Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

خواص رب انار چیست؟ روش تهیه خانگی آن

بسیاری از ما از رب انار به عنوان چاشنی برای غذای خود استفاده می کنیم و هر ساله در طول فصل انار با استفاده از آب انار ، رب انار تهیه می کنیم رب انار در صورتی که از بهترین انار و طی یک فرایند بهداشتی آماده شود، خواص زیادی برای بدن دارد، زیرا هنگام تهیه رب انار، پلی فنول و اسید الایژیک در اثر حرارت از بین نمی رود و تنها ویتامین سی کاهش پیدا خواهد کرد.

 طبیعت رب انار

خواص رب انار چیست؟ طبع، فواید، مضرات روش تهیه خانگی آن
خواص رب انار چیست؟ طبع، فواید، مضرات روش تهیه خانگی آن

طبع رب شیرین

انار شیرین دارای طبیعت سرد ومایل به معتدل است و خواص درمانی کمتری نسبت به انار ترش دارد. رب انار شیرین برای اصلاح و تصفیه خون مفید است.

طبع رب ملس

این رب ملس طبع سرد و ترو نزدیک به اعتدال دارد و به خاطر طعم منحصر به فردش پرطرفدار است. خواص دارویی انار ملس بیشتر از انار شیرین است و این رب انار در کاهش صفرا، جوشاندن خون مفید است.

 طبع رب ترش

انار ترش دارای طبیعت سرد و تر است. این رب می تواند برای کاهش تهوع در دوران بارداری و افزایش اشتهای زنان باردار می شود، اما مصرف زیاد آن باعث یبوست خواهد شد.

رب انارشیرین یا ترش

انار به سه دسته ترش، شیرین و ملس تقسیم می شود. در طب سنتی و در کتاب ابوعلی سینا گفته شده که انار شیرین بعد از انار نیمه ترش یا ترش و شیرین و در نهایت ترش انارارجح تر است.

خواص رب انار که همه را شگفت زده می‌کند

این رب ردارای فیبر, پتاسیم, ویتامین C, مقداری آهن، کربوهیدرات، سدیم، منیزیم، منگنز، اسید فولیک، پلی فنول ها، ویتامین A، گروه ویتامین B، B۱، B۲، B۳، B۶، E است.اسید اولئیک، شکر، اسید اولایژیک است.

کاهش کلسترول

رب اناردارای ترکیباتی به نام پلی فنول ها است که باعث کاهش کلسترول LDL می شود و از ساخت چربی در داخل شریان ها جلوگیری می کند.

مقدار زیاد کلسترول ها در شریان ها آن ها را سخت می کند و می تواند مشکلات قلبی ایجاد کند.

لاغری

از رب انار و آب انار در رژیم های غذایی برای کاهش وزن استفاده می شود، چرا که انار با ویتامین‌های A,B,C به سوخت و ساز بدن کمک می کند. برای کاهش وزن بهتر است رب انار را به صورت ناشتا استفاده کنید، زیرا به این ترتیب جذب بیشتری می شود. برای بدست آوردن وزن مورد نظر، برای داشتن رژیم غذایی مناسب، تمرینات و تحرک کافی کنار مصرف ناشتای رب انار مفید است

بارداری

این رب حاوی نیاسین است که ماده ای بسیار مهم برای رشد رشد ذهن جنین است، بنابراین خوردن آن برای خانم های باردار توصیه می شود. زنان باردار همچنین می توانند از این رب برای کاهش تهوع و افزایش اشتهای خود استفاده کنند.

افزایش انرژی

این رب غنی از ویتامین های B است. ویتامین B۱ به عنوان یک کاتالیزور در بدن عمل می کند و باعث فعالیت مناسب آنزیم ها می شود و باعث می شود پر از انرژی باشید.

هضم راحت غذا

مصرف این رب، هضم غذا را آسان می کند.

 تقویت از دستگاه ایمنی بدن

این رب دارای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C زیادی است و دستگاه ایمنی بدن را تقویت می کند.

پیشگیری از سرطان

رادیکال های آزاد می توانند به بافت های بدن آسیب برسانند و باعث بیماری هایی مانند بیماری های قلبی یا سرطان شوند. رب انار دارای آنتی اکسیدان های زیادی است که با رادیکال های آزاد مبارزه می کند. زیرا آنتی اکسیدان های موجود در اناربه سلول های بدن کمک می کنند تا بر رادیکال های بدن تاثیر بگذارند. مصرف رب و آب انارخطر ابتلا به سرطان را به ویژه سرطان سینه در زنان و سرطان پروستات در مردان کاهش می دهد.

تصفیه خون

مصرف این رب با شکم خالی و به صورت ناشتا باعث تصفیه خون می شود.

درمان آفت

خواص رب انار چیست؟ طبع، فواید، مضرات روش تهیه خانگی آن
خواص رب انار چیست؟ طبع، فواید، مضرات روش تهیه خانگی آن

این رب به بهبود آفت و جوش دهان کمک می کند. برای درمان آفت و جوش های دهان، مقداری رب انار ترش را به صورت موضعی بر روی جوش و آفت قرار می دهید.

درمان زخم داخلی بینی

در طب سنتی، برای درمان زخم های داخلی بینی و سودا از ضماد عسل و رب انار استفاده می شود.

 برای فشار خون بالا

برای افراد مبتلا به فشار خون بالا مفید است، با این حال، این افراد برای کنترل فشارخون باید از رب ترش انار استفاده کنند.

 جلوگیری از آلزایمر

مصرف این رب با توجه به ویتامین B3 (نیاسین) عملکرد ذهنی, حافظه را تقویت می کند و از آلزایمر جلوگیری می کند.

مضرات و عوارض جانبی استفاده از رب انار

این رب به دلیل وجود آهن دیرهضم می شود و افراد سرد مزاج نباید بیش از حد انار مصرف کنند. مصرف این رب باعث سست شدن معده و ایجاد نفخ می شود، بنابراین افراد مبتلا به زخم معده و روده از مصرف این رب جلوگیری می کنند. زیاده روی در مصرف این رب باعث یبوست، گلو درد و مشکلات معده می شود و کسانی که به اختلالات ریه مبتلا هستند نباید این رب را مصرف کنند.

تداخلات دارویی

در صورتی که داروهای فشار خون و کلسترول مصرف می کنید، از مصرف این رب جلوگیری می کند.

برای مطالعه بیشتر:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا