Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیاییعلوم پایه

چند نوع تیتان داریم و برای تولید چه محصولاتی از آن استفاده می‌شود؟

تیتان یا دی اکسید تیتانیوم، یک ماده جامد غیرآلی سفیدرنگ است که با پایداری در برابر حرارت، غیرآتش زا محسوب می شود. این ترکیب که تیتانیا نیز خوانده می شود، انحلال پذیری کمی داشته و در دسته ی مواد خطرناک قرار نمی گیرد. به همین دلیل از تیتانیا در بسیاری از صنایع بیشتر به عنوان یک رنگدانه دایمی استفاده می شود. با توجه به کاربرد این ماده در صنایع مختلف، در خرید تیتان باید دقت کافی کرده و درباره ویژگی های آن اطلاعات کافی داشت. این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک ما را با خرید تیتان و کاربردهای آن آشنا می کند.

تیتان چیست؟

تیتان ترکیبی با فرمول مولکولی TiO۲ بوده و به دلیل کاربرد زیاد به عنوان رنگدانه، به نام تیتانیوم سفید و رنگدانه سفید نیز خوانده می شود. از جمله خواص این ماده می توان به رنگ فوق العاده سفید، مقاومت در برابر اشعه ماوراءبنفش و همچنین توانایی پراکنده کردن نور را اشاره کرد. دی اکسید تیتانیوم را می توان در منابع معدنی به صورت سنگ های ایلمینیت، پروسکایت و تیتانیت ایلمینوروتیل یافت. اما این ترکیب را در موارد اندک می توان در منابع معدنی به شکل روتیل مشاهده کرد.

روش تولید تیتانیوم دی اکسید را مواد اولیه خام تعیین می کند. یکی از این روش ها، استفاده از ایلمنیت معدنی و مخلوط آن با اسید سولفوریک است. با انجام فرآیندهایی روی روتیل نیز می توان به تیتانیوم دی اکسید رسید. تفاله های سرباره و روتیل مصنوعی برای این منظور ساخته می شوند.

تیتان چیست؟
تیتان چیست؟

انواع تیتان

با توجه به منبع تولید تیتانیوم دی اکسید، سه دسته از آن به نام های ایلمنیت، روتیل و آناتاز وجود دارد. از بین انواع تیتانیوم دی اکسید، روتیل و آناتاز پرکاربرد است و هر دو توانایی جذب اشعه ماوراءبنفش را دارند. به همین دلیل از این ترکیب ها در ترکیب کرم های ضد آفتاب استفاده می شود. نوع آناتاز نسبت به نوع روتیل دارای وزن کمتری بوده ولی نوع روتیل تیتانیوم دی اکسید، می تواند با جذب انرژی ماوراءبنفش، آن را تبدیل به گرما کند. روتیل با داشتن ضریب شکست بالا، نسبت به انواع دیگر تیتانیوم دی اکسید، شناخته شده تر بوده و بیشتر در پلاستیک و مواد غذایی به کار برده می شود.

قیمت خرید تیتان

در قیمت خرید تیتان می تواند نوع منابعی که شرکت های مختلف استفاده می کنند، تاثیرگذار باشد. روش های مختلف تولید تیتان باعث می شود که محصولاتی با کیفیت و ویژگی های مختلف تولید شود. در نتیجه قیمت خرید و فروش تیتانیوم دی اکسید متفاوت است. ویژگی ها و عواملی که در قیمت این ترکیب موثر است، ضریب شکست، سختی، جذب روغن، قدرت پوشانندگی و … است. پودر تیتانیوم دی اکسید معمولا در بسته بندی های کیسه ای ۲۵ کیلوگرمی در بازار عرضه می شود. گریدهای مختلفی از آن نیز مانند کرونوس، لومون و … وجود دارد.

کاربرد تیتانیوم دی اکسید در صنعت پلاستیک

یکی از کاربردهای مهم تیتانیا در صنعت پلاستیک برای افزایش مقاومت آن در برابر حرارت، نور و همچنین مقاومت در برابر آب و هوا است. این ترکیب به بهبود خواص فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی محصولات پلاستیکی کمک کرده و باعث زیاد کردن عمر آن ها می شود.

کاربرد تیتان در صنعت کاغذ

در صنعت کاغذسازی از تیتانیوم دی اکسید به عنوان یک پرکننده کاغذ به کار گرفته می شود. تیتانیوم دی اکسید در صنعت کاغذسازی برای براق کردن، صاف و سفیدتر کردن آن به کار می رود. تیتانیوم دی اکسید در اندازه های نانومتری به عنوان یک فوتوکاتالیست مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد تیتان در صنعت کاغذ
کاربرد تیتان در صنعت کاغذ

کاربرد تیتانیوم دی اکسید در صنعت سرامیک

داشتن خواص ویژه ای باعث کاربرد تیتانیوم دی اکسید در دکوراسیون، ساخت و ساز و کاربردهای مهندسی می شود. از جمله این خواص می توان به اندازه ذرات یکنواخت، مقاومت بالا در دمای بالآ، کدورت بالا، درجه خلوص بالا، شاخص شکستگی بالا و پوشش نازک و زن سبک آن اشاره کرد.

کاربرد تیتانیون دی اکسید در صنعت نظامی

در آمریکا از این ترکیب در اجزای کشتی استفاده می شود که در مجاورت مستقیم با آب است. همچنین در اجزایی چون شفت پروانه، دستگیره های زیردریایی و تجهیزاتی چون نفربرهای زرهی از تیتانیوم دی اکسید استفاده می شود. در تجهیزات حفاظتی شخصی و تسلیحات زره پوش نیز این ماده به کار برده می شود.

کاربرد تیتان در صنایع هوافضا

در هواپیماها، کشتی ها، موشک ها و فضاپیماها در ساخت قطعاتی چون فایروال ها، کانال های اگزوز هلیکوپتر و قطعه های سازه ای حساس از تیتانیوم دی اکسید استفاده می شود. این ترکیب می تواند به چالش محیط های هوافضا، مقاومت کشتی و خستگی تیتانیوم نیز به مقاومت در برابر شکستگی کمک می کند.

کاربرد تیتان در صنعت نقاشی

در صنعت رنگ سازی برای ساخت رنگ سفید و روشن از تیتانیوم دی اکسید استفاده می شود که به بالا بردن مدت زمان ماندگاری بالای آن ها کمک می کند.

کاربرد تیتانیوم دی اکسید در لوازم آرایشی

لکه های پوست با به کار بردن تیتانیوم دی اکسید در ترکیب مواد آرایشی از بین می رود. در نتیجه پوست روشن تر می شود. کاربرد تیتانیوم دی اکسید در کرم های ضد آفتاب، به پیشگیری از سرطان پوست کمک می کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا