Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

تفاوت پنیر پارمزان با پنیر پیتزا را بشناسیم

پنیر پارمزان و پنیر پیتزا از پنیر های محبوب و پرطرفداری هستند که در تهیه ی انواع غذاهای فست فود، سالاد ها و … کاربرد دارند. این پنیر ها دارای ویژگی های منحصر به فردی بوده، شباهت ها و تفاوت های خاص خود را دارند.

در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی به بررسی و تفاوت پنیر پارمزان با پنیر پیتزا می پردازیم.

پنیر پارمزان چیست

پنیر پارمزان که با نام های پارمسان، پارمژان یا پارمیجانو نیز شناخته می شود، یکی از خوشمزه ترین و بهترین پنیرهای دنیا است که اصالت آن هم مانند موزارلا به ایتالیا باز می گردد. نام پارمزان برگرفته از نام شهری به نام پارما در شمال ایتالیا است.

بافت این پنیر نسبت به پنیر پیتزا سفت تر بوده و جزو پنیر های سخت محسوب می شود. به همین دلیل، اغلب برای تاپینگ استفاده می شود. با این وجود، طعم پارمزان نسبت به موزارلا قوی تر است. احتمال می رود این تفاوت به دلیل فرآیند طولانی ذخیره سازی آن باشد. پنیر پارمسان به ۸ ماه زمان نیاز دارد تا کاملا فرآوری و تهیه شود.

 

روش تهیه، فرآوری و نگهداری پنیر پارمزان

این پنیر به صورت سنتی با استفاده از شیر بوفالو یا همان گاومیش آبی تهیه می شد. امروزه می توان با استفاده از شیر گاو این نوع پنیر خوش طعم را تهیه کرد.

برای تهیه یک کیلو پنیر پارمزان باید ۲۲ تا ۲۴ کیلو شیر مورد استفاده قرار گیرد. بهتر است بدانید که روش نگهداری طولانی‌ مدت پارمزان آن را به یک نوع پنیر گران قیمت تبدیل می کند. در ضمن هضم این پنیر آسان بوده و گزینه ای مناسب برای سالمندان و کودکان است.

پنیر پارمزان چه کاربرد هایی دارد

این پنیر به همراه میوه جات شیرین نظیر انگور، انجیر، زردآلو، نان های مغزدار و آجیل مانند گردو سرو می شود. این پنیر رنده شده برای درست کردن انواع سالاد مانند سالاد سزار، اسپاگتی، پاستا و انواع سوپ کاربرد دارد. علاوه بر این، از پودر این پنیر در تهیه ی سس های خوشمزه نظیر سس آلفردو، سس سالاد سزار و سس پستو استفاده می شود.

"<yoastmark

نکته

به عنوان چاشنی می توان کمی پنیر پارمزان روی پیتزا پاشید تا طعم آن را قوی کند. ولی به عنوان جایگزین پنیر پیتزا کاربردی ندارد. زیرا از لحاظ طعم و کشسانی تفاوت های فاحشی دارند.

پنیر پیتزا چیست

پنیر پیتزا (Pizza cheese)، پنیری  است که به منظور داشتن کیفیت بهینه در قهوه ای شدن، آب شدن، کشش و محتوای چربی و رطوبت، فرآوری می شود. تاکنون مطالعات و آزمایش های مختلفی پیرامون بررسی تاثیر روغن نباتی روی فرایند تولید و فراوری، دناتوره شدن پروتیین آب پنیر و عوامل دیگر موثر بر کیفیت آن، صورت گرفته است.

مطابق تخمین صورت گرفته در سال ۱۹۹۷، تولید سالانه پنیر پیتزا در ایالات متحده آمریکا برابر با ۲ میلیارد پوند و در اروپا معادل ۲۰۰ میلیون پوند بود. میزان تقاضا برای تولید این پنیر در اروپا تا سال ۲۰۰۰ به میزان هشت درصد افزایش یافت. روند پیوسته و رو به رشد تولید و مصرف پنیر موزارلا و پیتزا تا دهه اول قرن ۲۱ میلادی در ایالات متحده آمریکا ادامه داشت.

تاریخچه تولید پنیر پیتزا

پنیر پیتزا از ایتالیا به همه دنیا صادر شد. تکنولوژی تولید این پنیر ابتدا توسط ایتالیایی های مهاجر به آمریکا انتقال یافت. با افزایش محبوبیت غذاهای ایتالیایی و به خصوص پیتزا در بین آمریکایی ها، تولید آن به تدریج افزایش یافت.

سپس این پنیر در بین انگلیسی ها و اهالی شمال اروپا مورد استقبال قرار گرفت. در حال حاضر کشور ایالات متحده بزرگترین تولید کننده پنیر پیتزا به شمار می رود. امروزه مصرف این پنیر طرفداران بسیاری در سراسر جهان دارد.

روش تهیه، فرآوری و نگهداری پنیر پیتزا

پنیر پیتزا مانند پنیر پارمزان به صورت سنتی از شیر گاو میش یا بوفالو تهیه می شود. این روزها اغلب از شیر گاو برای تهیه ی آن استفاده می شود. این پنیر دارای بافتی نرم و اسفنجی‌ است.

روش تهیه، فرآوری و نگهداری پنیر پیتزا
روش تهیه، فرآوری و نگهداری پنیر پیتزا

این ویژگی آن را نسبت به پنیر پارمزان بسیار متفاوت تر می کند. زیرا پنیر پارمزان یک پنیر با بافت بسیار سفت است. فرآیند تهیه پنیر پیتزا بسیار آسان است. زیرا نیازی به نگهداری طولانی مدت نداشته و می توان آن را برای چند ‌ماه نگهداری کرد.

شیری که پنیر پیتزا از آن تهیه می شود برای تشکیل دلمه های پنیر، با دقت در محل خاصی، نگهداری و پس از به دست آوردن ظاهر مطلوب، مورد استفاده قرار می گیرد.

نکته

بهتر است بدانید برای تهیه ی پنیر پیتزا کهنه یا قدیمی، شیر باید برای مدت طولانی تری نگهداری شود.

تفاوت پنیر پارمزان با پنیر پیتزا

  • پنیر پیتزا نسبت به پنیر پارمزان پنیر نرم تری است. با این حال، اگر می خواهید طعم قوی پنیر را در غذاهای لذیذ خود داشته باشید، پنیر پارمزان انتخاب بسیار مناسبی است.
  • هر دو این پنیرها کاربردهای متفاوتی در تهیه ی غذاهای لذیذ مختلف دارند. پنیر موزارلا یا همان پنیر پیتزا بیشتر در طرز تهیه انواع پیتزاها به عنوان یک ماده اصلی تشکیل دهنده مورد استفاده قرار می گیرد. در حالی که پنیر پارمزان فقط به عنوان رویه غذا، انواع سالاد و اسپاگتی کاربرد دارد.
  • پنیر پارمزان و پنیر پیتزا، طعم متفاوتی دارند. این بدان معنی است که نمی توان از یکی به جای دیگری استفاده کرد. در این صورت کیفیت و طعم غذاها متفاوت خواهد شد. با وجود این که هر دو نوع پنیر طعمی دارند که قابل جایگزینی نیست ولی، می توان هر دو را با هم به کار برد. این کار موجب می شود هر دو پنیر مکمل یکدیگر باشند.
  • باید گفت پنیر پارمزان پنیر پیتزا نیست. یعنی ممکن است به عنوان رویه، روی پیتزا پاشیده شود ولی نمی تواند جای پنیر پیتزا را پر کند. این به آن خاطر است که پنیر پارمزان خاصیت کشسانی ندارد."تفاوت
  • علاوه بر این، طعم آن هم قوی تر از پنیر پیتزا یا موزارلا است. ایتالیایی ها فقط از پارمزان برای روی پیتزا مارگاریتا معمولی استفاده می کنند. این پیتزا با آروگولا، گوجه فرنگی گیلاسی و تکه های پارمزان یا پنیر گرانا پوشانده می شود.

دیگر تفاوت های پنیر پارمزان با پنیر پیتزا

  • همان طور که در تبلیغات تلویزیونی نیز مشاهده می شود، برخی پنیر‌ها اغلب باید روز ها، ماه ها و یا سال ها بمانند تا کهنه یا در واقع رسیده شوند. این دو نوع پنیر از این لحاظ تفاوت های خود را نشان می دهند. پنیر پیتزا یا موزارلا، برای مدت طولانی در انباری چندان کهنه نمی شود. به همین دلیل نرم است.
  • پخت موزارلا از پارمزان راحت تر است چون بافت نرمی دارد. در واقع دو نوع پنیر موزارلا تازه و کهنه وجود دارد. موزارلا بیشتر برای پیتزا یا هر خوراکی که طعم پنیری فوق‌العاده‌ای دارد، مورد استفاده قرار می گیرد.
  • پنیر پارمزان در نوع خود بی نظیر است. این پنیر ارزان نیست زیرا ماه ها در انبار و در شرایط خاص نگهداری می شود. پنیر پارمزان نمونه ای از انواع پنیرهای سخت است. به همین دلیل، استفاده از پارمزان به طور کلی فقط به عنوان یک رویه روی سالاد و اسپاگتی و برای طعم دهی قوی به غذا است.

تفاوت بافت پنیر پارمزان با پنیر پیتزا

از آن جایی که پنیر پیتزا نسبت به پنیر پارمزان از مدت نگهداری کوتاه تری برخوردار است، بافت نرم تری داشته و زودتر ذوب می شود. به همین دلیل قیمت آن نسبت به این نوع پنیر کمتر است.

شباهت پنیر پارمزان با پنیر پیتزا

با وجود تفاوت هایی که این دو نوع پنیر دارند، از شباهت هایی نیز برخوردار هستند. در این قسمت به مهم ترین شباهت های این دو نوع پنیر می پردازیم.

"شباهت

  • پنیر پیتزا و پارمسان هر دو به طور سنتی از شیر گاومیش آبی یا بوفالو تهیه می شدند. اما، امروزه هر دو پنیر از شیر گاو تهیه می شوند.
  • هر دو این پنیر ها از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار هستند.
  • هر دو نوع پنیر در سراسر جهان به طور گسترده استفاده و مصرف می شوند. با این وجود، هنگامی که صحبت از این باشد کدام یک بیشتر ترجیح داده می شود، مشخص می شود به کار بردن پنیر موزارلا در پیتزا بهترین ماده است و مردم از آن بیشتر لذت می‌برند.
  • پنیر پیتزا چربی زیادی دارد، در حالی که پنیر پارمسان به همان اندازه دارای پروتئین و کلسیم است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام پنیرهایی مثل موزارلا یا پارمسان منفعتی ندارند که هیچ باعث مشکلات وبیماریهای دستگاه گوارش می شوند استفاده ازاونها فقط وفقط ضرر دارد ومتاسفانه چون قیمتشون بالاست مردم فکرمیکنن چی توش هست وازروی ناآگاهی ازش استفاده میکنن غافل ازینکه سلامتی خودشون روبه خطر میندازن

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا