Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

از سیروپ کرن بری، خواص و کاربرد های آن چه می دانیم؟

سیروپ کرن بری یا زغال اخته شربتی است که از ترکیب شکر، آب و میوه کرن بری به دست می آید. از آن جایی که بیشتر ترکیبات این میوه در شربت حفظ می شود، از خواص درمانی بسیاری برخوردار است. از جمله این خواص درمانی می توان به بهبود عملکرد دستگاه گوارش، قلب، مغز، سلامت دهان و دندان و … اشاره کرد.

سیروپ کرن بری به عنوان نوشیدنی، برای پخت و پز، به عنوان چاشنی طعم دهنده به سس و مرینیت و یا آماده سازی آبمیوه، اسموتی و کوکتل های مخصوص، فنجان های طعم دار شکلات، چای، تهیه و تزیین انواع نوشیدنی های کافه ای و … کاربرد دارد.

نکته

ازمعروف ترین برند های این سیروپ می توان به برند های فو و مونین اشاره کرد.

تاکنون در نشریه علمی جهان شیمی به معرفی و بررسی انواع سیروپ کارامل، سیروپ گرانادین، سیروپ وانیل، سیروپ گل رز و … پرداخته شده است. در این مقاله به معرفی و بررسی سیروپ کرن بری، کاربرد و خواص آن اشاره می کنیم.

مشخصات ظاهری کرن بری

کرن بری یا زغال اخته چند گونه از درختچه های کوتوله یا بته های رونده ی همیشه سبز هستند که به زیرسرده Oxycoccus از سرده واکسینیوم تعلق دارند. در برخی از روش های طبقه بندی، خود Oxycoccus به عنوان یک سرده جداگانه در نظر گرفته می شود. کرن بری در خاک باتلاقی اسیدی سراسر مناطق خنک نیم کره شمالی رشد می کنند.

این گیاه به صورت درختچه های کوتاه یا بته رونده کوتاهی به درازای ۲ متر و ارتفاع ۵ تا ۲۰ سانتی متر رشد می کند. ساقه ی گیاه باریک است و چوب ضخیمی ندارد.

برگ های ریز همیشه سبز داشته و گل های آن اغلب به رنگ صورتی است. مادگی و پرچم این گل ها کاملا نمایان است. میوه ی آن به صورت سته ی قرمز رنگ بوده و از برگ های گیاه بزرگ تر است. میوه ها ابتدا به رنگ سفید هستند و هنگامی که می رسند قرمز می شوند. این میوه های خوراکی ترش هستند.

مشخصات ظاهری کرن بری
مشخصات ظاهری کرن بری

جالب است بدانیم که

انواع کرن بری در امریکا و کانادا به صورت تجاری کشت می شوند. میوه های آن به صورت تازه مصرف شده یا برای تهیه آبمیوه، سس، مربا و خشکبار مورد استفاده قرار می گیرد.

سیروپ کرن بری چست

این نوع سیروپ مانند دیگر سیروپ ها از جوشاندن مقدار بسیار زیادی شکر در آب و اضافه کردن عصاره ی میوه کرن بری به دست می آید. از سیروپ کرن بری می توان به عنوان نوشیدنی، برای پخت و پز، به عنوان چاشنی طعم دهنده به سس و مرینیت و یا آماده سازی آبمیوه، اسموتی و کوکتل های مخصوص، فنجان های طعم دار شکلات، چای و … استفاده کرد.

روش استفاده از سیروپ کرن بری

این سیروپ خوش طعم و محبوب را می توان به صورت های مختلف مورد استفاده قرار داد. در ادامه به یکی از روش های استفاده ی این سیروپ اشاره می کنیم.

مواد مورد نیاز

  • سیروپ طعم دار کرون بری ۴۰ میلی لیتر
  • زنجبیل دو برش
  • آب گازدار
  • چند برش زنجبیل برای تزئین
  • یک شاخه آویشن برای تزئین

روش استفاده

ابتدا دو برش زنجبیل را با سیروپ طعم دار کرون بری داخل لیوان له می کنیم. سپس به آن یخ و آب گازدار اضافه می کنیم. پس از تزئین با زنجبیل و آویشن آماده ی سرو کردن است.

خواص درمانی کرن بری

  • مهمترین خاصیت کرن بری جلوگیری از مبتلا شدن به سنگ کلیه و معالجه عفونت های کلیه است.
  •  کرن بری از چسبیدن پاتوژن های هلیکوباکتر به دیواره ی معده جلوگیری می کند.
  •  مصرف این میوه و محصولات حاوی آن، عفونت های باکتریایی در دهان، خطر ابتلا به پوسیدگی دندان و بیماری‏‌های لثه را کاهش داده و از تشکیل پلاک دندانی جلوگیری می‏ کند.
  •  آنتی اکسیدان های کرن بری اکسیداسیون LDL را مهار کرده و از خطر ابتلا به بیماری های قلبی ـ عروقی می‏ کاهد.
  •  مصرف این میوه برای درمان عفونت های مجاری ادراری مفید است.
  • مصرف آب این میوه یا خشک آن می تواند به سلامت مغز، سیستم ایمنی و قلب – عروق کمک کند.
    خواص درمانی کرن بری
    خواص درمانی کرن بری
  • نوعی ترکیب خاص در کرن بری وجود دارد که مانند پلی فنول ها و آنتی اکسیدان ها بر تمام قسمت های بدن تاثیر گذاشته و به بهبود عملکرد کلیه ها، قلب و گردش خون کمک می کند. پلی فنول ها خاصیت ضد التهابی داشته و در خوراکی ها و نوشیدنی های دیگر نظیر چای سبز و قهوه وجود دارند. بیشتر میوه های توت مانند نظیر تمشک، توت فرنگی و کرنبری سرشار از ترکیبات پلی فنول هستند.

دیگر خواص درمانی

  • کرن بری قادر است عفونت مخصوص معده را از بین ببرد. گاهی این عفونت هر چند سال یک بار شخص معالجه شده را دوباره بیمار می کند، زیرا می تواند به آسانی منتقل شده و رشد کند.
  • قادر است عفونت مخصوص معده را از بین ببرد. گاهی این عفونت هر چند سال یک بار شخص معالجه شده را دوباره بیمار می کند، زیرا می تواند به آسانی منتقل شده و رشد کند.
  • از علائم آلوده بودن به HBP درد‌های مزاحم معده است که شباهت بسیاری با زخم معده داشته و سوزش معده، ترش کردن و … را به همراه دارد. این عفونت با آزمایش خون تشخیص داده می شود. اگر HBP درمان نشود امکان بروز سرطان معده را افزایش می دهد.

خواص درمانی کرن بری خشک شده

با خشک کردن میوه ها، آب آن ها تبخیر می شود. به همین دلیل، اندازه میوه کوچک تر شده و غلظت مواد مغذی باقی مانده در آن افزایش می یابد.

به کاهش التهاب کمک می کند

التهاب یکی از عوامل بسیاری از بیماری های نظیر بیماری های قلبی، خود ایمنی، سرطان، دیابت و … است. مواد خوراکی ضد التهاب مانند کرن بری به علت داشتن آنتی اکسیدان طبیعی می تواند با التهاب بدن مبارزه کند.

ترکیبات آنتی اکسیدان اغلب در مواد غذایی رنگی که رنگ قرمز تیره و یا آبی تیره متمایل به بنفش دارند پیدا می شود. همه انواع توت ها به علت بالا بودن آنتی اکسیدان ها به مبارزه با رادیکال های آزاد کمک می کنند. اما کرن بری یکی از بهترین منابع آنتی اکسیدان روی زمین است.

به کاهش التهاب کمک می کند
به کاهش التهاب کمک می کند

بدن ما رادیکال آزاد تولید می کند، اما زمانی که این رادیکال های آزاد کنترل نشده باقی بماند به سرعت گسترش پیدا کرده و می تواند موجب آسیب های DNA غشا‌های سلولی و آنزیم ها شود.

مصرف غذا‌های کامل و غذا‌های ضد التهابی به کاهش خطر ابتلا به سرطان، بهبود عملکرد مغز، کنترل میزان کلسترول سالم و تری گلیسیرید، کاهش بروز دیابت و بیماری های خود ایمنی مانند آرتریت منجر می شود.

 در مبارزه با سرطان نقش دارد

تحقیقات نشان داده است که مواد موجود در کرن بری در جلوگیری از سرطان سینه، روده بزرگ، ریه و پروستات نقش دارد. مصرف انواع آنتی اکسیدان برای کمک به بدن برای مبارزه با رادیکال های آزاد بسیار ضروری است.

کرن بری با داشتن محتوای بالایی از فلاونوئید‌های آنتی اکسیدانی در محدود کردن اکسیداتیو بسیار موثر است. همچنین این میوه با داشتن آرایش منحصر به فرد از آنتی اکسیدان و مواد مغذی تاثیر بسزایی در کاهش التهاب بدن و همچنین پیشگیری از سرطان دارد.

به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می کند

سیستم گوارش از دهان و لثه ها شروع شده و به معده و روده ختم می شود. اعتقاد بر این است که کرن بری خاصیت ضد عفونی کنندگی، ضد اسهال، ضد سپتیک و دیورتیک دارد.

این میوه به بدن کمک می‌کنند که سموم را دفع کرده و به کاهش احتباس آب و نفخ کمک می کند. تحقیقات نشان داده است که مصرف کرن بری به توازن باکتری در کل دستگاه گوارش کمک می کند.

خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد

این میوه به دلیل داشتن ترکیبی از آنتی اکسیدان ها و فیتونوتیت های ضد التهابی می تواند باعث کاهش خطر بیماری های قلبی شود. آنتی اکسیدان موجود در کرن بری می تواند عوامل ایجاد بیماری های قلبی نظیر فشار خون و کلسترول بالا را کاهش دهد.

خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد
خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد

به سلامت دندان ها کمک می کند

به گفته محققان در مرکز زیست شناسی دهان و دندان پزشکی Eastman در مرکز پزشکی دانشگاه روچستر، کرن بری با جلوگیری از اتصال باکتری ها به دندان ها، سبب کاهش التهاب های دهانی می شود.

برای لاغری و کاهش وزن مفید است

میوه های خشک در مقایسه با میوه های تازه، از کالری و کربوهیدرات بیشتری برخوردار هستند. نصف فنجان سیب، زردآلو و انگور خشک در مقایسه با ۱ فنجان میوه تازه از همان نوع، ۲ برابر کالری و کربوهیدرات دارد.

اگر قصد کاهش وزن دارید، کالری و کربوهیدرات بیشتر میوه های خشک، خبر خوبی محسوب نمی شود. از طرف دیگر، میوه های خشک منبع مناسبی از انرژی به هنگام فعالیت های ورزشی هستند. میوه خشک تمام مواد معدنی میوه تازه را در خود حفظ می کند.

میوه‌های خشک آهن، پتاسیم، منیزیم و روی دارند. با این وجود، هر میوه ای دارای مواد مغذی متفاوتی است. از این رو، میزان مواد معدنی که از میوه خشک به دست می آورید، با توجه به نوع میوه متفاوت است.

میزان شکر طبیعی موجود در انواع مختلف میوه خشک مانند کالری موجود در آن ها، ۲ برابر است. گاهی طی فرآیند پردازش میوه ها، به آن ها شکر اضافه می کنند. برخی میوه های خشک نیز در شکر غلتانده می شوند.

به برخی میوه های ترش مانند کرن بری شکر اضافه می شود تا مزه آن شیرین شود. نصف فنجان کرن بری خشک و شیرین شده، ۱۰ برابر بیشتر از یک فنجان کرن بری تازه شکر دارد.

روش مصرف کرن بری برای لاغری و کاهش وزن

اغلب مصرف میوه کرن بری به صورت تازه است. البته می توان این میوه را مانند انواع توت خشک کرده و مصرف نمود. استفاده از چای کرن بری برای این منظور مفید است. برای این کار، تعدادی میوه خشک کرن بری را در مقداری آب جوش ریخته و اجازه دهید دم بکشد. نوشیدن روزانه یک تا دو فنجان از این چای به کاهش وزن کمک می کند.

روش مصرف کرن بری برای لاغری و کاهش وزن
روش مصرف کرن بری برای لاغری و کاهش وزن

سیروپ کرن بری فو چیست

سیروپ کرن بری فو مانند زغالاخته سرشار از رنگ، عطر و طعم دلچسب است. به کمک این سیروپ می توان در همه ی فصول سال و نه فقط پاییز، طعم ترش و گس زغالاخته واقعی را تجربه کرد. با استفاده از طعم و رنگ و عطر جذاب آن می توان انواع کوکتل ها و اسموتی ها را سرو کرد.

ویژگی های سیروپ کرن بری فو

برخوردار بودن از قیمت بسیار مناسب و کیفیت بالا از ویژگی های این نوع سیروپ است. طعم ترش و گس آن با غلظت بسیار بالا قدرت خودنمایی در ترکیب انواع نوشیدنی ها را دارد. با استفاده از سیروپ کرن بری فو می توان کوکتل های ترش و پاییزی را در تمام ایام سال داشت.

این سیروپ، محصول کشور ترکیه بوده و مناسب برای تهیه انواع نوشیدنی های سرد و کوکتل و قابل استفاده در تهیه و تزیین انواع نوشیدنی های کافه ای است.

از این سیروپ برای تهیه انواع اسموتی و پودینگ استفاده می شود. سیروپ کرن بری در کافه ها، رستوران ها، هتل ها و منازل کاربرد دارد. در صورت محفوظ نگه داشتن پوشش آن پس از باز شدن، هیچ تغییری در طعم، رنگ و تراکم سیروپ تا تاریخ انقضا به وجود نمی آید.

دیگر ویژگی های سیروپ کرن بری فو

  • طعمی بسیار نزدیکی به میوه های طبیعی دارد.
  • بدون شیرین کننده های مصنوعی عرضه می شود.
  • ماندگاری بالای عطر و طعم سیروپ های فو در گذر زمان از جمله ویژگی های مهم آن ها است.

سیروپ کرن بری مونین  (Monin)

سیروپ کرن بری مونین یکی از خوش طعم ترین تولیدات این برند است. همان طور که گفته شد، کرن بری گیاهی ترش مزه و پر خاصیت است که در دسته گیاهان واکسینیوم قرار می گیرد.

کرن بری طعم و ظاهری شبیه به سیاه گیله و قره قات دارد که در ایران می رویند. از مهم ترین خواص کرن بری می توان به بهبود عملکرد مجاری ادراری اشاره کرد.

سیروپ کرن بری مونین
سیروپ کرن بری مونین

این سیروپ قرمز رنگ که در حجم ۷۰۰ میی لیتر به بازار عرضه می شود، طعمی شبیه به زغال اخته داشته و برای تهیه ی انواع لیموناد، اسموتی، سودا و چای بسیار مناسب است.

اطلاعات مربوط به کمپانی مونین

کمپانی مونین که به تولید سیروپ و طعم دهنده های نوشیدنی معروف است فعالیت خود را از سال ۱۹۱۲ در شهر کوچک بروژ در مرکز فرانسه آغاز کرد. این شرکت توسط آقای ژرژ مونین تاسیس شده و تا کنون نیز به صورت خانوادگی و توسط خانواده مونین اداره می شود.

محصولات کمپانی مونین هم اکنون در بیش از ۱۴۰ کشور دنیا توزیع می شود. حدود سه چهارم تولیدات این برند در خارج از خاک فرانسه به مصرف می رسد. این شرکت هم اکنون یک دفتر در آمریکا، دو دفتر در اروپا و یک دفتر فعال در مالزی برای ارائه خدمات به مشتریان خود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا