Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

کاربرد اسانس بهار نارنج چیست؟ قیمت خری و فروش آن

استفاده از انواع اسانس‌ها در صنایع کاربردی ویژه دارد. با ورود اسانس‌ها به صنایع کیفیت و عطر و طعم محصولات تولیدی بسیار افزایش یافته است. فرآورده ها مختلف حاصل از اندام های از ديرباز در فرهنگ غذايی و طب سنتی ارزش بالایی داشته اند. در این میان مرکباتی همچون نارنج نیز بسیار مورد توجه بوده اند. اسانس بهار نارنج ازجمله پرمصرف ترین اسانس های گیاهی بوده و در صنایع غذایی، دارویی، بهداشتی آرایشی و همین طور عطر سازی بسیار استفاده می شود. خواص اسانس بهار نارنج به دلیل داشتن ترکیبات مفید در سلامت بسیار مورد توجه قرار دارد. انواع اسانس بهار نارنج در گرید های خوراکی و صنعتی تولید و در بازار عرضه می گردد. قیمت این انواع متفاوت بوده و به نوع شرکت تولید کننده و خلوص محصول وابسته است. برای خرید اسانس بهار نارنج می توان به سایت های معتبر فروش مراجعه نمود.

در ادامه این مطلب به بررسی خواص و کاربرد و فواید و مزایا اسانس بهار نارنج و همین طور نحوه خرید و فروش و قیمت آن می پردازیم. با ما همراه باشید تا بیشتر با این اسانس آشنا شوید. نشریه علمی جهان شیمی فیزیک قبلا هم به بررسی اسانس های دیگری همچون اسانس گل مریم، اسانس سیر، اسانس سقز، اسانس فلفل قرمز و… پرداخته است. در ادامه این مطلب با بررسی اسانس‌ های بهار نارنج همراه ما باشید.

اسانس چیست

اسانس ماده ای طبیعی است که از گیاهان یا مواد طبیعی استخراج می شوند. البته امروزه اسانس های مصنوعی هم در بازار عرضه می شوند. اسانس‌های طبیعی اغلب توسط فرآیند تقطیر با آب حاصل می آیند. اسانس ها ترکیباتی بسیار فرار بوده و توسط فرآیند هایی فیزیکی از گیاهان معطر یا دارویی گرفته می شوند. اسانس ها با نام روغن های ضروری یا عطرمایه نیز شناخته می شوند. روغن اسانسی مایعی آبگریز و غلیظ است که از ترکیبات شیمیایی فرار تشکیل یافته است. انواع اسانس ها در گرید های خوراکی و صنعتی در بازار عرضه می شوند. اسانس های خوراکی را می توان در صنایع غذایی به کاربرد. استفاده از گرید های خوراکی اسانس موجب افزایش عطر و طعم فرآورده غذایی خواهد شد.

اسانس‌های صنعتی نیز در صنایع بهداشتی آرایشی و عطرسازی مورد استفاده قرار گرفته و موجب ایجاد عطر دلپذیر در محصول می گردند. برخی اسانس ها علاوه بر داشتن عطر بی نظیر دارای خواص درمانی بی نظیری هم هستند که استفاده از آن ها خواص ویژه ای به محصولات تولیدی می بخشد.

کاربرد اسانس بهار نارنج چیست؟ قیمت خری و فروش آن
کاربرد اسانس بهار نارنج چیست؟ قیمت خری و فروش آن

بهار نارنج چیست

نارنج از گیاهانی است که از شکوفه تا میوه اش قابل استفاده بوده و بسیار مفید است. بهار نارنج طبعی گرم و خشک داشته و برای افرادی با طبع سرد بسیار مناسب عمل می کند. این گیاه  پرفایده سرشار از ویتامین های مختلف است. ویتامین هایی نظیر ویتامین B، ویتامین C و ویتامین D ازجمله ویتامین های موجود در این گیاه هستند. بهار نارنج درواقع شکوفه درخت نارنج است که به عطر خوشش معروف گشته است. بهار نارنج در فصل بهار در این درخت دیده می شود. میوه، گل و حتی برگ های نارنج هم از خواص ارزشمندی برخوردار است. بهار نارنج که همان شکوفه نارنج است عطر بسیار مسحور کننده ای داشته در صنعت عطرسازی و ساختن اسانس کاربردی گسترده دارد.

اسانس بهار نارنج

اسانس بهار نارنج از جمله اسانس های با کیفیت و پرطرفدار است. کاربرد اسانس بهار نارنج  به دلیل طعم و عطر دلپذیر و خواص شگفت انگیزش مورد توجه تولید قرار دارد. از خواص اسانس بهار نارنج در صنایع غذایی، دارویی و عطر سازی استفاده های زیادی صورت می گیرد. این محصول از اسانس های پرفروش بوده و در صنایع مختلف غذایی و دارویی جایگاهی ویژه یافته است.

اسانس بهار نارنج ترکیبی معطر با بوی بهار نارنج است و اغلب در حالت فیزیکی مایع در بازار عرضه می گردد. این محصول رایحه ای قوی داشته و برای معطر کردن انواع خوراکی‌ ها در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از این اسانس موجب تقویت عطر و طعم خواهد شد. توجه شود که خواص بهار نارنج دارای فواید درمانی هم بوده و از آن جهت نیز کاربرد هایی گسترده دارد. در تولید شمع و صابون‌های دست ساز نیز از خواص این اسانس بی نظیر استفاده می شود. جالب است بدانید که تنها چند قطره از اسانس برای ایجاد این خواص بی نظیر در محصول کافی است.

ویژگی اسانس بهار نارنج

  • معطر بوده و رایحه ای قوی دارد.
  • دارای عطر شکوفه بهار نارنج است.
  • به صورت مایع عرضه می گردد.
  • دارای ویتامین‌های B، C و D است.
  • برای تسکین اعصاب و اضطراب مناسب است.
  • ناراحتی‌ های سینه‌ را تسکین‌ می دهد.
  • سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

کاربرد اسانس بهار نارنج

خواص و فواید اسانس بهار نارنج موجب شده است تا در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه به برخی از خواص آن اشاره شده است. با ما همراه باشید.

  • کاربرد اسانس بهار نارنج در صنایع غذایی جهت تولید انواع نوشیدنی‌ ها، مربا، شربت، آبنبات و شکلات، کیک و بستنی و… .
  • استفاده در صنایع تولید شمع
  • کاربرد در صنایع بهداشتی و آرایشی
  • استفاده در تولید عطر
  • کاربرد در صنایع دارویی

طرز تهیه اسانس بهار نارنج

شکوفه‌های اغلب در اواخر آوریل تا اوایل ماه مه با دست جمع آوری می‌ شوند. اسانس بهار‌ نارنج توسط تقطیر با بخار آب استخراج شده و مورد استفاده قرار می گیرد. تونس ز بزرگ ‌ترین تولید کنندگان اسانس بهار نارنج در جهان است و مراکش در رتبه بعدی قرار دارد. این اسانس در کشور ما ایران نیز تولید شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

مصرف اسانس بهار نارنج در عطر سازی

اسانس بهار‌نارنج از پرمصرف ‌ترین اسانس های گیاهی در عطر‌سازی است. اسانس بهار‌نارنج تحریک‌ کننده، حساس‌ کننده و ماده ای حساسیت‌زا بشمار می آید. این موارد به دلیل داشتن مقادیر بالای ‌ترپن‌های معطر است. بنابراین از استفاده بیش از حد آن باید خودداری نمود. این اسانس قدرت ترکیب مطلوبی با روغن مرکبات، انواع مختلف گل و بسیاری از ترکیبات دارد. اسانس بهار‌ نارنج در طراحی رایحه کاربرد زیادی داشته و از رایج‌ ترین اسانس های مورد استفاده در این صنعت است. اسانس بهار‌ نارنج در طعم ‌دهنده ‌ها کاربردی محدود دارد. این اسانس که با نام روغن نرولی شناخته می شود، یکی از ترکیبات موجود در دستور العمل پنهانی مخلوط نوشابه کوکا کولا نیز بشمار می آید.

کاربرد اسانس بهار نارنج چیست؟ قیمت خری و فروش آن
کاربرد اسانس بهار نارنج چیست؟ قیمت خری و فروش آن

فواید بهار نارنج برای اعصاب

  • استفاده از اسانس بهار نارنج تاثیر بسزایی بر سیستم عصبی بدن دارد. در واقع این خاصیت از مهم‌ ترین خواص دارویی آن است.
  • بهار نارنج بر سیستم اعصاب مرکزی انسان تاثیری آرام بخش دارد. این اسانس درمانی فوق العاده برای بی خوابی و اضطراب و تسکین اعصاب بشمار می آید.
  • از طرفی استفاده از اسانس بهار نارنج موجب آرامش‌ شده و ضد هیجانات دستگاه عصبی است.
  • کاربرد این اسانس موجب کاهش دردهای عصبی و میگرن خواهد شد.
  • این ماده در رفع ضعف اعصاب مفید بوده و ترکیبی نشاط آور است.
  • استفاده از اسانس شکوفه نارنج در برطرف نمودن غم و افسردگی بسیار مفید عمل می کند.
  • از خواص این اسانس بی‌نظیر برای برطرف کردن قولنج های عصبی نیز استفاده می شود.
  • افرادی که با اختلالات خواب مواجه هستند، می توانند با مصرف عرق بهار نارنج با چای قبل از خواب این اختلال را رفع کنند. مصرف این محصول ۲ ساعت قبل از خواب موجب ایجاد آرامش و رفع اختلالات خواب می گردد.

خواص اسانس بهار نارنج

خواص ضد قارچی برای پوست

روغن ضروری بهار نارنج دارای خواص ضد میکروبی، ضد قارچی و آنتی اکسیدان مختلفی است. این خواص برای کاهش جوش‌های پوستی و تحریکات پوستی  بسیار مفید خواهند بود. آنتی اکسیدان ها از ترکیبات بسیار مفید برای بدن هستند. این ترکیبات با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و مانع پیری سلول ها می شوند. از این رو با مصرف این اسانس در محصولات آرایشی و بهداشتی نظیر انواع کرم ها می توان مانع ایجاد چین و چروک در پوست شد.

کاهش تشنج

روغن ضروری بهار نارنج دارای ترکیبات فعال بیولوژیکی مختلفی است که تاثیرات مهمی بر کاهش تشنج و استرس دارد. در ادامه به برخی از ترکیبات مهم ضد تشنج موجود در این اسانس اشاره شده است.

  1. لینالول
  2. لینالیل استات
  3. نرولیدول
  4. فارنسول
  5. ترپینول
  6. لیمونن

تسکین علائم یائسگی

تحقیقات نشان داده است که استشمام اسانس‌های طبیعی بهار نارنج  برای تسکین علائم یائسگی بسیار مناسب عمل می کند. این اسانس در بهبود علائمی چون فشار خون بالا، میل جنسی کم و افزایش استرس بسیار مطلوب عمل خواهند نمود.

تنظیم فشار خون بالا و ضربان نبض

اسانس شکوفه نارنج می ‌تواند موجب کاهش هورمون استرس شده و از این طریق به کاهش فشار خون کمک می نماید. ترکیب لیمونن موجود در آن نیز تأثیر مثبتی بر سیستم عصبی حاکم بر تنفس و ضربان قلب دارد.

کاهش اضطراب و درد زایمان با مصرف اسانس بهار نارنج

استنشاق روغن بهار نارنج در زنان باردار سبب کاهش اضطراب و احساس درد در مرحله اول انقباضات رحمی می‌شود. زنان باردار در هنگام زایمان می توانند از پد های آغشته به این اسانس در حین زایمان استفاده کنند.

کاهش سندرم قبل از قاعدگی

عصاره طبیعی بهار نارنج برای کاهش چندین علائم سندرم پیش از قاعدگی مفید عمل می کند. علائمی همچون ضعف روحیه، درد و نفخ شکم از عواملی هستند که استفاده از این اسانس منجر به بهبود آن ها خواهد شد.

اسانس بهار نارنج و خواص ضد التهابی آن

روغن بهار نارنج دارای خواص ضد التهابی است. برای استفاده، می توان آن را به صورت موضعی مورد استفاده قرار داد. این ماده به عنوان یک داروی پوستی عمل کرده و موجب کاهش التهاب و تحریک پوست خواهد شد.

بعلاوه این اسانس تاثیرات مثبتی در رابطه با پاسخ‌ های التهابی اندام‌های درونی دارد. کاربرد اسانس شکوفه نارنج در غذا و به صورت خوراکی، می‌تواند به صورت بالقوه درمانی برای کاهش بیماری‌های مرتبط با التهاب باشد.

کاهش استرس و اضطراب

استنشاق اسانس های طبیعی بهار نارنج موجب کاهش استرس، اضطراب و افسردگی خواهد شد. ترشح سروتونین با استنشاق عصاره بهار نارنج بیشتر شده و سطح هورمون استرس کاهش خواهد یافت. بنابراین با مصرف این اسانس می توان به طور کاملا طبیعی استرس و اضطراب را کاهش داد.

نحوه نگهداری از اسانس های بهار نارنج

  • این اسانس فرار بوده و بنابراین نباید در معرض هوا قرار داده شود.
  • اسانس شکوفه نارنج باید در ظروفی در بسته و کدر نگهداری شود.
  • از قرار دادن این اسانس در مقابل نور خورشید اجتناب نمایید. زیرا موجب از دست رفتن خواص اسانس خواهد شد.
  • این ماده را در مکانی خشک و خنک نگهداری نمایید.

اسانس بهار نارنج را از کجا بخریم

اسانس های بهار نارنج را در هر مکانی می توان خریداری نمود که روغن‌ های اساسی بفروش می رسند. فروشگاه‌ های مواد غذایی سالم و فروشگاه های آنلاین از جمله این موارد هستند. توجه شود که این اسانس در دسته اسانس‌های گران قیمت قرار دارد. بنابراین در تهیه آن دقت نموده و تنها از منابع معتبر اقدام به خرید نمایید. برای خرید به ارگانیک و طبیعی و اصل بودن اسانس توجه نمایید. زیرا تنها نوع اصلی اسانس است که خواص فوق العاده ای دارد.

قیمت اسانس‌های بهار نارنج

این اسانس در گرید های مختلفی تولید و عرضه می گردد. این گرید ها خلوص مختلفی داشته و از لحاظ قیمت با یکدیگر متفاوتند. نرخ ارز و شرکت تولید کننده نیز از دیگر عوامل موثر بر قیمت این اسانس هستند. البته اسانس های وارداتی نسبت به محصولات تولید داخل قیمت بسیار بیشتری دارند. اسانس های تونس و مراکش در بازار ایران عرضه شده و قابل تهیه هستند. توجه شود که نرخ ارز بر قیمت محصولات وارداتی تاثیر بیشتری خواهد داشت.

کاربرد اسانس بهار نارنج چیست؟ قیمت خری و فروش آن
کاربرد اسانس بهار نارنج چیست؟ قیمت خری و فروش آن

فروش اسانس بهار نارنج

خرید و فروش این اسانس در بازار جهانی بسیار صورت می پذیرد. زیرا این ماده در بسیاری از صنایع کاربرد داشته و استفاده می شود. فروش این اسانس توسط فروشگاه ها و سایت شرکت های عرضه کننده اسانس صورت می پذیرد. فروش اینترنتی اسانس امکان خریدی بی واسطه را فراهم نموده است. خرید بی واسطه منجر به صرفه جویی در وقت و هزینه خواهد شد. در هنگام خرید دقت نموده و تنها از منابع معتبر اقدام به خرید نمایید.

سخن آخر

در این مطلب به بررسی خواص و کاربرد انواع اسانس های شکوفه نارنج پرداختیم. این اسانس به دلیل خواص بی نظیرش از محبوبیت بالایی برخوردار است. برای خرید و فروش این اسانس می توان به سایت شرکت های عرضه کننده مراجعه نموده و اقدام به خرید این محصول نمود. این اسانس در گرید های خوراکی و صنعتی تولید می شود. بنابراین در هنگام خرید به نوع و گرید تولید شده و همین طور درجه خلوص و کیفیت اسانس توجه نمایید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا