Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
علوم پایه

موازنه آلومینیوم سولفات، خواص و کاربرد آن

آلومینیوم سولفات یک ترکیب شیمیایی محلول در آب است که فرمول شیمیایی آن به صورت Al(SO۴)۲ است. این نمک در الکل ها حل نشده و بیشتر در تصفیه آب و فاضلاب به کار برده می شود. این نمک که به نام های زاج سفید و آلوم نیز خوانده می شود، از مواد بسیار پرکاربرد در آزمایشگاه های شیمی است. قیمت سولفات آلومینیوم و خود این نمک، با توجه به این که بعد از اکسید آلومینیوم به عنوان پرمصرف ترین ترکیب آلومینیوم دار است، بسیار مهم است. سولفا ت آلومینیوم ماده ای است که در بسیاری از صنایع به کار برده می شود. این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک ما را با قیمت سولفات آلومینوم و همچنین کاربردهای این ماده آشنا می کند.

خواص سولفات آلومینیوم

آلومینیوم سولفات نمکی فرار، غیرسمی و غیرقابل اشتعال است. این ماده می تواند به صورت خشک و یا مایع عرضه شود، اما کاربرد نوع خشک آن معمول تر است. در نوع آبدار می تواند به صورت هگزا دکا و اکتا دکا باشد. رنگ این نمک، سفید بوده و به دو صورت پودری و دانه بندی وجود دارد. ترکیبات فلزی از سولفات آلومینیوم وجود دارد که با قرار گرفتن در آب، خاصیت قلیایی پیدا می کنند. سولفات آلومینیوم در ۷۷۰ درجه سانتی گراد ذوب شده و ساختار بلوری مونوکلینیکی دارد.

از سو لفات آلومینیوم به عنوان تنظیم کننده PH نیز استفاده می شود. از جمله ویژگی های این نمک می توان به منعقد کننده بودن، از بین برندگی ذرات رنگی و همچنین حذف کننده ی کربن آلی محلول اشاره کرد. این ویژگی ها، به دلیل داشتن توانایی بالای این نمک در جذب آب و نگهداری آن هاست.

خواص سولفات آلومینیوم
خواص سولفات آلومینیوم

تولید آلوم

آلومینیوم سولفات را می توان تحت دما و فشار بالا از واکنش بین اسید سولفوریک و هیدروکسید آلومینیوم به دست آورد. این واکنش درون محفظه های تحت فشار انجام شده و دما در آن ۲۵۰ درجه سانتی گراد باید باشد. در این روش، نمک مذکور به صورت مایع تولید شده و بعد از این که ته نشین شده و کریستال تشکیل داد، با خشک کردن به نوع پودری و کلوخی می رسیم. یکی دیگر از روش های تولید این نمک، گرم کردن آلومینیوم فلزی در محلول اسید سولفوریک است.

برای این که سولفات آلومینیوم به دست آمده در صنعت مورد استفاده قرار گیرد، تا ۱۷ درصد خالص سازی می شود. علت نام گذاری این نمک ۱۷ درصد نیز همین است.

تجزیه سولفات آلومینیوم

شرایط تجزیه آلوم با توجه به این که آبپوش های مختلف آن ها دارای نقاط ذوب، جوش و وزن مخصوص متفاوتی هستند، با هم فرق دارد. واکنش تجزیه نمک مورد بحث در این مقاله حتما باید در دمای ۷۰۰ درجه سانتی گراد صورت گیرد، زیرا یک واکنش گرماگیر است. این ماده با تجزیه، به دو ترکیب یون آلومینا و تری اکسید گوگرد طبق معادله زیر تبدیل می شود.

Al۲(SO۳) → Al۲O۳ + ۳SO۳

تجزیه سولفات آلومینیوم
تجزیه سولفات آلومینیوم

کاربرد سولفات آلومینیوم

کاربرد در کشاورزی

مواد مغذی موجود در خاک توسط گیاهان جذب می شود. ولی وجود آهک در خاک، مانع جذب مواد مغذی توسط گیاهان می شود. وقتی آلوم به عنوان کود به خاک اضافه می شود، قابلیت جذب گیاهان را بالا می برد. زیرا این نمک با اسیدی کردن خاک، به تنظیم PH آن کمک می کند.

کاربرد سولفات آلومینیوم در تصفیه آب

یون آلومینیوم در ترکیب آلوم، سه ظرفیتی بوده و دارای خاصیت منعقد کننده است که می تواند ذرات کلوئیدی را لخته کند. به این ترتیب این نمک می تواند مانع از رشد جلبک ها در استخر و دریاچه شده و برای تصفیه آب و فاضلاب مورد استفاده قرار گیرد. این نمک می تواند ناخالصی های موجود در آب را به هم چسبانده و ذرات بزرگتری را تشکیل می دهند که ته نشین می شوند. این ذرات بزرگ توانایی عبور از فیلتر تصفیه را نداشته و در نتیجه ناخالصی ها را از آب پاک می کند.

کاربرد سولفات آلومینیوم در تصفیه آب
کاربرد سولفات آلومینیوم در تصفیه آب

کاربرد در صنایع غذایی

آلومینیوم سولفات را در صنایع غذایی برای شفاف کردن نوشیدنی های سبک، تصفیه آب چغندر و تنظیم میزان PH سبزیجاتی چون گوجه فرنگی استفاده می کنند. این ماده به منظور سفت کردن و بستن خمیر به کار برده شده و در مخلوط کیک، نقش خمیری کننده را دارد.

از آلومینیوم سولفات برای تهیه خمیر کاغذ، برای از بین بردن درد در داروسازی، تولید لوازم آرایشی و بهداشتی، تولید قطره های آلومینیوم استات، رنگ آمیزی پارچه ها که این نمک نقش تثبیت کننده را دارد، رنگ کردن چرم خالص، تولید گلیسیرین، تولید جوش شیرین و … استفاده می شود.

 قیمت و نگهدرای آلوم

شرکت های مختلف داخلی و خارجی مسئول عرضه و فروش نمک آلوم هستند. عرضه محصولات این شرکت ها به صورت حضوری و اینترنتی است. بسته بندی نمک مذکور در بازار به صورت بسته های ۲۵ کیلوگرمی بوده و نگهداری آن نیز در جای خشک و خنک انجام می شود. ظروف نگهداری آن نیز باید فولادهای ضدزنگ، پلاستیک و یا فایبرگلاس باید باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا