Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

اسانس گشنیز چیست و از فواید درمانی آن چه می دانید؟

اسانس گشنیز سابقه طولانی در طب سنتی دارد، قرن هاست که وجود داشته و تصور می شود که ارزش دارویی زیادی دارد. در یونان باستان روغن گشنیز توسط بقراط استفاده می ‌شده و برای مشکلات‌ مختلف سلامتی مانند کاهش اشتها، بی‌ خوابی و ناراحتی‌ های گوارشی توصیه می ‌شده است.

گشنیز یک گیاه معطر است که طعم و مزه را به غذاهای مختلف اضافه می کند. علاوه بر این در دوران مدرن امروزی کاربردهای دارویی زیادی دارد. اسانس گشنیز نیز به همین ترتیب فواید درمانی متعددی ارائه می دهد. برای آشنایی با فواید این اسانس در ادامه با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

گیاه شناسی گشنیز

گشنیز در حالی که معمولا یک گیاه ساله است، بسته به شرایطی که در آن رشد می کند، می تواند دو ساله هم باشد. این گیاه در تمام طول سال در دسترس است. می تواند تا سه فوت رشد کند و دارای برگ هایی ظریف سبز روشن است که بسیار شبیه جعفری است و به شدت معطر است.

ساقه ‌های گیاه باریک هستند و گل‌ هایی به رنگ صورتی مایل به سفید تولید می‌ کند که درون آن ‌دانه‌ های سبز، کوچک و گرد قرار دارند که با رسیدن به رنگ قهوه ای در می آیند. گشنیز یک گیاه لطیف است که به سرعت از بین می رود. هر قسمت از گیاه خوراکی است دانه، ریشه، ساقه و برگ، و اغلب در غذاهای مختلف استفاده می شود.

فواید گشنیز فقط به طعم دادن به غذای شما محدود نمی شود. همچنین دارای طیف گسترده ای از مواد مغذی و ویتامین های مهم است که بدن شما برای حفظ سلامتی به آنها نیاز دارد. برگ ‌های این گیاه حاوی مقادیر نسبتا بالایی ویتامین A، C و K هستند که برای پوست، مو، چشم‌ها و سیستم ایمنی بدن شما عالی هستند. بنابراین برای زمستان‌ های سرد بسیار مفید است. دانه ها همچنین حاوی مواد معدنی مختلفی مانند آهن، سلنیوم، منیزیم، منگنز و همچنین فیبر رژیمی هستند که برای حفظ یک سیستم گوارشی سالم و کارآمد به آن نیاز داریم.

اسانس تولید شده توسط این گیاه خارق العاده اساسا فرم غلیظی از تمام عناصر طبیعی موجود در گیاه است، بنابراین حتی قوی تر است. اسانس گشنیز معمولا به راحتی در دسترس است و کاملا مقرون به صرفه است. پس توصیه می کنم اسانس گشنیز را تا حد امکان در آشپزی خود بگنجانید. برای اطلاعات بیشتر در مورد فواید و کاربردهای اسانس گشنیز، ادامه مطلب را بخوانید.

طرز تهیه اسانس گشنیز

اسانس گشنیز از دانه ها، برگ و ساقه گیاه گشنیز به کمک تقطیر با بخار آب به دست می آید. رنگ اسانس شفاف تا زرد کم رنگ است و رایحه ای شیرین، علفی، تند، چوبی و کمی میوه ای منتشر می کند. این اسانس یک درمان طبیعی قوی است و می ‌تواند برای درمان انواع بیماری‌ ها و همچنین تقویت خواص درمانی محصولات مختلف خانگی مانند شامپوها، لوسیون ‌های بدن، مواد غذایی و بسیاری موارد دیگر استفاده شود.

این روغن در طول تاریخ به همین روش تقطیر با بخار تولید شده است. البته هنوز به عنوان بهترین راه برای تولید روغن در نظر گرفته می شود زیرا بهترین درجه روغن را تولید می کند و از هرگونه ناخالصی افزودنی های شیمیایی پاک می شود. برای این کار ابتدا گیاهان برداشت می ‌شوند و سپس برای کمک به آزادسازی فیتونوترینت ها و ترکیبات شیمیایی که اسانس را تشکیل می ‌دهند، خرد می ‌شوند.

سپس مواد آلی به یک خمره آب در حال جوش اضافه می شود، جایی که بخار تولید شده توسط آب برای استخراج مواد شیمیایی از مواد آلی از طریق تبخیر استفاده می شود. سپس این بخار در یک محفظه نهایی جمع می‌ شود، جایی که متراکم می ‌شود و مایعی را می‌ سازد که محصول نهایی آن در این مورد اسانس گشنیز است.

ترکیبات اسانس گشنیز

این محصول طبیعی حاوی ترکیباتی مانند بورنئول، سینئول، سیمن، لینالول، فلاندرن، پینن، ترپینئول و ترپینولن است. به همین دلیل، اسانس گشنیز دارای خواص دارویی برجسته است.

ترکیبات اسانس گشنیز
ترکیبات اسانس گشنیز

تاریخچه مصرف گشنیز

در حالی که منشا دقیق گشنیز همچنان یک راز باقی مانده است، اعتقاد بر این است که پیدایش این گیاه در ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد از مدیترانه و جنوب غربی اروپا بوده است. گشنیز هزاران سال است که مورد استفاده قرار گرفته است. تاریخ استفاده از آن به مصریان باستان باز می گردد.

دانه ها در مقبره ها (از جمله رامسس دوم ) قرار داده می شدند و در متون مورد بحث قرار گرفتند. هم مصریان و هم یونانیان باستان فکر می کردند که گشنیز داروی غرایز جنسی است. مصری ها همچنین از این ادویه در تولید مرهم و ضماد برای دردهای عضلانی و تسکین آرتریت استفاده می کردند. حتی در زمان یونانیان باستان به عنوان یک عنصر در عطر استفاده می شد.

دانه گشنیز حتی در کتاب خروج از عهد عتیق ذکر شده است. دیگر اشارات باستانی به گشنیز در معروف «قصه های شب های عربی» آمده است.

گشنیز به عنوان جعفری چینی نیز شناخته می شود. صدها سال است که در غذاهای چینی استفاده می شود چینی ها بر این باور بودند که این ماده باعث افزایش قوای جنسی و جاودانگی می شود. حتی گشنیز را به عنوان یک گیاه دارویی قوی برای درمان بیماری های مختلف مانند یبوست، نفخ، حالت تهوع و حتی سرخک استفاده می کردند.

این گیاه توسط رومی ها در آسیا گسترش یافت و همچنین به بریتانیا معرفی شد. در سال ۱۶۷۰، بریتانیایی ها این گیاه را به آمریکای شمالی آوردند، اگرچه پیش از آنها فاتحان اسپانیایی گشنیز را به قاره آمریکا معرفی کردند. این گیاه به سرعت در آمریکای لاتین و مکزیک محبوب شد و تا به امروز در انواع غذاهای مکزیکی مانند بوریتو، تاکو، توستادو، ناچو و فاهیتا ظاهر می‌شود.

گشنیز همچنین یک گیاه اصلی در غذاهای هندی و آسیایی است، آمریکایی ها بیشتر با گشنیز در سالسا آشنا هستند. با این حال، گشنیز در سرتاسر جهان در پخت و پز و آماده سازی های بی شماری استفاده می شود. از آن در پخت گوشت، مرغ، ماهی، سس، ماریناد و غیره استفاده می شود. با این وجود از آن به عنوان محبوب ترین گیاه دارویی جهان یاد می شود.

گشنیز یکی از قدیمی ترین گیاهانی است که توسط انسان کشت شده است. این گیاه در بخش‌هایی از آسیای غربی، جنوب اروپا و همچنین بخش‌هایی از مدیترانه رایج است و از آن برای اهداف آشپزی و دارویی استفاده می شود.

موارد استفاده اسانس گشنیز

ساخت صابون و شمع های معطر

اسانس گشنیز به دلیل داشتن بوی تازه، شیرین و مسحور کننده در ساخت انواع صابون و شمع های معطر استفاده می شود. رایحه گرم آن اثری آرام بخش هم برای بدن و هم برای ذهن ما ایجاد می کند.

عطرسازی

از اسانس گشنیز به دلیل خاصیت تثبیت کنندگی عالی استفاده می شود و به خوبی با سایر روغن های ضروری ترکیب می شود (به ویژه برای ایجاد نت مردانه). اغلب برای افزودن طراوت در لوازم آرایشی، ادکلن ها و عطرها استفاده می شود. رایحه شیرین و علفی گشنیز هم آرامش بخش و هم محرک است.

محصولات تسکین درد

اگر از کمردرد، گردن درد، کشیدگی یا گرفتگی عضلات در هر قسمتی از بدن رنج می‌ برید، می ‌توانید برای تسکین سریع‌ تر با یک شکل رقیق شده از اسانس گشنیز ماساژ دهید. می توانید آن را در روغن ها و پمادهای ماساژ بگنجانید.

اقلام مراقبت از پوست

با استفاده از اسانس گشنیز برای درمان مشکلاتی مانند کاهش چربی پوست، کرم ‌ها و مرطوب ‌کننده‌ های صورت تهیه کنید. همچنین با کاهش تا حد زیادی لکه های تیره و رنگدانه ها، پوستی شفاف را به ارمغان می آورد.

روغن های آروماتراپی

گنجاندن اسانس گشنیز در روغن‌ های ماساژ تصمیم خوبی است زیرا باعث تسکین فوری استرس، اضطراب و سردرد می‌شود. همچنین می توان آن را به روغن های ماساژ معمولی خود اضافه کرد.

محصولات ضد شوره مو

از اسانس گشنیز خالص در روغن حامل یا روغن مو استفاده کنید و آن را به طور کامل روی پوست سر و موهای خود ماساژ دهید. روغن گشنیز باعث آرامش فوری در تحریک پوست سر می شود و شوره سر را تا حد زیادی پاک می کند.

آشپزی

به خاطر داشته باشید که هر اسانسی بسیار قوی تر از گیاه یا حتی عصاره آن است، بنابراین یک قطره برای طعم دادن به اکثر دستور العمل ها کافی است. سعی کنید یک قطره اسانس گشنیز را به سس ها و غذا های هندی خود اضافه کنید.

موارد استفاده اسانس گشنیز
موارد استفاده اسانس گشنیز

خواص اسانس گشنیز

اسانس گشنیز یکی از بهترین محصولات طبیعی است که فواید زیادی برای سلامتی شما دارد. برای بیماری های پوستی، زخم های دهان، استخوان ها، بینایی و مشکلات التهابی عالی است. در این بخش به فواید و خواص اسانس گشنیز برای سلامتی می پردازیم.

سلامت دستگاه گوارش را بهبود می بخشد

اسانس گشنیز برای تسکین مشکلات گوارشی و بهبود جریان هضم صحیح و بدون مانع عالی است. خواص ضد نفخ آن به ویژه برای سیستم گوارش مفید است زیرا می تواند تجمع گاز در معده و روده را کاهش دهد. گاز اضافی را در یک حرکت رو به پایین دفع می کند و از تشکیل بیشتر گاز اضافی جلوگیری می کند.

همچنین به بهبود هضم کمک می کند، به این معنی که ترشح مناسب آنزیم های گوارشی و صفرا را در معده و روده تضمین می کند. بنابراین روند هضم صحیح را تسهیل و معده را تقویت می کند. از این رو اسانس گشنیز به پیشگیری و درمان بسیاری از مشکلات گوارشی مانند سوء هاضمه، نفخ، اسهال، رفلکس اسید و غیره کمک می کند.

علاوه بر این، یک تحقیق که در سال ۲۰۱۱ که در مجله میکروبیولوژی پزشکی منتشر شد، اشاره می کند که روغن گشنیز می تواند به طور موثر باکتری های بیماری زا مرتبط با بیماری های منتقله از غذا را از بین ببرد زیرا غشای سلول های سازنده باکتری را از بین می برد و منجر به مرگ نهایی آن می شود. به این ترتیب قادر است از مسمومیت غذایی و عفونت در اندام های گوارشی نیز جلوگیری کند.

به سم زدایی بدن کمک می کند

اسانس گشنیز همچنین خاصیت دفع کننده دارد، یعنی به تصفیه خون و دفع سموم و سایر مواد مضری که احتمالا منجر به بیماری می شود، کمک می کند. همچنین به حذف موادی مانند اسید اوریک، اوره، فلزات سنگین و سایر ترکیبات از بدن کمک می ‌کند، بنابراین به سیستم ایمنی کمک می کند.

باعث تسکین درد می شود

اسانس گشنیز به دلیل وجود ترکیبات شیمیایی مانند ترپینئول و ترپینولن، یک مسکن عالی است، به این معنی که به تسکین دردهای مرتبط با شرایط و بیماری های بی شماری کمک می کند. به عنوان مثال، کسانی که از آرتریت یا روماتیسم یا سایر حملات دردهای عضلانی یا سفتی مفاصل رنج می برند، روغن گشنیز را برای کاهش درد مفید خواهند یافت.

همچنین، کسانی که از سردرد و میگرن رنج می برند نیز می توانند برای تسکین درد از اسانس گشنیز استفاده کنند زیرا گردش خون را بهبود می بخشد و فشار را در این مناطق کاهش می دهد.

علاوه بر این، به دلیل خواص تسکین دهنده درد، همراه با ویژگی های ضد اسپاسم و آرام بخش، می تواند دردهای قاعدگی را کاهش دهد و جریان بیش از حد قاعدگی را تنظیم کند. بنابراین باعث آرامش در این شرایط و کاهش گرفتگی، درد و تشنج عضلات می شود.

سطح دیابت و کلسترول را تنظیم می کند

مشخص شده است که اسانس گشنیز در واقع می تواند به تنظیم سطح دیابت کمک کند. به عنوان مثال، یک مطالعه تحقیقاتی در سال ۲۰۱۲ که در مجله علوم غذایی منتشر شد، اشاره می ‌کند که آنتی اکسیدان‌ های مفید موجود در عصاره گشنیز به کاهش پراکسیداسیون لیپیدی کمک می‌کند. همچنین می ‌تواند دیابت قندی را با پتانسیل اضافی محافظت از کبد مدیریت کند.

مطالعه دیگری که در سال ۲۰۱۱ انجام شد و متعاقبا در ژورنال هندی بیولوژی تجربی منتشر شد، نشان داد که عصاره دانه های گشنیز فعالیت پاک کنندگی در برابر سوپراکسیدها و رادیکال های هیدروکسیل دارد. همچنین می تواند به کاهش بار اکسیداتیو در دیابت کمک کند. به طور کلی، ماهیت آنتی اکسیدانی آن در کمک به تنظیم سطح چربی و دیابت و تقویت سیستم ایمنی بدن، شناخته شده است.

به عنوان یک دئودورانت طبیعی است

اسانس گشنیز همچنین دارای خواص ضد باکتریایی است که یک دئودورانت طبیعی خوب ایجاد می کند. توانایی آن در از بین بردن باکتری هایی که باعث بوی بد بدن می شوند، به ویژه برای کسانی که به دنبال راهی برای مدیریت بوی بدن خود هستند، مفید است.

بنابراین دیگر لازم نیست برای دئودورانت های تجاری آنقدر هزینه کنید، زیرا می توانید به سادگی چند قطره از این اسانس شگفت انگیز را در یک بطری اسپری بریزید و آن را به تمام لباس ها و بدن خود اسپری کنید تا بوی تازگی و تمیزی داشته باشید.

می توانید اسانس گشنیز را در خانه و اتاق های خود پخش کنید و از آن به عنوان خوشبو کننده اتاق استفاده کنید. رایحه تازه و معمایی روغن گشنیز بوی بد محیط را از بین می برد و حس خوشایند و مثبتی را در محیط القا می کند.

ماهیت ضد میکروبی آن همچنین به پاکسازی دهان از شر باکتری ها و ویروس ها کمک می کند، بنابراین از رشد و تشکیل عفونت ها در حفره های دهان و بوی بد آن جلوگیری می کند. اطمینان از بهداشت مناسب دهان بسیار ضروری است زیرا از دهان برای صحبت کردن، غذا خوردن و برقراری ارتباط استفاده می کنیم.

به این ترتیب، استفاده از اسانس گشنیز به عنوان غرغره می تواند در حفظ سلامت مناسب حفره دهان بسیار مفید باشد و از بروز بسیاری از بیماری ها و مشکلات مربوط به دهان جلوگیری کند. یکی از انتخاب های محبوب برای استفاده در خمیردندان ها و دهان شویه های خانگی است

بهبود دهنده خلق و خو

اسانس گشنیز همچنین برای القای اثرات مثبت بر ذهن و احساسات عالی است. رایحه گرم، شیرین و در عین حال تند آن به تقویت روحیه عاطفی شما کمک می کند و برای کسانی که احساس ناراحتی می کنند یا احساسات مالیخولیایی دارند عالی است. نه تنها این، بلکه به القای آرامش و تسکین استرس، تنش، خستگی و عصبی شدن کمک می کند.

این اسانس به ارتقای وضوح ذهنی کمک می کند و نوسانات خلقی را کاهش می دهد، بنابراین ثبات ذهنی و عاطفی زیادی ایجاد می کند. ذهن شما را پر انرژی و جوان می کند و برای تقویت سلامت روانی و عاطفی شما عالی است. به هر حال، هرگز نباید از سلامت عاطفی و روانی خود غافل شوید و اسانس هایی مانند گشنیز تضمین نمی ‌کنند که همیشه سالم‌ ترین شکل ممکن را حفظ می ‌کنید.

به رشد مو کمک می کند

طاسی الگوی مردانه، اختلالی است که میلیون ها نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. در این اختلال سطوح اضافی تستوسترون در زیر پوست سر جمع می شود و به دهیدروتستوسترون تبدیل می شود. سپس منافذ پوست سر شما را مسدود می کند و فولیکول های مو را از مواد مغذی مهمی که برای قوی و سالم ماندن نیاز دارند، محروم می کند. با گذشت زمان، در صورت عدم درمان، موها ضعیف شده و در نهایت می ریزند.

اگر در حال مبارزه با ریزش مو یا طاسی هستید، مهم است که ناحیه آسیب دیده را به سرعت درمان کنید تا از ریزش بیشتر مو جلوگیری کنید. اسانس گشنیز برای ریزش مو عالی است زیرا یکی از اجزای اصلی این روغن یک ماده شیمیایی به نام لینالول است. این برای تقویت موهای شما از داخل عالی است، زیرا به عمق پوست نفوذ می کند. همچنین می تواند به کاهش تجمع ۵ آلفا ردوکتاز در پوست سر و جریان بهتر ریزمغذی ها به فولیکول های مو کمک کند و آنها را قوی تر و سالم تر کند.

ظاهر پوست را بهبود می بخشد

اسانس گشنیز بهترین روغنی است که برای داشتن پوستی سالم، تمیز و شفاف معروف است. این محصول طبیعی دارای سطوح بالایی از آنتی اکسیدان است که آن را برای جلوگیری از آسیب رادیکال های آزاد عالی می کند.

از آنجایی که پوست با افزایش سن رو به زوال می‌ رود، عوامل مختلفی مانند استرس، آلودگی و اشعه ‌های خورشید می ‌توانند بر آن تأثیر منفی بگذارند و روند پیری را تسریع کنند. اسانس گشنیز می تواند هر زمان که با روغن های حامل مختلف استفاده شود به طور موثر عمل کند. می تواند روند پیری، خطوط ریز و چین و چروک را کاهش دهد.

خواص ضد باکتریایی اسانس گشنیز آن را به یک درمان طبیعی عالی برای مراقبت از پوست تبدیل کرده و از آکنه و جوش های سر سیاه جلوگیری می کند.

درمان مشکلات باکتریایی و قارچی

اسانس گشنیز دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است که آن را به انتخابی عالی برای درمان سوزش پوست تبدیل می کند. اسانس گشنیز یک محصول عالی برای سندرم پا ورزشکاران یا کرم حلقوی است. این محصول طبیعی برای کاهش تحریکات جزئی پوست، آفتاب سوختگی، پوسته پوسته شدن پوست یا ترک خوردگی لب ها موثر است. می تواند پوست را تسکین دهد و حتی می تواند خارش را تسکین دهد. همچنین خواص ضد قارچی آن شما را قادر می سازد تا از آن برای درمان عفونت های قارچی استفاده کنید.

میل جنسی را تقویت می کند

خواص محرک اسانس گشنیز تاثیر قابل توجهی بر میل جنسی دارد. در هنگام انتشار یا استنشاق میل جنسی را القا می کند. بنابراین، زوج هایی که علاقه خود را به رابطه جنسی از دست داده اند، می توانند از آن برای تقویت مجدد زندگی جنسی و صمیمیت خود استفاده کنند.

برای سیستم ایمنی مفید است

اسانس گشنیز برای تقویت سیستم ایمنی موثر است. این اسانس با داشتن خواص آنتی اکسیدانی و همچنین دارا آبودن ویتامین C باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

درد سیستیت را کاهش می دهد

التهاب مثانه به عنوان سیستیت شناخته می شود. معمولا در اثر عفونت باکتریایی دستگاه ادراری ایجاد می‌شود، اما می ‌تواند در اثر عوامل دیگری مانند مقاربت نیز ایجاد شود. در حالی که روغن ‌های ضروری جایگزینی برای مراجعه به پزشک و دریافت آنتی ‌بیوتیک نیستند، اما اسانس گشنیز مطمئنا می ‌توانند به کاهش احساس سوزش کمک کنند. شما می توانید آنها را به روش های مختلفی به صورت روغن بدن، کمپرس یا در حمام استفاده کنید.

خواص اسانس گشنیز
خواص اسانس گشنیز

روش استفاده اسانس گشنیز

استفاده موضعی

می توانید حدود ۲ تا ۳ قطره اسانس گشنیز را با مقادیر مساوی روغن جوجوبا، نارگیل یا بادام رقیق کنید و به آرامی روی نواحی مشکل دار ماساژ دهید. این مطمئنا می تواند به کاهش درد ناشی از گرفتگی های قاعدگی و درد عضلانی کمک کند. همچنین می توانید آن را روی ناحیه شکم خود بمالید تا سلامت دستگاه گوارش را تقویت کنید. استفاده از آن بر روی مچ دست نیز می تواند به شما کمک کند که همیشه بوی تازگی و طراوت داشته باشید.

رایحه درمانی

شما همچنین می توانید حدود ۴ تا ۵ قطره از اسانس را در دستگاه پخش کننده، بخارساز یا تقطیر پخش کنید تا ذهن پر تنش خود را آرام کنید. اسانس گشنیز نیز به دلیل اثر محرک و انرژی زا هنگام استنشاق بسیار ارزشمند است. به همین دلیل معمولا در دفاتر، مطالعات و فضاهای کاری پراکنده می شود.

اسانس گشنیز هنگامی که منتشر و استنشاق می ‌شود، گرفتگی مجرای بینی را از بین می ‌برد و تنفس را آسان می‌ کند. همچنین برای تسکین سایر علائم مرتبط با سرماخوردگی و آنفولانزا مانند سردرد، احتقان و سنگینی شناخته شده است.

در آب گرم و حمام

شما همچنین می توانید حدود ۴ تا ۵ قطره از اسانس را به یک وان آب گرم و حمام اضافه کنید تا از یک حمام با طراوت و جوان کننده لذت ببرید. این یک گزینه عالی برای تسکین ماهیچه های منقبض، مفاصل سفت و التهاب پا است. از طرف دیگر، اگر احساس استرس می کنید، می توانید این روش را نیز امتحان کنید.

غرغره دهان

با اضافه کردن ۲ تا ۳ قطره اسانس در یک فنجان آب، می توانید از آن به عنوان مخلوط غرغره استفاده کنید تا دهان خود را از شر هر گونه باکتری خلاص کنید و از عفونت جلوگیری کنید. با این حال، مراقب باشید که مخلوط را نخورید.

اسپری دئودورانت

همچنین می توانید حدود ۴ تا ۵ قطره از اسانس را در یک بطری اسپری حاوی آب اضافه کنید، خوب تکان دهید و به عنوان یک دئودورانت طبیعی روی لباس خود اسپری کنید.

استفاده داخلی

طبق مطالعه ای که در سال ۲۰۱۳ در مجله European Food Safety Authority منتشر شد، اسانس گشنیز برای مصرف خوراکی بی خطر در نظر گرفته می شود. پروتکل معمولی این است که فقط یک قطره از روغن را به یک لیوان آب یا یک فنجان چای اضافه کنید و قبل از مصرف خوراکی آن را به خوبی مخلوط کنید تا از رقیق شدن مناسب آن اطمینان حاصل کنید.

اسانس اسطوخودوس از نظر شیمیایی بسیار شبیه اسانس گشنیز است. هر دوی این روغن ها دارای ترکیبات شیمیایی یکسانی هستند و به همین ترتیب، فواید و کاربردهای مشابهی نیز دارند. بنابراین همیشه می توانید به اسانس گشنیز برای جایگزینی مناسب برای اسطوخودوس روی بیاورید و برعکس.

اسانس گشنیز با چه روغن هایی ترکیب می شود

اگر از این اسانس به عنوان درمان دیابت استفاده می‌ کنید به شدت توصیه می‌ کنیم با روغن دارچین ترکیب کنید زیرا اثرات مشابهی روی بدن شما دارند و همچنین بوی بسیار خوبی با هم دارند. با این حال، اگر از این روغن برای مراقبت از مو، مراقبت از پوست یا سایر اهداف معطر درمانی استفاده می کنید، توصیه می کنیم روغن را با اسانس ترنج، مریم گلی، سرو، زنجبیل و چوب صندل مخلوط کنید.

اینها همچنین خواص شیمیایی طبیعی روغن گشنیز را تقویت می کنند، زیرا آنها ترکیبات فیتوشیمیایی مشابهی دارند. همچنین به خوبی با اسانس لیمو، نرولی، یاسمن، کلری سیج، اسطوخودوس، کندر، نعناع تند، نعناع، پتی گرین، فلفل سیاه، هل، شمعدانی، گریپ فروت، نارنجی شیرین و جوز هندی ترکیب می شود.

روش استفاده اسانس گشنیز
روش استفاده اسانس گشنیز

موارد احتیاط و عوارض جانبی اسانس گشنیز

اسانس گشنیز به عنوان غیر تحریک کننده و غیر سمی شناخته شده است. با این حال، همیشه عاقلانه است که قبل از مصرف خوراکی این روغن با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین اطمینان حاصل کنید که قبل از اقدام به استفاده، اسانس گشنیز با کیفیت بالا، درجه بالا و ۱۰۰ درصد خالص آن را از یک فروشنده معتبر خریداری کنید. هنگامی که آن را به صورت موضعی بر روی پوست خود استفاده می کنید، با مخلوط کردن آن با روغن حامل (مانند روغن نارگیل، جوجوبا یا روغن بادام) از رقیق شدن مناسب آن اطمینان حاصل کنید. ابتدا یک تست پوستی را روی ناحیه غیر حساس پوست خود انجام دهید تا مطمئن شوید که هیچ حساسیتی وجود ندارد و واکنش های آلرژیک یا تحریک کننده ایجاد نمی شود.

اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید، قبل از استفاده از اسانس گشنیز به عنوان یک روش درمانی، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. ما به طور کلی توصیه می کنیم که در دوران بارداری از همه روغن های ضروری دوری کنید، زیرا آنها بسیار قوی هستند و می توانند وارد جریان خون شما شوند. بنابراین بر سلامت کودک شما تاثیر می گذارد.

اگر از قبل شرایط پزشکی دارید و تحت تجویز داروهای پزشکی هستید، قبل از اقدام به استفاده از روغن گشنیز به عنوان درمانی برای بیماری های خود، با پزشک خود مشورت کنید. این به این دلیل است که داروهای تجویز شده شما ممکن است با اسانس تداخل داشته باشند و عوارض جانبی ناخواسته و نامطلوبی ایجاد کنند.

از اسانس گشنیز در دوزهای زیاد استفاده نکنید، زیرا می ‌تواند بر بدن و ذهن شما تاثیر بگذارد. این اسانس می‌ تواند ذهن شما را کسل کند. بنابراین اطمینان حاصل کنید که انتشار روغن گشنیز بیش از ۲۰- ۳۰ دقیقه نباشد.

اطلاعات ارائه شده برای تشخیص، تجویز یا درمان هر گونه بیماری یا آسیب طراحی نشده است و فقط برای افزایش اطلاعات شما ارائه شده است. تمام محصولات را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.

روش نگهداری

اسانس گشنیز را در جای خشک و خنک و در دمای اتاق نگهداری کنید. مطمئن شوید که مستقیما در معرض نور خورشید نیستند و از دسترس کودکان یا حیوانات خانگی دور هستند.

اسانس گشنیز را از کجا بخریم

اسانس گشنیز را می توان به طور کلی در هر فروشگاه خرده فروشی لوازم بهداشتی، آرایشی و بهداشتی یافت. اما مهم است بدانید که کیفیت و خلوص اسانس ها بسته به جایی که خریداری می شوند، متفاوت است.

قیمت یک لیتر اسانس گشنیز

اسانس ها معمولا در مقادیر کم تولید و عرضه می شوند. قیمت اسانس گشنیز بر اساس کیفیت و برند تولیدی آن متفاوت است. ما همیشه توصیه می کنیم یک تامین کننده معتبر و قابل اعتماد پیدا کنید که مایل به ارائه مستندات محصول باشد.

سخن آخر

گشنیز واقعا یکی از هدایای طبیعت است. اسانس گشنیز بسیار مفید است و می تواند برای درمان بیمارهای مختلف از استرس و سندرم پای ورزشکاران گرفته تا بیماری های جدی مانند دیابت نوع ۱ و ۲ استفاده شود. در انواع غذا به خوبی کار می کند و به عنوان یک محصول دارویی واقعا قوی است. بنابراین به جای خرید مکمل‌های معدنی و قرص ‌های مولتی ویتامین، بهتر است مقداری اسانس گشنیز خریداری نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا