Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

کپسول کو کیوتن چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن

کپسول کو کیوتن حاوی کو آنزیم کیوتن است و یک یک آنتی اکسیدان بوده و از بدن محافظت می‌کند. کوآنزیم Q10 یک آنتی اکسیدان طبیعی است که تقریبا در تمام سلول های بدن انسان وجود دارد.

دانشمندان سطوح پایین CoQ10 را با شرایط پزشکی مختلف از جمله بیماری قلبی و سرطان مرتبط می دانند. مردم معمولا مکمل CoQ10 را به خوبی تحمل می کنند و مکمل ها عوارض جانبی کمی دارند. مردم می توانند مکمل های CoQ10 را در داروخانه ها یا آنلاین خریداری کنند. قبل از مصرف هر گونه مکمل غذایی جدید، از جمله CoQ10، ضروری است که با یک پزشک صحبت کنید. از موارد مصرف کپسول کو کیوتن در نشریه جهان شیمی فیزیک مطلب مفیدی منتشر شده است.

کپسول کو کیوتن چیست

کپسول کو کیوتن یک آنتی اکسیدان است و سبب انرژی در بدن میشود. کپسول کوکیوتن سبب سلامت قلب و عروق میشود. کوآنزیم Q10 در شکل احیا شده خود (CoQ10H2)، یک آنتی اکسیدان موثر محلول در چربی است که از غشای سلولی و لیپوپروتئین ها در برابر اکسیداسیون محافظت می کند. وجود مقدار قابل توجهی از CoQ10H2 در غشای سلولی، همراه با آنزیم هایی که قادر به کاهش CoQ10 اکسید شده به CoQ10H2 هستند (یعنی اکسیدوردوکتاز NAD(P)H). CoQ10H2 یک آنتی اکسیدان سلولی مهم است.

CoQ10H2 هنگامی که غشای سلولی و لیپوپروتئین های با چگالی کم (LDL) در معرض شرایط اکسید کننده قرار می گیرند، پراکسیداسیون لیپیدی را مهار می کند. علاوه بر خنثی کردن مستقیم رادیکال های آزاد، CoQ10H2 قادر به بازسازی آنتی اکسیدان هایی مانند α-توکوفرول و آسکوربات (ویتامین C) است. در نهایت، نقش کوآنزیم Q10 به عنوان یک آنتی اکسیدان نیز با شواهد اخیر نشان می دهد که کمبود کوآنزیم Q10 میتوکندری باعث افزایش تولید آنیون رادیکال سوپراکسید میتوکندری (O2•–) می شود که ممکن است باعث ایجاد مقاومت به انسولین در بافت های چربی و ماهیچه شود.

ویژگی های کپسول کوکیوتن

ویژگی های کپسول کوکیوتن شامل موارد زیر است:

  • افزایش سلامت عمومی در افراد مسن
  • پیشگیری از پارکینسون و آلزایمر
  • پیشگیری از چین و چروک پوستی
  • محافظت از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد
  • سلامت قلب و عروق

بهترین زمان مصرف قرص کوکیوتن

روزی یک کپسول کوکیوتن با غذا میل گردد.

موارد منع مصرف کپسول کوکیوتن

از مصرف همزمان کپسول کوکیوتن با وارفارین و داروهای شیمی درمانی دوری کنید. مصرف کپسول کوکیوتن در بارداری و شیردهی مجاز است.

کپسول کو کیوتن چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن
کپسول کو کیوتن چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن

آنچه در مورد کوآنزیم Q10 باید بدانید

کوآنزیم Q10 یک ماده شیمیایی ضروری است که بدن به طور طبیعی تولید می کند. کمبود این ماده شیمیایی می‌تواند اثرات نامطلوبی داشته باشد و مکمل‌های کوآنزیم Q10 ممکن است مزایای سلامتی داشته باشند. کوآنزیم Q10 یک ماده شیمیایی طبیعی است که به عنوان مکمل در دسترس است. کوآنزیم Q10 یک آنتی اکسیدان است که بدن به طور طبیعی آن را تولید می کند و در اجزای سلول به نام میتوکندری ذخیره می کند. با انرژی، محافظت از سلول‌ها و فواید قلبی ارتباط دارد.

کوآنزیم Q10 چند نقش مهم در بدن ایفا می کند. به عنوان مثال، سلول های بدن برای تولید انرژی که به آنها اجازه عملکرد می دهد به این ترکیب نیاز دارند. به عنوان یک آنتی اکسیدان، کوآنزیم Q10 همچنین با خنثی کردن رادیکال های آزاد از سلول های بدن محافظت می کند که استرس اکسیداتیو را در بدن کاهش می دهد. استرس اکسیداتیو می تواند باعث آسیب بافت، التهاب و آپوپتوز سلولی یا مرگ سلولی شود.

بین استرس اکسیداتیو و طیف وسیعی از اختلالات، از جمله بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون، ارتباط وجود دارد. سطوح طبیعی کوآنزیم Q10 با افزایش سن کاهش می یابد. دانشمندان ارتباط بین کمبود کوآنزیم Q10 و بیماری قلبی و سرطان را شناسایی کرده اند.

در حال حاضر شواهد کافی برای حمایت از استفاده از کوآنزیم Q10 برای پیشگیری یا درمان سرطان یا بیماری پارکینسون وجود ندارد. با این حال، ممکن است به درمان برخی بیماری های قلبی و جلوگیری از میگرن کمک کند. محققان همچنین اثرات CoQ10 را بر شرایط مختلف دیگر بررسی کرده‌اند، اما نتایج قطعی نیست. این شرایط شامل ALS، سندرم داون، بیماری هانتینگتون و ناباروری مردانه است.

عوارض قرص کو کیوتن

عوارض جانبي قرص کو کیوتن شامل تهوع، استفراغ، درد شكم، اسهال، راش هاي پوستي، تحريك معده، کاهش اشتها و افت فشار خون است.

موارد مصرف کپسول کو کیوتن

کوآنزیم Q10 کاربردهای متنوعی دارد. در زیر به مزایای آن می پردازیم.

بهبود سلامت قلب

CoQ10 ممکن است به درمان بیماری‌های خاص قلبی، مانند نارسایی قلب و فشار خون بالا، به ویژه در افراد مسن کمک کند. تحقیقات در مورد اثربخشی CoQ10 برای مشکلات قلبی نتایج متفاوتی ارائه کرده است. با این حال، یک مطالعه گزارش داد که CoQ10 عامل مهمی در بقای افراد مسن مبتلا به نارسایی مزمن قلبی است. CoQ10 ممکن است به افراد کمک کند تا پس از برخی از انواع جراحی قلب بهبود یابند.

کاهش میگرن

کوآنزیم Q10 ممکن است در پیشگیری از میگرن موثر باشد، اگرچه تحقیقات برای حمایت از این امر هنوز محدود است. ممکن است CoQ10 این اثر را داشته باشد زیرا میتوکندری را در سلول ها سالم نگه می دارد.

پیشگیری از بیماری در افراد سالخورده

طبق نظریه‌ها رادیکال آزاد و آسیب اکسیداتیو ساختارهای سلولی توسط گونه‌های فعال اکسیژن (ROS) نقش مهمی در کاهش عملکردی همراه با پیری دارد. ROS توسط میتوکندری به عنوان محصول جانبی تولید ATP تولید می شود. اگر ROS توسط آنتی اکسیدان ها خنثی نشود، ممکن است به مرور زمان به میتوکندری ها آسیب برساند و باعث شود آنها کارایی کمتری داشته باشند و ROS آسیب رسان بیشتری را در یک چرخه خود تداوم تولید کنند. کوآنزیم Q10 نقش مهمی در سنتز ATP میتوکندری ایفا می کند و به عنوان یک آنتی اکسیدان در غشای میتوکندری عمل می کند.

سنتز ATP میتوکندریایی

تبدیل انرژی از کربوهیدرات ها و چربی ها به ATP، شکل انرژی مورد استفاده سلول ها، نیازمند حضور کوآنزیم Q10 در غشای داخلی میتوکندری است. کوآنزیم Q10 به عنوان بخشی از زنجیره انتقال الکترون میتوکندری، الکترون‌ها را از معادل‌های کاهش‌دهنده تولید شده در طی متابولیسم اسیدهای چرب و گلوکز می‌پذیرد و سپس آنها را به گیرنده‌های الکترون منتقل می‌کند.

در عین حال، کوآنزیم Q10 به انتقال پروتون ها (H+) از ماتریکس میتوکندری به فضای بین غشایی کمک می کند و یک شیب پروتون در سراسر غشای میتوکندری داخلی ایجاد می کند. انرژی آزاد شده هنگام بازگشت پروتون ها به داخل میتوکندری برای تشکیل ATP استفاده می شود. کوآنزیم میتوکندری Q10 علاوه بر نقش خود در سنتز ATP، واسطه اکسیداسیون دی هیدروروتات به اوروتات در سنتز جدید پیریمیدین است.

عملکرد لیزوزومی

لیزوزوم ها اندامک های درون سلولی هستند که برای هضم بقایای سلولی تخصصی هستند. آنزیم‌های گوارشی درون لیزوزوم‌ها در pH اسیدی عملکرد بهینه‌ای دارند، به این معنی که به منبع دائمی پروتون نیاز دارند. غشاهای لیزوزومی که آنزیم های گوارشی را از بقیه سلول جدا می کنند حاوی غلظت نسبتا بالایی از کوآنزیم Q10 هستند. تحقیقات نشان می دهد که کوآنزیم Q10 نقش مهمی در انتقال پروتون از غشاهای لیزوزومی برای حفظ pH بهینه ایفا می کند.

کپسول کو کیوتن چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن
کپسول کو کیوتن چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن

کاهش عوارض جانبی استاتین

CoQ10 ممکن است به کاهش ضعف عضلانی که به دلیل مصرف داروهای کاهش دهنده کلسترول، معروف به استاتین ها است، کمک کند. درمان با CoQ10 درد عضلانی را در افرادی که از استاتین ها برای کنترل سطح کلسترول خود نیز استفاده می کردند، کاهش نمی دهد.

منابع و دوزهای مصرفی کپسول کو کیوتن

افراد می توانند CoQ10 را با خوردن برخی گوشت ها و پروتئین های غلات به دست آورند، اما مقدار موجود در این غذاها برای افزایش قابل توجه سطح CoQ10 در بدن بسیار کم است. غذاهای حاوی CoQ10 عبارتند از:

  • گوشت اعضای بدن، مانند کلیه و جگر
  • مرغ
  • گوشت گاو
  • گوشت خوک
  • ماهی ساردین و قزل آلا
  • اسفناج
  • کلم بروکلی
  • سویا
  • غلات کامل

مکمل های CoQ10 به صورت تزریق داخل وریدی (IV) یا به صورت کپسول یا قرص در دسترس هستند. مطالعات از دوزهای روزانه CoQ10 از ۵۰ میلی گرم (میلی گرم) تا ۱۲۰۰ میلی گرم در بزرگسالان استفاده کرده اند. دوز معمولی روزانه برای افرادی که کمبود CoQ10 دارند ۱۰۰-۲۰۰ میلی گرم است، در حالی که سطح ایمن مشاهده شده ۱۲۰۰ میلی گرم در روز است. افراد باید قبل از شروع هر گونه مکمل یا داروی جدید با پزشک خود صحبت کنند.

عوارض و خطرات مصرف کپسول کو کیوتن

اگرچه مکمل های CoQ10 به طور کلی به خوبی تحمل می شوند، ممکن است باعث بی خوابی شوند. مکمل های CoQ10 ایمن و قابل تحمل هستند. برخی از عوارض جانبی خفیف ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مشکلات گوارشی
  • سردرد
  • بیخوابی
  • راش
  • خستگی
  • سرگیجه
  • حساسیت به نور
  • تحریک پذیری

تداخلات دارویی کپسول کو کیوتن

مصرف استاتین ها ممکن است میزان CoQ10 را در خون فرد کاهش دهد. مطالعات کاهش قابل توجهی در غلظت CoQ10 پلاسما پس از درمان با استاتین ها نشان داده اند. علاوه بر این، کپسول کو کیوتن ممکن است اثربخشی داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین را کاهش دهد و این ممکن است خطر لخته شدن خون را افزایش دهد. کپسول کو کیوتن همچنین ممکن است با انسولین و برخی داروهای شیمی درمانی تداخل داشته باشد.

کپسول کو کیوتن چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن
کپسول کو کیوتن چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن

کمبود کوآنزیم Q10

کوآنزیم Q10 در لیپیدها (چربی ها) محلول است و تقریبا در تمام غشای سلولی از جمله غشای میتوکندری یافت می شود. توانایی سر بنزوکینون کوآنزیم Q10 برای پذیرش و اهدای الکترون یک ویژگی حیاتی برای عملکرد آن است. کوآنزیم Q10 می تواند در سه حالت اکسیداسیون وجود داشته باشد: فرم یوبی کوینول کاملا احیا شده، CoQ10H2. نیمه کینون رادیکال میانی، CoQ10H· و فرم کاملا اکسید شده یوبی کینون، CoQ10.

کمبود اولیه کوآنزیم Q10 یک اختلال ژنتیکی نادر است که در اثر جهش در ژن‌های دخیل در مسیر بیوسنتزی کوآنزیم Q10 ایجاد می‌شود. تا به امروز، جهش در حداقل نه مورد از این ژن ها شناسایی شده است. مکمل خوراکی کوآنزیم Q10 نشان داده است که علائم عضلانی را در برخی (نه همه) بیماران مبتلا به کمبود اولیه کوآنزیم Q10 بهبود می بخشد. علائم عصبی در بیماران مبتلا به آتاکسی مخچه تنها تا حدی با مکمل کوآنزیم Q10 (CoQ10H2) تسکین می یابد.

کمبود ثانویه کوآنزیم Q10 ناشی از جهش یا حذف در ژن هایی است که مستقیما با مسیر بیوسنتزی کوآنزیم Q10 مرتبط نیستند. شواهدی از کمبود ثانویه کوآنزیم Q10 در چندین اختلال میتوکندری، مانند سندرم کاهش DNA میتوکندری، سندرم Kearns-Sayre، یا کمبود چندگانه آسیل-CoA دهیدروژناز (MADD) گزارش شده است.

کمبود ثانویه کوآنزیم Q10 نیز در اختلالات غیر میتوکندری مانند سندرم قلب و صورت و بیماری نیمن پیک نوع C شناسایی شده است. از آنجایی که پتانسیل درمانی کوآنزیم مکمل Q10 محدود به ظرفیت آن برای بازگرداندن انتقال الکترون در زنجیره تنفسی معیوب میتوکندری و/یا افزایش دفاع آنتی اکسیدانی است، بیماران مبتلا به کمبود ثانویه کوآنزیم Q10 ممکن است به مکمل پاسخ ندهند.

مشخص شده است که غلظت کوآنزیم Q10 با افزایش سن در تعدادی از بافت‌های مختلف به تدریج کاهش می‌یابد، اما مشخص نیست که آیا این کاهش مرتبط با سن است یا نه. داروهای کاهنده چربی که فعالیت ۳-هیدروکسی-۳- متیل گلوتاریل (HMG)-کوآنزیم A (CoA) ردوکتاز (استاتین ها)، آنزیم حیاتی در بیوسنتز کلسترول و کوآنزیم Q10 را مهار می کنند، غلظت کوآنزیم Q10G- پلاسما را کاهش می دهند.

هشدار در مصرف کپسول کو کیوتن

کپسول کو کیوتن در زنان باردار و شیرده با مشورت پزشک مصرف گردد. کپسول کوکیوتن برای تشخیص، درمان و پیشگیری مصرف نشود.

قرص کیوتن برای/چی خوبه

قرص کیوتن نقش مهمی در تولید انرژی و رفع خستگی دارد.

قرص کو کیوتن قرمز چاق کننده است

کوآنزيم Q10  در سلولهای بدن وجود دارد و سبب تولید انرژی میشود. این قرص در کاهش وزن نقش دارد.

قرص کو کیوتن قرمز برای اسپرم

نقش تولید انرژی و آنتی‌اکسیدانی قرص کوکیوتن  بر بیوشیمی اسپرم اثر دارد.

قرص کیوتن برای زنان

با افزایش سن تولید کوآنزیم Q10 و کیفیت تخمک گذاری و قدرت باروری زنان کم میشود. اما مصرف قرص کوکیوتن سبب بهبود باروری در زنان میشود.

قیمت قرص کو کیوتن

قیمت قرص کو کیوتن طبق نرخ ارز و واردات مواد اولیه متفاوت است.

کپسول کوکیوتن ۱۰۰ میلی گرم برای چیست

کپسول کوکیوتن مکملی مناسب برای سلامت قلب و عروق است.

شرایط نگهداری از کپسول کوکیوتن

کپسول کو کیوتن دور از دید کودکان و جای خشک نگهداری گردد.

قرص کوکیوتن برای بارداری

تحقیقات نشان می دهد که CoQ10 سمیت کمی دارد و برای ایجاد اثرات نامطلوب احتمالی نیاز به قرار گرفتن در معرض طولانی مدت با دوزهای بالا دارد. علاوه بر این، مطالعات نشان داده است که CoQ10 معمولاً عوارض جانبی جدی در انسان ایجاد نمی کند. در حالی که مکمل CoQ10 باید در دوران بارداری بی خطر باشد، تحقیقات زیادی در مورد این موضوع وجود ندارد. بنابراین، توصیه می کنیم هرکسی که در دوران بارداری مکمل CoQ10 را در نظر دارد، قبل از شروع مکمل باید با یک پزشک مشورت کند.

CoQ10 در دوران بارداری به کاهش التهاب و مبارزه با پیامدهای نامطلوب بارداری کمک می کند. مطالعات نشان داده اند که مکمل CoQ10 ممکن است به کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو در بدن کمک کند، به خصوص در کسانی که CoQ10 پایین دارند.  تحقیقات نشان می دهد که التهاب می تواند باعث زایمان زودرس شود.

این نظریه وجود دارد که با مبارزه با التهاب مادر و جنین، CoQ10 ممکن است به جلوگیری از این پیامدهای نامطلوب بارداری کمک کند. در واقع، برخی از مطالعات نشان داده اند که بین سطوح پایین CoQ10 و سقط خود به خود مطابقت وجود دارد.

برای برخی از زنان، CoQ10 ممکن است مزایایی داشته باشد و به محافظت در برابر برخی شرایط پزشکی که ممکن است در دوران بارداری رخ دهد، مانند پره اکلامپسی، کمک کند. در صورت عدم درمان، پره اکلامپسی می تواند عوارض جدی و حتی کشنده ای برای مادر و نوزادش ایجاد کند.

تحقیقات نشان داده است که زنانی که کلستاز را تجربه می کنند، کاهش قابل توجهی در سطح CoQ10 دارند. جنین مادری که کلستاز را تجربه کرده است به دلیل آسیب اکسیداتیو در معرض خطر بیشتری قرار دارد. همانطور که قبلا ذکر شد، CoQ10 به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند که می تواند به کاهش آسیب اکسیداتیو کمک کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا