Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

اسانس گلاب چیست و از خواص بی نظیر آن چه می دانید؟

اسانس گلاب یک اسانس گیاهی بسیار گران قیمت و خوش عطر است که از گلبرگ های گل محمدی به دست می آید. این اسانس گیاهی یک مایع غلیظ است که فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. اسانس گلاب در طب سنتی برای درمان بسیاری از مشکلات توصیه می شود. همچنین این محصول گیاهی در ماساژ درمانی و رایحه درمانی بسیار استفاده می شود.

اسانس گلاب اساسا از طریق تقطیر با بخار از گلبرگ های گل محمدی استخراج می شود. مقدار زیادی از گلبرگ های این گل برای به دست آوردن این محصول گیاهی می شوند. این اسانس به دلیل خواص بسیار زیادی که دارد، به طور گسترده در سراسر جهان استفاده می شود.

اسانس گلاب یک اکسیر بسیار مفید برای پوست محسوب می شود و یکی از محبوب ترین مواد مورد استفاده در تولید محصولات مراقبت از پوست است. این ماده فورا پوست های کدر و خسته را روشن می کند و یکی از بهترین اسانس ها برای درمان چین و چروک و سایر علائم پیری پوست است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اسانس گلاب، لطفا تا انتها با ما در این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

اسانس گلاب چیست

اسانس گلاب به طور معمول از گیاه گل رز با نام مستعار Rosa Damascena استخراج می شود. برای تهیه یک پوند از این اسانس حدود ۱۰۰۰۰ گلبرگ لازم است. از این رو آن را به یک اسانس گیاهی گران قیمت تبدیل می کند. امروز بلغارستان و ترکیه بزرگترین تولیدکنندگان اسانس گلاب هستند. اسانس گلاب رایحه گلی بسیار شیرین و قوی دارد.

اسانس گلاب یا گل محمدی هزاران سال است که برای درمان بسیاری از بیماری ها و به عنوان یک درمان کننده طبیعی برای مشکلات پوستی استفاده می شود. فواید باورنکردنی آن برای سلامتی شامل درمان آکنه، بهبود اضطراب و افسردگی، افزایش طبیعی میل جنسی و غیره است.

گل محمدی چیست

گل محمدی احتمالا یکی از شناخته شده ترین گل های موجود در جهان است. این گل به شکل بوته ‌های کوچک رشد می کند و فقط در خاص‌ ترین خاک ‌ها و آب و هوا رشد می ‌کند. در مورد منشا این گل خاص سردرگمی های وجود دارد، اما بیشتر تحقیقات نشان می دهد که این گل از خاورمیانه منشا می گیرد.

گل محمدی در جهان با نام «damask rose» شناخته می شود. تقریبا ۱۵۰ گونه گل رز با هزاران گونه هیبرید از آنها در جهان وجود دارد. گزارش‌ هایی از تقطیر گل محمدی توسط ایرانیان در سال ۱۶۱۲ وجود دارد. با این حال، داستان عاشقانه ‌ای در مورد کشف اسانس گل محمدی وجود دارد که مربوط به شاه جهان است که تاج محل را برای همسرش ساخته بود.

تقطیر گلبرگ های گل محمدی با بخار آب کار آسانی نیست. گلبرگ های این گل باید در ساعات اولیه صبح در فصل برداشت در ماه مه و ژوئن دست چین شوند و بلافاصله تقطیر شوند. علاوه بر این کار سخت، میلیون ‌ها گلبرگ لازم است تا فقط چند اونس از این اسانس ارزشمند تولید شود. به همین دلیل است که اسانس خالص گل محمدی بسیار گران و کمیاب است.

اسانس گلاب چیست
اسانس گلاب چیست

فواید مصرف اسانس گلاب

قرن ‌هاست که گل محمدی به خاطر اسانس خالصی که از گلبرگ های آن به دست می‌ آید، بسیار ارزشمند بوده است. برای تولید ۳۰ میلی لیتر اسانس این گل به ده ها هزار شکوفه نیاز است. این ماده حاوی مجموعه ای پیچیده از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها با خواص تسکین دهنده و مرطوب کنندگی پوست است.

مطالعه اخیر همچنین نشان داده است که استفاده از اسانس گلاب در رایحه درمانی می تواند حواس را آرام کند و به کاهش اضطراب و افسردگی به بیماران بسیار کمک کند. رایحه گرم ‌کننده این اسانس احساس آرامش و مثبت بودن را افزایش می ‌دهد و آن را به بهترین درمان برای مشکلات عصبی تبدیل می کند. سایر فواید مصرف اسانس گلاب برای سلامتی عبارتند از:

آنتی اکسیدان قوی است

این اسانس گیاهی سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که می تواند بدن و پوست شما را سم زدایی کند و زندگی سالم را ارتقا دهد. بسیاری از اسانس های گیاهی سرشار از آنتی ‌اکسیدان هستند؛ بنابراین برای جوان‌ سازی پوست بسیار مفید هستند. شما می توانید از این مواد به صورت رقیق شده برای بهبود مشکلات پوستی خود نیز استفاده کنید.

خواص ضد میکروبی دارد

یکی از ترکیبات موثر در اسانس گلاب، سیترال است که خواص ضد میکروبی بسیار قوی دارد. این ماده اگر که به صورت موضعی بر روی پوست استفاده شود، می تواند به پاکسازی و تقویت سلامت پوست به شما بسیار کمک کند. در طب سنتی از این ماده برای درمان بیماری های مانند آنفولانزا، سرماخوردگی و برونشیت نیز استفاده می شود.

با افسردگی مبارزه می کند

نشان داده شده است که مصرف اسانس گلاب اعتماد به نفس و قدرت ذهنی را بهبود می بخشد و در عین حال به طور موثر با افسردگی و اضطراب مبارزه می کند. از این اسانس می توانید به صورت رایحه درمانی یا ماساژ درمانی برای مبارزه با افسردگی استفاده کنید.

خواص ضد اسپاسم دارد

یکی از مزایای اصلی اسانس گلاب این است که می تواند به طور موثر بدن را آرام کند، اسپاسم های سیستم تنفسی، روده ها و همچنین اسپاسم عضلانی را از بین ببرد. این اسانس گیاهی به دلیل خواص ضدالتهابی و آرامش‌ بخشی که دارد، می ‌تواند به آماده‌ سازی ماهیچه‌ ها قبل از فعالیت و بازیابی آنها به شما کمک کند.

آکنه را بهبود می بخشد

این اسانس گیاهی یک ماده فعال در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست است. خواص ضد میکروبی اسانس گلاب آن را به یک درمان طبیعی موثر برای غلبه بر آکنه و سایر مشکلات مربوط به پوست تبدیل کرده است. مطالعات نشان داده است که این اسانس گیاهی دارای یکی از قوی ‌ترین فعالیت ‌های باکتری‌ کشی در مقایسه با سایر اسانس های گیاهی است.

دارای مزایای ضد پیری است

دلایل متعددی وجود دارد که چرا اسانس گلاب می تواند از پیری جلوگیری کند و سلامت پوست را افزایش دهد. این ماده دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی است که رادیکال های آزاد را از پوست خارج می کند و در نتیجه به پوست کمک می کند تا جوانی خود را حفظ کند.

رادیکال های آزاد مقصر اصلی آسیب رساندن به بافت های پوست هستند که بعدا می توانند منجر به مشکلات دیگری مانند چین و چروک، بثورات، خطوط و غیره در پوست شوند. این اسانس گیاهی با از بین بردن موثر رادیکال های آزاد در بدن از آسیب به پوست جلوگیری می کند.

فواید مصرف اسانس گلاب
فواید مصرف اسانس گلاب

میل جنسی را تقویت می کند

همانطور که قبلا اشاره کردیم یکی از خواص این اسانس گیاهی، بهبود خلق و خو و داشتن خاصیت ضد استرسی است. به این ترتیب، اسانس گلاب می تواند به عنوان یک درمان عالی برای مردان مبتلا به اختلال عملکرد جنسی که اغلب با استرس و مشکلات عملکرد مرتبط است، عمل کند. این ماده همچنین می تواند به تعادل هورمون های جنسی کمک کند که در نهایت می تواند میل جنسی را افزایش دهد.

مشکلات قاعدگی را بهبود می بخشد

دیسمنوره اولیه را می توان به عنوان گرفتگی های دردناک در قسمت تحتانی شکم که درست قبل یا در طول قاعدگی رخ می دهد، تعریف کرد. مطالعات نشان داده است استفاده از این اسانس گیاهی به صورت رایحه درمانی برای کاهش این دردها بسیار مفید بوده است. از آنجایی که اسانس گلاب خاصیت ضد التهابی دارد، بسیاری از دردهای مرتبط با دوران قاعدگی را کاهش می دهد و خلق و خو را نیز بهبود می بخشد.

فواید اسانس گلاب برای پوست

از آنجایی که اسانس گلاب یک ماده ضد باکتری است، استفاده از آن در شب برای پاک کردن آرایش پوست صورت بسیار مناسب است. این ماده جادویی سلامت پوست به طور معجزه آسایی افزایش می دهد. افرادی که از این اسانس برای درمان مشکلات پوستی خود استفاده می کنند، متوجه خواهند شد که به تدریج پوست صاف تر و درخشان تری خواهند داشت. این ماده گردش خون را در بدن بهبود می بخشد و سلامت پوست را ارتقا می دهد.

اسانس گلاب یک مرطوب کننده طبیعی است. خاصیت مرطوب کنندگی باعث می شود پوست صورت درخشان و شاداب باقی بماند. شما می توانید چند قطره از این اسانس را باید یک روغن حامل ترکیب کنید و به آرامی بر روی پوست خود ماساژ دهید و شاهد فواید شگفت انگیز این اسانس بر روی پوست خود باشید.

این محصول گیاهی حاوی ویتامین A و آنتی اکسیدان های قوی است که آن را قادر می سازد تولید کلاژن در پوست را تحریک کند. استفاده منظم از اسانس گلاب، چین و چروک های پوست را کاهش می دهد و پوست شاداب تر و جوان تر را ارائه می دهد. علاوه بر این، اسانس گلاب برای درمان زخم‌ ها نیز مفید است.

فواید اسانس گلاب برای مو

موها با کمک اسانس گلاب می توانند براق تر و سالم تر شوند. این اسانس یک ماده مغذی عالی برای تقویت سلامت موها از ریشه تا انتها است، زیرا به عنوان یک محصول آبرسان عمل می کند. استفاده از این محصول گیاهی برای بهبود سلامت موها بسیار آسان است و فقط چند قطره از آن لازم است. برای این کار شما می توانید چند قطره از اسانس گلاب را با مقداری روغن حامل رقیق کرده و مخلوط حاصل را دو بار در هفته به موهای خود بمالید.

اگر از ریزش مو رنج می برید، می توانید از فواید اسانس گلاب بهرمند شوید. ماساژ دادن این اسانس روی پوست سر کافی است تا فولیکول ‌های مو قوی ‌تر شوند و محکم‌ تر به ریشه‌ های مو بچسبند. خواص ضد عفونی کنندگی این اسانس نیز با باکتری ها و کثیفی ها مقابله می کند؛ بنابراین فولیکول های مو قوی تر می شوند و از ریزش مو جلوگیری می کنند.

قیمت اسانس گل محمدی
قیمت اسانس گل محمدی

روش استفاده از اسانس گلاب

این اسانس گیاهی دارای فواید بسیار زیادی برای سلامتی است. استفاده از آن در طب سنتی بسیار توصیه می شود. شما می توانید برای بهرمندی از فواید آن، اسانس گلاب را به روش های مختلفی استفاده کنید. برخی از رایج ترین روش های استفاده از این محصول عبارتند از:

به صورت رایحه

شما می توانید این اسانس را با استفاده از یک دستگاه دیفیوزر در خانه پخش کنید یا می توانید مستقیما این ماده را استنشاق کنید. همچنین می توانید با ریختن چند قطره از این محصول گیاهی همراه در یک بطری اسپری، یک خوشبو کننده طبیعی اتاق بسازید.

به صورت موضعی

اسانس گلاب فواید زیادی برای بهبود سلامت پوست و مو دارد و می توان از آن به صورت موضعی برای جلوگیری از پیری و سایر مشکلات پوستی مانند آکنه، بثورات و غیره استفاده کرد. توصیه می شود قبل از استفاده از این ماده آن را با یک روغن حامل مانند روغن بادام رقیق کنید. همچنین انجام تست پچ روی پوست به صورت کوچک قبل از استفاده برای جلوگیری از بروز عوارض جانبی مانند واکنش های آلرژیک نیز توصیه می شود.

پس از تأیید عدم وجود عوارض جانبی نامطلوب، می توانید از چند قطره اسانس گلاب را در لوسیون، کرم، محصولات شستشوی بدن و غیره استفاده کنید. شما همچنین می توانید این محصول گیاهی را در ترکیب با سایر اسانس ها برای بهبود و درمان مشکلات زیر استفاده کنید.

  • برای درمان استرس اسانس گلاب را با اسانس اسطوخودوس ترکیب کنید و آن را در دیفیوزر ریخته یا ۱ تا ۲ قطره آن را به صورت موضعی روی مچ دست و پشت گردن خود بمالید.
  • اگر از آکنه رنج می برید، سعی کنید روزی سه بار یک قطره از این اسانس را به صورت رقیق شده با روغن بادام را روی لکه های خود بمالید. اطمینان حاصل کنید که از یک گلوله ای پنبه استریل شده استفاده می کنید. اگر قدرت ضد میکروبی این ماده برای پوست شما زیاد است، آن را کمی با مقداری روغن نارگیل رقیق کنید.
  • برای درمان سندرم پیش از قاعدگی، این ماده را در یک دیفیوز ریخته یا آن را به صورت رقیق شده با روغن حامل به صورت موضعی روی شکم خود بمالید.
  • اگر به دنبال استفاده از اسانس گلاب در محصولات خانگی هستید، بهتر است بدانید که این اسانس به خوبی با اسانس های همچون ترنج، بابونه، مریم گلی، رازیانه، شمعدانی، اسطوخودوس، لیمو، وانیل و چوب صندل ترکیب می ‌شود.
روش استفاده از اسانس گلاب
روش استفاده از اسانس گلاب

قیمت اسانس گل محمدی

اسانس گل محمدی یا گلاب داری قیمت بسیار بالایی است. این ماده در شرایط خاصی از تعداد زیادی گلبرگ های گل محمدی به دست می آید. برای اطلاع از قیمت این محصول گیاهی، می توانید به سایت های فروش یا عطاری های محل خود مراجعه کنید. توصیه می شود این محصولات را از فروشگاه های معروف خریداری کنید.

اقدامات احتیاطی هنگام استفاده از اسانس گلاب

این اسانس گیاهی به دلیل غلظت زیاد برای استفاده داخلی توصیه نمی شود. هرگز از اسانس های گیاهی در مناطق نزدیک به غشاهای مخاطی مانند چشم ها استفاده نکنید. اگر پوست حساسی دارید، همیشه اسانس گلاب را ابتدا با یک روغن حامل رقیق کنید و قبل از استفاده موضعی یک تست پچ انجام دهید.

توصیه می شود همیشه اسانس ها را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار دهید. همچنین مصرف اسانس های گیاهی برای زنان باردار و شیرده توصیه نمی شود.

سخن آخر

اسانس گلاب معمولا از یک نوع گل رز، معروف به گل محمدی یا Rosa damascena به دست می آید. برای تهیه یک پوند از این اسانس به حدود ۱۰۰۰۰ گلبرگ نیاز است، به همین دلیل اسانس گلاب یکی از اسانس های گران قیمت است. این اسانس گیاهی فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد و در طب سنتی برای بهبود خلق و خو، درمان استرس، تقویت میل جنسی و بهبود مشکلات پوستی بسیار استفاده می شود. برای بهره مندی از فواید این محصول گیاهی، توصیه می شود قبل از استفاده آن را با روغن های حامل به خوبی رقیق کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا