Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

کاربرد پارافین نرمال چیست؟ دلایل استفاده و قیمت خرید و فروش آن

پارافین از ترکیبات هیدروکربنی سیرشده ای است که به دلیل خواص بی نظیرش کارایی بالایی در صنایع دارد. پارافین از ترکیبات اصلی نفت خام و گاز طبیعی محسوب می شود. پارفین قابل اشتعال بوده و به صورت مایعی شفاف و بی رنگ یا متمایل به زرد در دسترس قرار دارد. پارافین نرمال از تقطیر نفت خام بدست آمده و قبل از عرضه خالص سازی می گردد. کاربرد پارافین نرمال در بسیاری از صنایع مانند نساجی، رنگ و رزین، صنایع آرایشی و بهداشتی، چوب و کاغذ، تولید شمع و… صورت می پذیرد. انواع پارافین نرمال به صورت مایع و جامد تولید و در بازار عرضه می گردند. مقاومت بالا در مقابل آب و بخار و همین طور برخی از اسید ها و بازها از خواص پارافین نرمال محسوب می شود. این ویژگی پارافین نرمال آن را برای استفاده های صنعتی مطلوب می‌نماید.
قیمت پارافین نرمال تحت تاثیر عوامل مختلفی همچون خلوص و کیفیت قرار دارد. خرید و فروش پارافین نرمال در بازار جهانی و بازار ایران بسیار صورت می پذیرد. زیرا این ماده در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه این مطلب به بررسی خواص و کاربرد پارافین نرمال و انواع آن می پردازیم. با ما همراه باشید.
نشریه علمی جهان شیمی فیزیک قبلا هم به بررسی خواص و کاربرد محصولاتی همچون روغن خام، روغن فشار سرد، روغن فشار اکسل و… نیز پرداخته است.

پارافین نرمال چیست

پارافین نوعی واکس یا روغن است که در صنایع پتروشیمی تولید می شود. این ماده از تقطیر نفت خام به دست می آید. پارافین نرمال ابتدا دارای ناخالصی های مختلفی است. رنگ پارافین ناخالص زرد مایل به قهوه ای است. اما با انجام عمل تصفیه و افزایش خلوص به رنگ سفید یا بی رنگ در خواهد آمد.
لوبکات فرآورده ای حد واسط در برج خلأ پالایشگاه های نفت خام است. لوبکات در ایران از انواع ترکیبات پارافینی و آروماتیکی تشکیل یافته است. حد اشباع پارافینیک لوبکات ایران ۶۵ درصد بوده و هم دارای ترکیبات پارافین نرمال و هم انواع پارافین های شاخه دار است. این قابلیت لوبکات موجب شده است تا نفت خام ایران از توانایی تولید بالایی در انواع روغن های روانکار بهره مند باشد.

 

 

بزرگ ترین تقاضا برای استفاده از پارافین نرمال، تولید شوینده های فروپاشی پذیر به روش های زیستی می باشد. در تهیه این محصولات از پارافین های راست زنجیری استفاده می شود که ۱۱ تا ۱۴ اتم کربن دارند. کاربرد پارافین نرمال به عنوان خوراک صنایع پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد پارافین نرمال چیست؟ دلایل استفاده و قیمت خرید و فروش آن
کاربرد پارافین نرمال چیست؟ دلایل استفاده و قیمت خرید و فروش آن

پیشینه پارافین

پارافین در سال ۱۸۳۰ میلادی توسط شیمی دانی آلمانی برای نخستین بار کشف شد. وی هنگامی که در تلاش بود تا ماده ای برای جداسازی و تصفیه مواد مومی طبیعی موجود در نفت بیابد، موفق به کشف پارافین شد. کشف پارافین موجب پیشرفت عمده ای در صنعت شمع سازی شد. این ماده به طور تمیز و قابل اطمینانی می سوزد و بعلاوه تولید شمع از آن هزینه کمی دارد. در ابتدا موم پارافین نقطه ذوب کمی داشت، اما بعدها با افزودن اسید استئاریک، این نقص برطرف گردید. در اوایل قرن بیستم تولید موم پارافین به دلیل رشد صنایع بسته بندی گوشت و روغن از رونق زیادی برخوردار گشت.

انواع پارافین نرمال

پارافین در انواع جامد و مایع تولید و عرضه می گردد. از پارافین جامد و ژله ای در تولید انواع شمع استفاده می گردد. پارافین مایع نیز جهت مصارف صنعتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. پارافین جامد نیز انواع مختلفی دارد. این انواع برحسب میزان چربی طبقه بندی می شوند. این نوع پارافین سفید رنگ بوده و بدون بو و بدون طعم خاص است. از این نوع بیشتر برای تولید شمع استفاده می شود.

پارافین مایع حالت روغنی داشته و بی رنگ یا سفید رنگ است. از این انواع می توان در تولید کرم ها استفاده نمود.

گرید های پارافین نرمال

پارافین بهداشتی درمانی

این نوع پارافین در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از کرم های نرم کننده حاوی این نوع هستند.

این ماده در دمای پایین تر از دمای اتاق ذوب می شود. برخورد این ماده با پوست موجب سوختگی و تاول نخواهد شد. البته پوست های حساس ممکن است در برخورد با این ماده تحریک شده و برآمدگی های قرمز رنگ روی آن ایجاد گردد. بنابراین توصیه می شود، افرادی که پوست حساس یا زخمی دارند به هیچ عنوان از پارافین استفاده نکنند. زیرا پارافین از فرآورده های نفتی بوده و ممکن است در پوست باعث ناراحتی و التهاب گردد.

یکی از گریدهای تولید پارافین نرمال نوع بهداشتی است. توجه نمایید که اگر از پارافین تراپی در منزل استفاده می کنید، از گرم کردن زیاد آن خودداری نمایید. زیرا باعث آتش سوزی می شود. برای استفاده در درمان خانگی بهتر است دمای پارافین از ۵۰ درجه سانتی گراد بیشتر نباشد.

از پارافین بهداشتی می توان برای پاک کردن منافذ پوستی، کاهش چین و چروک، مرطوب و جوان‌سازی پوست نیز استفاده نمود.

پارافین مایع فرمی به‌صورت روغن دارد. این ماده از طریق صنایع پتروشیمی و به صورت غیر طبیعی تولید گشته و یک ماده چرب هیدروکربنی محسوب می شود.

توجه شود که پارافین نرمال برخلاف بسیاری از روغن ها، از گیاهان گرفته نشده و بنابراین غیر طبیعی است. پس می تواند عوارض و مضراتی را نیز در پی داشته باشد.

پارافین نرمال غذایی یا خوراکی

این نوع پارافین با نام شربت پارافین در بازار شناخته می شود. از این انواع در درمان یبوست بخصوص در کودکان و نوجوانان استفاده می شود. البته استفاده از پارافین نرمال مایع موجب می شود تا جذب برخی از داروها و ویتامین ها در بدن با اختلال مواجه شود.

توجه شود که خوراکی بودن پارافین نباید دلیل استفاده های گسترده غذایی از آن شود. پارافین دارای ظرفیت حرارتی بالایی بوده و به همین دلیل استفاده از آن در روغن های سرخ کردنی صورت گرفته است. استفاده از این ماده موجب کاهش هزینه های تولید شده و متاسفانه در روغن های سرخ کردنی مورد استفاده قرار می گیرد. پارافین تحمل گرمای بالایی دارد و به همین دلیل در عروق خونی بدن رسوب خواهد نمود. بنابراین مصرف پارافین نرمال در این موارد می تواند سبب افزایش بیماری های قلبی و عروقی گردد. توصیه می گردد برای پخت و پز و تهیه سالاد در مصرف روزانه از روغن های ارگانیک استفاده شود..

پارافین صنعتی

این نوع با محدوده کربنی C10 تا C13 برای تولید آلکیل بنزن خطی (L.A.B) مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد پارافین نرمال صنعتی در تولید الکل های چرب و حلال های صنایع رنگ و رزین صورت می پذیرد.

خواص پارافین نرمال

در سال ۱۸۴۶ میلادی، نفت سفید یا پارافین از زغال سنگ تقطیر شد. نفت سفید یا پارافین یا روغن پارافین مایعی قابل اشتعال و شفاف است که کارایی های مختلفی دارد. این ماده ترکیبی از هیدروکربن های مختلف بوده و نسبت به بنزین فراریت کمتری داراست.

روغن پارافین مایعی زرد رنگ یا شفاف و بی رنگ است. این ماده بی رنگ و بدون بو بوده و از تقطیر نفت خام حاصل می آید. پارافین به دو نوع سبک و عمومی نیز تقسیم بندی می شود. ویسکوزیته نوع سبک پایین تر خواهد بود. گرید های دارویی و بهداشتی، غذایی یا خوراکی و همین زور صنعتی این ماده به بازار عرضه می شود و هریک کاربردهای متنوعی دارند.

کاربرد پارافین نرمال چیست؟ دلایل استفاده و قیمت خرید و فروش آن
کاربرد پارافین نرمال چیست؟ دلایل استفاده و قیمت خرید و فروش آن

تولید پارافین نرمال صنعتی

پارافین نرمال صنعتی به دو روش: اسیدی و روش تعریق تولید می گردد.

روش تعریق

در روش تعریق بعد از قالب گیری اولیه و روغن گیری به روش تعریق و تصفیه با اسید سولفوریک، عملیات بعدی با روش همان فرایند اسیدی ادامه خواهد یافت.

روش اسیدی

در روش اسیدی پس از ذوب دوباره اسلاک واکس و داخل کردن اسید بدون حلال به صورت سرد، عمل جداسازی پارافین ناخالص بویسیله سانتریفوژ انجام می پذیرد.

پس از این فرآیند محصول را خشک نموده و سپس با اسید سولفوریک تصفیه می کنند. برای از بین بردن بیشتر نا خالصی تصفیه نهایی توسط خاک هم انجام می شود. درنهایت بعد از فیلتراسیون قالب گیری صورت گرفته و بسته بندی محصول صورت خواهد گرفت.

پارافین کلره چیست

درصنایع پلیمری بخصوص در PVC از پارافین کلره به عنوان نرم کننده و تاخیر اندازنده اشتعال برای پلاستیک ها و لاستیک ها استفاده می شود. این ماده برای کم نمودن نقطه ریزش در رنگ ها استفاده می شود. بعلاوه این ماده در روغن موتورهای فشار بالا به عنوان افزودنی استفاده می شود.

پارافین کلره ۵۲% به عنوان یک گرید پرمصرف پارافین در صنایعی همچون چرم مصنوعی، تولید کف پوش و… کاربرد دارد.

کاربرد پارافین نرمال

استفاده از پارافین نرمال در تولید شمع

مصرف پارافین به حدود دو قرن پیش بر می گردد. از پارافین در ابتدا برای شمع سازی استفاده می شده است. دلیل استفاده پارافین نرمال این است که در هنگام سوختن تولید مواد سمی نخواهد نمود. این ماده نقطه ذوب پایینی داشته و بنابراین به سرعت ذوب خواهد شد. از طرفی با حذف گرما به سرعت به فرم جامد در خواهد آمد. این ویژگی پارافین نرمال آن را برای استفاده در تولید شمع مناسب می نماید. بعلاوه رنگدانه های مختلف در پارافین حل شده و می توان شمع هایی با رنگ های دلخواه تولید نمود.

استفاده از پارافین نرمال برای روان سازی

روان ‌کار ها ترکیباتی هستند که برای کاهش اصطکاک بین سطوح متحرک مورد استفاده قرار می گیرند. این ترکیبات موجب می شوند تا حرکت سطوح متحرک بر روی یکدیگر ساده‌تر و روان‌تر از حالت عادی شود. در تولید روغن های روان کاری می توان از این ماده استفاده نمود. در روانکاری انواع زنجیر ها مانند زنجیر دوچرخه یا روانکاری تسمه بسیاری از ماشین ها می توان از این ماده استفاده نمود.

کاربرد پارافین نرمال

در صنایع غذایی

از موارد مهم مصرف پارافین نرمال استفاده در صنایع آرایشی و بهداشتی محسوب می شود. برای استفاده از این محصول در صنایع آرایشی و بهداشتی از گرید خوراکی و کاملا خالص استفاده می شود. در ادامه به برخی از موارد مصرف این ماده در صنایع غذایی اشاره شده است.

  • استفاده از گرید خوراکی پارافین نرمال در روکش برخی از آبنبات ها
  • تولید انواع آدامس
  • در روکش انواع پنیر ها
  • استفاده در بسته بندی مواد غذایی
  • در درز گیری برخی از قوطی ها یا بطری ها
  • و…

کاربرد در صنایع آرایشی و بهداشتی

استفاده از پارافین نرمال بهداشتی در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی صورت می پذیرد. این ماده به دلیل داشتن خواص مطلوب در این صنایع کاربرد دارد. در ادامه به برخی از موارد مصرف پارافین بهداشتی اشاره شده است.

  • تولید لوازم آرایشی نظیر مداد ابرو و مداد رنگی
  • استفاده برای مقاصد زیبایی و درمانی
  • تولید کرم های نرم کننده
  • کاربرد به عنوان عامل مرطوب کننده در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی مانند وازلین
  • و…

کاربرد در صنعت

از انواع صنعتی این ماده در فرآیندهای صنعتی مختلف بهره می برند. در ادامه این مطلب به برخی از این کاربرد ها اشاره شده است.

  • کاربرد در ریخته گری
  • تولید لوازم التحریر نظیر مداد شمعی
  • ضد آب نمودن ابزارهایی نظیر تخته موج سواری و قایق های تجاری
  • تولید جوهر
  • کاربرد در صنایع لاستیک سازی برای جلوگیری از ترک خوردن تایر
  • استفاده در مجسمه سازی
  • کاربرد در پوشش دهی در پوشاک
  • استفاده در تولید کاغذ های ضد آب
کاربرد پارافین نرمال چیست؟ دلایل استفاده و قیمت خرید و فروش آن
کاربرد پارافین نرمال چیست؟ دلایل استفاده و قیمت خرید و فروش آن

قیمت پارافین نرمال

همان‌طور که توضیح داده شد، انواع پارافین نرمال توسط شرکت های مختلفی تولید می گردد. این ماده در گریدها و خلوص مختلفی در بازار عرضه می شوند. بدیهی است که قیمت این انواع در بازار متفاوت خواهد بود. درواقع هرچه محصول خالص تر باشد قیمت بیشتری هم خواهد داشت. گرید های خوراکی خلوص بیشتری نسبت به انواع صنعتی و بهداشتی دارند و از قیمت های بیشتری برخوردارند. شرکت تولید کننده، نرخ ارز و خارجی یا ایرانی بودن محصول نیز بر قیمت نهایی آن موثر خواهد بود. نرخ ارز بویژه بر قیمت محصولات خارجی تاثیر بیشتری خواهد داشت.

پارافین نرمال را از کجا بخریم

برای خرید پارافین نرمال به روش های مختلفی می توان اقدام نمود. با خرید از سایت شرکت های عرضه کننده امکان خریدی بی واسطه فراهم می شود. با این روش هم در وقت و هم در هزینه صرفه جویی خواهد شد.

سخن آخر

در این مطلب از جهان شیمی فیزیک به بررسی خواص پارافین نرمال و نحوه تولید و کاربرد آن پرداختیم. این ماده در انواع مختلفی تولید شده و در صنایع به کار گرفته می شود. خرید و فروش پارافین به عنوان یک ماده صنعتی پرمصرف در بازارهای جهانی و همین طور بازار مواد شیمیایی ایران صورت می پذیرد. لازم به ذکر است که برای خرید این محصول تنها به منابع معتبر فروش مراجعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا