Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

آشنایی با انواع پودر کاکائو و موارد استفاده | نکات مهم خرید پودر کاکائو

انواع پودر کاکائو از دانه های کاکائو پس از برداشت غلاف های کاکائو به دست می آید. دانه های کاکائو مدت زمان معینی جهت تخمیر برای ایجاد طعم و مزه خاص انکوبه شده و سپس خشک یا بو داده می شوند. در مرحله بعدی دانه ها آسیاب می شوند تا پودر کاکائو خالص یا طبیعی و کره کاکائو به دست بیاید. فرآوری بیشتر باعث تولید انواع مختلف پودر کاکائو خواهد شد که هر یک خواص و کاربردهای منحصر به فردی دارند. فروش پودر کاکائو بازار گسترده ای به دلیل کاربردهای فراوان دارد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

خواص پودر کاکائو

پودر کاکائو به دلیل اثرات فیزیولوژیکی متعددی که دارد از جمله اثرات ضد التهابی، اثرات آنتی اکسیدانی و بهبود عملکرد سلول های اندوتلیال، عملکرد قلبی – عروقی را بهبود می بخشد و فواید زیادی برای سلامتی دارد. همچنین تاثیر کاکائو بر روی مغز باعث می شود خلق و خو  بهبود یابد. اثرات ضد سرطانی آن نیز در تحقیقات ثابت شده است.

انواع پودر کاکائو

انواع پودر کاکائو شامل پودر کاکائو هلندی یا قلیایی است که طعم بهتری دارد اما برخی مواد مغذی را از دست می دهد. پودر کاکائو طبیعی یا خالص نوع دیگری است که حاوی بیشترین مواد مغذی و آنتی اکسیدان است زیرا تحت کمترین فرآوری قرار گرفته است. طبق مطالعات علمی، تفاوت بین پودر کاکائو قلیایی و غیر قلیایی زیاد نیست، بنابراین بر کیفیت پودر کاکائو تأثیر نمی گذارد.

علاوه بر تقسیم پودر کاکائو به پودر کاکائو قلیایی و خالص، روشی برای تقسیم بر اساس محتوای چربی نیز وجود دارد. یکی از انواع پودر کاکائو که کاملا کره کاکائو آن به صورت ۱۰۰% جدا شده است طعم بسیار تلخ و خشکی دارد و عطر خاصی ندارد. نوع معمولی آن حاوی ۵ تا ۱۵ درصد کره کاکائو است، این پودر عطر و طعم مشخص تری دارد. به طور خلاصه، در حال حاضر ۴ نوع پودر کاکائو محبوب در بازار به فروش می رسد:

  •  پودر کاکائو خالص قلیایی و بدون چربی
  •  پودر کاکائو خالص قلیایی بدون چربی
  •  پودر کاکائو خالص غیر قلیایی، بدون چربی
  •  پودر کاکائو خالص غیر قلیایی بدون چربی زدایی
انواع پودر کاکائو
انواع پودر کاکائو

تفاوت پودر کاکائو تیره و روشن

از نظر رنگ، پودر کاکائو خالص قلیایی رنگ قهوه ای تیره، تیره تر از پودر کاکائو غیر قلیایی خواهد داشت. در مورد طعم و مزه، پودر کاکائو خالص قلیایی طعمی ملایم تر برای نوشیدن دارد و رایحه آن دوست داشتنی تر است.

پودر کاکائو هلندی رنگ متفاوتی دارد و از قهوه ای روشن تا قهوه ای تیره و حتی گاهی سیاه است. هر چه رنگ تیره تر باشد طعم ملایم تر است. قیمت فروش پودر کاکائو هلندی با پودر کاکائو طبیعی متفاوت است.

پودر کاکائو هلندی

پودر کاکائو هلندی با فرآیند قلیایی سازی تهیه می شود که به نام مخترع آن Conrad Van Houete، یک شکلات ‌ساز هلندی، ثبت شده است. او راهی برای افزایش سطح PH پودر کاکائو از ۵ به ۷ یا ۸ کشف کرد. افزایش سطح PH تعدادی از مولکول‌ ها از جمله فنولیک ‌های تلخ را کاهش می‌ دهد. در نتیجه پودری با رنگ تیره با طعم شکلاتی ملایم تر و متعادل تر ایجاد می کند.

بهترین پودر کاکائو برای کیک

به عنوان یک قاعده، شما می توانید از پودر کاکائو طبیعی و پودر کاکائو هلندی برای پخت هر نوع کیک و شیرینی استفاده کنید. اما تفاوت اسیدیته روی بافت، طعم و رنگ محصولات پخته شده شما تأثیر می گذارد:

بافت

اسید  موجود در پودر کاکائو طبیعی تشکیل گلوتن را مختل می کند و فرآیند گیرش و زمان پخت را سرعت می بخشد. استفاده از پودر کاکائو طبیعی به این معنی است که کیک های شکلاتی و سایر محصولات پخته شده ما نرم تر هستند و به زمان کمتری برای پخت نیاز دارند. با این حال، استفاده از پودر کاکائو هلندی مواد متراکم تر و غنی تر را فراهم می کند.

طعم دهنده

ما قبلا گفتیم هر چه رنگ پودر کاکائو تیره تر باشد طعم آن ملایم تر و متعادل تر است. با این حال، اسیدیته موجود در پودر کاکائو طبیعی هر شیرینی را متعادل می کند.

بازار خرید و فروش انواع پودر کاکائو

پودر کاکائو حاوی مقادیر بالایی از مواد مغذی ضروری است و یکی از مغذی ترین مواد غذایی در رژیم غذایی مدرن است. افزایش آگاهی در مورد رژیم غذایی سالم و مغذی منجر به افزایش تقاضا برای پودر کاکائو شده است.

پودر کاکائو نه تنها در صنعت شیرینی سازی و شکلات سازی استفاده می شود، بلکه در انواع کاربردهای جدید به ویژه در صنایع لبنی و نانوایی مورد استفاده قرار می گیرد. حضور فزاینده پودر کاکائو در سبک زندگی روزمره و محبوبیت روزافزون محصولات غذایی سالم و طبیعی همچنان باعث رشد بازار جهانی پودر کاکائو می شود. قیمت خرید و فروش پودر کاکائو به نوع و کیفیت آن بستگی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا