Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

سیروپ وانیل چیست؟ چگونه می توان آن را تهیه کرد؟

سیروپ وانیل یکی از سیروپ های ساده و خوشمزه است که از سه ماده شکر، آب و عصاره وانیل تهیه می شود. وانیلا و وانیلین نام های دیگر سیروپ وانیل است.

از سیروپ وانیل برای شیرین کردن نوشیدنی های سرد، طعم دادن و شیرین کردن قهوه یا چای، تبدیل فوری لاته یا قهوه به لاته وانیلی، تهیه انواع بستنی و نوشیدنی های گرم استفاده می شود.

تاکنون در نشریه علمی جهان شیمی به معرفی و بررسی سیروپ کارامل، سیروپ گرانادین و … پرداخته شده است. در این مقاله و بررسی سیروپ وانیل، خواص، طرز تهیه، کاربرد و … می پردازیم.

سیروپ چیست

سیروپ نوعی شربت یا شهد است که غلظت زیادی داشته و از دو ماده اصلی آب و شکر تهیه می شود. به صورت کلاسیک فقط شکر و آب را با هم جوشانده و سیروپ را تهیه می کنند .

با گذشت زمان طعم دهنده هایی مانند بلوبری، افرا، وانیل، کارامل، شکلات، توت فرنگی و خیلی از طعم دهنده های دیگر به این ساختار اضافه شد. به این ترتیب سیروپ امروزی تولید و به بازار عرضه شد.

سیروپ چه کاربرد هایی دارد

از سیروپ هایی مانند سیروپ وانیل، زنجبیل، نعناع، دارچین و لیمو معمولا برای تهیه کوکتل، چای سرد، قهوه سرد، لیموناد و سایر نوشیدنی ها مانند لاته یخ زده، ماکیاتو، کاپوچینو و لاته چای استفاده می شود .کاربرد سیروپ فقط برای تهیه نوشیدنی ها  نیست. می توان از آن برای شیرین کردن غذا ها و انواع دسرها نیز استفاده کرد .

دلیل محبوبیت سیروپ ها این است که شکر به راحتی درون مایعات سرد حل نمی شود، بنابراین استفاده از سیروپ ها برای شیرین کردن مایعات بسیار کاربردی است. سیروپ ها حالت مایع داشته و به راحتی در مایعات دیگر حل می شوند. به این ترتیب، می توان نوشیدنی یکنواختی را تهیه کرد.

"<yoastmark

سیروپ وانیل چیست

سیروپ وانیل یک سیروپ ساده و خوشمزه است که تنها از سه ماده شکر، آب و عصاره وانیل برای تهیه ی آن استفاده می شود. از این سیروپ برای طعم دادن و شیرین کردن قهوه یا چای استفاده می شود. وانیلا و وانیلین نام های دیگر سیروپ وانیل هستند و گاهی با این اسم ها به بازار عرضه شده و به فروش می رسد.

این روش، روشی آسان برای تبدیل فوری لاته یا قهوه به لاته وانیلی است. از آن جا که این سیروپ به شکل مایع تهیه می شود می تواند بهترین راه برای شیرین کردن نوشیدنی های سرد باشد. برای تهیه انواع بستنی و نوشیدنی های گرم نیز از سیروپ وانیل استفاده می شود.

وانیل چیست

وانیل یا ورق قماری، میوه ای گیاهی است که به خانواده ثعلب تعلق دارد. این گیاه به صورت یک چوبه یا غلاف باریک و سیاه است که دانه های آن را پس از فرآوری تخمیر می کنند. پس از فرایند تخمیر عطر آن را استخراج می کنند.

عطر وانیل ناشی از وجود ترکیب وانیلین در گیاه است. بیشترین کابرد وانیل در صنایع غذایی بوده و مصارف گوناگونی به عنوان طعم دهنده در انواع شیرینی، کیک، بیسکویت، بستنی و انواع دسرها دارد.

طعم وانیل

طعم وانیل خالص بسیار تلخ است. به همین دلیل، اگر مقدار استفاده از وانیل بیشتر شود باعث تلخی کیک و شیرینی می شود. از این رو، وانیل پودری را با شکر مخلوط می کنند تا درصد تلخی آن کمتر شود.

خواص درمانی وانیل

خاصیت آرامبخشی و ضد افسردگی دارد

وانیل به عنوان ادویه ای آرامبخش شناخته می شود. زیرا بهترین دارو برای مقابله با اضطراب، نگرانی و استرس های روزمره است.

به کاهش وزن کمک می کند

وانیل با کنترل گرسنگی، میل به پرخوری را کاهش می دهد. از این رو، برای لاغری و کاهش وزن گزینه ی مناسبی است.

به کاهش وزن کمک می کند
به کاهش وزن کمک می کند

برای پوست بسیار مفید است

برای پوست بسیار مفید است. در گذشته از وانیل برای مراقبت پوست در برابر خورشید استفاده می شد. زیرا دانه های وانیل خاصیت ضد التهابی، التیام بخشی و ترمیم کنندگی دارد.

مولکول های وانیل پوست را تحریک کرده و سبب تسریع رشد پوست می شود. این مولکول ها سبب انسجام پوست، جذب آب، طراوت و تازگی، نرمی و لطافت پوست می شود.

دیگر خواص درمانی وانیل

از دیگر خواص درمانی وانیل جلوگیری از پوسیدگی دندان، درمان درد و زخم معده، رفع حالت تهوع، تنظیم قاعدگی، پیشگیری از سرطان، بهبود اختلالات عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون، تحریک ترشح هورمون های مردانه و زنانه، جلوگیری از آلرژی، درمان سینوس و سرفه، کاهش التهاب ناشی از تشنج و تب و درمان التهاب گوارش است.

عوارض جانبی مصرف وانیل

با وجود خواص درمانی متعددی که مصرف وانیل برای سلامتی دارد، اما مصرف زیاد وانیل سبب بروز حساسیت، سردرد، راش پوستی و بدخوابی می شود.

طرز تهیه سیروپ وانیل

مواد مورد نیاز

پودر شکر: یک و دو سوم پیمانه

آب: یک و یک سوم پیمانه

وانیل:‏ ۱ قاشق چای خوری سرپر

طرز تهیه

  1. پودر شکر و آب را با یکدیگر مخلوط کرده و هم می زنیم. سپس روی شعله کم گاز قرار داده مرتب هم می زنیم تا حتی ذره ای از شکر حل نشده باقی نماند. هنگامی که به جوش آمد و کف کرد وانیل را اضافه می کنیم. مواد را هم می زنیم و حدود ۳ دقیقه دیگه هم صبر می کنیم (این مرحله حدود ۱۰ دقیقه طول می کشد)
    طرز تهیه
    طرز تهیه
  2. در مرحله دوم ظرف را به مدت ۲۰ دقیقه روی بخار کتری قرار می دهیم تا هم کاملا حرارت دیده و گداخته شود و در عین حال آب آن بیشتر تبخیر نشود. اگر این ظرف را روی شعله گاز قرار دهیم آب بیشتری تبخیر شده و سیروپ پس از خنک شدن شکرک می زند.
  3. این محلول را در شیشه در بسته می ریزیم. می توان در یخچال هم نگهداری کرد و اصلا نگران شکرک نبود.
  4. با این میزان مواد می توان حدود ۵۰۰ میلی لیتر یا ۵۰۰ سی سی سیروپ وانیل تهیه کرد.

نکات مربوط به تهیه سیروپ وانیل

  • مقدار زمان داده شده را رعایت کنید زیرا بسیار مهم است. حتی اگر دو دقیقه بیشتر روی گاز بماند شکرک می زند.
  • حتما از پودر شکر استفاده کنید. اگر پودر شکر در اختیار ندارید می توانید شکر را در آسیاب ریخته و کاملا آن را پودر کرد.

طرز تهیه سیروپ وانیل آسان

مرحله اول

ابتدا شکر را در آب حل کنید. در یک قابلمه، مقادیر مساوی شکر دانه ریز و آب را روی حرارت ملایم قرار داده، باهم ترکیب کرده و مرتب هم بزنید تا شکر به خوبی حل شود. چنانچه مواد را اندازه گیری می کنید، از هر کدام ۱ فنجان استفاده کنید. اگر مواد را وزن می کنید، از هر کدام ۸ اونس استفاده کنید.

مرحله دوم

در مرحله دوم وانیل را اضافه کنید. می توان به دو صورت این مرحله را اجرا کرد. در روش اول۳ قاشق چای خوری عصاره وانیل را با شکر مخلوط کرده و هم بزنید. در روش دوم نیز دانه های وانیل را  برش داده و در قابلمه بریزید. اجازه دهید به مدت ۵ تا۱۰ دقیقه با شکر خیس بخورد. در صورت تمایل می توان کمی عصاره نیز به آن ها اضافه کرد.

مرحله سوم

در مرحله سوم شربت را سرد کرده و در بطری بریزید. هنگامی که شکر کاملا حل شد، شربت را در یک بطری استریل شده ریخته و اجازه دهید تا خنک شود. اکنون سیروپ وانیل آماده شده و می توان آن را استفاده کرد.

سیروپ وانیل مونین چیست

"<yoastmark

سیروپ وانیل  مونین، دارای بالاترین کیفیت ساخت و محصول کشور فرانسه است. از نظر کیفیت نیز نمی توان آن را با هیچ رقیبی مقایسه کرد. این سیروپ از بهترین وانیل های ماداگاسکار تهیه می شود.

استفاده از وانیل خالص در سیروپ مونین، عطر و طعم غنی نوشیدنی ها و دسر ها را تضمین می کند .این سروپ چند منظوره بوده و می توان با خرید سیروپ وانیل مونین از آن برای تهیه لاته، موهیتو، موکا، چای سرد، اسموتی، شیک و کوکتل در کافه و رستوران ها استفاده کرده و از عطر و طعم غنی که دارد بهره مند شد.

سیروپ وانیل فو چیست

از ویژگی هایی که سیروپ وانیل فو را نسبت به بقیه ی سیروپ ها متمایز می کند می توان به قیمت مناسب، طعم، عطر و کیفیت بالا اشاره کرد. از دیگر مزیت های این محصول، نداشتن شیرین کننده های مصنوعی است.

سیروپ وانیل برند فو محصولی قابل استفاده برای تمامی نوشیدنی های گرم و سرد و حتی قابل استفاده در صنعت شیرینی پزی، قنادی، تهیه و تزیین انواع نوشیدنی های کافه ای و بستنی ها است. می توان با خرید سیروپ وانیل فو، شیک وانیلی و کوکتل هایی با طعم بی نظیر را در منوی کافه یا رستوران خود قرار داد .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا