Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

خواص انجیر برای سلامتی چیست آیا برای کاهش وزن مفید است؟

خواص انجیر برای سلامتی فراوان و بی شمار است. انجیر میوه ای با صدها دانه ریز و یک پوست ارغوانی یا سبز خوراکی است که گوشت صورتی آن دارای طعم ملایم و شیرینی است. انجیر حاوی مواد مغذی فراوان و سرشار از فواید سلامتی برای حفظ سلامت دستگاه گوارش، پیشگیری از سرطان و بیماری های قلبی است.

یکی از قدیمی ترین درختان میوه ای که در تاریخ ذکر شده است، بدون شک انجیر است. جالب است بدانید اولین لباس انسان های اولیه روی زمین دقیقا برگ این درخت بوده است.

در دنیای باستان، انجیر بسیار محبوب بود و در قسمت جنوبی اروپا میوه انجیر به عنوان نمادی از باروری شناخته می شد. رومی ها از برگ درختان به عنوان دستمال استفاده می کردند. میوه انجیر نیز به صورت تازه و خشک شده همواره در طول تاریخ به دلیل فواید درمانی فراوان مورد توجه بوده است. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در رابطه با این میوه و خواص آن ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

فهرست مطالب

انجیر چیست و در کجا رشد می کند

ارتفاع درخت انجیر حدود ۹ تا ۱۰ متر است. این درخت دارای پوست قهوه ای مایل به خاکستری و شاخه های منحنی با شاخ و برگ های بزرگ است. شاخ و برگ این درخت از خارج پوست تیره رنگی دارند اما رنگ پوست زیرین آن روشن تر است. میوه ها پوست ظریفی دارند، گوشت آن قرمز است، خود میوه کاملا شیرین است.

این گیاه دوپایه است، زیرا گل آذین روی درختان مختلفی رشد می کند. گلها در کنار برگ ها و ظاهری نسبتا غیر قابل توصیف دارند. گرده افشانی آنها به کمک زنبورهایی انجام می شود که در داخل گل ها زندگی می کنند و گرده ها را به درختان همسایه منتقل می کنند.

انجیر گیاهی بی تکلف است، بنابراین می تواند در شرایط نامناسب برای سایر گیاهان به راحتی رشد کند. تنها عاملی که می تواند در رشد این درخت اختلال ایجاد کند خاک بیش از حد مرطوب است. درخت انجیر از آفات و حشرات نمی ترسد و تکثیر آن از طریق بذر، قلمه و ریشه انجام می شود.

انجیر ۲-۳ سال پس از کاشت میوه می دهد و به مدت ۷ سال امکان برداشت میوه آن وجود دارد. طول عمر این درخت حدود ۱۰۰ سال است (در برخی موارد این گیاه تا ۳۰۰ سال نیز رشد می کند). شایان ذکر است که انجیر یک درخت گرمسیری است اما از یخبندان نمی ترسد. سرما را ممکن است اما حشرات گرده افشان در زمستان تحمل نکنند.

این درختان به مقدار زیاد در هند و استرالیا رشد می کنند. آنها همچنین در قاره آفریقا، در اقیانوسیه، آمریکای جنوبی، در دریای کارائیب و برمودا رایج هستند. علاوه بر این، درختان را می توان در ساحل دریای سیاه یافت.

انجیر چیست و در کجا رشد می کند
انجیر چیست و در کجا رشد می کند

انواع انجیر

چندین نوع اصلی از این میوه وجود دارد:

  • کریمه سیاه – وزن میوه ها حدود ۸۰ گرم، تقریبا سیاه، بسیار شیرین است.
  • دالماسی – میوه ها بزرگ هستند (حدود ۱۸۰ گرم)، گلابی شکل، رنگ پوست سبز، گوشت قرمز است.
  • خاکستری زودرس – وزن میوه ها به ۴۰ گرم می رسد، رنگ – قهوه ای روشن، توت ها می توانند بنفش باشند.
  • راندینو – میوه های زیتونی، وزن – حدود ۱۰۰ گرم.
  • بنفش آبخازی – نوع دیررس، وزن میوه به ۸۰ گرم می رسد.
  • کادوتا – میوه هایی با پوست سبز، گوشت صورتی، وزن – حدود ۷۰ گرم.
  • Brunswick یک نوع اولیه است، میوه ها دارای رنگ سبز روشن و در طرفین بنفش هستند، وزن – حدود ۲۰۰ گرم.

ارزش غذایی و محتوای کالری انجیر

  • کالری – ۵۴ کیلو کالری
  • پروتئین – ۰.۷
  • چربی – ۰.۲ گرمضض
  • کربوهیدرات – ۱۲
  • فیبر – ۲.۵ گرم.

ترکیب شیمیایی محصول شامل عناصر کمیاب – مس، آهن، کلسیم، پتاسیم، منیزیم و همچنین ویتامین های A و B است. متخصصانی که ارزش غذایی این محصول و خواص مفید آن را بررسی می کنند، می گویند که کیفیت میوه با تعداد دانه های پالپ آن ارتباط مستقیم دارد. کیفیت به این ترتیب تعیین می شود – اگر ۱ گرم پالپ حاوی بیش از ۹۰۰ دانه باشد، چنین میوه ای خوب در نظر گرفته می شود، اگر دانه ها کمتر از ۵۰۰ باشد – متوسط هستند

مزایا و خواص انجیر برای سلامتی

یبوست را برطرف می کند

این میوه برای دستگاه گوارش بسیار مفید است زیرا به مبارزه با یبوست کمک می کند. این میوه حاوی موادی است که در هضم غذا نقش دارند. فیبر محلول کمک بسیار خوبی برای بدن است، زیرا به مرطوب شدن مدفوع سفت شده کمک می کند و از یبوست جلوگیری می کند. مچنین در صورت وجود این مشکل می تواند این بیماری را تسکین دهد.

کلسترول را کاهش می دهد

این میوه حاوی موادی است که به کاهش کلسترول در بدن کمک می کند. پکتین یک فیبر محلول است که به کلسترول متصل می شود و به حذف آن از بدن همراه با مدفوع کمک می کند. همچنین حاوی فیتواسترول ها است، ترکیباتی که جایگزینی طبیعی برای داروهایی هستند که به کاهش کلسترول و تری گلیسیرید کمک می کنند.

برای دیابت مفید است

شاخص گلیسمی این میوه بسیار پایین است، بنابراین استفاده از آن در دیابت (در صورت عدم پرخوری) مجاز است با اینکه میوه ها حاوی مقدار زیادی قند هستند. انجیر تاثیر نامطلوبی بر قند خون ندارد و آن را افزایش نمی دهد. پتاسیم موجود در میوه انجیر نقش کمکی ایفا می کند، زیرا در فرآیند جذب گلوکز نقش دارد.

ورم لوزه را درمان می کند

انجیر به تسکین سوزش، التهاب و گلودرد کمک می کند و همچنین اثر پوششی دارد و به بهبودی آن کمک می کند.

انواع انجیر
انواع انجیر

از سرطان روده جلوگیری می کند

این میوه یک پیشگیری کننده در برابر سرطان روده بزرگ است. یکی از عوامل کلیدی در پیشگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ، تخلیه منظم بدن از ضایعات مواد غذایی است. برای جلوگیری از چنین عوارضی باید مقدار کافی فیبر استفاده کرد. بنابراین، انجیر که حاوی مقدار زیادی فیبر است، می تواند از چنین بیماری هایی پیشگیری کند.

از سلامت استخوان ها حمایت می کند

این میوه حاوی بسیاری از مواد مغذی ضروری برای حفظ سلامت استخوان‌ ها است. اگرچه کلسیم به عنوان ماده معدنی اصلی مورد نیاز برای استحکام و سلامت استخوان در نظر گرفته می شود، اما باید به خاطر داشت که این تنها عنصری نیست که به رشد استخوان کمک می کند. بسیاری از مواد کمکی دیگر نیز نقش مهمی ایفا می کنند که بیشتر آنها در انجیر موجود است.

به کاهش وزن کمک می کند

انسولین و گرلین دو هورمون مهمی هستند که می توانند بر روند کاهش وزن تاثیر منفی بگذارند، زیرا هر دو باعث تحریک گرسنگی می شوند. برای کاهش وزن موثر، باید تعدادی از عوامل ایجاد اختلالات را کنار گذاشت.

انجیر حاوی موادی است که به شما کمک می کند برای مدت طولانی احساس سیری کنید. همچنین منیزیم و پتاسیم موجود در میوه باعث افزایش حساسیت به انسولین شده و به تثبیت سطح قند خون کمک می کند.

از سلامت کبد حمایت می کند

این میوه از کبد حمایت می کند، زیرا مواد موجود در میوه در فرآیندهای سم زدایی نقش دارند و به عادی سازی عملکرد آنزیم های کبدی کمک می کنند.

به حفظ بینایی کمک می کند

یکی از مهم ترین مواد مغذی که از سلامت چشم و بر این اساس بینایی حمایت می کند، ویتامین A و همچنین کاروتنوئیدها و آنتی اکسیدان ها است. انجیر منبع بسیار غنی از این مواد مغذی نیست، اما در مقادیر کم آن ها را دارد. مصرف مداوم میوه انجیر به حفظ سلامت چشم، جلوگیری از دژنراسیون ماکولا، بهبود دید در شب و همچنین کاهش احتمال ابتلا به آب مروارید کمک می کند.

از سلامت باروری حمایت می کند

یک واقعیت جالب این است که زمانی در یونان از انجیر به عنوان یک داروی تحریک غرایز جنسی طبیعی استفاده می شد. آنها این میوه را مقدس می دانستند و اغلب با عشق و باروری همراه بود. در حال حاضر نیز علم ادعا می کند که این میوه میل جنسی و باروری را بهبود می بخشد، زیرا حاوی مواد معدنی (روی، منگنز و منیزیم) است که نقش مهمی در ارتقای سلامت باروری دارد.

خواص انجیر برای ریه

این میوه برای سیستم تنفسی نیز بسیار مفید است. این میوه خطر ابتلا به آسم را کاهش داده و برای درمان مشکلات تنفسی از جمله برونشیت‌ کارایی بالایی دارد. اثر خلط آور آن نیز به بهبود بیماری های تنفسی کمک خواهد کرد.

 خواص انجیر برای خانم ها
خواص انجیر برای خانم ها

 خواص انجیر برای خانم ها

انجیر یک غذای بسیار سالم برای زنان است، زیرا دارای تعدادی خواص مفید است:

مواد موجود در میوه ها به کنترل حساسیت پوست به اشعه ماوراء بنفش کمک می کند، بنابراین توصیه می شود قبل از فصل شنا از انجیر استفاده شود. این میوه به شکل گیری ماده برنزه کننده در بدن کمک می کند. این میوه حاوی ملانین است و از بدن در برابر اثرات مضر نور خورشید محافظت می کند.

  • به تسکین دردهای قاعدگی کمک می کند. برای اینکه تاثیر آن را احساس کنید، باید روزانه ۳ میوه در دوران قاعدگی مصرف کنید که به رفع ناراحتی کمک می کند.
  • تعادل عناصر شیمیایی حیاتی و هورمون ها را در بدن زن عادی می کند.
  • انجیر یک محصول کم کالری است، بنابراین می تواند توسط زنانی که از رژیم غذایی پیروی می کنند، استفاده شود.
  • این میوه همچنین می تواند به درمان ویتیلیگو کمک کند. از آب میوه های نارس می توان به عنوان مرهم برای پوست استفاده کرد.
  • ماسک هایی که بر پایه انجیر ساخته می شوند به حفظ خاصیت ارتجاعی پوست کمک می کنند و همچنین اثر جوان کنندگی دارند.

میوه ها همچنین به کنترل وزن بدن کمک می کنند، زیرا از جهش های سریع و ناگهانی وزن جلوگیری می کنند. برای اینکه تاثیر آن را احساس کنید، باید روزانه تا دو عدد میوه بخورید.

از این میوه می توان در زمینه زیبایی نیز استفاده کرد. زیرا حاوی ویتامین A است که تاثیر مفیدی بر پوست دارد و همچنین کلسیم دارد که از سلامت دندان ها حمایت می کند. اغلب در انواع رژیم های غذایی که خوراکی های شیرین ممنوع هستند انجیر جایگزین می شود.

این میوه حاوی قندهای مضر نیست و محصولی کم کالری است. علاوه بر این، دارای تعدادی خواص درمانی است. علاوه بر مصرف خوراکی می توان آن را به پوست مالید و ماسک ها و تنتورهای مختلفی از آن درست کرد.

خواص انجیر برای مردان

میوه انجیر باید در رژیم غذایی مردان گنجانده شود. این میوه به بدن کمک می کند تا انرژی بیشتری تولید کند و همچنین می تواند به عنوان درمان ناتوانی جنسی عمل کند.

برای بهبود عملکرد جنسی ۲ عدد میوه انجیر را در یک لیوان شیر قرار دهید و بگذارید ۹ تا ۱۲ ساعت (شب) بماند. صبح ها می توانید نوشیدنی را بنوشید و میوه ها را بخورید. این یک روش بسیار ساده، اما موثر است. انجیر همچنین می تواند به عنوان یک پیشگیری کننده برای تورم پروستات عمل کند.

خواص انجیر خشک برای اسپرم

در طب سنتی انجیر نه تنها برای بهبود قوای جنسی آقایان تجویز می شود بلکه با افزایش تولید هورمون های مردانه باعث تقویت اسپرم سازی شده و قدرت باروری را با این مکانیسم افزایش می دهد.

خواص انجیر در دوران بارداری

انجیر برای زنان باردار مفید است.این میوه ها به مقابله با گرسنگی، عملکرد صحیح دستگاه گوارش و همچنین تامین انرژی کمک می کنند. این میوه حاوی مقدار زیادی آهن است بنابراین مصرف آن در دوران بارداری بسیار توصیه می شود.

علاوه بر این، این میوه حاوی پتاسیم است که از سلامت بافت استخوانی و ماهیچه قلب حمایت می کند. انجیر همچنین دارای خواص ضد التهابی است.

یکی دیگر از خواص ارزشمند آن حفظ ترکیب طبیعی خون است. مصرف منظم این میوه اجازه نمی دهد خون غلیظ شود، بنابراین احتمال ترومبوز به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. همچنین در دوران بارداری برای آن دسته از زنانی که استعداد ژنتیکی ابتلا به واریس دارند، مفید است.

خواص انجیر در دوران شیردهی

در دوران شیردهی بدن زن تخلیه می شود، بنابراین ممکن است دچار کمبود ویتامین ها و مواد معدنی شود. بسیاری از مواد مفید از طریق شیر مادر از بدن خارج می شود و زن به دلیل کمبود آنها شروع به احساس ضعف و خستگی می کند.

به همین دلیل، لازم است رژیم غذایی را با غذاهای غنی از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری پر کنید. یکی از این محصولات انجیر است.این میوه ها به بازیابی سلامت مادر و همچنین غنی سازی شیر مادر کمک می کنند.

قوانینی که باید هنگام شیردهی رعایت کنید

  • در دوران بارداری می توانید از انجیر استفاده کنید. این میوه به کاهش احتمال آلرژی در کودک پس از تولد کمک می کند.
  • پس از تولد، توصیه می شود حداقل ۲ ماه صبر کنید تا بدن نوزاد بتواند به طور طبیعی با این میوه سازگار شود و به آن پاسخ دهد.
  • در اولین مصرف انجیر باید قبل از ناهار به مقدار کم مصرف شود. پس از تغذیه، باید حدود دو روز کودک را تحت نظر داشته باشید. اگر تغییری در رفتار ایجاد نشد، روز بعد مجاز به خوردن ۱ میوه کامل هستید.
  • اگر حتی تغییرات جزئی در رفتار کودک مشاهده شد، لازم است انجیر را به مدت ۳۰ روز از رژیم غذایی خود حذف کنید و پس از آن دوباره امتحان کنید.

خواص انجیر برای کودکان

اعتقاد بر این است که انجیر را می توان بعد از ۹ ماهگی به کودکان داد. در صورت رشد طبیعی کودک در این مرحله، بدن از قبل به اندازه کافی با چنین محصولاتی سازگار شده و قادر خواهد بود آنها را بدون مشکل هضم و جذب کند. نظارت دقیق بر رفتار و واکنش کودک به این میوه ها بسیار مهم است.

چگونه انجیر را در رژیم غذایی کودک بگنجانیم

اولین بار مجاز به دادن بیش از ۰.۵ قاشق چایخوری میوه به کودک هستید. انجیر خشک باید در آب جوش خیسانده و هم زد تا پوره شود. انجیر خشک بسیار شیرین است بنابراین نیازی به افزودن شکر نیست.

  • توصیه می شود به تدریج مقدار میوه انجیر را به ۰.۷ افزایش دهید (میزان روزانه). این مقدار برای کودکان زیر ۱ سال کافی خواهد بود.
  • وقتی کودک یک و نیم ساله شد، دادن یک میوه خشک کامل مجاز است. هنگام استفاده از محصول در مقادیر زیاد، ممکن است اسهال یا سوء هاضمه رخ دهد.
  • نباید هر روز کودک را با انجیر تغذیه کرد، فاصله زمانی بهینه بین مصرف ۱ تا ۲ روز در نظر گرفته می شود.
انجیر خشک چه فوایدی برای سلامتی دارد
انجیر خشک چه فوایدی برای سلامتی دارد

انجیر خشک چه فوایدی برای سلامتی دارد

انجیر خشک سرشار از پتاسیم است، ماده مغذی که به کنترل فشار خون کمک می کند. با توجه به سبک زندگی یک فرد در واقعیت های امروزی و کیفیت تغذیه او، بدن ممکن است فاقد این ماده معدنی باشد.

این مسئله به نوبه خود به پیشرفت فشار خون کمک می کند. از آنجایی که میوه خشک حاوی مقدار زیادی پتاسیم است به حفظ سطح طبیعی فشار خون کمک می کند.

این خوراکی منبع خوبی از فیبر غذایی است. افرادی که می خواهند وزن کم کنند یا فقط تناسب اندام خود را حفظ کنند، باید غذاهای غنی از فیبر مصرف کنند. بنابراین به عنوان یک محصول رژیمی عالی است و علاوه بر این، به حفظ احساس سیری در طول روز کمک می کند.

زنانی که به طور منظم غذاهای غنی از فیبر می خورند کمتر در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند. انجیر خشک یکی از بهترین غذاهای حاوی فیبر طبیعی است.

این محصول تاثیر بسیار مفیدی روی پوست دارد. زیرا به مبارزه با بثورات، آکنه، جوش های سر سیاه و سایر بیماری های پوستی کمک می کند.

این میوه خشک حاوی مواد معدنی و مواد مغذی است که به طور قابل توجهی به بهبود سلامت مو کمک می کند. میوه انجیر می تواند از خارش پوست سر، شوره سر و ریزش مو جلوگیری کند.

انجیر به دلیل وجود آنتی اکسیدان از سلامت مغز حمایت می کند. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ انجام شد نشان داد که انجیر می تواند حافظه را بهبود بخشد و آسیب اکسیداتیو به مغز را کاهش دهد.

آنتی اکسیدان ها به جلوگیری از لخته شدن خون و محافظت در برابر تخریب نورون ها کمک می کنند. انجیر تاثیر مفیدی بر مغز دارد و می تواند از کار آن حمایت کند، به ویژه آن مناطقی که مسئول حافظه هستند.

چرا انجیر خشک بوی ید می دهد

انجیر خشک در واقع حاوی ید است، بنابراین طعم و عطر خاصی دارد. البته همه آن را دوست ندارند، بنابراین برخی افراد میوه های تازه را ترجیح می دهند.

فواید مربای انجیر برای سلامتی

  • دارای اثر ملین و ادرار آور است
  • سیستم عصبی مرکزی را متعادل می کند
  • یک پیشگیری کننده در برابر کم خونی است.
  • اثر ضد تب دارد
  • آسم برونش را درمان می کند.

آیا خوردن انجیر هنگام کاهش وزن امکان پذیر است

این میوه می تواند به عنوان وسیله ای برای مبارزه با وزن اضافی مورد استفاده قرار گیرد. برای کاهش وزن موثر، این محصول باید به جای یکی از وعده های غذایی اصلی مانند شام مصرف شود. می توانید ۳-۴ میوه بخورید، اما نه بیشتر و چای (بدون قند) بنوشید.

انجیر خیسانده شده در آب سرد یا سرد شده در یخچال به تسریع فرآیندهای متابولیک کمک می کند. توصیه می شود از انجیر با پوست استفاده شود و با سایر محصولات مخلوط نشود.

استفاده از انجیر در طب سنتی

پزشکان مصر باستان، یونان باستان و عرب باستان از خواص درمانی این میوه اطلاع داشتند. از میوه ها برای درمان بیماری های مختلف، به عنوان مثال مالاریا، تب و همچنین جذام استفاده می شد. انجیر به عنوان یک پادزهر و به عنوان یک محصول آرایشی نیز در گذشته مورد استفاده قرار می گرفت.

مصرف انجیر برای افراد مبتلا به دیابت شیرین

در دیابت ملیتوس، لازم است به دقت به انتخاب محصولات مصرفی توجه شود. انجیر محصولی است که مصرف آن در این بیماری توصیه نمی شود و حتی در مواردی کاملا ممنوع است. افراد مبتلا به دیابت خفیف مجاز به گنجاندن آن در رژیم غذایی خود هستند، اما فقط به شکل تازه و به مقدار کم.

این میوه به کاهش قند خون کمک می کند. همچنین شایان ذکر است که شاخص گلیسمی پایینی (در کل ۳۵) دارد. این عوامل امکان مصرف این میوه را در موارد خفیف تا متوسط ​​بیماری در حد اعتدال، ممکن می سازد. اما میوه های خشک باید از رژیم غذایی روزانه حذف شوند، زیرا کالری بسیار بالایی دارند.

فواید مربای انجیر برای سلامتی
فواید مربای انجیر برای سلامتی

مصرف انجیر در صورت ابتلا به پانکراتیت

انجیر می تواند برای پانکراتیت خطرناک باشد، زیرا بار روی پانکراس را افزایش می دهد. همچنین می تواند تحرک روده را تحریک کرده و منجر به تشکیل گاز یا اسهال شود. نکته خطرناک دیگر این است که پس از مصرف این میوه به دلیل اختلالات ناشی از پانکراتیت، تخریب بافت پانکراس شروع می شود که منجر به نکروز پانکراس می شود.

اگر در مورد بهبودی صحبت کنیم، در این دوره، انجیر خشک را می توان به رژیم غذایی اضافه کرد، اما تنها در صورتی که بیمار احساس خوبی داشته باشد و در صورت عدم وجود التهاب.

خواص انجیر برای معده

مصرف انجیر برای معده مفید است. مواد موجود در این محصول به تسکین التهاب معده کمک می کند و با پوشاندن دیواره های این اندام از آن محافظت می کند. این محصول را می توان در برخی از داروهایی که به درمان گاستریت کمک می کنند، یافت.

فواید انجیر برای روده

ترکیب این محصول حاوی مقدار زیادی فیبر غذایی است. فیبرهای غذایی به خوبی از عملکرد دستگاه گوارش حمایت می کنند و در صورت بروز مشکلاتی در دستگاه گوارش، تاثیر مفیدی دارند که منجر به بهبودی سریع می شود. علاوه بر این، فرآیندهایی که با دفع سموم از بدن همراه است عادی می شوند که منجر به عادی سازی پریستالیس می شود و همچنین از بروز یبوست جلوگیری می کند.

فواید انجیر در درمان یبوست

میوه انجیر برای دستگاه گوارش بسیار مفید است و به مبارزه با یبوست کمک می کند. فیبر موجود در میوه به دفع مدفوع و همچنین به پاکسازی دستگاه گوارش کمک می کند. به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، باید میوه های انجیر تازه مصرف کنید یا با خیس کردن آنها در شیر یا آب تنتور درست کنید.

آیا انجیر برای بیماران مبتلا به نقرس مفید است

انجیر حاوی مقدار زیادی قند است که برای نقرس بسیار مضر است. همچنین شایان ذکر است که اسید اگزالیک در میوه ها وجود دارد، بنابراین این محصول در این بیماری منع مصرف دارد.

فواید انجیر برای کبد

این میوه دارای اثر خون ساز است بنابراین به ویژه به عملکرد کبد کمک می کند. برای بهبود عملکرد کبد استفاده از شیر با انجیر توصیه می شود. برای تهیه آن باید انجیر (۵۰ گرم) را در شیر داغ (۱ فنجان) بجوشانید. پس از سرد شدن، آسیاب کرده و بنوشید.

تاثیر انجیر بر هموروئید چیست

هموروئید اغلب در نتیجه یبوست های طولانی رخ می دهد. به همین دلیل، تنها پس از پاکسازی دستگاه گوارش می ‌توانید علائم هموروئید را از بین ببرید یا آن را کاهش دهید. انجیر به تنظیم دستگاه گوارش و مبارزه با یبوست کمک می کند. این میوه ها حاوی دانه هایی هستند که حرکت روده را تحریک می کنند.

برای تسکین بواسیر، لازم است ۳-۴ میوه را در آب داغ شسته و به مدت ۹-۱۲ ساعت (یک شب) خیس کنید. در صبح، شما باید انجیر بخورید و آب (که در آن خیس کرده بود) بنوشید. اگر عصرانه انجیر بخورید نیز می توانید تاثیر این محصول را احساس کنید. این دوره برای ۳-۴ هفته طراحی شده است.

استفاده از انجیر در کوله سیستیت

با کوله سیستیت، انجیر مجاز است. با میوه های درخت انجیر، حتی می توانید محصولاتی تهیه کنید که به درمان کوله سیستیت کمک می کند. برای این کار، دانه های لیمو (۰.۵ کیلوگرم) و انجیر (۱.۲ کیلوگرم) را جدا کنید و سپس بدون برداشتن پوست، هر دو ماده را جداگانه خرد کنید. لیمو را با انجیر، شکر (۰.۵ کیلوگرم) و عسل (۷ قاشق غذاخوری) هم بزنید. شما باید دارو را قبل از غذا به مدت ۲-۴ قاشق غذاخوری مصرف کنید.

فواید انجیر برای درمان سرفه چیست

انجیر محصولی است که می تواند به خلاص شدن از شر سرفه کمک کند. علاوه بر این، نوشیدنی ها و جوشانده های انجیر می توانند ایمنی را تقویت کنند، گلودرد را تسکین دهند، دما را پایین بیاورند و همچنین سایر علائم سرماخوردگی را برطرف کنند.

فواید انجیر در درمان یبوست
فواید انجیر در درمان یبوست

فواید انجیر برای زیبایی

انجیر به پوست توانایی حفظ مایعات را می دهد که به حفظ خاصیت ارتجاعی آن کمک می کند. بنابراین، ماسک‌ های زیادی بر پایه انجیر برای پوست و مو وجود دارد که به حفظ ظاهری سالم و شاداب کمک می ‌کند.

خواص انجیر برای کرونا

از آنجاییکه انجیر سرشار از زیرمغذی های مفید برای سلامتی است می تواند با تقویت سیستم ایمنی برای جلوگیری از ابتلا به کرونا نیز مفید است. این میوه به ویژه احتمال ابتلا به بیماری های ویروسی مانند سرماخوردگی و کرونا را کاهش می دهد.

خواص انجیر تازه ناشتا

میوه های تازه انجیر حاوی بسیاری از فیتونوترینت ها و آنتی اکسیدان ها هستند. به عنوان مثال، این میوه سرشار از کاروتن، لوتئین، تانن و اسید کلروژنیک و همچنین ویتامین های آنتی اکسیدانی مانند A، E و K است. این فیتوکمیکال ها به بدن در مبارزه با رادیکال های آزاد مضر کمک می کنند و همچنین احتمال ابتلا به تومورهای بدخیم و عفونت های مختلف را کاهش می دهند.

خواص انجیر خشک در شب

یکی از خواص مصرف انجیر خشک در شب کمک به کیفیت خواب است. بنابراین افرادی که دچار مشکلات خواب هستند می توانند از خواص این میوه برای تجربه خواب بهتر استفاده کنند.

برخی متخصصان نیز مصرف انجیر را قبل از خواب توصیه نمی کنند. زیرا کربوهیدرات های موجود در این محصول سیستم عصبی را تحریک می کند، بنابراین مشکلات خواب ممکن است رخ دهد.

خواص انجیر خشک برای رحم

انجیر برای زنان بسیار مفید است. این میوه با توجه به محتوای آن چون برای پیشگیری از بیماری های زنانه از جمله مشکلات تخمک گذاری یا علائم پیش از قاعدگی، فیروم و غیره مفید است. مصرف این میوه در دوران بارداری به باز شدن دهانه رحم نیز کمک خواهد کرد.

مضرات و موارد منع مصرف انجیر

از آنجایی که انجیر حاوی مقدار زیادی فیبر غذایی و همچنین قند است، مصرف آن در دیابت (البته در برخی موارد حتی مفید است) و همچنین در موارد مشکلات گوارشی توصیه نمی شود.

همچنین، افرادی که از نقرس رنج می برند و کسانی که بیماری های التهابی معده دارند، به ویژه در هنگام تشدید، مجاز به مصرف آن نیستند.

در موارد بسیار نادر برخی افراد ممکن است به انجیر حساسیت داشته باشد. بنابراین، تمام افرادی که مستعد ابتلا به آلرژی هستند باید با احتیاط این محصول را مصرف کنند.

نحوه انتخاب و نگهداری انجیر

  • در واقع، خرید میوه های تازه درخت انجیر باکیفیت چندان آسان نیست، زیرا این محصول بسیار فاسد شدنی است.
  • هنگام انتخاب به بوی میوه توجه کنید. در صورت وجود علائم تخمیر و وجود بوی ترش، چنین محصولی ارزش خرید ندارد.
  • شما باید یکپارچگی میوه ها، خاصیت ارتجاعی آنها را ارزیابی کنید و به آرامی سطح انجیرها را فشار دهید.
  • میوه های نرم، لغزنده و مرطوب را نیز بهتر است مصرف نکنید.
  • یک میوه کاملا سفت را نباید خریداری کرد، زیرا به احتمال زیاد قبل از رسیدن چیده شده است.

معمولا فقط برای چند روز و گاهی تا ۲ هفته نگهداری می شود. استفاده از آن بلافاصله پس از خرید توصیه می شود. همچنین محصول را می توان به مدت ۱ تا ۳ روز در یخچال قرار داد.

ظرفی که میوه ها در آن نگهداری می شوند باید باز باشد تا رطوبت اضافی آزادانه تبخیر شود. علاوه بر این، میوه ها را می توان منجمد کرد، به خصوص که این عمل بر طعم و خواص محصول تاثیر نمی گذارد. انجماد به شما این امکان را می دهد که محصول را حدود یک سال ذخیره کنید، پس از ذوب شدن باید ظرف ۲ ساعت مصرف شود.

روش های مصرف انجیر
روش های مصرف انجیر

روش های مصرف انجیر

این میوه طعم شیرین و عطر نسبتا غنی دارد. معمولا به صورت خشک مصرف می شود، اما میوه های تازه نیز محبوبیت نسبی دارند. اگر تصمیم به خوردن میوه تازه دارید، فراموش نکنید که قبل از خوردن آن را با آب جاری بشویید. پوست انجیر را نمی توان جدا کرد و باید آن را بخورید.

چقدر می توانید در روز انجیر مصرف کنید

این میوه یک محصول پر کالری است و همچنین حاوی مقدار زیادی قند است. با استفاده بی رویه برای مدت طولانی، رسوب چربی و اضافه وزن ایجاد می شود. به همین دلیل مصرف بیش از ۴-۵ میوه در روز توصیه نمی شود.

آیا باید قبل از خوردن انجیر خشک را بشوییم

برای پاکسازی محصول از آلودگی های انباشته شده، قبل از استفاده، لازم است آن را خوب بشویید و سپس به مدت ۲ تا ۵ دقیقه در آب خیس کنید.

دستور العمل های پخت و پز با انجیر

میوه های تازه برای کنسرو بسیار مناسب است. مربا نیز اغلب از آنها تهیه می شود. آنها را می توان به صورت خشک نیز مصرف کرد. آنها برای تهیه محصولات پخته عالی هستند، می توانند به عنوان پرکننده با سایر محصولات مانند هلو، پرتقال، لیمو، تمشک، آجیل، پنیر، پنیر دلمه و دارچین عمل کنند. علاوه بر این می توان از آن در ساخت مارمالاد، شیرینی، کلوچه، پاستیل، کیک و شیرینی زنجبیلی استفاده کرد.

حقایقی جالب درباره انجیر

  • اصطلاح انجیر یا نام آن از کلمه لاتین ficus و همچنین از کلمه عبری باستانی feg گرفته شده است.
  • این میوه علاوه بر استفاده از این محصول در رژیم غذایی انسان، در صنعت داروسازی در تولید انواع کرم ها و لوسیون ها نیز کاربرد فعال دارد.
  • آب استخراج شده از برگ انجیر را می توان برای التیام زخم های ناشی از نیش حشرات استفاده کرد.
  • این میوه ها برای افرادی که می خواهند سیگار را ترک کنند توصیه می شود. به دلیل خاصیت قلیایی بالا، میل به مصرف سیگار را کاهش می دهند.
  • انجیر خشک منبع عالی مواد معدنی است که برای تشکیل گلبول های قرمز سالم و همچنین برای اکسیداسیون سلول ها مهم است.
  • باورهای زیادی وجود دارد که یکی از آنها نشان می دهد که کاشت انجیر در خانه باعث شادی خانواده می شود.

این میوه را نمی توان بیش از ۲ تا ۴ ساعت پس از برداشت نگهداری کرد. برای حفظ میوه های انجیر تا جایی که ممکن است، آنها را خشک یا کنسرو می کنند. فقط در این صورت آنها برای مصرف در تمام سال مناسب خواهند بود.

بسیاری از مردم دوست دارند قهوه بنوشند و امتناع از آن برایشان سخت است، حتی اگر این محصول برایشان منع مصرف داشته باشد. اما ناامید نشوید، زیرا برای کاهش نیاز فیزیولوژیکی به این نوشیدنی می توانید آن را با انجیر جایگزین کنید. این میوه به تحمل کمبود قهوه در رژیم غذایی کمک می کند.

انجیر نام های دیگری دارد به عنوان مثال، میوه های انجیر را گاهی اوقات توت شراب می نامند. انجیر به این دلیل این نام را به خود گرفته است که هنگام رسیدن میوه ها در معرض نور خورشید قرار می گیرند و این منجر به فرآیند تخمیر پالپ میوه ها می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا