Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

اسانس بابونه چه خواصی دارد؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش

اسانس‌ها همواره از جایگاه ویژه ای در صنایع برخوردار بوده اند. با مصرف اسانس در محصولات می توان بر عطر و طعم محصول افزود و موجب افزایش کیفیت آن شد. اسانس بابونه از جمله اسانس های گیاهی و گلی بوده که از آن در صنایع غذایی و آرایشی بهداشتی استفاده های زیادی می شود. خواص اسانس بابونه با داشتن مزایا و فواید درمانی به استفاده های دارویی نیز رسیده است. از مزایا اسانس بابونه آرامش بخشی آن است. همچنین استفاده از اسانس بابونه تاثیرات مطلوبی بر پوست خواهد داشت. انواع اسانس بابونه در گرید های خوراکی و صنعتی تولید و در بازار عرضه می گردند. خرید و فروش انواع این اسانس ها به دلیل کاربرد های صنعتی بسیار صورت می پذیرد.

کاربرد اسانس بابونه با تمام مزایایی که دارد، در برخی موارد می تواند مشکلاتی در مصرف کننده ایجاد نماید. بنابراین در مقدار مصرف و نحوه مصرف اسانس بابونه و سایر اسانس ها باید دقت کافی را به عمل آورد. نشریه علمی جهان شیمی فیزیک قبلا هم به بررسی برخی اسانس ها مانند اسانس فلفل قرمز، اسانس فلفل سیاه، اسانس خامه، اسانس زغال اخته و… پرداخته است. با ما همراه باشید تا بیشتر با کاربرد انواع اسانس آشنا شوید.

اسانس چیست

اسانس‌ها ترکیباتی معطر هستند که می توان از منابع مختلفی آن ها را استخراج نمود. اسانس‌ها از ترکیبات مختلفی با ترکیبات شیمیایی مختلف تشکیل شده اند. این ترکیبات بو و عطری قوی داشته و با نام عطرمایه نیز شناخته می شوند. اسانس‌ها ترکیباتی بسیار فرار بوده و در مجاورت هوا تبخیر می شوند. روغن فرار، روغن استری و روغن معطر و روغن های ضروری از دیگر نام های اسانس بشمار می آید. اسانس ها در انواع مختلف خوراکی و غیر خوراکی یا صنعتی تقسیم بندی می شوند. توجه شود که اسانس های صنعتی مانند اسانس عطر با اسانس خوراکی از لحاظ خلوص متفاوت هستند. اسانس‌های غیر خوراکی اغلب در تهیه شمع و تولید خوشبو کننده های حمام و فضا مورد استفاده قرار می گیرند.

اسانس ها عطر و رایحه ای دلنشین در انواع محصولات صنعتی به‌ویژه صنایع غذایی ایجاد می کنند. اسانس ها از انواع مختلف زیر به دست می آیند.

  • میوه ها مانند پرتقال، توت فرنگی، نارنج، سیب و…
  • مغزها مانند گردو، پسته، بادام و…
  • دانه ها همانند هل، قهوه، کاپوچینو و…

این تنوع در اسانس گیری موجب می شود تا افراد با سلیقه های غذایی مختلف به محصولات جذب گردند. در واقع استفاده از اسانس ها طعم و عطری در محصول ایجاد می کند که با بهبود کیفیت منجر به فروش بیشتر محصول خواهد شد.

اسانس بابونه چه خواصی دارد؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش
اسانس بابونه چه خواصی دارد؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش

بابونه چیست

بر اساس طب سنتی طبیعت گل بابونه گرم و خشک است. بابونه سازگار با عسل و انار است و متخصصان طب سنتی توصیه کرده اند تا جهت کاهش عوارض بابونه، همراه عسل یا انار مصرف شود. توجه شود که در افرادی با مزاج گرم این اسانس می تواند موجب بروز مشکلاتی شود.

بابونه گیاهی دائمی و کوچک است. این گیاه عطر خوشی داشته و ارتفاع آن ۳۰ سانتی متر است. این گیاه ساقه هایی به رنگ سبز مایل به سفید همراه با برگ های کوچک و متناوب دارد. این برگ ها از بریدگی های باریک، نامنظم و پوشیده از کرک تشکیل شده اند. گل های بابونه در تابستان رشد کرده و در انتهای ساقه دیده می شوند. گل بابونه گلبرگ هایی به رنگ سفید دارد.

اسانس بابونه چیست

بابونه از قدیمی ترین گیاهان دارویی محسوب می شود. این گیاه با ارزش منشا مدیترانه ای داشته و به ویژه در ایران می روید. از نظر طب سنتی بابونه گیاهی با طبع گرم و خشک است. خواص درمانی بابونه قدمتی دیرینه داشته و استفاده از خواص درمانی آن، تاکنون هم ادامه دارد. درواقع به کمک گیاه بابونه می توان بسیاری از بیماری ها را درمان نمود. اسانس بابونه مورد استقبال بسیاری از مردم قرار دارد. زیرا اسانس علاوه بر داشتن خواص گیاه، استفاده آسان تری هم دارد.

اسانس همان روغن اساسی یا عطرمایه گیاه است که در صنایع مختلف کاربرد هایی ویژه دارد. خواص اسانس بابونه به دلیل داشتن فواید درمانی بی نظیر برای سلامتی بسیار مهم است. استفاده آسان از این اسانس نیز موجب شده تا از جایگاه ویژه ای برخوردار باشد.

اسانس بابونه یک منبع آنتی اکسیدان

اسانس‌های بابونه به‌وسیله گروهی از آنتی اکسیدان های ترپنوئید غنی شده است. این ترکیبات حاوی مشتقات استیلن و کامازولن هستند. اسانس این گیاه درمانی شامل فلاونوئیدهایی همچون کوئرستین، آپیژنین، پاتولتین و گلوکوزید ها است. بابونه با خنثی کردن آسیب رادیکال های آزاد موجب کاهش التهابات خواهد شد. بعلاوه ترکیبات آنتی اکسیدان از جهش سلولی جلوگیری به عمل می آورند. این ترکیبات از خواص آنتی اکسیدانی خوبی برخوردار بوده و موجب بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن می شوند.

جالب است بدانید فعالیت های ضد سرطانی بابونه به‌وسیله آزمایشاتی مشخص شده است. این ماده با توقف رشد تومور تأثیرات مثبتی از خود نشان داده است. این عملکرد مطلوب در درمان سرطان ناشی از آنتی اکسیدان های معروف به آپیژنین موجود در این اسانس گیاهی بی نظیر است. این ترکیبات در دسته ترکیبات فعال زیستی قرار داشته و قادرند تا با سرطان های پروستات، پوست، تخمدان و پستان مقابله کنند.

کاربرد اسانس بابونه

فواید و کاربردهای فراوانی در صنایع برای اسانس معرفی شده است. در ادامه به برخی از این کاربرد ها می پردازیم.

کاربرد در صنایع آرایشی و بهداشتی

تولید کنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی از اسانس در تولید طیف گسترده ای از محصولات استفاده می کنند. در صنایع آرایشی و بهداشتی از خواص اسانس بابونه در تولید عطر، کرم های آرایشی و بهداشتی، لوسیون ها، انواع شوینده و… استفاده می شود. این اسانس حاوی ترکیبات آنتی اکسیدان طبیعی بوده و از این جهت در محصولات مراقبت از زیبایی استفاده می شود. در واقع استفاده از اسانس بابونه علاوه بر ایجاد بوی مطبوع در محصول، به آن خواص درمانی خوبی هم می بخشد.

کاربرد اسانس بابونه در رایحه درمانی

پزشکان طب سنتی از روغن های اساسی برای رایحه درمانی استفاده می کنند. رایحه درمانی شامل پخش اسانس اساسی در هواست. متخصصان رایحه درمانی بر این اعتقادند که تنفس برخی از اسانس ها می تواند با ورود ریه ها وارد جریان خون شده و اثرات درمانی مطلوبی برای بدن داشته باشند. از خواص اسانس بابونه نیز در رایحه درمانی به عنوان ماده ای آرامش بخش استفاده می شود.

رایحه درمانی درواقع روشی جایگزین است که اثرات درمانی آن به دلیل ترکیبات موجود در اسانس است. رایحه درمانی با این اسانس برای ایجاد آرامش مفید است. اما توجه شود که این نوع درمان تنها یک راه کمکی برای درمان است و به هیچ وجه نمی تواند بیماری های مزمن را درمان نماید.

درمان انواع بیماری ها

بسیاری از بیماری ها همچون بیماری های پوستی را می توان با استقاده از خواص اسانس ها التیام داده و یا درمان نمود. اسانس بابونه خواصی منحصر به فرد داشته و علاوه بر اینکه موجب آرامش اعصاب می شود، خواص مفیدی در بهبود مشکلات پوستی نیز دارد. بعلاوه  افزودن اسانس به روغن های حامل و ماساژ دادن آن ها به پوست موجب رسیدن بسیاری از ترکیبات مفید به آن خواهد شد.

کاربرد اسانس بابونه در صنایع غذایی

از انواع اسانس در صنایع غذایی به عنوان ماده نگهدارنده استفاده می شود. استفاده از این ترکیبات در گرید خوراکی برای صنایع غذایی ایمن معرفی شده اند. بعلاوه خواص اسانس بابونه با داشتن رایحه ای بی نظیر، عطر خوشی را در محصولات غذایی ایجاد خواهد نمود.

خواص اسانس بابونه

بهبود مشکلات گوارشی

بابونه قادر است تا بر عملکرد صحیح معده تاثیرات مثبتی ایجاد نماید. استفاده از این اسانس به هضم غذا کمک کرده و بنابراین گوارش را تسهیل می کند. از دیگر خواص اسانس بابونه افزایش ترشح اسید هیدروکلریک موجود در صفرا و آنزیم‌های معده است. با این روش قدرت هضم افزایش خواهد یافت. اسانس بابونه در درمان زخم و ورم معده نیز بسیار مطلوب عمل می کند. افراد مبتلا به این مشکلات می توانند از خواص اسانس بابونه برای بهبود مشکلات خود استفاده کنند.

تسکین درد عضلات و مفاصل

این اسانس حاوی ترکیبات شیمیایی است که دارای خواص ضد درد هستند. این ترکیبات موجب کاهش درد عضلات و مفاصل شده و در تسکین درد های روماتیسم مفصلی نیز نقش موثری دارند. از این اسانس برای کاهش سردرد‌های شدید، درد های سینوسی، دندان درد و… در طب سنتی بهره برده می شود.

از کاربرد اسانس بابونه می توان برای کاهش درد های شدید عصبی نیز بهره گرفت. این دردها اغلب به دلیل انقباض رگ‌ های خونی رخ می ‌دهد. کمردرد، درد مفاصل و نقرس از دیگر امراضی هستند که می توان آن ها را با مصرف بابونه درمان نمود.

آرامش اعصاب با اسانس بابونه

بابونه گیاهی آرامش‌بخش است و بنابراین برای اعصاب مفید عمل می کند. بنابراین از اسانس‌ های این گیاه می توان برای درمان بی خوابی و داشتن خوابی آرام و راحت بهره برد. این اسانس بی نظیر را می توان از سایت های فروش اسانس تهیه و مصرف نمود.

اسانس بابونه چه خواصی دارد؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش
اسانس بابونه چه خواصی دارد؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش

کبدی سالم با استفاده از اسانس بابونه

سلامت کبد و کارکرد مطلوب صفرا برای حفظ سلامت بدن ضروری هستند. با استفاده از خواص اسانس‌های بابونه می توان کبد و صفرایی سالم داشت. پژوهش‌ها نشان داده اند که گیاه بابونه می‌ تواند کبد را در مقابل مضرات الکل نیز حفظ نماید.

بهبود سلامت دهان با مصرف بابونه

گیاه بابونه در درمان التهابات لثه، زخم های دهان و آبسه مفید عمل می کند. استفاده از اسانس های این گیاه نیز عملکردی مشابه داشته و موجب کاهش التهاب دهان یا دندان می گردد. ترکیبات موجود در این اسانس دارای فعالیت‌های ضد میکروبی و ضد التهابی بوده و ورم لثه و پلاک‌ های دندانی را به طور قابل توجهی کاهش می ‌دهند.

درمان سرماخوردگی با استفاده از اسانس بابونه

از خواص گیاه بابونه می توان به عنوان یک داروی طبیعی در درمان سرماخوردگی بهره برد. مصرف این اسانس موجب رفع علائم سرماخوردگی همچون گرفتگی، درد و کاهش فشار های سینوسی خواهد شد. بابونه طبعی گرم و خشک داشته و مصرف آن در فصول سرد سال موجب گرم نگه داشتن بدن خواهد شد.

شادابی پوست و مو با مصرف اسانس بابونه

استفاده از اسانس‌های بابونه همراه با روغن بادام می تواند برای رفع مشکلات پوستی نظیر اگزما، کهیر و خارش مفید عمل کند. شست و شوی موها با بابونه موجب روشن ‌تر و شفاف ‌تر شدن موها خواهد شد. استفاده از این اسانس در محصولات پوست موجب بهبود آکنه و جوش‌ های صورت می گردد. ترکیبات موجود در این اسانس شادابی و طراوت را برای سلول‌های پوستی به ارمغان می آورند.

این اسانس سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدان بوده و با رادیکال آزاد مبارزه می کند. بنابراین موجب کاهش آسیب های پوستی و ایجاد چین و چروک خواهد شد. درواقع با مصرف این اسانس می توان پیری پوست را به تعویق انداخت.

طرز تهیه اسانس بابونه

اسانس این گیاه توسط فرآیند تقطیر با بخار آب حاصل می آید. این اسانس به رنگ آبی روشن است. اما به مرور زمان به رنگ زرد مایل به قهوه‌ای در خواهد آمد. همیشه از نوع تازه اسانس استفاده نمایید. زیرا ترکیبات اسانس ها به مرور زمان تخریب شده و خواص خود را از دست خواهند داد. این اسانس بویی بسیار قوی و طعمی معطر و سوزاننده دارد. استفاده خانگی از این اسانس نیز برای معطر کردن غذاها کاربردی فراوان دارد.

عوارض جانبی بابونه

توجه شود که در مصرف اسانس این گیاه نباید زیاده روی نمود. درواقع زیاده روی در مصرف بابونه بخصوص برای افراد صفراوی مشکلاتی ایجاد می کند. بابونه دارای طبعی بسیار گرم و خشک است و این افراد باید در مصرف آن احتیاط کنند. بهتر است اسانس این گیاه را با مصلح آن مصرف نمود.

بابونه دارای خواص قاعده آور بوده و احتمال سقط جنین را افزایش می دهد. بنابراین قبل از مصرف آن باید با پزشک مشورت نمود.

سردرد، ایجاد زخم های دهانی، تهوع، ورم چشم و تعرق زیاد از دیگر علائم مصرف بیش از حد این اسانس است.

قیمت اسانس بابونه

اسانس‌های بابونه در گرید های خوراکی و صنعتی تولید و در بازار عرضه می شوند و قیمت این اسانس ها در بازار متفاوت است. اغلب انواع خوراکی قیمت بالاتری نسبت به انواع صنعتی دارند، زیرا از خلوص بیشتری برخوردارند. نرخ ارز، شرکت تولید کننده و وارداتی بودن محصول نیز بر قیمت آن موثرند. درواقع محصولات وارداتی قیمتی بیشتر از محصولات تولید داخل دارند.

اسانس بابونه چه خواصی دارد؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش
اسانس بابونه چه خواصی دارد؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش

خرید و فروش اسانس‌های بابونه

خرید و فروش انواع اسانس در بازار جهانی بسیار رونق دارد. امروزه اسانس ها جایگاه ویژه ای در صنایع یافته اند و بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. درواقع مصرف این ترکیبات موجب افزایش کیفیت محصولات شده و فروش بیشتری حاصل خواهد آمد. برای خرید عطرمایه های بابونه می توان به سایت های معتبر فروش مراجعه کرده و بدون واسطه اقدام به خرید نمود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا