Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

پودر آگار آگار چیست و چه قیمت و کاربردهایی دارد؟

پودر آگار آگار یک ژلاتین گیاهی سفید و نیمه شفاف است که از جلبک دریایی گرفته می شود. پودر آگار آگار در واقع همان آگار است که به عنوان یک ماده تثبیت کننده و ضخیم کننده استفاده می شود.

بسبب قیمت خرید و فروش نسبتا” مناسب آگار آگار به عنوان ماده ای برای تهیه انواع دسرها در سرتاسر آسیا و همچنین به عنوان یک بستر جامد جهت محیط کشت میکروبیولوژیکی استفاده می شود. از آگار می توان به عنوان ملین ، مهار کننده اشتها ، جایگزین گیاهی ژلاتین ، ماده غلیظ کننده سوپ ، در میوه های میوه ای ، بستنی و سایر دسرها ، به عنوان عامل شفاف سازی در تهیه  دمنوش  و اندازه زدن کاغذ و پارچه استفاده کرد.

این ماده اغلب به عنوان جایگزین گیاهی برای ژلاتین معمولی که از محصولات حیوانی ساخته می شود ، مورد استفاده قرار می گیرد. با اینکه قیمت خرید و فروش آگار آگار نسبت به ژلاتین بالا هست از آن در دستورالعمل‌ های فاقد گلوتن به عنوان ماده قوام دهنده استفاده می شود و بسیار مقوی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

پودر آگار آگار چیست؟

آگار مخلوطی از دو جز است: آگارز پلی ساکارید خطی و مخلوط ناهمگنی از مولکول های کوچکتر به نام آگاروپکتین. این ترکیبات  ساختار حمایت کننده ای  را در دیواره سلولی گونه های خاصی از جلبک ها تشکیل می دهد و با جوشاندن آزاد می شود. این جلبک ها به نام آگاروفیت شناخته می شوند و متعلق به جلبک قرمز هستند. از نظر شیمیایی ، آگار پلیمری است که از زیر واحد های قند گالاکتوز تشکیل شده است.

این ماده ژله ای ترکیبی از کربوهیدرات هایی است که از جلبک های قرمز ، نوعی جلبک دریایی استخراج شده است. آگار علاوه بر پخت و پز کاربردهای مختلفی دارد و به عنوان پرکننده در اندازه دادن به کاغذ و پارچه ، ماده پر کننده در تهیه دمنوش و برخی اهداف علمی استفاده می شود. این ترکیب همچنین به عنوان شیشه چینی ، چمن چینی، آگار چینی ، کانتن ژاپنی  و ژلاتین ژاپنی شناخته می شود و در برخی از دستورهای تهیه دسر ژاپنی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

تفاوت پودر آگار آگار و ژلاتین چیست ؟

تفاوت اصلی بین آگار و ژلاتین از محل تولید آنهاست. در حالی که ژلاتین های پایه حیوانی از کلاژن دام (از غضروف ، استخوان ، پوست و تاندون ها) ساخته می شوند ، آگار- آگار کاملا گیاهی است و از گیاه جلبک قرمز است. این دو عامل تنظیم کننده رفتار متفاوتی دارند و هنگام استفاده از یک دستور العمل باید به روشهای مشخصی آماده شوند. آگار آگار برای جا افتادن باید بجوشد در حالی که ژلاتین می تواند به راحتی در آب گرم حل شود به این دلیل که آگار با دمای ۱۸۵ درجه فارنهایت ذوب می شود ، در حالی که ژلاتین با دمای ۹۵ درجه سانتی گراد ذوب می شود.

دستور العمل بدست آمده دارای متغیرهای ظریف نیز خواهد بود مثلا غذاهای تهیه شده با آگار نسبت به غذاهای تهیه شده با ژلاتین سفت تر و خامه ای تر خواهند بود. مواد خوراکی تهیه شده با  آگار-آگار در صورت قرار گرفتن در معرض دمای بالاتر سفت باقی می مانند ، در حالی که ژلاتین مقداری از ثبات خود را از دست می دهد.

انواع پودر آگار آگار

آگار آگار به صورت پولکی ، پودر ، میله ای و رشته ای فروخته می شود. نوع پودری از پولکی ارزانتر است و کار با آن ساده تر است زیرا تقریباً بلافاصله حل می شود ، در حالی که پولکی چند دقیقه طول می کشد تا مخلوط  و یکدست شوند. این پودر هنگام جایگزینی ژلاتین با نسبت ۱: ۱ نیز استفاده می شود – هنگام استفاده از پولکی ۱/۳ مقدار ژلاتین مورد نیاز باید اضافه شود.

پودر آگار آگار چیست و چه کاربردهایی دارد؟
پودر آگار آگار چیست و چه کاربردهایی دارد؟

خواص تغذیه ای پودر آگار آگار

آگار هیچ کالری ، قند ، کربوهیدرات و چربی ندارد.  فاقد سویا ، ذرت ، گلوتن ، مخمر ، گندم ، نشاسته ، شیر ، تخم مرغ و مواد نگهدارنده است و منبع خوبی از فیبر ، کلسیم و آهن است.

گفته می شود که آگار با عمل به عنوان یک ملین ملایم به هضم غذا کمک کرده و به سم زدایی بدن کمک می کند. صفرا را جذب می کند و اعتقاد بر این است که به بدن در حذف کلسترول بیشتر کمک می کند. این ماده به سرعت از سیستم گوارش عبور می کند و بدن را از ذخیره چربی اضافی باز می دارد. از دیگر مزایای سلامتی مرتبط با آگار کاهش التهاب و بهبود تنفس است.

آگار آگار کاملاً بدون بو و مزه است  که آن را به عنوان ماده ژل کننده ایده آل برای افزودن به هر نوع دستور العملی تبدیل می کند.

کاربردهای پودر آگار آگار

در صنایع غذایی

آگار آگار را می توان برای تهیه ژله ، پودینگ و کاستارد استفاده کرد. هنگام تهیه ژله ، آن را در آب می جوشانند تا مواد جامد حل شوند. سپس شیرین کننده ، طعم دهنده ، رنگ خوراکی ، میوه ها و یا سبزیجات به آن اضافه می شود و مایع در قالب ریخته می شود تا به عنوان دسر و مخلوط سبزیجات سرو شود یا با سایر دسرها مانند یک لایه ژله در کیک ترکیب شود.

آگار آگار تقریباً حاوی ۸۰٪ فیبر غذایی است ، بنابراین می تواند به عنوان تنظیم کننده روده عمل کند. این ترکیب بعد از خوردن با جذب آب سه برابر می شود که منجر به احساس سیری بیشتر در مصرف کنندگان می شود.

در آزمایشگاه

از آگار در ظرف پتری برای تهیه  محیط رشد با استفاده از مخلوط آگار و سایر مواد مغذی استفاده می شود که در آن میکروارگانیسم ها ، از جمله باکتری ها و قارچ ها می توانند رشد کنند. آگار برای بسیاری از ارگانیسم ها قابل هضم نیست به طوری که رشد میکروب بر ژل مورد استفاده تأثیر نمی گذارد و پایدار می ماند. آگار معمولاً به صورت پودری قابل خرید است و می تواند با آب مخلوط شود و مانند ژلاتین آماده شود. سایر مواد برای تأمین نیازهای غذایی میکروب ها به آگار اضافه می شوند.

در پزشکی و صنعت

این ترکیب به عنوان یک ماده تأثیرگذار در دندانپزشکی ، به عنوان واسطه ای جهت تعیین دقیق نمونه بافت برای پردازش بافت شناسی  ، برای ساختن پل های نمکی و پلاگین های ژل برای استفاده در الکتروشیمی ، به عنوان یک ماده طبیعی در شکل گیری خاک رس مدل سازی برای کودکان خردسال، به عنوان یک جز کودهای زیستی مجاز در کشاورزی ارگانیک، به عنوان یک بستر برای واکنش های رسپیتین در ایمونولوژی و به عنوان جایگزین ژلاتین در امولسیون های عکاسی ، در تهیه کاغذ نقره و به عنوان جایگزین چسب ماهی مورد استفاده قرار می گیرد

ملاحظات مهم در رابطه با پودر آگار آگار

غذاهایی که بسیار اسیدی هستند ممکن است نیاز به آگارآگار بیشتری از آنچه که دستورالعمل آن را می طلبد داشته باشد. مثلا  خوراکی های حاوی مرکبات مانند لیمو و پرتقال ، توت فرنگی و کیوی به مقدار بیشتری آگار آگار نیاز دارند.

برخی خوراکی ها مانند آناناس ، انجیر تازه ، پاپایا ، انبه و هلو دارای آنزیم هایی هستند که از ژل شدن جلوگیری می کنند. به نظر می رسد شکلات و اسفناج نیز این کار را انجام می دهد. راه حل این است که ابتدا این مواد را بپزید که  این آنزیم ها خنثی شوند تا حالت ژله ای به راحتی ایجاد شود.

تمام اشکال آگار آگار باید در یک ظرف فاقد هوا در یک مکان خشک و خنک مانند انبار نگهداری شود در این شرابط حداقل هشت ماه دوام خواهد داشت.

پودر آگار آگار را از کجا تهیه کنیم

برای تهیه این پودر می توانید از طریق وبسایت های فروش اینترنتی اقدام به خرید آن کنید. همچنین امروزه فروشگاه های مواد غذایی و قنادی ها پودر آگار آگار را به مشتریان خود عرضه می کنند. به دلیل خواص بسیار زیاد این پودر، آگار آگار به خوبی در جهان شناخته شده است. این پودر منشاء گیاهی دارد و شما می توانید بدون هیچ نگرانی از این پودر در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

طریقه استفاده از پودر آگار آگار

برای استفاده از این پودر شما باید آن را به همراه یک مایع به جوش آورید تا عامل ژل‌ سازی در پودر آگار آگار فعال شود. بهتر است برای این کار از شعله ملایم استفاده کنید و در حین حرارات دادن مرتبا مخلوط را بهم بزنید. اجازه دهید ۳ تا ۴ دقیقه مخلوط به خوبی به جوش آید، تا عامل ژل شدن فعال شود. سپس بگذارید کمی خنک شود.

فرق ژلاتین با آگار آگار

تفاوت اصلی ژلاتین با پودر آگار آگار در منبع آن است. آگار آگار برخلاف ژلاتین برای تنظیم ژل، نیازی به یخچال ندارد. ژلاتین از کلاژن حیوانی ساخته می ‌شود، اما پودر آگار آگار منبع گیاهی دارد و از یک جلبک دریایی تولید می شود. وقتی به صورت نواری فروخته می‌ شود هنوز شبیه جلبک دریایی است.

آگار آگار بدون بو و طعم است و هیچ رنگی بر جای نمی ‌گذارد. هنگامی که ژلاتین برای ساخت ژله استفاده می ‌شود، به دلیل داشتن نقطه ذوب پایین، به راحتی در داخل دهان ذوب می ‌شوند، در حالی که آگار آگار چنین نمی باشد.

ژلاتین استحکام کمتری نسبت به آگار آگار دارد. این پودر به دلیل استحکام زیاد در مقابله با تغییرات دما، به یک ماده محبوب در جهان تبدیل شده است. همچنین برای گیاه ‌خواران و افرادی که به هر دلیلی نمی توانند ژلاتین مصرف ‌کنند، نیز مناسب است. آگار آگار غلظت بیشتری از ژلاتین‌ دارد به همین علت به مقدار کم نیز می تواند برای استفاده شما مفید باشد.

پودر آگار آگار قنادی

آگار آگار کاربردهای بسیار زیادی دارد. اما اصلی ترین کاربرد آن در قنادی ها و تهیه ژل و فرم دادن به خامه است. این پودر باعث استحکام و شکل گیری بهتر ژل و خام در قنادی ها می شود. برای این کار معمولا ۲ قاشق چایخوری از پودر به ۲ پیمانه مایع اضافه می شود. برای تهیه دسرهای میوه ای با حالت اسیدی زیاد ( مثل کیوی و آناناس) میزان بیشتری از این پودر لازم است تا کاملا فرم ژلاتینی پیدا کنند.

پودر آگار آگار برای سفت شدن خامه

از این پودر به دلیل داشتن خاصيت ژلاتينی زياد، برای فرم دادن و ثابت نگه داشتن شكل خامه در قنادی و شیرینی پزی بسیار استفاده می شود. برای این کار معمولا ۲ قاشق چايخوری از این پودر را به ۲ فنجان مايع اضافه می کنند. سپس حدود ۱۰ الی ۱۵ دقيقه در معرض شعله ملایم به آرامی مخلوط را بهم می زنند. سپس به صورت کم کم خامه را به مخلوط اضافه می کنند و به مدت چند دقیقه بهم می زنند تا خامه به خوبی فرم بگیرد. از این خامه می توان برای تزيين كيك استفاده كرد.

پودر آگار آگار برای لاغری

این پودر بدون کالری و قند است. همچنین به دلیل داشتن فیبر زیاد و منشا گیاهی باعث می شود که برای انواع رژیم های گیاه خواری، بدون قند و رژیم های کم کالری مناسب باشد. آگار آگار قند را در بدن جذب و دفع می کند، این امر باعث می شود برای بعضی از رژیم های لاغری کارایی داشته باشد.

مهمترین خاصیت پودر آگار آگار برای لاغری، نداشتن کالری است. مزیت دیگر این پودر، این است که در معده متورم می شود و چربی‌ ها و قندها را به طرف خود جذب می ‌کند. در نتیجه باعث احساس سیری زود هنگام می شود و از انباشتگی چربی‌ها در بدن جلوگیری می‌ کند. بنابراین از آن می توان برای کاهش وزن در برخی از رژیم های لاغری استفاده کرد.

آگار آگار خاصیت ملینی دارد، بنابراین باید به خاطر داشته باشید که در مصرف آن زیاده ‌روی نکنید. در صورت مصرف زیاد  می تواند برای شما مشکل ‌ساز شود.

جایگزین پودر آگار چیست

آگار آگار یک جایگزین گیاهی محبوب برای پودر ژلاتین است که معمولا در مواد غذایی بهداشتی و فروشگاه های مواد غذایی یافت می شود.  پودر پکتین یکی از رایج ترین جایگزین های آگار آگار است. پکتین یک ماده طبیعی است که در میوه ها یافت می شود و به سفت شدن ژله و مربا کمک می کند. این جایگزین گیاهی برای پودر آگار آگار بدون طعم است و به راحتی در اکثر فروشگاه های مواد غذایی سالم در دسترس است و مزیت اضافه آن بدون گلوتن بودن است. اگر به دنبال یک جایگزین خوب برای آگار هستید که بافتی مشابه با پودر یا آگار پرک تولید کند، پودر پکتین  می تواند گزینه مورد علاقه شما باشد.

پکتین ممکن است برای دستور العمل هایی که نیاز به زمان سفت شدن سریع یا آماده سازی سرد دارند مناسب نباشد. با این وجود، اگر به دنبال جایگزین قابل اعتمادی برای پودر یا آگار آگار پرک هستید، پودر پکتین بسیار موثر خواهد بود.

در بسیاری از دستور العمل ها، صمغ زانتان یک عامل غلیظ کننده محبوب است که به عنوان جایگزین آگار آگار استفاده می شود. این ترکیب طعم خنثی دارد و در دستور العمل های شیرین و خوش طعم به خوبی عمل می کند. فرم پودری صمغ زانتان از تخمیر قندها توسط باکتری ها به دست می آید و آن را به یک جایگزین ژلاتین گیاهی برای کسانی که به دنبال گزینه های گیاهی یا وگان هستند تبدیل می کند. یکی از اشکالات استفاده از صمغ زانتان به عنوان جایگزین آگار این است که یافتن آن در فروشگاه های مواد غذایی معمولی می تواند چالش برانگیز باشد. با این حال، اغلب می توان آن را در فروشگاه های مواد غذایی سالم یا آنلاین خریداری کرد. صمغ زانتان در صورت مصرف بیش از حد بافت لزج  تولید می کند، بنابراین باید با احتیاط و کم مصرف شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا