Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

کاربرد روغن فشار اکسل چیست؟ قیمت خرید و فروش

روغن فشار اکسل در دسته‌ روغن‌های صنعتی قرار داشته و همان‌طور که از نام آن‌ها مشخص است در دیفرانسیل و اکسل کاربرد دارد. با کاربرد روغن فشار اکسل و دیفرانسیل سایش و استهلاک قطعات محرک و دنده‌ ها در این بخش کاهش یافته و عملکرد خودرو بهبود می یابد. از خواص روغن اکسل می توان به غلظت بالای آن اشاره کرد. همچنین از مزایا طراحی روغن فشار اکسل توانایی عملکرد در فشارهای بالاست. انواع روغن فشار اکسل توسط شرکت های مختلفی تولید و در بازار خرید و فروش مواد صنعتی عرضه می گردد. قیمت روغن فشار اکسل تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. در این بین کیفیت و خلوص بیشترین تاثیر را دارند. در صورت عدم کیفیت روغن، قطعات در اثر سایش زیاد تخریب خواهند شد. برای خرید روغن فشار اکسل می توان به سایت های معتبر فروش مراجعه نمود.

در ادامه این مطلب از جهان شیمی فیزیک به بررسی خواص و کاربرد و ویژگی و نحوه خرید و فروش و قیمت روغن اکسل و انواع آن می پردازیم. روغن اسپین فینیش و روغن فشار سرد نیز قبلا در این نشریه مورد بررسی قرار گرفته اند. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا بیشتر با این روغن و کاربرد آن آشنا شوید.

روغن چیست

روغن ها ترکیباتی هستند که منشأ حیوانی، گیاهی یا پتروشیمی دارند. انواع روغن ها می توانند فرار یا غیر فرار باشند و این به نوع و ماهیت آن ها وابسته است. روغن ها دسته‌ای از مایعات هستند که قابل اختلاط با آب نیستند. چگالی این ترکیبات کمتر از آب بوده و به همین دلیل روی آب شناور می مانند. هنگامی که مقدار زیادی از ارگانیسم های مرده در زیر سنگ های رسوبی دفن می گردند، با گذشت زمان سوخت های فسیلی و نفت ایجاد خواهد شد. روغن، بیشتر با حفاری نفت بازیافت می گردد.

کاربرد روغن فشار اکسل چیست؟ قیمت خرید و فروش
کاربرد روغن فشار اکسل چیست؟ قیمت خرید و فروش

انواع روغن را بشناسید

این ترکیبات در صنایع بسیار پرمصرف بوده و به همین دلیل در گریدهای مختلفی تولید و در بازار عرضه می گردند. در ادامه این مطلب به گرید های اصلی این ماده اشاره شده است.

  • روغن صنعتی
  • انواع روغن خوراکی
  • روغن بهداشتی

انواع روغن های گیاهی و حیوانی نیز در بازار موجود بوده و برای هر یک از آن ها کاربردی ویژه وجود دارد.

روغن خام چیست

نفت خام از فرآورده های نفتی تصفیه شده و طبیعی است. این ماده از ذخایر هیدروکربنی و مواد آلی تشکیل شده است. نفت خام می تواند برای تولید محصولات مختلفی مورد استفاده قرار بگیرد. بنزین، گازوئیل و انواع محصولات پتروشیمی از آن جمله اند.

در روغن هر یک از کربن ها یک یا دو اتم کربن دیگر و دو تا سه اتم هیدروژن پیوند کووالانسی برقرار نموده اند. روغن در ذخایر نفت در سراسر جهان دیده می شود. عربستان سعودی، روسیه، ایالات متحده، ایران و چین از کشورهای برتر تولید کننده نفت هستند که پتانسیل بالایی در تولید روغن های صنعتی هم دارند.

روغن های گیاهی

روغن ها یا چربی های گیاهی، روغن هایی هستند که از دانه یا قسمت های دیگر میوه ها استخراج می گردند. چربی های گیاهی مخلوطی از تری گلیسیرید هستند. روغن های گیاهی که در بازار عرضه می شوند شامل روغن کلزا، ذرت، سویا، نخل، آفتابگردان و… هستند. این روغن ها از مقادیر زیادی چربی اشباع شده ساخته شده اند. چربی های اشباع نشده موجود در روغن های گیاهی در هنگام گرم شدن تمایل به اکسید شدن می یابند. چربی های مایعی که اغلب با نام روغن شناخته می شوند، اغلب از منابع گیاهی یا ماهی حاصل شده و حاوی درصد های بالایی از اسیدهای چرب اشباع نشده می باشند. در این بین روغن نارگیل درصد کمی از اسیدهای اشباع نشده را داراست و به عنوان یک استثنا شناخته می شود.

انواع روغن هیدرولیک

روغن هیدرولیک گیاهی از انواع روغن هایی است که از خواص روانکاری بسیار مطلوب و ویسکوزیته بالایی است. در واقع از مزایا این روغن ها این است که ویسکوزیته آن ها حساسیت دمایی پایینی دارد. تنها مشکل اساسی این روغن‌ها مقاومت به نسبت کم در برابر اکسیداسیون است که در برخی موارد می تواند مشکل ساز باشد. در ادامه این مطلب به برخی از انواع روغن های هیدرولیک گیاهی اشاره شده است.

روغن اسپین فینیش

روغن اسپین فینیش روان کننده ای است که خواص منحصر بفردی در تولیدات صنعتی دارد. روان سازی سطحی، پلاستیک سازی و محافظت از فیبرهای صنعتی از مزایا مصرف اسپین فینیش محسوب می گردد. از اسپین فینیش برای روانکاری نخ، کم شدن مقدار الکتریسیته ساکن و همین طور افزایش انسجام نخ و ممانعت از پارگی در صنایع نساجی استفاده می شود.

روغن فشار اکسلر

پرس اکسپرس فرآیندی فاقد مواد شیمیایی است. طی این فرآیند روغن با کمک پرس مکانیکی از منبع خارج می گردد و حداقل حرارت در فرآیند تولید اعمال خواهد شد.

روغن فشار سرد

روغن های سرد فشرده با کمک پرس دفع و دمای دقیق کنترل شده پایین تر از ۱۲۰ درجه فارنهایت استخراج سازی می شوند. دمای سردتر موجب می شود تا طعم و رایحه روغن های حساس به گرما حفظ گردند. پرس سرد روشی مطلوب بوده و مواد شیمیایی طبیعی مثل پلی فنول ها، استرول های گیاهی و ویتامین E را در روغن حفظ خواهد نمود.

کاربرد روغن فشار اکسل چیست؟ قیمت خرید و فروش
کاربرد روغن فشار اکسل چیست؟ قیمت خرید و فروش

 روغن فشار اکسل چیست

کارکرد مطلوب دیفرانسیل و اکسل بسیار مهم است. از طرفی سیستم‌ های متنوعی در مدل های سواری و کامیون و ماشین ‌آلات سنگین و… وجود دارد. دیفرانسیل و اکسل نیازمند روغن‌ هایی با ویژگی‌ های خاص هستند تا بتوانند عملکرد مطلوبی داشته باشند. با استفاده از روغن فشار اکسل و دیفرانسیل، سایش و استهلاک قطعات محرک و دنده‌های این بخش از سیستم انتقال قدرت خودرو کاهش خواهد یافت. روغن اکسل و دیفرانسیل غلیظ ‌تر از روغن های موتور بوده و برخلاف روغن موتور که دوام خوبی در دماهای بالا دارد، این روغن برای کار در فشار بالا طراحی گشته است.

ویژگی روغن فشار اکسل

اکسل قطعه ای فاقد هیچ گونه فیلتری برای روغن است. بنابراین باید از روغن فشار اکسل بسیار باکیفیت استفاده نمود تا عملکرد مطلوب آن تضمین گردد. با کاربرد روغن اکسل با کیفیت‌ سیستم انتقال قدرت به صورت روان و بدون مشکل کار خواهد نمود. بنابراین روان ‌کاری و خنک‌ کنندگی دیفرانسیل و قطعات متحرک قسمتی از سیستم انتقال قدرت از فواید مصرف روغن فشار اکسل و دیفرانسیل بشمار می آید. در صورت عدم استفاده از روغن فشار اکسل قطعات فلزی با یکدیگر برخورد کرده و دمای دیفرانسیل بالا می رود و درنهایت بخش ‌های متحرک تخریب شده یا آسیب خواهند دید.

روغن موتور به ‌طور مرتب تعویض می‌شود، اما روغن اکسل باید کیفیت بسیار خوبی داشته باشد تا موجب بروز مشکلات اساسی در آینده نگردد. بنابراین تعویض روغن فشار اکسل به صورت مرتب لزومی ندارد، مگر اینکه شرایط خاصی رخ دهد. مانند نفوذ آب به دیفرانسیل و اکسل‌ها یا توصیه‌ خودروساز و… .

البته برخی از خودرو های سواری و تجاری پس از مدتی معین به روغن اکسل جدید نیاز دارند. این لزوم تعویض به ‌دلیل مکانیزم سیستم انتقال قدرت است. در این موارد  تمام اطلاعات در مورد زمان تعویض روغن فشار اکسل در راهنمای خودرو کاملا شرح داده می شود.

خواص روغن فشار اکسل

  • موجب کاهش دمای قطعات می گردد.
  • خوردگی و زنگ زدگی را کاهش می دهد.
  • موجب افزایش طول عمر سیستم خواهد شد.
  • عمر قطعات را افزایش خواهد داد.
  • دارای خواص ضد سایش است.
  • دارای خواص پایداری حرارتی مطلوبی است.
  • دارای خواص پایداری اکسیداسیون است.
  • طول عمر خوبی دارد.
  • موجب کاهش تشکیل رسوب و لجن می گردد.
  • دارای خواص فیلتراسیونی عالی است.
  • موجب کاهش اثرات منفی رطوبت در سیستم می گردد.
  • هزینه های نگهداری و تعمیر را کاهش خواهد داد.

انواع روغن فشار اکسل

این روغن براساس استاندارد های جهانی API و SAE تولید و در بازار خرید و فروش ترکیبات صنعتی عرضه می گردد. هنگام خرید روغن فشار اکسل باید به نوع و استاندارد آن دقت نموده و محصولی با کیفیت مطلوب را خریداری نمود. استاندارد API برای روغن دیفرانسیل گیربکس دستی و اتوماتیک شامل گروه های GL-1 تا GL-6 است. در این دسته تنها روغن‌ های GL-5 با فناوری جدید تولید و عرضه می‌ گردند. در ادامه به برخی از انواع معروف اشاره شده است.

  • ای ‌سی دلکو (ACDelco)
  • راونول (Ravenol)
  • موتول (Motul)
  • ولولاین (Valvoline)
  • موپار (Mopar)
  • شل (SHELL)

انواع روغن فشار اکسل در برند های مختلفی به ایران وارد و در بازار عرضه می گردد. این روغن ها را می توان از سایت های معتبر فروش نیز خریداری نمود.

دلایل مصرف روغن فشار اکسل

از فرآورده های نفتی برای پیشران وسایل نقلیه، گرمایش ساختمان ها و همین طور تولید برق استفاده می شود. صنعت پتروشیمی از نفت به عنوان ماده اولیه در تولید محصولاتی همچون پلاستیک، پلی اورتان، حلال و… استفاده می کند. روغن موتور های معمولی از متداول ترین انواع روغن موتور محسوب می شوند. روغن های اکسلر نیز برای کارکرد مطلوب ضروری هستند و استفاده از آن ها موجب کارکرد مطلوب سیستم خواهد شد.

مزایای استفاده از روغن فشار اکسل

استفاده از روغن اکسل در سیستم های مختلف موجب کاهش اصطکاک، حذف گرما و محافظت از فشار شدید خواهد شد. در ادامه به برخی از مزایا مصرف این روغن ها اشاره شده است.

  • موجب محافظت شدید در برابر فشار شده و اثر ضد سایشی برای قطعات فلزی دارد.
  • ثبات حرارتی مطلوبی داشته به راحتی اکسید نمی شود.
  • در زمان حرکت سیستم با کم کردن گرما عملکردی مطلوب دارد.
  • در برابر زنگ زدگی محافظت خوبی دارد.
  • با داشتن خواص ضد اصطکاکی مناسب موجب بهبود عملکرد کلی سیستم خواهد شد.

قیمت روغن فشار اکسل

قیمت این روغن ها تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارند. کیفیت و خلوص از عوامل بسیار مهمی هستند که بر قیمت این ماده بسیار تاثیر گذارند. هرچه خلوص روغن بیشتر باشد کارایی بهتری داشته و به همان نسبت از قیمت های بیشتری هم برخوردار است. نرخ ارز و شرکت تولید کننده از دیگر عوامل مهم و تاثیر گذار بر قیمت این محصول هستند. کشور مبدا برند نیز بر قیمت این روغن ها موثر هستند. معمولا انواع ساخت چین از نمونه های مشابه اروپایی قیمتی پایین تر دارند. توجه نمایید که کیفیت این محصول بر عملکرد سیستم بسیار مهم بوده و نباید از انواع نامرغوب به دلیل قیمت های پایین تر استفاده شود. نوسانات نرخ ارز امروزه بر قیمت محصولات شیمیایی صنعتی بسیار تاثیرگذار بوده و موجب افزایش قیمت این محصولات در ایران گردیده است.

روغن فشار اکسل را از کجا بخریم

برای خرید روغن اکسل می توان به صورت حضوری یا غیر حضوری اقدام نمود. نکته مهم در رابطه با خرید این روغن های صنعتی خرید از منابع معتبر فروش است. زیرا در صورت خرید نمونه های تقلبی آسیب های جدی به دیفرانسیل و اکسل و سیستم های وابسته وارد می شود. بنابراین پیشنهاد می شود این محصولات را تنها از منابع معتبر خریداری و مصرف نمایید.

کاربرد روغن فشار اکسل چیست؟ قیمت خرید و فروش
کاربرد روغن فشار اکسل چیست؟ قیمت خرید و فروش

خرید و فروش اکسل

فروش این روغن های صنعتی به روش های مختلفی صورت می پذیرد. فروش از سایت شرکت های معتبر نیز صورت گرفته و بسیاری از شرکت ها اقدام به فروش اینترنتی این محصولات نموده اند. خرید اینترنتی محصولات صنعتی امکان خریدی بی واسطه را فراهم نموده است که می توان در وقت و هزینه صرفه جویی نمود. برای خرید توجه نموده و از شرکت های معتبر فروش محصولات صنعتی اقدام به خرید نمایید.

سخن آخر

در این مطلب از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی خواص و کاربرد و ویژگی و مزایا مصرف یک روغن صنعتی به نام روغن فشار اکسل پرداختیم. این روغن خواص و فواید منحصربفردی داشته که موجب کاربرد های ویژه ای در سیستم های مختلف گردیده است. درجه خلوص این روغن ها از اهمیت بالایی برخوردار بوده و باید کاملا خالص باشند. خرید و فروش روغن های اکسل در بازار جهانی و همین طور بازار ایران بسیار صورت گرفته و قابل تهیه است. در خرید این محصولات باید به منابع معتبر مراجعه نموده و نوع اصل محصول را خریداری نمود. زیرا محصولات تقلبی بی کیفیت بوده و به اکسل و دیفرانسیل آسیب وارد می کنند. توجه نمایید برخی از برندهای تجاری موجود در بازار با توجه به شرکت مبدأ برند می توانند از قیمت های بیشتری برخوردار باشند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا