Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیاییکشاورزی و دامپروری

چهار نکته بسیار مهم درباره استفاده از اسید بوریک برای تولید پسته و کشاورزی

امروزه کشاورزی به‌عنوان صنعتی مهم شناخته می شود. با افزایش رشد جمعیت در جهان برای افزایش تولید مواد غذایی از ترکیبات شیمیایی مختلفی استفاده می شود. اسید بوریک یکی از این ترکیبات است. درواقع کاربرد اسید بوریک و سایر ترکیبات شیمیایی در صنعت کشاورزی به افزایش تولید و بهبود کیفیت محصولات منجر خواهد شد. استفاده از اسید بوریک برای پسته از موارد بسیار مهم استفاده این ماده در کشاورزی بشمار می آید. بور یکی از ریزمغذی های بسیار مهم در رشد پسته محسوب می شود. از این رو میزان و نحوه مصرف اسید بوریک در باغ های پسته بسیار حائز اهمیت است. توجه شود که خاک های شنی و اسیدی اغلب با کمبود بور مواجه هستند. بنابراین با استفاده از خواص و مزایا اسید بوریک و کودهای آن می‌توان به رفع این مشکل کمک نمود.

در ادامه این مطلب از جهان شیمی فیزیک به بررسی خواص و کاربرد و قیمت اسید بوریک در کشاورزی و بویژه پرورش درختان پسته خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید تا بیشتر با این ماده صنعتی آشنا شوید.

عوارض کمبود بور در درختان پسته

یکی از مهم ترین عناصر ریزمغذی در درختان پسته بور است. این عنصر در رشد رویشی و زایشی درختان پسته نقش مهمی دارد. کمبود این عنصر در باغ های پسته ایران و بخصوص در خاک های شنی و اسیدی بسیار دیده می شود. این کمبود می تواند منجر به کاهش میزان محصول و ایجاد ضرر برای کشاورزان گردد. درخت پسته برای گل دهی، جوانه زنی، تشکیل دادن بذر، کاهش پوکی و همین‌طور افزایش عملکرد درخت پسته به عنصر بور نیاز دارد. کمبود این عنصر موجب بروز خسارات زیادی به باغ‌های پسته می گردد. برای رفع این مشکل می توان از خواص اسید بوریک استفاده نمود. قیمت اسید بوریک در بازار متنوع بوده و به گرید تولید شده وابسته است.

دلایل مصرف اسید بوریک در درختان پسته

از علائم کمبود بور می توان به پیچیدگی و غیر مسطح بودن حاشیه برگ ها اشاره نمود. رشد برگ ها در ابتدا طبیعی است، اما در اردیبهشت است که تغییراتی دیده شده و برگ ها تغییر شکل خواهند داد. ضخیم و فنجانی شکل شدن برگ ها و در نهایت ریزش تمام خوشه های گل از عوارض کمبود این عنصر است. از دیگر عوارض کمبود بور در گیاه، افزایش بسیار زیاد میزان پوکی محصول، کوتاهی، بوته ای شکل شدن و کوتاه شدن میان گره ها در روی شاخه های ضعیف است.

نکات مهم نحوه استفاده از اسید بوریک برای پسته در کشاورزی
نکات مهم نحوه استفاده از اسید بوریک برای پسته در کشاورزی

در اثر کمبود بور در گیاه، برگ های درختان تابیده، بد شکل و ریز شده و در صورت کمبود بیشتر، خشکیدگی سرشاخه ها رخ خواهد داد. در صورت بروز این علائم در گیاه حتما باید از کاربرد اسید بوریک برای رفع و کاهش خسارت بهره برد.

مزایا اسید بوریک در درختان پسته

درختان پسته در اثر کمبود مواد مغذی ممکن است دچار مشکلات فیزیولوژیکی مهمی شوند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می شود.

  • نا خندانی
  • زود خندانی
  • ریزش جوانه گل
  • پوکی
  • بد شکلی
  • ترک خوردگی

در نتیجه این مشکلات کیفیت محصول پسته پایین آمده و کشاورزان دچار ضرر مالی خواهند شد. بور یکی از عناصری است که کمبود آن تاثیرات بسزایی بر مشکلات فیزیولوژیکی پسته دارد. برای رفع مشکلات به وجود آمده ناشی از کمبود بور می توان از مزایا اسید بوریک استفاده نمود. از مزایا مصرف اسید بوریک می توان به مصرف آن هم به صورت خاکی و هم به صورت محلول پاشی اشاره نمود.

کاربرد اسید بوریک

از اختلالات و مشکلات درختان پسته می توان به ریزش میوه اشاره نمود. درختان پسته بسیار گل می دهند. اما تنها بخش هایی از گل ها گرده افشانی شده و میوه خواهند داد. عوامل افزایش ریزش میوه می توان به تنش های محیطی و تغذیه ناکافی به‌ویژه در زمان گلدهی اشاره نمود. این اختلالات موجب کاهش بازدهی پسته و زیان اقتصادی خواهد شد.

یکی از راه حل های موثر برای کاهش و رفع این مشکلات در درختان پسته، استفاده از اسید بوریک به عنوان کود تقویتی است. با کاربرد اسید بوریک تعداد بیشتری از گل های درخت پسته به میوه تبدیل می شوند. بعلاوه استفاده از اسید بوریک برای پسته به‌صورت متناوب موجب می شود تا میوه ها ریزش نکرده و برای تبدیل شدن به میوه نهایی بر روی شاخه ها باقی بمانند.

ایمنی در مصرف اسید بوریک

به‌طور کلی مصرف دوزهای کم اسید بوریک منجر به واکنش های نامطلوب نخواهد شد. اما قرار گرفتن در معرض مقادیر زیاد اسید بوریک در کوتاه مدت می تواند بر معده، روده، کبد، کلیه و مغز تأثیراتی منفی داشته باشد. مصرف بالای اسید بوریک در طولانی مدت نیز ممکن است بر رشد و تولید مثل اثرات نامطلوبی داشته باشد.

عوارض جانبی خاصی از استنشاق گرد و غبار اسید بوریک گزارش نشده است. اما باید توجه نمود که این بخارات از طریق غشاهای مخاطی جذب می شوند.

قیمت اسید بوریک

اسیدبوریک نوعی اسید ضعیف است که در گرید و درجه خلوص های مختلفی تولید و در بازار عرضه می شود. قیمت این ماده تحت تاثیر گرید تولید شده، درجه خلوص، نرخ ارز، مقدار خریداری شده، شرکت تولید کننده و… قرار دارد. برای خرید این محصول می توان به سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی مراجعه کرده و بدون واسطه اقدام به خریدی به‌صرفه نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا