Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

سیروپ شکلات چیست؟ چگونه می توان آن را تهیه کرد؟

سیروپ شکلات، شربتی است که از ترکیب پودر کاکائو، شکر، آب و دیگر مواد افزودنی حاصل می شود. این سیروپ محبوب در تهیه ی انواع دسر، کیک، بستنی و … کاربرد دارد.

این سیروپ حاوی آهن، کلسیم و ویتامین های  A، B۱ ،C ،D و E است. به همین دلیل مصرف آن خواص درمانی بسیاری داشته و به رفع استرس، کاهش افسردگی، رفع پوکی استخوان، جوانسازی پوست و … کمک می کند.

تاکنون در نشریه علمی جهان شیمی به معرفی و بررسی انواع سیروپ کارامل، سیروپ گرانادین، سیروپ وانیل، سیروپ گل رز، سیروپ کرن بری و … پرداخته شده است. در این مقاله به معرفی و بررسی سیروپ شکلات، کاربردها و خواص درمانی آن اشاره می کنیم.

شکلات چیست

شکلات از تخمیر و سرخ شدن دانه های کاکائو تهیه می شود. انواع شکلات ۷۰ درصد شامل ۷۰ درصد دانه کاکائو و ۳۰ درصد شکر است. دانه های کاکائو حاوی مخلوطی از مواد فوتو شیمیایی با خاصیت دارویی مختلف است.

مواد گیاهی اولیه در کاکائو شامل پلی فنول، عمدتا فلاونول، پروانتوسیانیدین و تئوبرومین هستند. شکلات حاوی ترکیبات آنتی اکسیدان و ضد التهاب بوده و در جلوگیری از لخته های خون، اتساع عروق خونی، حفاظت از سلول های عصبی، کاهش مقاومت انسولین، افزایش جریان خون به مغز، تنظیم ژن های کنترل وزن بدن و مهار رشد سرطان نقش دارد.

سیروپ شکلات چیست

سیروپ شکلات شربتی است که از ترکیب پودر کاکائو، آب، شکر و ترکیبات دیگر به دست می آید. از این سیروپ برای سرو انواع دسر، کیک، بستنی و حتی برای درست کردن شیر کاکائو استفاده می شود. این سیروپ را می توان به روش های مختلف و به راحتی در منزل تهیه کرد. در ادامه به روش های تهیه این سیروپ می پردازیم.

طرز تهیه سیروپ شکلات خانگی

مواد مورد نیاز

  • شکر: ۲.۵ پیمانه
  • آب: ۱.۵ پیمانه
  • پودر کاکائو هلندی: ۱.۵ پیمانه
  • شربت ذرت: ۳ قاشق غذاخوری
  • عصاره وانیل: ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک دریا: ۱ قاشق چای خوری
مواد مورد نیاز
مواد مورد نیاز

طرز تهیه

مرحله اول

ابتدا یک قابلمه بزرگ انتخاب کنید. ۲.۵ پیمانه شکر را با ۱.۵ پیمانه آب درون قابلمه ریخته و آن را روی شعله ملایم قرار دهید.

مرحله دوم

کمی شکر و آب را هم بزنید تا شکر نرم شود. سپس شعله را زیاد کنید تا شکر کاملا حل شده و شربت به جوش آید.

مرحله سوم

پس از این که شکر کاملا حل شد شعله را کم کنید تا به جوش نیامده و روی دست نپاشد. کم کم ۱.۵ پیمانه پودر کاکائو هلندی را درون قابلمه بریزید و با یک همزن دستی هم بزنید تا کاکائو کاملا حل شود.

مرحله چهارم

پس از این که کاکائو در سس حل شد، ۳ قاشق غذاخوری شربت ذرت را درون قابلمه بریزید و هم بزنید. شربت ذرت سبب افزایش غلظت سس می شود. در صورت نداشتن شربت ذرت می توان همراه با پودر کاکائو ۱ قاشق غذاخوری آرد ذرت اضافه کرد تا سس غلیظ شود.

مرحله پنجم

در این مرحله کمی شعله را زیاد کنید و مرتب سیروپ را هم بزنید تا کاملا غلیظ شود.

مرحله ششم

پس از این که سیروپ شکلات غلیظ شد شعله را خاموش کنید و ۱ قاشق چای خوری نمک به سس اضافه کرده و هم بزنید.

مرحله هفتم

سپس ۱ قاشق غذاخوری وانیل یا عصاره وانیل را به مواد اضافه کرده و هم بزنید. در پایان وانیل را به مواد اضافه کنید و روی حرارت قرار ندهید تا عطر وانیل از بین نرود.

مرحله هشتم

یک صافی استیل را روی ظرف قرار داده و سس را از صافی رد کنید تا گلوله ای درون سس ایجاد نشده و سس یکدستی حاصل شود.

مرحله نهم

از قاشق برای له کردن گلوله های درون صافی استفاده نکنید و فقط صافی را بالا بگیرید تا مواد از صافی بدون فشار عبور کند.

مرحله دهم

سیروپ را در دمای محیط قرار دهید تا خنک شود. سپس درون یک ظرف در بسته ریخته و برای چند ماه در یخچال از آن نگهداری کنید.

مرحله دهم
مرحله دهم

نکات لازم برای تهیه سیروپ شکلات

  • در صورت در دسترس نداشتن شربت ذرت، می توان به جای آن از یک قاشق غذاخوری آرد ذرت استفاده کرد تا سس غلیظ ‌تر شود.
  • از سس یا سیروپ شکلات به صورت داغ یا خنک روی دسرهای مختلف استفاده می شود. برای مثال برای روکش بستنی ساده و خوشمزه خانگی می توان از سیروپ شکلات خنک و برای انواع دسر کرپ می توان از سیروپ داغ استفاده کرد.
  • این سیروپ به عنوان سس روی کرپ هم قابل استفاده است و طعم بهتری به کرپ می بخشد. برای ورزشکاران، طرز تهیه پنکیک پروتئینی با ماست ایسلندی مناسب رژیم غذایی آنان است. علاوه بر این، برای افرادی که وگان هستند، پنکیک وگان مناسب است. کسانی که به گلوتن حساسیت دارند تنها می توانند پنکیک بدون گلوتن مصرف کنند.
  • اگر پودر شکلات در دسترس ندارید، می توان با ترکیب شکر دانه ریز و پودر کاکائو در منزل پودر شکلات خانگی تهیه کرد.
  • توجه کنید که غلظت سیروپ هنگامی که داغ است کمتر از موقعی است که سرد است. بنابراین، اجازه دهید تا غلظت آن روی حرارت خیلی زیاد شود.
  • در صورت امکان حتما از پودر کاکائوی هلندی استفاده کنید. پودر کاکائوی هلندی عطر و طعم زیادی دارد و رنگ تیره آن برای تهیه ی سیروپ شکلات کاملا مناسب است.

مدت زمان نگه داری سیروپ شکلات

برای ذخیره سیروپ شکلات، آن را به یک ظرف محکم و بدون هوا انتقال می دهیم و آن را در یخچال نگه داری می کنیم. این امر حداقل ۱۲ هفته به مدت زمان نگهداری سیروپ شکلات اضافه می کند.

خواص درمانی شکلات

در جلوگیری از افسردگی نقش دارد

شکلات تیره حاوی ترکیب فنتیل آمین است. مطالعات انجام شده در سال ۱۹۹۶ نشان می دهد که شکلات سبب ترشح اندورفین در مغز شده و موجب می شود افراد احساس خوشحالی و رضایت کنند.

در جلوگیری از افسردگی نقش دارد
در جلوگیری از افسردگی نقش دارد

ماده شیمیایی دیگر انتقال دهنده عصبی، سروتونین است که احساس خوشحالی ایجاد می کند. مقدار کم سروتونین با افسردگی و اضطراب رابطه ی مستقیم دارد. به این ترتیب، مصرف شکلات تیره می تواند باعث افزایش سطح سروتونین و جلوگیری از افسردگی شود.

شکلات به عملکرد شناختی کمک می کند

بر اساس نظر محققین، زمانی که شکلات مصرف می کنید، فلانول در مناطق مغزی که در یادگیری و حافظه فعال هستند، به ویژه هیپوکامپ، جذب می شوند. این فلانول ها جریان خون را به مغز افزایش داده، تشکیل نورون های جدید را افزایش می دهند.

این امر عملکرد نورون ها را بهبود می بخشند. ارتباط بین نورون ها افزایش یافته و نورون ها را از رادیکال های آزاد محافظت می کنند. شکلات و کاکائو عملکرد شناختی را در جوانان و افراد مسن با اختلال شناختی خفیف را بهبود می بخشد. دوز های واحد از شکلات تیره با فلانول بالا، برای بهبود عملکرد در آزمون های شناختی، از جمله آزمون حافظه در بزرگسالان سالم نشان داده شده است.

خشکی پوست را برطرف می کند

شکلات تیره یک منبع غنی از آهن، کلسیم و ویتامین های A، B۱ ،C ،D و E است که با هم به صورت یک عامل مرطوب کننده برای پوست عمل می کنند. با مصرفه به اندازه ی شکلات، می توان نرمی و طراوت پوست را تضمین کرد.

پوست را در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند

همان طور که پیش از این نیز به آن اشاره شد شکلات تیره شامل فلاونول است که برای محافظت از پوست در برابر آفتاب سوختگی و نشانه های دیگری از آسیب های اشعه ماوراء بنفش بسیار مفید است.

در جوانسازی پوست نقش دارد

چین و چروک و خطوط ریز روی پوست به دلیل کاهش کلاژن به وجود می آید که با توجه به انتشار هورمون های استرس اتفاق می افتد. شکلات تیره کاکائو استرس را کاهش داده و در نتیجه چین و چروک و خطوط ریز را از بین می برد.

سیروپ شکلات وجوانسازی پوست
سیروپ شکلات و جوانسازی پوست

به رفع علائم آکنه کمک می کند

شکلات تیره برای روشن کردن لکه های پوست و علائم آکنه بسیار مفید است. برای این کار، بهتر است به عنوان یک اسکراب صورت روی پوست مورد استفاده قرار گیرد. در مرحله اول، صورت خود را تمیز کنید.

پس از انجام این مراحل، شکر قهوه ای و دانه های کاکائو را خرد کرده یا آسیاب کنید و مخلوط کنید. پس از ده دقیقه هم زدن، این مخلوط به صورت خمیر شکلات در می آید. صورت خود را با این کرم حدود ۲۰ دقیقه ماساژ داده سپس با آب سرد شستشو دهید.

در رفع خشکی لب موثر است

یکی از فواید مصرف شکلات رفع خشکی لب است. برای رفع ای مشکل باید مخلوطی از پودر کاکائو، روغن جوجوبا و نخل را تهیه کرده و به لب بزنید تا خشکی آن برطرف شود.

دیگر خواص درمانی شکلات

  • از پوکی استخوان جلوگیری کرده و سرعت پیشرفت آن را کاهش می دهد.
  • به سالم نگه داشتن قلب و عروق و کاهش کلسترول بد خون کمک می کند.
  • خاصیت کاهش فشار خون داشته و گردش خون را تسهیل می کند.
  • یکی از اثرات ثابت شده مصرف شکلات ایجاد احساس نشاط و رفع خستگی است.
  • شکلات سیاه بسیار مفید تر از شکلات شیری است.

عوارض مصرف شکلات

با وجود فواید بسیاری که مصرف شکلات برای سلامتی دارد، مصرف زیاد آن باعث افزایش وزن می شود. علاوه بر این، مواد تشکیل دهنده ی شکلات و کاکائو فرد را بی خواب می کند. از این رو، در مصرف آن زیاده روی نکنید.

سيروپ شكلات فو چیست

دوستداران شکلات تولید کنندگان ترکیه ای در این صنعت را به خوبی شناخته و به علم و تجربه ‌ی آن ها ایمان دارند. سیروپ شکلات فو یک شکلات تمام عیار ترکیه ای است. رنگ تیره، غلظت بالا، عطر و طعم مناسب سبب شده برای اضافه شدن به هر ترکیبی مناسب باشد.

سيروپ شكلات فو چیست
سيروپ شكلات فو چیست

انواع نوشیدنی گرم نظیر کافه موکا و انواع نوشیدنی سرد مانند فراپاچینو و شیک شکلات از محصولات سیروپ شکلات فو است. سیروپ شکلات فو، سیروپی مینیمال و ساده با طعمی محبوب و عامه پسند است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا