Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص جویدنی ویدسی VID C چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن

مصرف ویتامین سی سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود عملکرد بدن میشود. ویتامین C از ترکیبات بسیار ناپایدار است و هر روز باید از طریق رژیم غذایی وارد بدن شود. قرص جویدنی ویدسی VID C حاوی ویتامین سی است. ویتامین c برای سلامتی و تقویت سیستم ایمنی بدن، در زیبایی و جوانی پوست و کلاژن ‌سازی پوست نقش دارد. با مصرف روزی یک قرص جویدنی ویدسی نیاز بدن رفع میشود. جویدن جذب را بالا برده و سبب شده آنزیم های بزاق ترشح شده و سبب جذب بهتر دارو شود. در نشریه جهان شیمی فیزیک از ویتامین های مختلف و ویتامین سی مقالاتی به انتشار رسیده است اما اینبار از موارد مصرف قرص جویدنی ویدسی VID C اطلاعاتی مفید و کامل در اختیار عزیزان قرار میدهیم.

قرص جویدنی ویدسی VID C چیست

قرص جویدنی ویدسی غنی از ویتامین سی است. ویتامین C ویتامین محلول در آب است و در غذاها وجود دارد و به عنوان مکمل غذایی در دسترس است. انسان برخلاف بسیاری از حیوانات قادر به سنتز ویتامین C به صورت درون زا نیست، بنابراین یک جزء ضروری رژیم غذایی است.

ویتامین C برای بیوسنتز کلاژن و ال-کارنیتین نیاز است. ویتامین C همچنین در متابولیسم پروتئین نقش دارد. کلاژن جزء ضروری بافت همبند است که نقش حیاتی در بهبود زخم دارد. ویتامین C همچنین یک آنتی اکسیدان فیزیولوژیکی مهم مانند آلفا توکوفرول (ویتامین E) است. ویتامین C با از بین بردن اثرات رادیکال‌های آزاد با فعالیت آنتی‌اکسیدانی‌اش به پیشگیری از سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی عروقی و سایر بیماری‌هایی که استرس اکسیداتیو کمک میکند. دریافت ناکافی ویتامین C باعث ایجاد اسکوربوت می شود که با خستگی یا سستی، ضعف گسترده بافت همبند و شکنندگی مویرگ ها مشخص می شود.

موارد مصرف قرص جویدنی ویدسی

موارد مصرف قرص جویدنی ویدسی شامل:

  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • آنتی اکسیدان و مقابله با رادیکال های آزاد
  • کلاژن سازی
  • بهبود عملکرد بدن

روش مصرف  قرص جویدنی ویدسی

بزرگسالان و نوجوانان روزی ۱ قرص جویدنی ویدسی مصرف کنند.

جذب ویتامین C

محتوای کل ویتامین C بدن از ۳۰۰ میلی گرم (در نزدیکی اسکوربوت) تا حدود ۲ گرم است. سطوح بالای ویتامین C (غلظت میلی مولار) در سلول ها و بافت ها حفظ می شود و در لکوسیت ها (گلبول های سفید خون)، چشم ها، غدد فوق کلیوی، غده هیپوفیز و مغز بالاترین میزان است. سطوح نسبتا پایین ویتامین C (غلظت میکرومولار) در مایعات خارج سلولی مانند پلاسما، گلبول های قرمز و بزاق یافت می شود.

قرص جویدنی ویدسی چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن
قرص جویدنی ویدسی چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن

منابع ویتامین C

بهترین منابع ویتامین C شامل موارد زیر است:

غذا

میوه ها و سبزیجات منبع ویتامین C است. مرکبات، گوجه‌ فرنگی و آب گوجه ‌فرنگی و سیب‌زمینی سرشار از ویتامین C هستند. سایر منابع غذایی خوب شامل فلفل قرمز و سبز، کیوی، کلم بروکلی، توت فرنگی، کلم بروکسل و طالبی است. اگرچه ویتامین C به طور طبیعی در غلات وجود ندارد، اما به برخی از غلات صبحانه غنی شده اضافه می شود. محتوای ویتامین C غذا ممکن است با نگهداری طولانی مدت و با پختن کاهش یابد زیرا اسید اسکوربیک محلول در آب است و در اثر حرارت از بین می رود. بسیاری از بهترین منابع غذایی ویتامین C، مانند میوه ها و سبزیجات، معمولا به صورت خام مصرف می شوند. مصرف پنج وعده میوه و سبزیجات مختلف در روز می تواند بیش از ۲۰۰ میلی گرم ویتامین C را تامین کند.

مکمل های غذایی حاوی ویتامین C

مکمل‌ها معمولا حاوی ویتامین C به شکل اسید اسکوربیک هستند که دارای فراهمی زیستی برابر با اسید آسکوربیک طبیعی در غذاها، مانند آب پرتقال و کلم بروکلی است. اشکال دیگر مکمل‌های ویتامین C شامل آسکوربات سدیم، آسکوربات کلسیم؛ سایر آسکوربات های معدنی؛ اسید اسکوربیک با بیوفلاونوئیدها؛ و محصولات ترکیبی مانند Ester-C® حاوی آسکوربات کلسیم، دهیدروآسکوربات، کلسیم ترئونات، زایلونات و لیکسونات است.

میزان مصرف و وضعیت ویتامین C

دریافت ویتامین C برای مردان بالغ ۱۰۵.۲ میلی گرم و برای زنان ۸۳.۶ میلی گرم در روز است. میانگین مصرف برای کودکان و نوجوانان ۱-۱۸ ساله از ۷۵.۶ میلی گرم در روز تا ۱۰۰ میلی گرم در روز متغیر است. استفاده از مکمل های حاوی ویتامین C نیز نسبتا رایج است. تقریباً ۳۵٪ از بزرگسالان مکمل های مولتی ویتامین (که معمولاً حاوی ویتامین C هستند) و ۱۲٪ از مکمل های ویتامین C جداگانه استفاده می کنند.

کمبود ویتامین C

کمبود حاد ویتامین C منجر به اسکوربوت می شود. اما علائم ممکن است در عرض ۱ ماه از مصرف کم یا عدم مصرف ویتامین C (زیر ۱۰ میلی گرم در روز) ظاهر شوند.علائم اولیه می تواند شامل خستگی (احتمالا نتیجه اختلال در بیوسنتز کارنیتین)، ضعف و التهاب لثه باشد. با پیشرفت کمبود ویتامین C، سنتز کلاژن مختل می‌شود و بافت‌های همبند ضعیف می‌شوند و باعث ایجاد پتشی، اکیموز، پورپورا، درد مفاصل، بهبود ضعیف زخم، هیپرکراتوز و کرک‌اسکرو می‌شوند. کم خونی فقر آهن همچنین می تواند به دلیل افزایش خونریزی و کاهش جذب آهن غیرهم به دلیل مصرف کم ویتامین C رخ دهد. در کودکان، بیماری استخوانی می تواند وجود داشته باشد.

امروزه کمبود ویتامین C و اسکوربوت در کشورهای توسعه یافته نادر است. علائم کمبود آشکار تنها زمانی رخ می دهد که مصرف ویتامین C به مدت چندین هفته به کمتر از ۱۰ میلی گرم در روز برسد. کمبود ویتامین C در کشورهای توسعه یافته غیرمعمول است، اما همچنان می تواند در افرادی با تنوع غذایی محدود رخ دهد.

گروه های در معرض خطر کمبود ویتامین C

گروه های زیر بیشتر از سایرین در معرض خطر دریافت مقادیر ناکافی ویتامین C هستند:

سیگاری ها

افراد سیگاری به ۳۵ میلی گرم بیشتر ویتامین C در روز نسبت به افراد غیرسیگاری نیاز دارند. قرار گرفتن در معرض دود سیگار نیز سطح ویتامین C را کاهش می دهد.

شیرخوارانی که با شیر خشک تغذیه می شوند

اکثر نوزادان در کشورهای توسعه یافته با شیر مادر و/یا شیر خشک تغذیه می شوند که هر دو مقدار کافی ویتامین C را تامین می کنند. به دلایل بسیاری، تغذیه نوزادان با شیر گاو توصیه نمی شود. این عمل می تواند باعث کمبود ویتامین C شود زیرا شیر گاو به طور طبیعی ویتامین C بسیار کمی دارد و گرما می تواند ویتامین C را از بین ببرد.

قرص جویدنی ویدسی چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن
قرص جویدنی ویدسی چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن

افرادی با تنوع غذایی محدود

اگرچه میوه ها و سبزیجات بهترین منابع ویتامین C هستند، اما بسیاری از غذاهای دیگر دارای مقادیر کمی از این ماده مغذی هستند. بنابراین، از طریق یک رژیم غذایی متنوع، اکثر افراد باید بتوانند ویتامین C را تامین کنند یا حداقل به اندازه کافی برای جلوگیری از اسکوربوت به دست آورند.

مبتلایان به سوء جذب و بیماری های مزمن

برخی از شرایط پزشکی می توانند جذب ویتامین C را کاهش دهند و/یا میزان مورد نیاز بدن را افزایش دهند. افراد مبتلا به سوء جذب شدید روده یا کاشکسی و برخی از بیماران سرطانی ممکن است در معرض افزایش خطر کمبود ویتامین C باشند. غلظت کم ویتامین C می تواند در بیماران مبتلا به بیماری کلیوی در مرحله نهایی تحت همودیالیز مزمن رخ دهد.

ویتامین C و سلامتی

به دلیل عملکرد آن به عنوان یک آنتی اکسیدان و نقش آن در عملکرد ایمنی، ویتامین C به عنوان وسیله ای برای کمک به پیشگیری و/یا درمان بسیاری از بیماری ها معرفی شده است. ویتامین C ممکن است در پیشگیری از این بیماریها نقش داشته باشد: سرطان (از جمله پیشگیری و درمان)، بیماری قلبی عروقی، دژنراسیون ماکولا (AMD) وابسته به سن (AMD) و آب مروارید، و سرماخوردگی.

پیشگیری از سرطان

مصرف بیشتر میوه ها و سبزیجات با خطر کمتر بیشتر انواع سرطان مرتبط است، شاید تا حدی به دلیل محتوای بالای ویتامین C آنها. ویتامین C می تواند تشکیل مواد سرطان زا مانند نیتروزامین ها را محدود کند.

ارتباط معکوس بین دریافت ویتامین C رژیم غذایی و سرطان های ریه، سینه، کولون یا رکتوم، معده، حفره دهان، حنجره یا حلق و مری را یافته اند. غلظت پلاسمایی ویتامین C نیز در افراد مبتلا به سرطان کمتر از افراد کنترل است. در حال حاضر، شواهد در مورد اینکه آیا مصرف ویتامین C رژیم غذایی بر خطر سرطان تاثیر می گذارد یا خیر، متناقض است.

بیماری قلب و عروقی

مصرف زیاد میوه ها و سبزیجات با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مرتبط است. این ارتباط ممکن است تا حدی به محتوای آنتی اکسیدانی این غذاها نسبت داده شود زیرا آسیب اکسیداتیو، از جمله اصلاح اکسیداتیو لیپوپروتئین های با چگالی کم، یکی از دلایل اصلی بیماری های قلبی عروقی است. علاوه بر خواص آنتی اکسیدانی، ویتامین C برای کاهش چسبندگی مونوسیت به اندوتلیوم، بهبود تولید اکسید نیتریک وابسته به اندوتلیوم و اتساع عروق، و کاهش آپوپتوز سلول عضلانی صاف عروق، که از بی ثباتی پلاک در تصلب شرایین جلوگیری می کند، نشان داده شده است.

دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن (AMD) و آب مروارید

AMD و آب مروارید سبب از دست دادن بینایی میشود. استرس اکسیداتیو ممکن است به علت هر دو بیماری کمک کند. ویتامین C و سایر آنتی اکسیدان ها در ایجاد و/یا درمان این بیماری ها نقش دارند. بزرگسالان ۵۵ ساله یا بیشتر که مصرف رژیم غذایی بالایی از ویتامین C و همچنین بتاکاروتن، روی و ویتامین E داشتند، خطر ابتلا به AMD را کاهش دادند. مصرف ویتامین C بیشتر از ۳۰۰ میلی گرم در روز خطر تشکیل آب مروارید را ۷۰٪ تا ۷۵٪ کاهش می دهد.

سرماخوردگی

ویتامین C در بهبود سرماخوردگی موثر است. استفاده پیشگیرانه از ویتامین C در دوزهای مختلف از ۲۵۰ میلی‌گرم در روز تا ۱ گرم در روز باعث کاهش ۵۰ درصدی ابتلا به سرماخوردگی شد. در جمعيت عمومي، استفاده از ويتامين C پيشگيرانه مدت سرماخوردگي را به ميزان ۸ درصد در بزرگسالان و ۱۴ درصد در كودكان كاهش مي دهد. وقتی بعد از شروع علائم سرماخوردگی مصرف شود، ویتامین C تاثیری بر مدت سرماخوردگی یا شدت علائم ندارد.

عکس قرص ویتامین ث جویدنی

قرص جویدنی ویدسی چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن
قرص جویدنی ویدسی چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن

 

 

خطرات مصرف بیش از حد ویتامین C

ویتامین C سمیت کمی دارد و اعتقاد بر این نیست که در مصرف زیاد عوارض جانبی جدی ایجاد نمی کند. شایع ترین شکایات شامل اسهال، حالت تهوع، گرفتگی عضلات شکمی و سایر اختلالات گوارشی به دلیل اثر اسمزی ویتامین C جذب نشده در دستگاه گوارش است.

در زنان یائسه مبتلا به دیابت که در مطالعه سلامت زنان آیووا شرکت کردند، دریافت مکمل (اما نه رژیم غذایی) ویتامین C (حداقل ۳۰۰ میلی گرم در روز) به طور قابل توجهی با افزایش خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی مرتبط بود.

با توجه به افزایش جذب آهن غیرهم توسط ویتامین C، یک نگرانی نظری این است که مصرف زیاد ویتامین C ممکن است باعث جذب بیش از حد آهن شود. در افراد سالم، به نظر نمی رسد که این موضوع نگران کننده باشد. با این حال، در افراد مبتلا به هموکروماتوز ارثی، مصرف مزمن دوزهای بالای ویتامین C می تواند بار آهن را تشدید کند و منجر به آسیب بافتی شود.

ویتامین C می تواند به عنوان یک پرو اکسیدان عمل کند و به طور بالقوه به آسیب اکسیداتیو کمک کند. ویتامین C خوراکی مکمل می تواند باعث آسیب کروموزومی و/یا DNA شود و احتمالا در ایجاد سرطان نقش داشته باشد.

دریافت زیاد ویتامین C شامل کاهش سطح ویتامین B12 و مس، تسریع متابولیسم یا دفع اسید اسکوربیک، فرسایش مینای دندان و پاسخ های آلرژیک است.

قرص ویتامین c جویدنی خارجی

قرص ویتامین c جویدنی خارجی سبب تقویت سیستم ایمنی و افزایش سلامت عمومی بدن میشود.

نحوه مصرف قرص ویتامین c 1000

بزرگسالان روزی ۱ قرص ویتامین ث مصرف کنند.

قرص ویتامین c جویدنی ۱۰۰۰

این قرص برای تقویت سیستم ایمنی و حفاظت بدن در مقابل رادیگال های آزاد مناسب است.

قرص ویتامین c opd pharma جویدنی است؟

بزرگسالان روزی ۱ کپسول مصرف کنند.

چرا قرص ویتامین ث جویدنی است

اگر قرص ویتامین ث جویده نشود، دوز مصرفی به بیمار نخواهد رسید و جذب کم میشود.

قرص بلعیدنی ویتامین سی ۵۰۰

قرص ویتامین C علاوه بر جویدن از طریق مکیدن مصرف میشود.

هشدار در مصرف قرص جویدنی ویدسی

مصرف طولانی مدت قرص جویدنی ویدسی سبب حالت تهوع، درد شکمی، اسهال و خونریزی از بینی میشود.

عوارض قرص ویتامین ث جویدنی

استفاده مناسب از قرص جویدنی ویدسی هیچ عوارض جانبی ندارد. از مصرف خودسرانه قرص جویدنی ویدسی پرهیز کنید.

شرایط نگهداری از قرص جویدنی ویدسی

قرص جویدنی ویدسی را در جای خشک و خنک و دور از دید کودکان نگهداری کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا