Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

کاربرد روغن فشار سرد چیست؟ قیمت خرید و فروش آن

روغن از محصولاتی است که از آن در صنایع مختلف استفاده های فراوانی صورت می پذیرد. روغن در انواع خوراکی و صنعتی تولید و در بازار عرضه می گردد. این روغن ها را با روش های مختلفی از منابعی همچون دانه  های گیاهی استخراج می سازند. روغن فشار سرد بر اثر اعمال فشار در دماهای پایین و بدون استفاده از حرارت به دست می آید. در این روش روغن گیری توسط دستگاه ‌های پرس صورت می پذیرد. از خواص روغن فشار سرد این است که ویژگی‌ های تغذیه ‌ای و ترکیبات با ارزش آن در طی فرآیند روغن گیری حفظ شده است. انواع روغن پرس سرد کنجد، زیتون، گندم و… در بازار موجود و قابل تهیه هستند. قیمت روغن پرس سرد متنوع بوده و تحت تاثیر عواملی همچون کیفیت و خلوص و تولید کننده آن قرار دارد.

خرید و فروش انواع روغن شار به روش های حضوری و غیر حضوری امکان پذیر است. برای خرید روغن پرس سرد با کیفیت مطلوب می توان به سایت شرکت های عرضه کننده مراجعه نمود.

در ادامه مطلب به بررسی خواص و کاربرد و مزایا مصرف روغن فشار سرد می پردازیم. نشریه علمی جهان شیمی فیزیک قبلا هم به بررسی روغن اسپین فینیش و روغن فشار اکسل نیز پرداخته است. در ادامه این مطلب با بررسی کاربرد روغن پرس سرد همراه ما باشید.

انواع روش های روغن گیری

روغن گیری با دستگاه پرس گرم

در این روش روغن گیری از دانه توسط حرارت بالا و فشار صورت می پذیرد. قدمت این روش به قبل از دهه ١٩٠٠ میلادی برمی گردد. بنابراین از روش های قدیمی روغن گیری محسوب می گردد. در این روش به دلیل استخراج در حرارت های بالا، روغن به دست آمده از لحاظ غذایی غیر قابل مصرف خوراکی بوده و با نام روغن خام نیز شناخته می ‌شود. برای آماده سازی این روغن برای مصارف خوراکی، فرآیند تصفیه شیمیایی روی آن صورت می پذیرد. این لازم به ذکر است که روغن گیری به روش پرس گرم به دلیل استخراج و تصفیه در حرارت بالا حاوی برخی مواد شیمیایی هستند. اغلب روغن های پرس گرم فاقد خواص دارویی و ویتامین ‌های مفید خواهند بود. زیرا این ترکیبات مهم در اثر گرما نابود خواهند شد.

بنابراین روغن گیری پرس گرم از روش های استخراج روغن به روش شیمیایی به‌حساب آمده و با این روش از ذرت و آفتابگردان روغن گیری صورت می پذیرد. روغن گیری به روش پرس گرم اغلب توسط کارخانجات بزرگ با تولید انبوه صورت می پذیرد. توجه شود که روغنی که از روش پرس گرم حاصل می آید نسبت به روش های پرس سرد از کیفیت پایین تری برخوردار خواهد بود.

کاربرد روغن فشار سرد چیست؟ قیمت خرید و فروش آن
کاربرد روغن فشار سرد چیست؟ قیمت خرید و فروش آن

روغن‌ گیری به روش پرس سرد

در این روش پارامتر حرارت بالا حذف گشته و فرآیند روغن گیری فقط تحت فشار بسیار بالا انجام می پذیرد. قدمت استفاده از این روش به سال ۱۳۷۶ خورشیدی در کشورمان ایران برمی گردد.

امروزه روغن پگیری پرس سرد بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. روغن پرس سرد را روغن بکر و یا virgin oil می‌نامند. این برخلاف روش پرس گرم  با نام روغن خام است. اصلی‌ ترین دلیل آن هم حفظ ماهیت دانه، ویتامین ‌ها و خواص آن بدون هیچ‌ گونه تغییر شیمیایی در روغن استخراج شده می ‌باشد.

روغن به دست آمده با روش های پرس سرد (Cold press) از بهترین روغن ها بخصوص برای مصارف خوراکی بشمار می رود. در روش فوق، روغن توسط فشار مکانیکی بر دانه ها و میوه های روغنی استخراج می گردد. دمای روغن بدست آمده با این روش نباید از ۴۹ درجه سانتی گراد بیشتر باشد. روغن به دست آمده با این روش از طعم و عطر مطبوعی برخوردار بوده و ارزش تغذیه ای آن کاملا حفظ می گردد.

از خواص روغن پرس سرد می توان به داشتن انواع ترکیبات آنتی اکسیدان و ویتامین های طبیعی اشاره نمود. این ترکیبات موجب غنی شدن هرچه بیشتر این ترکیبات می گردند.

بهترین راهکار برای روش های مختلف روغن‌ کشی پرس سرد است. در این روش از هیچ ترکیب شیمیایی استفاده شده و تنها با اعمال فشار در دمای پایین صورت می پذیرد. در این روش پس از روغن گیری فرآیند فیلتراسیون صورت گرفته و روغن خالص با خواص فوق العاده آماده مصرف می گردد. روغن گیری با دستگاه پرس به روش سرد به دو صورت انجام می پذیرد. در ادامه با نشریه علمی جهان شیمی فیزیک همراه باشید تا با این روش ها بیشتر آشنا شوید.

روش های استخراج روغن فشار سرد

در یک روش روغن گیری با دستگاه پرس سرد ابتدا مواد اولیه به دمای ۵۰ درجه سانتی گراد می رسند. سپس مواد اولیه تحت فشار و پرس قرار گرفته و درنهایت روغن طبیعی از خروجی دستگاه به دست می آید. با این روش روغن کمتری از دانه گرفته می شود، اما روغن به دست آمده به دلیل استخراج در دمای پایین، حاوی تمام خواص گیاه اصلی بوده و به عنوان یک روغن طبیعی مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

در روش دوم روغن گیری با این روش از دستگاه‌های جدیدی استفاده می شود که در مقایسه با دستگاه‌های قدیمی گران‌ تر هستند. اما استفاده از آن ها روغن سالم‌ تری را ارائه خواهد داد. روغن های استخراج شده با دستگاه های جدید، میزان سلامت بسیار بالایی داشته و نه تنها تمام فواید روغن گیاهی در آن ها حفظ گشته، بلکه هیچ عوارضی هم ندارند. در این روش مواد اولیه داخل دستگاه ریخته شده و به دمای ۴۰ درجه سانتی گراد رسانده می شوند. سپس تحت فشار و پرس زیاد قرار گرفته و له خواهند شد. در نهایت روغن پرس سرد با فواید و خواص بی نظیر تغذیه ای و درمانی حاصل خواهد شد.

تفاوت روغن گیری به روش فشار سرد با فشار گرم

در روغن گیری به روش پرس گرم وجود حرارت بالا موجب می شود تا روغن خروجی به دست آمده دمای بالایی داشته باشد. این حرارت موجب از دست رفتن خواص درمانی و تغذیه ای روغن خواهد شد. اما خواص روغن پرس سرد به دلیل استخراج در دمای کمتر از ۴۵ درجه حفظ می گردد. این روش فشردن دانه بدون حرارت است و روغن بدست آمده فاقد هر گونه افزودنی و یا انواع نگهدارنده‌ شیمیایی است. از مزایا روغن پرس سرد این است که بدون هیچ تغییری بوده و کاملا طبیعی است.

میزان مصرف برق روش سرد کمتر بوده (یک به بیست) و سیستم روش سرد بدون بو و سر و صدا عمل می کند.

استهلاک بسیار پایین در روش سرد از دیگر فواید و مزایای آن است.

این روغن ها در مصارف مستقیم خوراک کاملا سالم بوده و به‌عنوان روغن‌های صد در صد ارگانیک و بدون نیاز به تصفیه شیمیایی شناخته می شوند.

در روش پرس گرم از هگزان استفاده می شود که یک حلال شیمیایی است. این حلال با روغن موجود در دانه ترکیب گشته و موجب استحصال صد در صدی روغن می گردد. این روغن خوراکی نبوده و روغن خام محسوب می شود. روغن پرس گرم برای قابل استفاده شدن باید حتما از فرآیند تصفیه عبور نماید تا تمامی مواد مضر آن خارج گردد. در روش پرس سرد از هرگونه حرارت یا حلال شیمیایی استفاده نخواهد شد.

کاربرد روغن فشار سرد چیست؟ قیمت خرید و فروش آن
کاربرد روغن فشار سرد چیست؟ قیمت خرید و فروش آن

مزایا مصرف روغن فشار سرد

روش تهیه و تولید روغن فشار سرد موجب ایجاد مزایایی شگفت انگیز در آن می گردد. کاربرد روغن فشار سرد به دلیل داشتن خواص و فواید درمانی و تغذیه ای بسیار صورت می پذیرد.

روش پرس سرد از بهترین روش های استخراج روغن بوده و پس از فرآیند تصفیه روغنی کاملا خالص و شفاف تولید خواهد شد. این روغن از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و به طور مستقیم مورد استفاده قرار می گیرد. داشتن رنگ روشن و بو و طعم مناسب از مزایا روغن پرس سرد است.

همچنین خواص روغن پرس سرد، با داشتن انواع آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها تضمین می گردد. ترکیبات آنتی اکسیدان استفاده از روغن پرس سرد را برای سلامت و درمان مناسب می نماید.

اغلب این روغن ها دارای اسیدهای چرب غیراشباع مانند امگا ۶ و امگا ۹ هستند. این ترکیبات آثار مفید زیادی برای بدن داشته و به بهبود و حفظ سلامت عمومی بدن کمک می کنند. بعلاوه این خواص کاربرد روغن فشار سرد را در مصارف غذایی و آرایشی بهداشتی نیز امکان پذیر می نمایند.

عوامل موثر بر خواص روغن پرس سرد

بهداشت محیط

محل های عرضه و تولید هر نوع مواد غذایی و یا دارویی مستلزم رعایت تمام نکات بهداشت غذایی هستند. بهداشت محیط روغن گیری و تمیز بودن دستگاه ها و ضد عفونی و پاک سازی مداوم آن ها موجب ایجاد محصولاتی با کیفیت بالا خواهد شد. چنین محصولاتی دارای خواص بی نظیری برای مصرف خواهند بود.

کاربرد دستگاه های استاندارد

استفاده از ماشین آلاتی با استانداردهای مطلوب می تواند به بهبود کیفیت و خواص روغن پرس سرد کمک نماید. بنابراین کاربرد دستگاه های با کیفیت یکی دیگر از موارد مهم در روغن گیری است.

استفاده از دانه‌های روغنی با کیفیت

استفاده از دانه‌ های روغنی استاندارد و کاملا شسته شده و عاری از میکروب، به عنوان آخرین و مهم‌ ترین اصل تولید روغن های پرس سرد بشمار می آید. هرچه این دانه ها ارگانیک تر و با کیفیت تر باشند، روغن بدست آمده نیز از کیفیت بالاتری برخوردار خواهد بود.

کاربرد روغن فشار سرد

روغن های گیاهی معجزه ای فوق ‌العاده برای زیبایی و سلامت پوست و مو و بهبود کل بدن بشمار می آیند. بنابراین از کاربرد روغن پرس سرد انواع دانه ها و… می توان در صنایع آرایشی بهداشتی استفاده نمود. این روغن ها فاقد هرگونه مواد شیمیایی بوده و هیچ مواد افزودنی همچون آب، مواد معطر و نگهدارنده ندارند.

همان طور که پیش تر اشاره نمودیم این روغن ها حاوی ترکیبات آنتی اکسیدان و ویتامین هستند. بنابراین مصرف خوراکی آن ها می تواند در حفظ سلامت بدن نقشی مهم ایفا نماید.

این محصولات به دلیل داشتن خواص بی نظیر در درمان نیز کاربرد دارند. از این روغن ها می توان به عنوان روغن ماساژ استفاده کرده و در بهبود مشکلات پوستی و… از آن ها بهره برد.

کاربرد روغن فشار سرد چیست؟ قیمت خرید و فروش آن
کاربرد روغن فشار سرد چیست؟ قیمت خرید و فروش آن

نحوه نگهداری روغن پرس سرد

این روغن‌ها آبکی و شل نیستند و از غلظتی مطلوب همراه با بافتی نرم و کشسانی برخوردارند. برای حفظ خواص و فواید روغن فشار سرد بهتر است از آن به خوبی نگهداری شود. در ادامه به برخی از نکات مهم در نگهداری و مصرف این روغن ها اشاره شده است.

برای از بین نرفتن خواص این محصولات باید آن ها در بطری هایی تیره نگهداری نمود.

این محصولات باید در محیط هایی خشک و خنک و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری شوند.

در هنگام خرید این روغن‌ها به تاریخ تولید آن ها توجه نمایید. زیرا ترکیبات مفید و آنتی اکسیدان های موجود در آن ها به مرور زمان از بین رفته و روغن فاقد خواص درمانی خواهد شد.

قیمت روغن فشار سرد

قیمت این روغن‌ها تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. نوع دانه و کیفیت و خلوص روغن از موارد مهم موثر بر قیمت این روغن ها محسوب می شوند. هرچه محصول از خلوص بیشتری برخوردار باشد قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود. شرکت تولید کننده و نرخ ارز نیز بر قیمت این محصولات بسیار موثر هستند. نرخ ارز بویژه بر قیمت محصولات خارجی یا وارداتی تاثیر بیشتری دارد. مقدار، وزن و نوع بسته بندی نیز بر قیمت محصول موثر است. بدیهی است محصولاتی با بسته بندی های کوچک تر، وزن کمتری داشته و بنابراین قیمت کمتری هم دارند.

خرید و فروش روغن فشار سرد

به دلیل خواص و کاربرد روغن پرس سرد، خرید و فروش آن در بازار بسیار صورت می پذیرد. برای خرید این روغن ها می توان به روش های مختلفی اقدام نمود. برای خرید روغن‌های پرس سرد می توان به سایت شرکت های عرضه کننده مراجعه نمود. با این روش امکان خریدی بی واسطه فراهم می گردد. با خرید اینترنتی محصولات می توان در وقت و هزینه صرفه جویی نمود. در زمینه خرید این روغن ها دقت نموده و تنها آن ها را از منابع معتبر تهیه نمایید. زیرا روغن های تقلبی فاقد فواید و مزایای عنوان شده در این مطلب هستند.

سخن آخر

در این مطلب به بررسی انواع روش های روغن گیری و فواید کاربرد روغن‌های فشار سرد پرداختیم. مصرف این روغن ها فواید مختلفی در بهبود سلامت دارد. به دلیل داشتن ترکیبات مفید در سلامت، از آن ها در صنایع غذایی، دارویی و آرایشی بهداشتی استفاده های زیادی صورت می پذیرد. برای خرید و فروش این روغن ها می توان به سایت شرکت های عرضه کننده مراجعه کرده و محصول مورد نظر را خریداری نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا