Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

پرکاربردترین سنگ ‌ها در جواهرسازی و قیمت خرید و فروش آن ها

جواهر از نگین ها و سنگ های قیمتی است که نگاه هر بیننده‌ای را به خود جلب خواهد نمود. از این‌رو جواهرسازی نیز امروزه رونق فراوانی در بسیاری از کشور های جهان یافته است. انواع سنگ در جواهرسازی هم به صورت رنگی و هم بی رنگ مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد سنگ در جواهرسازی موجب ایجاد زیبایی بی نظیر و در نتیجه فروش بیشتر جواهر خواهد شد. انواع سنگ در جواهرسازی استفاده شده و کارایی دارد. البته برخی از انواع سنگ در جواهرسازی دارای خواص ویژه ای هستند و به دلیل همین خواص مورد استفاده قرار می گیرند. قیمت سنگ در جواهرسازی تحت تاثیر عوامل مختلفی همچون نوع سنگ و نوع تراش آن قرار دارد. برای خرید سنگ در جواهرسازی می توان به صورت حضوری و حتی غیر حضوری اقدام نمود.

امروزه فروش اینترنتی محصولات مختلف گامی نو در عرصه فروش پدید آورده و فروشندگان در تمام نقاط جهان می توانند محصولات خود را در معرض دید خریداران قرار دهند. این نحوه فروش همچنین امکان خریدی بی واسطه را فراهم نموده است.

نشریه علمی جهن شیمی فیزیک قبلا هم به بررسی الماس، مروارید، نگین باگت، تفاوت برلیان و نگین اتمی و… پرداخته است. همراه ما باشید تا با انواع سنگ های قیمتی و زیبا آشنا شوید.

آشنایی با جواهرسازی

خرید سنگ های قیمتی نیازمند تجربه و شناخت فراوانی است. درواقع افراد عادی اغلب قادر به تشخیص جواهر از نوع اتمی یا بی ارزش نخواهند بود. برای شناخت جواهر به افراد ماهر و متخصص در این زمینه نیاز است. جواهرات بر اساس رنگ، ست لباس، شخصیت و حتی روند مد تولید و در بازار عرضه می شوند. شرکت های جواهرسازی زیادی در جهان اقدام به تولید جواهرات لوکس نموده اند.

جواهراتی که از یک خانواده اند، اغلب از لحاظ کیفیت با یکدیگر مقایسه می شوند. برای مثال یاقوت با یاقوتی دیگر مقایسه شده و برتری داده می شود. اما هرگز زمرد سبز یا زمرد کبود را در جواهرسازی با یکدیگر مقایسه نمی کنند. سنگ های قیمتی و جواهرات اغلب با توجه به سلایق شخصی و نوع شخصیت هر فرد انتخاب و خریداری می شوند.

پرکاربردترین سنگ ‌ها در جواهرسازی و قیمت خرید و فروش آن ها
پرکاربردترین سنگ ‌ها در جواهرسازی و قیمت خرید و فروش آن ها

خواص سنگی که در جواهرسازی کاربرد دارد

دو خاصیت سنگ یعنی شکل و برش آن در جواهرسازی از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه همراه ما باشید تا با این دو خواص آشنا شوید.

شکل سنگ های قیمتی در جواهرسازی

برخی از اشکال سنگ های قیمتی پرطرفدارتر هستند. اشکال گرد، تخم مرغی، بیضی، گلابی، مدل شاهزاده ای و باگت از انواع پرطرفدار سنگ های قیمتی بشمار می آیند.

برش سنگ های قیمتی در جواهرسازی

انواع سنگ در جواهرسازی به روش های متفاوت و متنوعی برش داده می شوند. این تنوع در برش سنگ برای جذب افراد مختلف با سلایق مختلف است. انواع سنگ ها به صورت شفاف و رنگی در دسترس قرار دارند. سنگ های شفاف را به صورت چند وجهی برش می دهند تا بر براقیت و زیبایی آن‌ها افزوده شود. سنگ های رنگی مانند یشم، عقیق و انیکس اغلب به شکل گنبدی ملایم برش داده می شوند. این برش ها بر جذابیت سنگ می افزاید.

سنگ های رنگی قیمتی

سنگ های قیمتی بر اساس نوع و رنگ توسط افراد خریداری می شوند. اما جالب است بدانید که رنگ سنگ بیشتر از نوع آن در خرید و فروش جلب توجه می کند. از آنجایی که رنگ مهم‌ترین عامل برای فروش بیشتر است، در ادامه به مروری بر رنگ سنگ های مختلف در جواهرسازی می اندازیم.

سنگ های قیمتی در جواهرسازی از رنگ بندی متفاوتی برخوردارند. در ادامه به برخی از انواع پرطرفدار این رنگ ها اشاره شده است.

سنگ قرمز در جواهرسازی

سنگ های قیمتی قرمز از سنگ های نایاب بشمار می روند. لعل، یاقوت و اسپینل ازجمله سنگ هایی با رنگ قرمز هستند. البته نوعی سنگ تروملین با رنگی قرمز و بی نظیر نیز وجود دارد که با نام روبلیت شناخته می شود، اما نایاب است و قیمت بسیار بالایی خواهد داشت.

سنگ آبی در جواهرسازی

سنگ های قیمتی آبی از طرفداران زیادی برخوردار هستند. یاقوت کبود ازجمله این سنگ هاست. البته آبی تیره در یاقوت و کیانیت نیز دیده می شود. آبی کم رنگ هم از رنگ های مورد علاقه است. توپاز، زیرکن و آکوامارین از جمله سنگ هایی با رنگ آبی روشن هستند.

سنگ قیمتی سبز در جواهرسازی

سنگ های قیمتی سبز در جواهرسازی طرفداران زیادی دارند. در این میان رنگ کلاسیک زمرد از پرطرفدارترین سنگ هاست. لعل تساوریت، کروم تورمالین، کروم دیوپسیت و.. نیز از سنگ هایی به رنگ سبز هستند که در برخی جواهرات به کار می روند.

زبرجد سنگی است که رنگ آن مایل به سبز زیتونی است. این سنگ نیز از سنگ های قیمتی بوده و به عنوان یک سنگ پرطرفدار در جواهر سازی شناخته می شود.

انواع سنگ در جواهرسازی

کاربرد سنگ در جواهرسازی و استفاده از آن در انواع زیورآلات به عنوان یک صنعت جهانی درآمده است. درواقع این سنگ ها جایگاه ویژه ‌ای در دنیا یافته‌اند. زیورآلاتی که در آن‌ها از سنگ های قیمتی و زینتی استفاده شده، ازجمله گران ترین محصولات زینتی در جهان هستند.

انواع سنگ‌هایی مانند یاقوت، زمرد، فیروزه و… با قرار گرفتن بر روی طلا جلوه  بسیار زیبایی را ایجاد کرده و قیمت جوهر و زیورآلات را گاهی تا چند برابر افزایش خواهد داد. در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی برخی از انواع سنگ در جواهرسازی و تنوع آن ها بپردازیم. با ما در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

پرکاربردترین سنگ ‌ها در جواهرسازی و قیمت خرید و فروش آن ها
پرکاربردترین سنگ ‌ها در جواهرسازی و قیمت خرید و فروش آن ها

الماس

الماس نوعی کانی کمیاب است که بدون دخالت بشر و در اعماق زمین با گذشت چندین هزار سال ایجاد می شود. الماسها در اثر قرار گرفتن در فشار شدید و دمای بالا از کربن به دست می آیند. کاربرد این سنگ در جواهرسازی بسیار گران بوده و الماس در دسته سنگ های طبیعی و قیمتی قرار دارد.

برلیان نیز نوعی تراش از سنگ الماس است. درواقع سنگ الماس با تراشی خاص به برلیان معروف است. در تراش برلیان، زاویه برش ها به گونه ای طراحی شده که نور به صفحات بیشتری از جواهر برخورد کرده و در نهایت براقیتی خیره کننده به چشم می رسد. توجه شود که برلیان نوع تراش استفاده شده برای سنگ الماس است و این نوع تراش را می توان برای تراشیدن تمام سنگ ها قیمتی و با ارزش دیگر نیز مورد استفاده قرار داد.

الماس از کمیاب ترین سنگ های جواهرسازی بوده و سخت ترین ماده روی زمین است. درواقع هیچ ماده ای از نظر مقاومت به الماس نخواهد رسید. الماس علاوه بر زیبایی و کاربرد در جواهر سازی در صنعت نیز کاربرد دارد. بعلاوه این سنگ باارزش یک درمانگر اساسی است. برخی برای الماس خواص درمانی مختلفی را ارائه داده اند. در ادامه به برخی از این خواص احتمالی اشاره شده است:

  • تحریک کننده غده تیموس
  • نیرو بخشی به مغز، مخچه
  • نیرو بخشی به سیستم ماهیچه ای و سیستم اعصاب
  • ایجاد تحرک و شادابی
  • تقویت کلیه و مثانه
  • پیشگیری از به وجود آمدن سنگ در کلیه و مثانه
  • موجب رفع مشکلات و ناراحتی های دستگاه گوارش می گردد.
  • وضع حمل در زنان باردار را آسان می کند.

یاقوت کبود

پس از الماس، یاقوت کبود سخت ‌ترین سنگ قیمتی بوده و از باارزش ترین سنگ‌های موجود در زمین است. یاقوت کبود از کانی ‌های سنگی کرندوم بوده که رنگ های متفاوتی هم دارند.

کانی های کرندوم رنگ بندی‌ متنوعی در طبیعت دارند. در این میان یاقوت کبود به عنوان یکی از محبوب ‌ترین ها شناخته می ‌شود. یاقوت کبود آبی رنگ در جواهرسازی خاص و لوکس کاربرد دارد. انواع انگشتر طلا و جواهرات دیگری که با یاقوت کبود ساخته می شوند از قیمت های بسیار بالایی برخوردارند.

یاقوت سرخ

یاقوت سرخ جواهری بی نظیر است که با رنگ قرمز روشنش معروف است. سنگ یاقوت سرخ نیز از کانی کرندوم محسوب شده و از نظر سختی و درخشندگی در رده دوم بعد از الماس قرار دارد. این جواهر حتی از الماس و یاقوت کبود نیز نادرتر است. در تولید انواع جواهرات از یاقوت سرخ استفاده می شود و دارای قیمت های بسیار بالایی است.

زمرد سبز

سنگی پررنگ و چشم نواز که به گروه کانی ‌های بریل تعلق دارد را زمرد سبز می نامند. زمرد در بین تمامی سنگ ‌های قیمتی سبز رنگ دارای رنگ سبز بسیار خاص و منحصر به فردی بوده و به راحتی قابل تشخیص است. زمرد سبز در کنار الماس، یاقوت کبود و یاقوت قرمز در دسته سنگ های باارزش و گران قیمت جای گرفته است.

البته توجه شود که زمرد سنگی بسیار شکننده ‌تر از سه سنگ گفته شده است و باید از قرار دادن آن در معرض رطوبت زیاد جلوگیری نمود.

فیروزه

سنگ فیروزه از گوهرهایی است که می توان آن را در ایران به وفور یافت. این سنگ از محبوبیت بالایی برخوردار است و معادن آن در نیشابور ایران یافته می شود. درواقع فیروزه نیشابور از مرغوب ترین انواع فیروزه در جهان بوده و این سنگ با ارزش در طبقه سنگ های طبیعی و نیمه قیمتی جای گرفته است.

مروارید

مروارید را نمی توان در دسته سنگ ها قرار داد، اما می توان آن را از جذاب ترین گوهر های مورد استفاده در جواهر سازی دانست. مرواریدها در برخی از صدف های دو کفه ساخته شده و با شکار صدف استخراج می گردد. البته مروارید به صورت طبیعی و پرورشی در دسترس قرار دارد. قیمت مروارید های بدست آمده از صدف های دریایی بسیار بیشتر از قیمت مروارید های حاصل از صدف های پرورشی است. از طرفی مروارید در رنگ سیاه و رنگ های دیگر نیز وجود دارد که قیمت هر رنگ متفاوت خواهد بود.

عقیق

عقیق نوعی کوارتز است و از سنگ های طبیعی و نیمه قیمتی بشمار می آید. ایران کشوری با معادن عقیق است و این سنگ را به جهان صادر می کند. سنگ عقیق اصل ریز دانه و شفاف است. عقیق را می توان در رنگ های سیاه، خاکستری، سفید، قرمز، سبز و حتی آبی روشن یافت. عقیق در بین سنگ های نیمه قیمتی از محبوبیت زیادی برخوردار بوده است.

سواروسکی

این سنگ از دسته سنگ های نیمه قیمتی است. سواروسکی دارای محبویت زیادی در دنیاست. سواروسکی کریستال هایی ساخت انسان هستند و بنابراین نوعی سنگ مصنوعی محسوب می شوند. از مزایا سنگ سواروسکی در جواهرسازی قیمت پایین آن است. بعلاوه سواروسکی کیفیت بالایی داشته، مقرون به صرفه است و زیبایی و شباهت زیادی هم به الماس دارد. سواروسکی قابل استفاده در انگشتر، دستبند، آویز و… است.

قیمت سنگ در جواهرسازی

قیمت سنگ های مختلف در جواهرسازی بسیار متفاوت است. نوع سنگ و تراشی که بر آن ایجاد شده است می تواند بر قیمت سنگ تاثیر زیادی داشته باشد. در کشور ما ایران منابع عظیمی از سنگ های باارزش وجود دارند. استخراج و صادرات این سنگ ها از ارزش های بالایی برخوردار هستند. برای اطلاع از قیمت انواع سنگ در جواهرسازی می توانید به سایت های معتبر فروش جواهر ایران یا کشور های دیگر مراجعه نمایید.

پرکاربردترین سنگ ‌ها در جواهرسازی و قیمت خرید و فروش آن ها
پرکاربردترین سنگ ‌ها در جواهرسازی و قیمت خرید و فروش آن ها

خرید و فروش سنگ در جواهرسازی

جواهرسازی امروزه به صورت یک صنعت گسترده در جهان درآمده است. این صنعت با توجه به مد و تقاضا در بازار محصولات خود را ارائه می دهد. جالب است بدانید برای فروش بیشتر جواهرات در جهان توجه به منطقه فروش امری الزامی است. بنابراین جواهرسازانی که در آسیای شرقی به تولید مشغولند محصولاتی متفاوت از جواهرسازان غربی ارائه می دهند. درواقع جواهرات بر اساس صنعت مد و تقاضا تولید و عرضه می شوند. برای خرید سنگ در جواهرسازی می توان به صورت غیر حضوری اقدام نمود. با این روش به صورت بی واسطه امکان خریدی بصرفه فراهم می شود. البته توجه نمایید این محصولات را تنها از منابع معتبر خریداری و عرضه نمایید.

سخن آخر

در این مطلب به بررسی انواع سنگ در جواهرسازی و همین طور خواص و کاربرد های آن ها پرداختیم. نحوه قیمت گذاری و خرید و فروش سنگ در جواهر سازی نیز مشخص شد. انواع سنگ ها با توجه به برش و نوع دارای قیمت های مختلفی هستند. امروزه جواهر سازی به عنوان یک صنعت بزرگ شناخته شده و روز به روز در حال پیشرفت است. برای خرید انواع سنگ حتما به منابع معتبر و افراد متخصص در این امر مراجعه نمایید تا بتوانید انواع اصلی را تهیه نموده و از خواص بی نظیر سنگ ها لذت ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا