادیر بیشتری از این ویتامین ها دارد.این ویتامین برای سلامت قلب و اسکلت مهم است و خطر ابتلا به بیماری قلبی و بسته شدن رگ ها را کاهش می دهد. پنیر گودا مقادیر زیادی از این ترکیبات را دارد.

 امگا ۳

خواص  امگا۳ برای سلامتی قلب بر هیچ کس پوشیده نیست. با این حال مقدار کمی از افراد به اندازه کافی از آن را دریافت نمی کنند. بهترین منابع برای این نوع چربی غذاهای دریایی و لبنیات است. خوب است بدانید که این پنیر حاوی مقادیر کمی این نوع چربی های نادر در رژیم غذایی است که می تواند به شما کمک کند.

گودا و کالری

کالری در تمام مواد غذایی انرژی مورد نیاز بدن شما را ارائه می دهد. اگر به طور مرتب انرژی بیشتری از نیاز بدنتان به آن برسانید، کالری اضافی به صورت چربی در بدن شما ذخیره می شود و خیلی سریع وزن شما افزایش می یابد. برخی از پنیرها نیز دارای کالری زیادی هستند، به همین دلیل, نباید در مصرفشان زیاده روی کنید. اما در مورد پنیر گودا، شما کمتر نگران کالری باشید چون تا یکی از کم کالری ترین پنیر های سفت است.

هر ۲۸ گرم پنیر گودا تقریباً ۱۰۱ کیلوکالری انرژی دارد؛ البته اگر تصمیم دارید، مصرف کالری خود را کاهش دهید و به دنبال پنیرهایی با کالری کمتر هستید، بهتر است سراغ پنیر موزارلا بروید.

گودا و چربی

پنیر گودا مانند بیشتر پنیرها سرشار از چربی های اشباع  شده است. شما به مقداری از چربی در رژیم غذایی روزانه خود نیاز دارید تا عملکرد مغز تان بهتر شود و هم چنین بدن شما آسان می تواند ریز مغذی های مورد نیازرا جذب کند. آن را در وعده های غذایی نیاز دارد.

با این حال، انتخاب چربی اشباع نشده گزینه مناسب تری است و به طور قابل ملاحظه ای خطربیماری قلبی را کاهش می دهد. ۲۸ گرم پنیر گودا تقریباً ۸ گرم چربی دارد که حدود ۵ گرم آن چربی اشباع شده است. چربی پنیر گودا تقریبا به اندازه پارمسان . پنیرهای نرم مانند موزارلا چربی بسیار کمتری نسبت به گودا و پارمسان دارند.

گودا و نمک

از ترکیبات مشترک تمام پنیرها نمک است که در طول فرایند ساخت به پنیر اضافه می شود. اما باید بدانید که مصرف نمک در برنامه رژیم غذایی باید کنترل شود زیرا قادر است فشار خون را افزایش دهد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته های مغزی را افزایش دهد. ۲۸ گرم پنیر گودا تقریباً ۲۳۲ میلی گرم نمک دارد و در واقع پنیر تقریبا شوری است و نمک بیشتری نسبت به پنیر موزارلا دارد.

گودا و پروتئین

و پنیرهای پروتئینی مانند گودا منبع شگفت انگیزی از پروتئین هستند؛ البته از نظر پروتئین نمی توانند با گوشت و غذاهای دریایی رقابت کنند. هر ۲۸ گرم پنیر گودا تقریباً ۷ گرم پروتئین دارد. مصرف مواد غنی از پروتئین به شما کمک خواهد کرد که پس از یک وعده غذایی احساس سیری بیشتری داشته باشید و از مصرف زیاد غذا پرهیز کنید.

گودا و کلسیم

کلسیم و فسفر از مواد معدنی مهم در پنیرها هستند که به تقویت اسکلت  بدن کمک می کنند. در مجموع این دو ماده معدنی بر سلامت استخوان تأثیرخوبی دارند و خطر پوکی استخوان را کاهش می دهند. محققان خاطر نشان کردند که برای داشتن استخوان های سالم باید حدود ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم و ۷۰۰ میلی گرم فسفر در روز بخورید. ۲۸ گرم پنیر گودا حدود ۲۰۰ میلی گرم کلسیم و ۱۵۵ میلی گرم فسفر مورد نظر بدن شما را فراهم می کند.

آیا گودا پنير سالمی است؟

برای اینکه بگوییم این پنیر چقدر سالم است باید عوامل و جنبه های مختلف را بررسی کنیم. از نظر کالری، نمک و چربی ها باید توجه داشت که پنیر گودا از پنیرهای سخت مختلف سالم تر است. اما انتخاب پنیرهای سبک و نرم گزینه های بهتری هستند. نکته مهم این است که پنیرهای نرم از نظر کلسیم ضعیف تر هستند و پنیرهای سخت مانند گودا منبع غنی تری از کلسیم شناخته می شوند. بنابراین اگر شما در سلامت بدنی خوبی برخوردار باشید و از طرفی می خواهید پنیری مصرف کنید.

که سطح کلسیم کافی داشته باشد، گودا گزینه مناسبی است، اما اگر فشار خون شما بالا است و کمی چاق هستید، متخصصان تغذیه توصیه می کنند که پنیرهای نرم را انتخاب کنید.

بیشتر بدانید:

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا