Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

سیروپ گل رز چیست و چگونه می توان آن را تهیه کرد؟

سیروپ گل رز شربتی است که از گلبرگ های معطر گل رز، آب، شکر و برخی طعم دهنده های دیگر تهیه می شود. این سیروپ برای کوکتل و نوشیدنی های غیر الکلی مناسب بوده و به عنوان شیرین کننده لیموناد، میلک شیک، انواع چای و لاته کاربرد دارد. علاوه بر این، به عنوان یک میان وعده عالی، دسر، پنکیک یا کرپ بسیار کاربردی است.

تاکنون در نشریه علمی جهان شیمی به معرفی و بررسی سیروپ کارامل، سیروپ وانیل، سیروپ گرانادین و … پرداخته شده است. در این مقاله به معرفی و بررسی سیروپ گل رز، طرز تهیه، خواص، کاربرد و قیمت خرید و فروش آن می پردازیم.

سیروپ گل رز چیست

سیروپ گل رز نوعی شربت است که از گلبرگ های معطر گل رز تهیه می شود. برای تهیه ی این سیروپ به مقدار مساوی از آب و شکر و برخی طعم دهنده های دیگر نیاز است.

سیروپ گل رز برای پایه کوکتل، دسر و سایر نوشیدنی ها بسیار ایده آل است. افزودن این طعم دهنده به غذاها عطر دوست داشتنی گل های لطیف رز را به ارمغان می آورد.

مهم نیست این طعم دهنده بی نظیر را به کدام ظرف اضافه می کنید. زیرا همیشه مانند معجونی باشکوه عمل می کند که ماده نگهدارنده ای نداشته و کاملا ارگانیک است. از مواد طبیعی برای تهیه ی این سیروپ استفاده می شود. این سیروپ را می توان به راحتی و در فقط در مدت ۳۰ دقیقه در منزل تهیه کرد.

طرز تهیه سیروپ گل رز خانگی

برای تهیه این سیروپ، فقط به تعدادی مواد اولیه ساده آشپزخانه و حدود ۳۰ دقیقه وقت نیازدارید. این سیروپ را می توان تا چند ماه به خوبی ذخیره کرد .

مواد مورد نیاز برای تهیه ی سیروپ گل رز

  • گلاب برای دادن طعم
  • گلبرگ های گل رز قرمز
  • شکر
  • آب
  • آب لیمو
  • چغندر یا رنگ غذایی صورتی به صورت اختیاری

طرز تهیه

طرز تهیه
طرز تهیه

مرحله اول

ابتدا یک قابلمه مناسب انتخاب کرده و آب و شکر را به آن اضافه می کنیم. سپس مواد را هم زده و اجازه می دهیم شکر حل شود.

مرحله دوم

گلبرگ های گل رز را به مواد اضافه کرده و به مدت ۲ دقیقه می جوشانیم. در صورت استفاده از چغندر، آن را به مواد اضافه کرده و درب قابلمه را می ببندیم.

مرحله سوم

مواد درون قابلمه را به مدت ۱۰الی ۱۲ دقیقه می جوشانیم.

مرحله چهارم

پس از گذشت این مدت، طعم دهنده ها و آب لیمو را اضافه کرده و اجازه می دهیم که همراه آن ها بپزد.

مرحله پنجم

در این مرحله تمام مواد را از صافی عبور می دهیم.

مرحله ششم

در مرحله آخر زیر قابلمه را خاموش کرده و اجازه می دهیم خنک شود. اکنون شربت گل رز آماده مصرف است.

رعایت نکات مهم برای تهیه سیروپ گل رز

  • در دستورالعمل این سیروپ از شکر سفید استفاده شده است، اما می توان برای این شربت ساده از شکر قهوه ای یا شربت افرا نیز استفاده کرد.
  • برای تهیه ی این سیروپ به گلبرگ های گل رز درجه یک نیاز دارید. هنگام خرید گلبرگ گل رز برای پخت و پز، اطمینان یابید که آن ها اسپری نشده و خوراکی هستند.
  • برای تهیه ی این سیروپ، گل های رز قرمز از نظر رنگ بهترین هستند. اما، می توان از گل های رز صورتی نیز برای این دستورالعمل استفاده کرد.
  • برای رنگ، چغندر به مقدار زیاد اضافه نکنید. زیرا در طعم سیروپ تاثیر منفی می گذارد. در صورت تمایل می توان بعد از ۵ دقیقه قطعات چغندر را دور ریخت.
  • آب لیمو به عنوان ماده نگهدارنده عمل می کند. علاوه بر این، از متبلور شدن شربت جلوگیری می کند. از این رو، حتما آن را به شربت خود اضافه کنید.

سیروپ گل رز چه کاربرد هایی دارد

سیروپ گل رز چه کاربرد هایی دارد
سیروپ گل رز چه کاربرد هایی دارد
  • سیروپ گل رز برای کوکتل و نوشیدنی های غیر الکلی مناسب است.
  • سیروپ خانگی گل رز بهترین ماده برای تهیه میلک شیک است.
  • از این سیروپ می توان برای شیرین کردن لیموناد استفاده کرد.
  • چای ها و لاته ها را می توان با این سیروپ شیرین کرد .
  • این سیروپ برای یک میان وعده عالی، دسر، پنکیک یا کرپ بسیار مناسب است.

کاربرد سیروپ گل رز در انواع نوشیدنی ها

تهیه لاته

مواد مورد نیاز

  • ۱ شات اسپرسو
  • یک دوم اونس شربت گل رز
  • یک چهارم اونس شربت وانیل فرانسوی
  • شیر بخارپز شده

طرز تهیه

همه ی مواد به جز شیر را در فنجان سرو ترکیب کنید. سپس مواد را هم زده و کنار بگذارید. در این مرحله، شیر بخار پز شده را در فنجان سرو ریخته و به آرامی هم بزنید. اکنون لاته آماده سرو است.

تهیه آیس تی گل رز

موارد مورد نیاز

  • یک دوم اونس طعم دهنده عسل
  • یک دوم اونس طعم دهنده گل رز
  • ۷ اونس چای سرد

طرز تهیه

ابتدا یک لیوان را از یخ پر کنید. سپس مواد را به ترتیب ذکر شده درون لیوان سرو می ریزیم. مواد را در ظرفی دیگر ریخته و هم می زنیم. سپس دوباره مواد را به داخل لیوان سرو بر می گردانیم تا مخلوط شود. اکنون نوشیدنی آماده است و می توان آن را سرو کرد.

خواص درمانی سیروپ گل رز

منبعی غنی از املاح معدنی و قند است

این سیروپ منبع خوبی از کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، سدیم، پتاسیم، روی، منگنز، مس، پروتئین و قندهایی مانند گلوکز، ساکاروز و فروکتوز است.

به آرامش اعصاب کمک می کند

در این نوشیدنی خوشمزه آنتی اکسیدان‌هایی نظیر فلانوئید، اسید سیتریک و فولیک اسید یافت می شود. از این رو، سیروپ گل رز خاصیت آرام بخشی داشته و برای بهبود اضطراب، استرس و درمان بی خوابی بسیار موثر است.

به آرامش اعصاب کمک می کند
به آرامش اعصاب کمک می کند

از این رو، به افرادی که تپش قلب دارند، همچنین کسانی که از افسردگی شدید رنج می برند توصیه می شود روزانه یک لیوان سیروپ گل رز بنوشند. تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۱ در این زمینه نشان داد که این سیروپ می تواند روی سیستم عصبی تاثیر مثبت بگذارد.

بوی بد عرق را برطرف می کند

به افرادی که عرق بدن آن ها بوی نامطبوعی دارد توصیه می شود سیروپ گل رز بنوشند. تامین آب بدن و از بین بردن بوی نامطبوع عرق بدن، از مهمترین خواص این سیروپ است.

دیگر خواص درمانی سیروپ گل رز

  • این سیروپ گوارا خون را تصفیه می کند، در نتیجه باعث بهبود مشکلات پوستی شده و به زیبایی و طراوت پوست کمک می کند.
  • گل رز سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدان است. از این رو، از زوال سلول های بدن جلوگیری می کند. مصرف این سیروپ در پیشگیری از بیماری آلزایمر و زوال عقل نقش موثری دارد.
  • از دیگر خواص این سیروپ اعجاب انگیز می توان به تاثیر آن در بهبود عملکرد کبد، تقویت معده و عملکرد مغز اشاره کرد.
  • در مورد خواص این سیروپ در بارداری هم بهتر است بدانید که تحقیقات کافی درباره بی ضرر بودن آن هنوز انجام نشده ‌است. با این وجود می توان با پزشک خود مشورت کرده و به میزان متعادل آن را مصرف کرد.

قیمت خرید و فروش سیروپ گل رز

این سیروپ که در دسته شربت، مواد غذایی و نوشیدنی سرد قرار دارد توسط شرکت های مختلفی نظیر سن ایچ تولید و به بازار عرضه می شود. این سیروپ نسبت به سایر سیروپ ها از قیمت خرید و فروش متوسطی برخوردار است. این محصول را می توان از مراکز خرید، سوپر های مارکت و فروشگاه های اینترنتی معتبر خریداری کرد.

سیروپ گل رز مونین چیست

"<yoastmark

سیروپ گل رز مونین، با عطر و طعم غنی خود، عطر و طعمی دلپذیر به نوشیدنی ها هدیه می دهد. به راحتی می توان آن را برای هر نوشیدنی استفاده کرد، زیرا گلوتن نداشته و بدون عطر و طعم مصنوعی است. علاوه بر این، این طعم دهنده فاقد مواد نگهدارنده و شیرین کننده مصنوعی است.

سیروپ گل رز فو

سیروپ گل رز فو در واقع همان سیروپ گلاب است که در فرهنگ ایرانیان جایگاه ویژه ای دارد. رنگ بسیار زیبا، عطر و طعم بی نظیر این سیروپ چیزی از گلاب کاشان کم ندارد. از آن جایی که ترکیب رنگ و شیرینی این سیروپ در طول زمان ثابت باقی می ماند، امتیازی است که آن را از گلاب دست ساز برای استفاده در نوشیدنی های سرد برتر می گرداند.

از نخستین که از گذشته های دور به ویژگی های خوراکی و درمانی گل سرخ پی برده‌اند ایرانیان هستند. طبق اسناد بین‌المللی، مبدا تولید گلاب، ایران و مبدا تولید اسانس گل سرخ و عصاره گلبرگ های تازه، یونان است.

گل سرخ یا رز یا محمدی، گیاهی بومی ایران است. به طوری که تا حدود ۳۵۰ سال پیش، غیراز ایران جایی دیگر رویش نداشته است. در زمان سلسله صفویه و زمانی که دولت عثمانی همسایه ایران بوده است، این گل و کلیه دستگاه های گلابگیری از ایران به ترکیه و سپس به سوریه و بلغارستان انتقال یافت.

به همین دلیل، ترک ها نیز مانند ایرانیان در استفاده از گلاب و عصاره گل رز مهارت خاصی دارند. کمپانی فو نیز از این قاعده جدا نبوده و به خوبی توانسته است سیروپ گل رز را تولید و روانه بازار کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا