Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

کاستیک سودا یا سود سوزآور چیست؟ کاربرد caustic soda (سود پرک)

کاستیک سودا از مواد شیمیایی پرمصرف در صناع مختلف است. کاستیک سودا درواقع نامی تجاری برای سود پرک یا سود سوزآور است. انواع کاستیک سودا به صورت پرک، گرانول و مایع تولید شده و قابل تهیه است. تولید کاستیک سویا توسط یکی از روش های فرآیند کلر آلکالی صورت گرفته و عرضه می گردد. از خواص کاستیک سودا قدرت قلیایی بودن بالای آن است که جهت تنظیم pH کاربرد دارد. کاربرد کاستیک سودا در صنعت تصفیه آب، نساجی، تولید آلومینیوم، صنایع تولید کاغذ، صنایع غذایی و… صورت می‌پذیرد. قیمت کاستیک سودا تحت تاثیر عوامل مختلفی همچون نوع و خلوص محصول قرار دارد. برای خرید کاستیک سودا می توان به سایت شرکت های عرضه کننده مراجعه نمود. موارد استفاده از کاستیک سودا به نوع صنعتی وابسته است که در آن مورد استفاده قرار می گیرد.

در ادامه این مطلب از جهان شیمی فیزیک به بررسی خواص و کاربرد کاستیک سودا (سود پرک یا سود سوز آور) و همین طور نحوه خرید و فروش و قیمت آن در بازار صنعتی می پردازیم.

کاستیک سودا چیست

سود پرک یا سود سوزآور ماده‌ای جامد، سفید رنگ و بدون بو است که در انواع پرک شده و یا گرانوله در دسترس قرار دارد. از خواص سود کاستیک سهولت جذب رطوبت هوا است. بنابراین باید تحت پوشش‌های حفاظتی لازم قرار گیرد و هنگام حمل و نقل به خوبی محافظت گردد. توجه شود که سود آور دارای اثر خورندگی در تماس با پوست است. جهت جلوگیری از اثرات سوزانندگی این ماده باید در هنگام استفاده از دستکش و وسایل ایمنی استفاده نمود.

سود پرک یا سدیم هیدروکسید بسیار محلول در آب است و این حل شدن فرآیندی گرماده است.درواقع در اثر حل شدن سود سوزآور در آب، گرمای زیادی آزاد می ‌گردد. سود پرک حلالیت کمتری در اتانول و متانول داشته و در اتر و دیگر محلول‌ های غیر قطبی نیز حل نخواهد شد. از خواص سود پرک به عنوان یکی از کاربردی ترین ترکیبات یونی در صنایع مختلف همچون تصفیه آب و کارخانجات تولید مواد شوینده و صابون استفاده می شود.

خواص کاستیک سودا

از ویژگی کاستیک سودا داشتن خاصیت قلیایی بالای آن است. به همین دلیل به عنوان تنظیم کننده pH از آن استفاده می شود.

سود سوز آور به شکل پرک دمای ذوبی برابر با ۳۱۸ درجه سانتی گراد و چگالی برابر با ۲.۱۳ گرم بر سانتی متر مکعب داراست.

سدیم هیدروکسید در حالت جامد سفید و بدون بو است و حل شدن آن در آب گرماده است. بنابراین با ورود به آب به افزایش دمای آن منجر می شود.

از خواص کاستیک سودا قدرت جذب رطوبت و دی اکسید کربن بسیار بالا در آن است. به همین دلیل در بسته بندی های مقاوم به رطوبت قرار می گیرد.

سود سوز آور در تماس با پوست موجب ایجاد سوختگی خواهد شد. بعلاوه تماس آن با چشم منجر به کوری می گردد. در صورت تماس این ماده شیمیایی با پوست، حداقل باید ۱۰ تا ۲۰ دقیقه پوست با آب فراوان شستشو داده شود.

کاستیک سودا چیست؟ کاربرد سود پرک یا سود سوزآور
کاستیک سودا چیست؟ کاربرد سود پرک یا سود سوزآور

کاربرد کاستیک سودا در تصفیه آب

از کاربردهای بسیار مهم سود سوزآور استفاده از آن در صنعت تصفیه آب است. درواقع کاربرد کاستیک سودا به دلیل خاصیت تنظیم pH صورت می پذیرد. این ماده خاصیت خورندگی آب را کاهش خواهد داد. کلر زنی یکی از مهم ترین گام ها در تصفیه آب بشمار می آید و از آن برای گند زدایی و حذف باکتری ها و عوامل بیماری زا استفاده می شود. اما pH آب پس از مرحله کلر زنی دچار تغییر گشته و قلیایی بودن آن افزایش خواهد یافت. این می‌تواند عاملی برای ایجاد خوردگی در لوله ها و تاسیسات گردد. بنابراین از کاربرد سود پرک استفاده می شود تا pH آب تنظیم گردد.

موارد استفاده از کاستیک سودا در نساجی

خاصیت قلیایی بسیار قوی سود سوزآور و قدرت چربی گیری بالای آن منجر به کاربرد این ماده در صنعت نساجی گردیده است. کاربرد سود پرک یا سود سوزآور برای بهبود رنگرزی و همچنین تولید الیاف در نساجی صورت می پذیرد. حضور چربی ها در روند رنگرزی به کاهش کیفیت و شفافیت آن منجر می شوند. به همین دلیل این چربی ها با استفاده از موادی همچون هیدروکسید سدیم باید حذف شوند. بعلاوه استفاده از سود سوزآور برای فلس زدایی از پشم گوسفند و تولید الیافی باکیفیت مطلوب نیز صورت می پذیرد.

کاربرد سود پرک در صنایع غذایی

سود سوزآور از قوی ترین مواد قلیایی بوده که قدرت بالایی هم در حذف چربی ها دارد. سود پرک پس از تماس با آب یا رطوبت در آن حل شده و گرمای زیادی تولید می کند. این گرما موجب ذوب شدن چربی ها می شود. به دلیل این خواص از سود در صنایع استفاده می شود. در صنایع غذایی و کشتارگاه ها و صنایع لبنی استفاده سود پرک در چربی گیری دستگاه ها بسیار حائز اهمیت است. استفاده از کاستیک سودا نه تنها سرعت کار را افزایش می دهد، بلکه مصرف آن از لحاظ اقتصادی نیز به صرفه است.

خرید کاستیک سودا

سود سوزآور یکی از ترکیبات کاربردی در صنایع بوده و نمی توان استفاده از آن را در صنعت حذف نمود. این ماده به عنوان چربی گیر بسیار قوی عمل کرده و قدرت تنظیم پی اچ را دارد. برای خرید کاستیک سودا یا سود پرک می توان به سایت شرکت های معتبر عرضه کننده مواد شیمیایی مراجعه نمود.

تولید کنندگان کاستیک سودا در ایران

سود پرک اصفهان

سود پرک نیروکلر اصفهان ماده ای غیر آلی و بسیار قلیایی است و محلول در آب است. از این ماده می توان برای رفع انسداد فاضلاب استفاده نمود. زیرا با انحلال چربی ‌ها باعث رفع انسداد می‌شود. بعلاوه از این ماده در نظافت صنعتی نیز استفاده می شود. سود سوزآور یا سود پرک اصفهان در ظروف کاملا در بسته نگهداری شده و باید از رطوبت حفظ گردد.

سود پرک گوهر

این ماده به شکل پولک تولید و عرضه می گردد. این ماده در صنایع به عنوان تنظیم کننده اسیدیته می تواند به غذا اضافه شود. درواقع عملکرد آن به عنوان یک افزودنی غذایی به تایید سازمان غذا و دارو رسیده است. از این ماده در فرآیند سفید کردن و جداسازی لیگنین از الیاف سلولزی در صنعت خمیر کاغذ و بسیاری صنایع دیگر استفاده می شود.

قیمت کاستیک سودا

قیمت کاستیک سودا تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. شرکت تولید کننده و خارجی یا ایرانی بودن آن تاثیر بالایی بر قیمت محصول خواهد داشت. محصولات خارجی قیمت های بالاتری نسبت به انواع تولید ایران دارند. نرخ ارز، درجه خلوص و نوع محصول نیز از دیگر عوامل موثر بر قیمت سود سوزآور یا سود پرک خواهد بود. برای اطلاع از قیمت یا خرید این محصول می توان به سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی صنعتی مراجعه نمود.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بازتاب: کاستیک سودا چیست؟ کاربرد سود پرک یا سود سوزآور

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا