Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

کپسول نوتری کیوتن Q10 چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن

کوآنزیم کیوتن CoQ10  در همه بافت‎های بدن یافت می‎شود و در میتوکندری بیشتر است. سطوح CoQ10 در تولید انرژی بسیار مهم است. مقدار کیوتن در بیماری‌های قلبی، سرطان، دیابت، و ایدز نیز کم می‌شود. مصرف Q10  بروز عوارض جدی در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی و فشار خون بالا را کاهش داده و باعث بهبود حرکت در بیماران پارکینسونی گردیده است. با مصرف کپسول نوتری کیوتن سبب تقویت سیستم ایمنی شده و بعلت داشتن مواد مغذی از پیری پوست جلوگیری میکند.

آترواسکلروز شایع ترین علت مرگ و میر قلبی در سراسر جهان است. منجر به کاهش جریان خون در رگ آسیب دیده میشود. عوامل زیادی نسبت به تجمع لیپیدها در آسیب شریانی در سطح سلولی، مانند التهاب، اختلال اتوفاژی، اختلال عملکرد میتوکندری و/یا تولید بیش از حد رادیکال آزاد دخیل هستند. Ubiquinone یا کوآنزیم Q10 یک مولکول چند عملکردی است و می تواند بسیاری از تغییرات سلولی موجود در تصلب شرایین مانند اختلال در بیوسنتز کلسترول، اختلال در شار اتوفاژی و اختلال عملکرد میتوکندری را به لطف خواص ردوکس و علائم خود بازگرداند.

نارسایی قلبی (HF) با افزایش عوارض و مرگ و میر همراه است. کوآنزیم Q10 ممکن است یک گزینه درمانی ایمن برای بیماران مبتلا به HF باشد. CoQ10 یک مولکول بسیار چربی دوست با ساختار شیمیایی مشابه ویتامین K است. مهمترین نقش CoQ10 تسهیل تولید آدنوزین تری فسفات در میتوکندری با شرکت در واکنش های ردوکس در زنجیره انتقال الکترون است. از کوآنزیم کیوتن در نشریه جهان شیمی فیزیک مطلبی منتشر شده است.

کپسول نوتری کیوتن چیست

کپسول نوتری کیوتن مکملی مغذی با خواص آنتی اکسیدان طبیعی و قوی است که به  تقویت عضلات قلب، کاهش فشار خون و رفع چین و چروک پوست کمک می‌کند.

موارد مصرف کپسول نوتری کیوتن

  • تقویت عضلات قلب
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • رفع چین و چروک پوست
  • کاهش فشار خون
  • پیشگیری از سرطان
  • از اکسیده شدن LDL و جلوگیری از آسیب به دیواره سرخرگ
  • آنتی اکسیدان قوی
  • کند نمودن پیشرفت پارکینسون و دیسترفی عضلانی
  • افزایش تحرک و تعداد اسپرم‌
  • پیشگیری از میگرن
  • کاهش صدمات عضلانی ورزشکاران

روش و مقدار مصرف کپسول نوتری کیوتن

روزی ۳-۱ بار یک کپسول نوتری کیوتن با غذا میل گردد.

کپسول نوتری کیوتن Q10 چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن
کپسول نوتری کیوتن Q10 چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن

اهمیت کوآنزیم-Q10

کوآنزیم-Q10 در میتوکندری (سلول های انرژی ما) یافت می شود و توسط تمام سلول های بدن استفاده می شود. برای انرژی، عملکرد عضلات و رشد سلولی ضروری است؛ یک آنتی اکسیدان قوی است که با رادیکال های آزاد در بدن مبارزه می کند. CoQ10 دارای مزایای خاص برای سلامت قلب است که به افزایش جریان خون، کاهش فشار خون و محافظت از عروق خونی کمک می کند. علاوه بر این، CoQ10 به حفظ یک وضعیت سالم کلسترول، کاهش پلاک مربوط به کلسترول در شریان ها و در نتیجه آنژین کمک می کند.

شواهد نشان می‌دهد که CoQ10 با کاهش استرس اکسیداتیو و حفظ عملکرد بهینه میتوکندری در سلول‌های عضلانی قلب، پتانسیل کاهش بیماری‌های قلبی عروقی را دارد. مصرف CoQ10 قبل از جراحی قلب می تواند عوارض را کاهش داده و بهبودی را تسریع کند.

مصرف CoQ10 با داروهای استاتین بی خطر است. ثابت شده است که مصرف ۱۵۰ میلی گرم CoQ10 در روز هم برای فشار خون بالا و هم برای نارسایی احتقانی قلب مفید است و مصرف مکمل ممکن است برای کسانی که سابقه خانوادگی بیماری قلبی، سطح کلسترول بالا دارند یا کسانی که به مدت طولانی از داروهای استاتین استفاده می کنند، مفید باشد.

تغییر الگو زندگی برای داشتن قلبی سالم تر

با رعایت موارد زیر سبب بهبود عملکرد قلب و عروق شوید:

کاهش سطح کلسترول بالا

کلسترول برای بسیاری از فرآیندهای بدن بسیار مهم است، با این حال سطوح ناسالم می تواند منجر به ایجاد پلاک در شریان ها شود و احتمال عوارض قلبی را افزایش دهد. رژیم غذایی شما به ۲۰ درصد کلسترول خون کمک می کند در حالی که ۸۰ درصد دیگر را کبد تولید می کند و مسئول تنظیم و دفع آن است. هنگامی که کبد مشغول پردازش مواد دیگر است، کلسترول اضافی به خون بازگردانده می شود. برای سطوح بهینه کلسترول، مراقبت از کبد ضروری است. کافئین، قند و چربی ترانس همگی به کبد فشار می آورد. اسیدهای چرب ضروری و میوه ها و سبزیجات می توانند از کبد حمایت کنند.

کاهش مصرف نمک 

مصرف زیاد نمک با افزایش فشار خون و افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی مرتبط است. ۷۵ درصد نمک دریافتی ما از غذاهای فرآوری شده تامین می شود. سازمان جهانی بهداشت پیشنهاد می کند که ما به بیش از ۵ گرم در روز نیاز نداریم.

۳۰ دقیقه در روز ورزش کنید

۳۰ دقیقه فعالیت بدنی در روز می تواند از سلامت قلب و عروق حمایت کند، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد و به بهبود آسیب های قلبی کمک کند.

سیگار را ترک کنید

سیگار بزرگترین خطر بیماری قلبی است. ۴۰ درصد از بیماری های قلبی در افراد زیر ۶۵ سال ناشی از مصرف سیگار است.

استرس و فشار خون را کاهش دهید

استرس مزمن یکی از عوامل موثر در بیماری قلبی است. می تواند فشار خون شما را افزایش داده و به شریان های شما آسیب برساند و به قلب شما فشار وارد کند. ۱۰ نکته اصلی کاهش استرس ما را بخوانید و بیاموزید که چگونه استرس را کاهش دهید و کنترل خود را دوباره به دست آورید.

کپسول نوتری کیوتن Q10 چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن
کپسول نوتری کیوتن Q10 چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن

کوآنزیم Q10 و بیماری قلبی

آترواسکلروز یک بیماری التهابی پیشرونده دیواره شریان و پایه اساسی بیماری قلبی عروقی (CVD) است که ۳۲ درصد از کل مرگ و میرها را تشکیل می دهد و علت اصلی مرگ و میر در جهان است. آترواسکلروز سبب تجمع رسوبات لیپید و کلسترول در فضای ساب اندوتلیال در دیواره شریان شده و منجر به التهاب مزمن و ماکروفاژهای مملو از کلسترول می شود.

داروی استاتین در کاهش سطح کلسترول تام در گردش، یعنی کلسترول لیپوپروتئین های با چگالی کم، که عامل خطر شماره یک برای CVD است، بسیار موفق بوده است. اگرچه تداخل دارویی با استاتین ها به طور چشمگیری تعداد حوادث قلبی عروقی را کاهش داده است.

کوآنزیم Q10 (یوبی کینون) یک کوآنزیم میتوکندری است که برای تولید ATP ضروری است. CoQ10 نقش بالقوه ای برای پیشگیری و درمان بیماری های قلبی با بهبود انرژی زیستی سلولی دارد. علاوه بر این، دارای یک آنتی اکسیدان، یک مهار کننده رادیکال های آزاد و یک اثر گشادکننده عروق است که ممکن است در این شرایط مفید باشد. اکسیداسیون LDL و در نتیجه پیشرفت آترواسکلروز را مهار می کند.

سیتوکین های پیش التهابی و ویسکوزیته خون را کاهش می دهد که در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی و بیماری عروق کرونر مفید است. همچنین ایسکمی و آسیب خونرسانی مجدد عروق کرونر را بهبود می بخشد. بهبود قابل توجهی در پارامترهای بالینی و همودینامیک و تحمل ورزش در بیمارانی که CoQ10 کمکی در دوزهای ۶۰ تا ۲۰۰ میلی گرم در روز در کارآزمایی های مختلف انجام شده در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی، فشار خون بالا، بیماری ایسکمیک قلبی و سایر بیماری های قلبی دریافت کردند، مشاهده شده است.

کوآنزیم Q10 (CoQ10) یک ترکیب ضروری بدن انسان است که در غشای داخلی میتوکندری سنتز می شود. مولکول COQ10 دارای ویژگی بسیار چربی دوست است و پایه ساختار آن متعلق به گروه شیمیایی کینون است. عدد ۱۰ تعداد واحدهای ایزوپرنیل را نشان می دهد که قطبیت پایین آن را تعیین می کند و امکان انتشار سریع آن را از طریق غشای میتوکندری می دهد. باید در نظر داشت که COQ10 به دو شکل اکسید شده (ubiquinone) و احیا شده (ubiquinol) وجود دارد.

CoQ10 عملکردهای مهم بسیاری در بدن انسان دارد. در مرحله اول، می توان آن را جزء کلیدی زنجیره انتقال الکترون در میتوکندری نام برد که برای تولید ATP ضروری است. COQ10 الکترون ها را از کمپلکس ۱ به کمپلکس ۳ منتقل می کند. علاوه بر این، در انتقال پروتون ها در غشای میتوکندری داخلی نقش دارد. این فرآیند سیکل Q پروتونموتو نامیده می شود. چرخه Q مجموعه‌ای از واکنش‌های متوالی اکسیداسیون و کاهش CoQ10 بین فرم‌های یوبی‌کینون و یوبی‌کوینول است که منجر به حرکت آزاد پروتون‌ها از طریق دولایه لیپیدی و در مورد میتوکندری از طریق غشای داخلی میتوکندری می‌شود. لازم به ذکر است که چرخه Q به طور جدایی ناپذیری با زنجیره تنفسی انتقال الکترون مرتبط است.

علاوه بر نقش مهمی که در انتقال الکترون ها دارد، COQ10 می تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان بین سلولی عمل کند و از غشای پلاسمایی در برابر پراکسیداسیون محافظت کند. مکمل COQ10 کاهش آشکار غلظت هیدروپراکسیدهای لیپیدی را در ضایعات آترواسکلروتیک در موش‌های دارای کمبود آپولیپوپروتئین E نشان داد. به عنوان یک اهدا کننده هیدروژن، موثرتر از سایر آنتی اکسیدان ها است. علاوه بر این COQ10 قادر به بازسازی فرم اکسید شده α-توکوفرول است. NADH-oxidase وابسته به CoQ یک ناقل الکترون در سراسر غشای پلاسمایی است. در رشد و تمایز سلولی نقش دارد. به همین ترتیب، چرخه Q، ubisemiquinone را تولید می کند که رادیکال آنیون سوپراکسید را از طریق واکنش با تولید اکسیژن مولکولی نسبت به پراکسید هیدروژن که بر وضعیت ردوکس تأثیر می گذارد، تولید می کند.

کپسول نوتری کیوتن Q10 چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن
کپسول نوتری کیوتن Q10 چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن

به دلیل جایگاه مهمی که در عملکرد ارگانیسم ها دارد، بسیاری از بیماری ها و حالات تخریبی مرتبط با کمبود CoQ10 وجود دارد، مانند دیابت، بیماری های قلبی عروقی (از جمله تصلب شرایین، فشار خون بالا، دیس لیپیدمی)، دیستروفی عضلانی، بیماری آلزایمر، بیماری پارکینسون و غیره.

تجویز سلنیوم و COQ10 در گروهی از شرکت کنندگان سالخورده سالم که چهار سال مداخله داشتند، منجر به کاهش قابل توجه مرگ و میر قلبی عروقی می شود که به مدت ۱۰ سال مشاهده شد.

CoQ10 یک ویتامین آنتی اکسیدانی محلول در چربی است که در اکثر سلول ها و غشاها یافت می شود و در غشای داخلی میتوکندری بسیار غنی شده است، جایی که انرژی (ATP) را به عنوان یک جزء در زنجیره انتقال الکترون تولید می کند. استاتین ها به طور چشمگیری بیوسنتز CoQ10 را کاهش می دهند و ممکن است به عوارض استفاده از استاتین کمک کنند. به این ترتیب، مکمل CoQ10 اغلب همراه با استاتین ها استفاده می شود. CoQ10 برای بهبود اختلال عملکرد اندوتلیال مرتبط با آترواسکلروز، احتمالا از طریق تنظیم سطوح اکسید نیتریک اندوتلیال، یافت شده است.

هشدار در مصرف کپسول نوتری کیوتن

اگر داروهای فشار خون و یا رقیق کننده‎ خون مصرف میکنید قبل از مصرف کپسول نوتری کیوتن با پزشک مشورت کنید. بسیاری از افراد استاتین مصرف می کند. سیمواستاتین و آتورواستاتین معمولا به عنوان داروهای کاهش دهنده کلسترول برای کاهش احتمال سکته مغزی یا حمله قلبی تجویز می شوند. با این حال، به عنوان یک عارضه جانبی، استاتین ها تولید Ubiquinone را که معمولاً به عنوان Co-Anzyme Q10 شناخته می شود، متوقف می کنند.

شرایط نگهداری از کپسول نوتری کیوتن

کپسول نوتری کیوتن را دور از دید کودکان نگهداری کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا