Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

آشنایی با خواص گریپ فروت برای سلامتی و نقش آن در لاغری

گریپ فروت (Citrus x paradisi) یکی از مرکبات ترکیبی است که از تلاقی تصادفی دارابی و پرتقال شیرین به وجود آمد. این میوه برای اولین بار توسط ریورید گریفت هیوز در سال ۱۷۵۰ در کتاب «تاریخ طبیعی باربادوس» به عنوان میوه ممنوعه توصیف شده است.

گریپ فروت میوه ای گرد یا پهن با پوست لیموی کم رنگ ضخیم است. پوست آن ممکن است گاهی اوقات رنگ صورتی داشته باشد و یک لایه اسفنجی سفید تلخ در داخل دارد. پالپ بسته به تنوع ممکن است رنگ های مختلفی مانند زرد کم رنگ، سفید، صورتی یا قرمز تیره داشته باشد. گوشت آبدار آن زمانی که کاملا رسیده باشد طعم اسیدی تلخ تا تلخ شیرین دارد.

از خواص گریپ فروت می توان به توانایی آن در کمک به کاهش وزن، بهبود حساسیت به انسولین، کمک به مدیریت دیابت و کاهش خطر بیماری های قلبی- عروقی اشاره کرد. ممکن است یک منبع غنی از ویتامین های C و A باشد که می تواند آن را به تقویت کننده سیستم ایمنی قوی تبدیل کند. با این حال، هنگام مصرف منظم این مرکبات خاص یا آب آن باید احتیاط کرد، زیرا ممکن است با تداخل دارویی همراه باشد، که در برخی موارد ممکن است کشنده باشد. بیایید در این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک با این میوه جالب بیشتر آشنا شویم.

فهرست مطالب

ترکیب و محتوای کالری گریپ فروت

کالری گریپ فروت نسبتا کم است – ۳۵ کیلو کالری در ۱۰۰ گرم. اما باید بدانید که میوه ها بسیار بزرگ هستند و محتوای کالری یک گریپ فروت می تواند ۷۰-۱۰۰ کیلو کالری باشد. ترکیب شیمیایی این میوه ها منجر به خواص درمانی غیرعادی آنها شده است و آن شامل:

  • قندهای مختلف – تا ۷٪.
  • اسیدهای آلی، از جمله سیتریک – تا ۳٪.
  • پکتین طبیعی
  • اسانس، به خودی خود سرشار از مواد مفید است. هم در پالپ و هم در پوست آن وجود دارد.

اسید اسکوربیک، ویتامین های گروه B، از جمله ریبوفلاوین که علاوه بر ایجاد رنگ زرد متمایل به قرمز به پالپ، بینایی را بهبود می بخشد و عملکرد مغز را بهبود می بخشد.

تعداد زیادی از عناصر ماکرو و میکرو از جمله آهن که از کم خونی جلوگیری می کند، برای قلب مفید است. همچنین حاوی روی با خواص ضدالتهابی است.

گریپ فروت همچنین شامل ترکیبات فرار است، اینها موادی هستند که اغلب آنتی بیوتیک های طبیعی نامیده می شوند. در واقع، آنها به طور موثری از رشد بیشتر پاتوژن ها جلوگیری می کنند. همچنین، مواد تشکیل دهنده گریپ فروت سطح کلسترول بد خون را متعادل می کند.

ترکیب و محتوای کالری گریپ فروت
ترکیب و محتوای کالری گریپ فروت

فواید گریپ فروت برای سلامتی

کاهش دهنده اشتهای طبیعی

گریپ فروت و آب گریپ فروت مدت هاست به عنوان یک سرکوب کننده طبیعی اشتها در نظر گرفته می شوند. چندین مطالعه وجود دارد که آن را با کاهش وزن مرتبط کرده است. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال ۲۰۱۱ که در مجله Nutrition & Metabolism منتشر شد، به این نتیجه رسید که مصرف نصف گریپ فروت یا  نصف فنجان آب گریپ فروت قبل از صبحانه، ناهار و شام ممکن است به کاهش وزن افراد چاق کمک کند. شرکت کنندگان کاهش وزن کلی، افزایش سطح HDL یا کلسترول خوب را مشاهده کردند و کاهش قابل توجهی در اشتها گزارش کردند.

به کاهش وزن کمک می کند

گریپ فروت و محصولات گریپ فروت مانند آب و روغن آن نیز ممکن است به بهبود مقاومت به انسولین و تنظیم سطح قند خون کمک کند، که می تواند به شما کمک کند مدت طولانی تری احساس سیری کنید. این یکی از دلایل مهمی است که چرا آنها ممکن است در بسیاری از برنامه های مدیریت وزن گنجانده شوند.

یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده برای مطالعه اثرات میوه بر وزن بدن و سندرم متابولیک نشان داد که خوردن نصف گریپ فروت قبل از غذا ممکن است به دلیل بهبود مقاومت به انسولین با کاهش وزن قابل توجهی همراه باشد. تحقیقات دیگری نشان داد که نوتکاتون، یک ترکیب معطر موجود در میوه، ممکن است به طور قابل توجهی افزایش وزن و تجمع چربی شکم را در افراد چاق کاهش دهد.

علاوه بر این، محققان دریافته اند که گنجاندن گریپ فروت در رژیم غذایی به عنوان یکی از وعده های میوه طبق توصیه های غذایی می تواند به حداکثر رساندن دریافت مواد مغذی کمک کند. خوردن منظم آن ممکن است با دریافت بیشتر ویتامین C، منیزیم، پتاسیم و فیبر غذایی همراه باشد.

خواص آنتی اکسیدانی دارد

تحقیقات منتشر شده می گوید که طعم تلخ گریپ فروت ناشی از اسانسی به نام نارینگین است که می تواند سیستم و فرآیند گوارش را تقویت کند. تصور می ‌شود که ممکن است داروی ارزشمندی برای آنفولانزا باشد زیرا به کاهش اسیدیته در سیستم کمک می‌کند. نارینگین همچنین ممکن است یک فلاونوئید در نظر گرفته شود که یک آنتی اکسیدان قوی است. آنتی اکسیدان ها دارای خواص ضد قارچی، ضد باکتریایی و ضد التهابی هستند که می تواند آنها را به یکی از مهمترین خطوط دفاعی در سیستم ایمنی بدن تبدیل کند و از آنفولانزا و همچنین بسیاری از بیماری های جدی دیگر محافظت کند.

ممکن است ایمنی را بهبود بخشد

بیشتر مزایای این میوه برای تقویت سیستم ایمنی ناشی از محتوای بالای ویتامین C موجود در آن است. یک گریپ فروت متوسط ​​تقریبا ۳۹ میلی گرم ویتامین دارد که تقریبا نصف مقدار توصیه شده در روز است. ویتامین C برای حمایت از سیستم ایمنی سالم حیاتی است و ممکن است مدت زمان و همچنین شدت علائم سرماخوردگی را کاهش دهد.

در نیکاراگوئه از آب گریپ فروت حتی به عنوان یک داروی فولکلور برای کاهش تب به دلیل محتوای بالای مواد مغذی آن استفاده می شد. این میوه همچنین حاوی ویتامین A، روی و مس است که همگی برای تقویت سیستم ایمنی و کاهش احتمال عفونت در بدن عمل می کنند.

به مدیریت دیابت کمک می کند

خوردن گریپ فروت ممکن است با کاهش سطح گلوکز و انسولین خون ناشتا مرتبط باشد. بر اساس گزارشی که در مجله غذای دارویی منتشر شده است، مصرف آن احتمالا به کنترل سطح انسولین فرد کمک می کند و در نتیجه می تواند شانس مقاوم شدن به انسولین را کاهش دهد.

محققان دریافتند که این مسئله می تواند عمدتا به دلیل فلاوانون های اصلی موجود در میوه – نارینگین و هسپریدین باشد. علاوه بر این، درمان ترکیبی با نارینژین و ویتامین C ممکن است به مدیریت دیابت ناشی از استرپتوزوتوسین در موش‌ها کمک می کند. با این حال، برای درک اینکه چگونه می توان از این میوه در برنامه های مدیریت دیابت استفاده کرد، مطالعات بیشتری در انسان مورد نیاز است.

خطر ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی را کاهش می دهد

فلاونوئیدهای مرکبات موجود در گریپ فروت ممکن است با بهبود اتساع عروق کرونر، کاهش توانایی لخته شدن پلاکت ها و جلوگیری از اکسیداسیون کلسترول LDL، خطر ابتلا به بیماری های عروق کرونر قلب را کاهش دهد. مجله شیمی کشاورزی و مواد غذایی نشان می دهد که مصرف این میوه می تواند به کاهش کلسترول LDL (کلسترول بد) و همچنین تری گلیسیریدهای خطرناک کمک کند.

فواید گریپ فروت برای سلامتی
فواید گریپ فروت برای سلامتی

خواص گریپ فروت برای خانم ها

گریپ فروت برای زنان مفید است زیرا حاوی موادی است که زمینه هورمونی را تثبیت می کند. در عمل، این بدان معنی است که استفاده منظم از این میوه به شما امکان می دهد چرخه قاعدگی خود را منظم کنید. این وضعیت روزهای بحرانی را کاهش می دهد و به تسکین درد کمر و شکم ناشی از  PMS کمک می کند.

همچنین، گریپ فروت برای یائسگی بسیار مفید است، زیرا می تواند عوارض ناشی از این روند را کاهش دهد. مواد موجود در میوه ها از شدت گرگرفتگی می کاهد.

خواص گریپ فروت برای مردان

برای جنس قوی تر، گریپ فروت مفید است زیرا حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان، لیکوپن و روی است. این مواد دارای خواص ضد التهابی هستند که به جلوگیری از ایجاد پروستاتیت کمک می کند. به خصوص که ترکیبات این میوه شامل ترکیباتی است که آنتی بیوتیک های طبیعی به حساب می آیند.

همچنین، گریپ فروت از این نظر مهم است که به آقایان امکان می دهد سطح کلسترول بد را کاهش دهند زیرا مردان بیشتر از زنان با این مشکل روبرو می شوند.

پوست گریپ فروت، به خصوص زمانی که با مکمل هایی مانند شکلات و دارچین ترکیب شود، یک داروی افزایش غرایز جنسی خفیف است و به مبارزه با اختلال نعوظ کمک می کند.

خواص گریپ فروت در بارداری

گریپ فروت برای مادران باردار مفید است زیرا یک انبار کامل ویتامین است. این میوه به شما امکان می دهد تا از شر پف و ورم بارداری خلاص شوید و یک پیشگیری کننده عالی از چاقی است. گریپ فروت باید در رژیم غذایی گنجانده شود تا از عوارض ناخوشایند بارداری مانند افزایش خستگی، کاهش تمرکز و غیره خلاص شوید.

با این حال، مطالعات منع مصرف گریپ فروت را در دوران بارداری شناسایی نکرده اند. اما شواهدی وجود دارد که در مقادیر زیاد می تواند بر سطح استروژن تاثیر بگذارد، بنابراین باید اعتدال را رعایت کنید. مصرف نیمی از آن در روز برای شما کافی است به خصوص که یک محصول بسیار آلرژی زا است.

خواص گریپ فروت در دوران شیردهی

در دوره پس از زایمان، گریپ فروت می تواند مفید باشد زیرا باعث نرمال شدن وزن، تثبیت هورمون ها، بهبود وضعیت مو، پوست و ناخن ها می شود. علاوه بر این، یک درمان عالی برای افسردگی پس از زایمان در نظر گرفته می شود.

اما باید مراقب باشید زیرا این محصول بسیار حساسیت زا است. یعنی در دو ماه اول باید کاملا از رژیم حذف شود، سپس می توانید با مقدار بسیار کم مصرف آن را شروع کنید. فقط با بررسی واکنش کودک و اطمینان از درست بودن همه چیز، می توان هر از گاهی نیمی از گریپ فروت را خورد.

خواص گریپ فروت برای کودکان

این میوه می تواند برای کودکان بسیار مفید باشد، زیرا به شما این امکان را می دهد تا نیازهای یک موجود در حال رشد را به ویتامین C و سایر عناصر ماکرو و میکرو به طور کامل پوشش دهید. گریپ فروت به تحریک سیستم گوارشی کمک می کند (در کودکان، این سیستم به کندی رشد می کند و اغلب نیاز به کمک دارد). همچنین، این میوه ها از این جهت مفید هستند که به رشد مغز و سیستم عصبی مرکزی کمک می کنند. در نهایت خوردن گریپ فروت باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود که به ویژه در فصل سرما اهمیت زیادی دارد.

کدام گریپ فروت سالم تر است: سفید یا قرمز

فواید گریپ فروت تا حد زیادی به تنوع آن بستگی دارد. به طور کلی، حدود بیست نوع از آنها وجود دارد. آنها به دو گروه تقسیم می شوند – سفید و قرمز. اولی حاوی فیبر بیشتری است، بنابراین برای درمان یبوست مفیدتر است. قرمزها حاوی آنتی اکسیدان ها و لیکوپن بیشتری هستند و در درمان بیماری های التهابی و سرطانی استفاده می شوند.

خواص آب گریپ فروت
خواص آب گریپ فروت

فواید پوست گریپ فروت

پوست گریپ فروت از این جهت مفید است که حاوی همان ویتامین هایی است که در خود پالپ وجود دارد و همچنین دارای اسانس فرار است که دارای خواص ضد باکتریایی است. اما تنها در صورتی می توانید از آن به عنوان غذا یا دارو استفاده کنید که اطمینان حاصل شود که میوه ها با مواد شیمیایی کشاورزی فرآوری نشده اند. در این شرایط پوست گریپ فروت را می توان خرد کرد، خشک کرد و سپس به محصولات پخته شده یا چای اضافه کرد تا یک نوشیدنی خوشمزه و سالم به دست آید که ایمنی و هضم را بهبود می بخشد.

خواص آب گریپ فروت

باید به خاطر داشته باشید که خوردن گریپ فروت می تواند همان حساسیت شدیدی را ایجاد کند که قرار دادن پرتقال در رژیم غذایی. پس برای بچه زیر سه سال اصلا توصیه نمی شود.  پس از آن میوه را به تدریج  شروع کنید و با ۲-۳ قطره آب میوه شروع کرده و سپس به تدریج مقدار آن را به چند برش افزایش دهید.

آب گریپ فروت حاوی تمام مواد مشابه با پالپ آن است، فقط به شکل غلیظ تر. آب گریپ فروت متابولیسم را تسریع می کند، هضم را تنظیم کرده و سیستم ایمنی را تقویت می کند.

با این حال، غلظت بالاتر تمام ترکیبات فوق، از جمله اسیدها، نیز مسئول مضرات آن است. به عنوان مثال باعث افزایش تولید شیره معده می شود به همین دلیل در بیماری های دستگاه گوارش منع مصرف دارد. همچنین حاوی موادی است که اثربخشی برخی داروها را کاهش می دهد که در ادامه به آنها پرداخته خواهد شد.

فواید هسته گریپ فروت چیست

بسته به نوع، هر میوه گریپ فروت ممکن است حاوی ۵ تا ۱۲ دانه سفید باشد که به دلیل محتوای بالای گلیکوزید، طعم تلخی دارد. از آنجایی که اینها دانه هایی هستند که این گیاهان توسط آنها تکثیر می شوند، از محافظت ضد باکتری طبیعی برخوردار هستند. دانه ها حاوی مجموعه کاملی از مواد فعال بیولوژیکی مانند کوئرستین (یکی از فلاونوئیدها با خواص ضد التهابی) و روتینوزیدها و ویتامین های مختلف هستند.

شما نمی توانید آنها را بخورید، اما از آنها عصاره ای درست می کنند که به طور گسترده ای در پزشکی رسمی و عامیانه استفاده می شود، زیرا دارای اثر ضد عفونی کننده، ضد قارچی و ضد میکروبی است.

به عنوان یک قاعده، عصاره به عنوان یک عامل خارجی استفاده می شود. هیچ گونه منع مصرفی ندارد و با سایر داروها به خوبی ترکیب می شود.

خواص و کاربردهای روغن گریپ فروت

این روغن علاوه بر مواد معدنی و ویتامین ها دارای موادی است که ترکیب معطر ظریفی آن را تشکیل می دهد و در عین حال دارای خواص درمانی است. به عنوان مثال، ژرانیول موجود در آن اثر ضد باکتریایی دارد و به شما امکان می دهد فشار خون را تنظیم کنید و همچنین میرسن که خواص مشابهی دارد.

در رایحه درمانی از روغن گریپ فروت برای تسکین سردرد و تنش، بهبود بینایی به عنوان درمان سرماخوردگی و در زیبایی برای مبارزه با سلولیت استفاده می شود.

خواص گریپ فروت برای لاغری

گریپ فروت حاوی ماده ای مانند نارینگین است. از یک طرف طعم تلخی به آن می دهد، از طرف دیگر به هضم سریع تر غذا کمک می کند و در تجمع چربی ها اختلال ایجاد می کند – برعکس، بدن آنها را بسیار سریع تر مصرف می کند. همچنین اینوزیتول در ترکیب گریپ فروت وجود دارد که در دسته ویتامین ها قرار می گیرد و در عین حال دارای خواص چربی سوز طبیعی است. در نهایت، آنتی اکسیدان ها را فراموش نکنید که به چربی سوزی و متعادل سازی سطح قند کمک می کنند و همچنین مایعات اضافی را از بدن خارج می کنند.

برای اطمینان از اثربخشی چنین ترکیب شیمیایی، لازم نیست روی یک رژیم غذایی مملو از گریپ فروت تمرکز کنید. کافی است از روغن های چرب و سرخ شده خودداری کنید و نصف گریپ فروت را قبل از غذا میل کنید یا یک لیوان آب تازه از این میوه بنوشید. با این کار در یک ماه می توانید از شر ۳-۴ کیلوگرم وزن اضافی خلاص شوید.

اگر نتیجه فوری مورد نیاز است، باید رژیم غذایی اکسپرس را امتحان کنید. در این رژیم برای صبحانه می توانید نان تست، نصف گریپ فروت و یک عدد تخم مرغ را با یک فنجان قهوه بدون شکر میل کنید. برای ناهار – نصف دیگر گریپ فروت، ۱۰۰ گرم گوشت آب پز، یک فنجان چای. برای شام – نصف گریپ فروت و دوباره یک تخم مرغ.  با این رژیم می توان تنها در سه روز ۴-۵ کیلوگرم از دست داد. اما ابتدا باید با پزشک خود مشورت کنید، زیرا چنین رژیم غذایی فقط برای افراد بسیار سالم مناسب است.

خواص و کاربردهای روغن گریپ فروت
خواص و کاربردهای روغن گریپ فروت

کاربرد گریپ فروت در پزشکی

استفاده گسترده از گریپ فروت در طب نوین به دلیل ترکیب منحصر به فرد آن است. تمام قسمت های این گیاه دارای خواص آنتی اکسیدانی است که به جلوگیری از پیری زودرس کمک می کند. آنها همچنین دارای اثرات ضد قارچی و ضد باکتریایی هستند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد گریپ فروت می تواند با صدها باکتری مختلف و حتی برخی از ویروس ها مقابله کند. همچنین کلسترول خون را کاهش می دهد، میزان قند را کاهش می دهد و به مقابله با ادم کمک می کند.

دیابت شیرین

مطالعاتی در اسرائیل انجام شده است که ثابت می کند گریپ فروت یک درمان مهم برای دیابت نوع ۱ است. علاوه بر این، هم میوه های تازه و هم دمنوش پوسته های خشک خرد شده مفید هستند (یک قاشق چای خوری در هر لیوان آب جوش). گلیکوزید تلخ نارینژنین دارای خواص آنتی اکسیدانی است و در عین حال حساسیت به انسولین را افزایش می دهد.

پانکراتیت

این میوه در پانکراتیت حاد و مزمن منع مصرف دارد. نمی توان آن را نه به صورت تازه و نه به عنوان نوشیدنی و دسر مصرف کرد. اما پودر حاصل از پوست آن زمانی که به مقدار کم به غذا اضافه شود می تواند درد را تسکین دهد.

ورم معده

از آنجایی که گریپ فروت حاوی موادی است که تولید شیره معده را افزایش می دهد، در مورد گاستریت مانند پانکراتیت ممنوع است. استثنا فقط پودر پوست آن است. در صورت ابتلا به زخم معده مصرف گریپ فروت ممنوع است زیرا مواد تشکیل دهنده آن غشاهای مخاطی را تحریک می کند.

برای یبوست

گریپ فروت یک درمان خوب برای یبوست محسوب می شود. ساده ترین گزینه نوشیدن یک لیوان آب گریپ فروت قبل از غذا است، اما نه با معده خالی. همچنین افزودن میوه به سالاد برای بهبود هضم مفید است.

نقرس

گریپ فروت عملا حاوی پورین نیست، بنابراین در صورت ابتلا به نقرس می توانید و حتی نیاز به استفاده از آن دارید، زیرا به تسکین درد کمک می کند. همچنین مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد محتوای بالای ویتامین C امکان استفاده از این میوه را برای پیشگیری از بیماری فراهم می کند.

هموروئید

در مورد بواسیر، خوردن گریپ فروت غنی از فیبر می تواند عامل اصلی بیماری را از بین ببرد. این میوه همچنین به تقویت دیواره رگ های خونی کمک می کند که خطر خونریزی را کاهش می دهد.

خواص گریپ فروت در طب سنتی

کمپرس برای نارسایی وریدی

بعد از یک دوش آب گرم، برش های نازک گریپ فروت را مستقیما با پوست و پالپ روی پوست پاها بمالید. کمپرس را از بالا با کاغذ روغنی یا پلاستیک بپوشانید، با یک باند الاستیک ثابت کنید و بگذارید ۳۰ دقیقه بماند. این کمپرس به تسکین تورم، تقویت عروق خونی و جلوگیری از ایجاد رگ های واریسی کمک می کند.

حمام گریپ فروت برای سرماخوردگی

در صورت وجود درجه حرارت بالا، این روش توصیه نمی شود. اما اگر فردی می ترسد که بعد از هیپوترمی سرماخوردگی بگیرد، این بهترین درمان و پیشگیری است. برای حمام باید ۵ عدد گریپ فروت قرمز را مستقیما با پوست دایره ای برش دهید، و در آب داغ بریزید و ۲ تا ۳ ساعت دم کنید. سپس آب این گریپ فروت ها صاف کنید و آن را با آبی که در آن دم کشیده اند در وان بریزید. باقی مانده گریپ فروت را در گاز بپیچید و همچنین در آب غوطه ور کنید. فیتونسیدها و اسانس های موجود در میوه ها به پیشگیری از این بیماری کمک می کنند.

برای لثه

ماساژ یک تکه گریپ فروت (به طوری که هم گوشت و هم پوست داشته باشد) به جلوگیری از خونریزی لثه کمک می کند. مدت زمان مطلوب برای این کار ۱۰-۱۵ دقیقه است.

درمان آنژین

برای درمان گلودرد کافی است ۳ قطره از عصاره یا ۵ قطره روغن را در ۱۰۰ میلی لیتر آب گرم حل کنید تا یک داروی موثر برای غرغره به دست آورید.

درمان سینوزیت

در درمان سینوزیت استفاده از ۱ قطره عصاره دانه گریپ فروت به ازای هر ۳۰ میلی لیتر آب برای تزریق داخل بینی توصیه می شود.

خستگی چشم

این میوه هنگام کار با رایانه (و همچنین کسانی که کارشان شامل تمرکز روی جزئیات کوچک است) کمک زیادی می کند. در محل کار، باید یک نعلبکی با گریپ فروت ریز خرد شده بگذارید. اسانس های موجود در آن باعث رفع خستگی و افزایش تمرکز می شود.

از بین بردن میخچه

برای انجام این کار، یک تکه پالپ گریپ فروت را با پوست به محل بچسبانید و آن را با بانداژ برای تمام شب ثابت کنید. اسیدهای آلی به نرم شدن میخچه کمک می کند و در آینده می توان آن را بدون درد از بین برد. مدت دوره درمان یک هفته خواهد بود.

پوست گریپ فروت خشک و پودر شده برای درمان معده درد توصیه می شود. همچنین برای تقویت دیواره رگ های خونی توصیه می شود. علاوه بر این، روغن گریپ فروت یک عامل ترمیم کننده و ضد التهابی خوب در نظر گرفته می شود. در طب سنتی آب گریپ فروت برای رفع خارش بعد از نیش حشره روی پوست مالیده می شود.

خواص گریپ فروت در طب سنتی
خواص گریپ فروت در طب سنتی

خواص گریپ فروت در زیبایی پوست و مو

گریپ فروت در زیبایی شناسی گسترده ترین کاربرد را پیدا کرده است. آب این میوه را با روغن گیاهی مخلوط کرده، پوست خشک آرنج و زانو را پاک کنید تا پوسته پوسته شدن آن برطرف شود. آنها همچنین صفحه ناخن را سفید می کنند. همچنین به عنوان وسیله ای برای از بین بردن لکه های پیری، درمان مشکل و پوست چرب استفاده می شود.

برای درمان موهای آسیب دیده، باید نصف لیوان آب گریپ فروت بخورید. ۲-۳ قطره روغن گریپ فروت را به شامپو اضافه کنید تا یک ماده مغذی عالی برای جلوگیری سبوره داشته باشید.

مضرات و موارد منع مصرف گریپ فروت

میوه های گریپ فروت و آب آن در صورت افزایش اسیدیته معده منع مصرف دارد. همچنین این میوه در صورت وجود حساسیت به مرکبات نباید مصرف شود.

همچنین باید در نظر داشت که گریپ فروت حاوی ماده furanocoumarin است که هم می تواند اثرات داروها را تقویت و هم خنثی کند. به همین دلیل است که گریپ فروت و آب حاصل از آن در طول دوره مصرف آنتی بیوتیک ها، برخی از داروها برای درمان بیماری های قلبی -عروقی و همچنین استاتین ها که هدف آنها کاهش کلسترول و عادی سازی متابولیسم لیپید است، ممنوع است.

گریپ فروت در افرادی که از مسکن ها، داروهای ضد افسردگی، داروهای کاهش فشار خون، داروهای ضد بارداری خوراکی هورمونی و داروهایی که برای درمان تومورهای بدخیم استفاده می شوند، منع مصرف دارد. قبل از گنجاندن این میوه در رژیم غذایی، افرادی که به طور مداوم قرص مصرف می کنند باید با پزشک مشورت کنند.

چه مواقعی نباید گریپ فروت بخورید

تعدادی محدودیت وجود دارد که با آن خوردن همزمان گریپ فروت غیرممکن است. این در مورد غذاهایی که حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات و نشاسته و همچنین پروتئین هستند، صدق می کند. علاوه بر سیب زمینی و موز، تقریبا تمام حبوبات و همچنین خرما، گوشت و ماهی را نیز شامل می شود. واقعیت این است که پروتئین ها و نشاسته اگر با گریپ فروت مصرف شوند، می توانند باعث ناراحتی در معده شوند. بنابراین، خوردن گریپ فروت نیم ساعت قبل از غذا توصیه می شود.

نحوه انتخاب و نگهداری گریپ فروت

فقط میوه های کامل باید بدون آسیب را برای خرید انتخاب کنید. قبل از خرید، توصیه می شود میوه را در دست خود وزن کنید – هر چه آب آن بیشتر باشد، سنگین تر است.

مقدار بتاکاروتن موجود در آن به طور مستقیم بر طعم گریپ فروت تاثیر می گذارد. هرچه بیشتر باشد، میوه خوشمزه تر و شیرین تر است. اما بتاکاروتن نیز یک رنگدانه است. گریپ فروت قرمز مقدار بیشتری از آن را دارد، بنابراین خوشمزه تر از سفید است. در عین حال، انواع سبز و قهوه ای نیز وجود دارد که طعم مطبوعی دارند. شما همچنین می توانید از طریق بو متوجه شوید که گریپ فروت چقدر رسیده است. هر چه قوی تر باشد، میوه شیرین تر است.

انواع قرمز به دلیل داشتن مقدار زیادی لیکوپن مفیدتر هستند و این ماده یک آنتی اکسیدان نسبتا قوی است. با این حال، گریپ فروت های سفید خوشمزه نیز وجود دارد، گوشت آنها دارای رنگ زرد است. هیبریدهای بسیار خوشمزه گریپ فروت و ماندارین نیز وجود دارد. آنها را تانگلو و مینرالول می نامند.

گریپ فروت تازه را نباید برای مدت طولانی نگهداری کرد. حداکثر ماندگاری در یخچال خانگی ۱۰ روز است. حتی اگر میوه ها به طور رسمی خراب نشوند، طعم آنها به طور قابل توجهی بدتر از میوه های تازه خواهد بود. توصیه می شود آنها را در یخچال در قفسه پایین یا در سبد میوه نگهداری کنید.

نحوه خوردن گریپ فروت
نحوه خوردن گریپ فروت

نحوه خوردن گریپ فروت

گریپ فروت یک محصول بسیار سالم است و به نظر می رسد که با وجود این همه ویتامین در گریپ فروت، تنها یک اصل می تواند وجود داشته باشد: هر چه بیشتر، بهتر. اما در واقع، این کاملا درست نیست و اشتیاق بیش از حد به این میوه می تواند عواقب بسیار ناخوشایندی را به همراه داشته باشد. این میوه حاوی مقدار زیادی اسیدهای میوه تهاجمی است و این بدان معنی است که با استفاده بیش از حد، مخاط معده را تحت تاثیر قرار می دهند.

به علاوه این اسیدها در مقادیر زیاد اثر مخربی بر روی حفره دهان به طور کلی و دندان ها به طور خاص دارند. اگر زخمی در دهان وجود داشته باشد، اسیدها باعث تحریک آن شده و وضعیت را تشدید می کنند. در عین حال، مینای دندان تحت تأثیر اسیدها از بین می رود و حساسیت دندان افزایش می یابد.

گریپ فروت را کی بخوریم

برای اینکه گریپ فروت هیچ عواقب منفی نداشته باشد نباید بیش از یک میوه متوسط ​​در روز را مصرف کنید. این فقط دو برابر نیاز روزانه ویتامین C است، بنابراین گریپ فروت یک بمب ویتامین است. با این حال، میوه کامل را نمی توان در یک وعده مصرف کرد، باید آن را به دو قسمت تقسیم کرد تا حداقل ۶ ساعت بین آنها فاصله باشد تا اثرات اسیدها کاهش یابد.

اگر هنوز در هنگام خوردن گریپ فروت کمی احساس ناراحتی می کنید، می توانید آن را با سایر میوه های غیر نشاسته ای به شکل سالاد استفاده کنید.

خواص گریپ فروت برای کبد

در صورت وجود بیماری های کبدی، گریپ فروت با احتیاط در رژیم غذایی گنجانده می شود. در عین حال، مطالعاتی وجود دارد که ثابت می‌ کند در هپاتیت C، استفاده از گریپ فروت می ‌تواند به لطف فلاونوئیدها و گلیکوزیدهای تلخ از گسترش ویروس جلوگیری ‌کند، بهبودی را تسریع نماید.

گریپ فروت و فشار خون

محتوای بالای پتاسیم گریپ فروت ممکن است به عنوان یک گشاد کننده عروق عمل کند، به این معنی که رگ ‌های خونی و شریان ‌ها شل می‌ شوند، در نتیجه فشار خون را کاهش می ‌دهند و خطر حمله قلبی و سکته را کاهش می‌ دهند.

علت تلخی گریپ فروت

علت تلخی گریپ فروت وجود ترکیبی به نام گلیکوزید نارینجین است که طعمی تلخ به میوه می دهد. هرچقدر گریپ فروت رسیده تر باشد تلخی طعم آن کاهش می یابد.

گریپ فروت و لوزارتان

گریپ فروت یکی از میوه هایی است که اثرات داروی لوزارتان را کاهش می دهد. در صورت مصرف این دارو برای مصرف گریپ فروت حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا