Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پلاستیکی و پلیمریصنایع شیمیایی

واکس پلی اتیلن چیست و چه کاربردی دارد؟

واکس پلی اتیلن که با نام PE Wax نیز شناخته می شود  پلی اتیلنی با وزن مولکولی فوق العاده کم است که از زنجیره های مونومر اتیلن تشکیل شده است. واکس پلی اتیلن دارای کاربردهای بسیار متنوعی است و به عنوان محصول جانبی تولید پلی اتیلن تولید می شود و به دو شکل HDPE و LDPE در دسترس است.

موم پلی اتیلن را می توان به عنوان ماده معدنی ، لغزنده ، افزودنی رزین و ماده آزاد کننده قالب استفاده کرد. این ماده به عنوان یک محصول پذیرفته شده فقط در تیمار سطح برخی میوه ها با شماره E914 در اتحادیه اروپا مجاز است.

کاربرد اصلی این ماده در تولید جوهر ، رنگ ، پلاستیک مهندسی (کامپوزیت ها) ، مستربچ ، اکستروژن PVC ، روانکاری ، چسب ذوب داغ ، پراکندگی رنگدانه / عامل رنگ آمیزی ، پوشش ، اصلاح سطح ، ماده آزاد کننده ، تنظیم ویسکوزیته ، مقاومت در برابر خراش ، مواد افزودنی و تثبیت کننده ها ، جلا ، پردازش لاستیک ، WPC ، ترکیب با واکس های دیگر و غیره است. در ادامه در نشریه جهان شیمی فیزیک به این ترکیب و کاربردهای آن می پردازیم.

خصوصیات و ویژگی های واکس پلی اتیلن

واکس پلی اتیلن از طریق فرآیندی به نام پلیمریزاسیون حاصل می شود. تولید کنندگان فرآیند پلیمریزاسیون را تغییر می دهند تا محصولی با کیفیت مطلوب را بدست آورند. با این حال ، برخی از خصوصیات اساسی مواد برای همه موم های PE مشترک است.

موم پلی اتیلن به عنوان یک هموپلیمر اتیلن کاملاً اشباع شده ، خطی و بلوری است. به همین دلیل است که این ماده کاربردهایی به عنوان مواد افزودنی پلاستیکی و تولید لاستیک را پیدا می کند. این ماده به دلیل خاصیت بلوری بالا ، دارای ویژگی های منحصر به فردی مانند سختی در دمای بالا و حلالیت کم در طیف گسترده ای از حلال ها است.

این ماده یک ترموپلاستیک است بنابراین می توانید حدس بزنید که در اثر گرما چگونه رفتار می کند. ترموپلاستیک ها در دمای ۱۱۰ درجه سانتی گراد ذوب می شوند. از ویژگی های جالب توجه این مواد ، قابلیت گرم شدن و خنک شدن بدون تخریب گسترده است. این ماده در برابر حملات شیمیایی بسیار مقاوم است ، از ثبات حرارتی بی نظیری برخوردار است و در فرمول بندی محصولات بسیار انعطاف پذیر است.

واکس پلی اتیلن چیست و چه کاربردی دارد؟
واکس پلی اتیلن چیست و چه کاربردی دارد؟

انواع واکس پلی اتیلن

واکس پلی اتیلن می تواند به صورت پلی اتیلن با چگالی کم (LDPE) یا پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) باشد. به طور کلی ، HDPE  متراکم و متبلورتر است ، بنابراین اگر راهی برای تعیین این خواص دارید می توانید این دو را از یکدیگر تشخیص دهید.

شما همچنین می توانید از روش های مختلفی برای شناسایی موم PE از مواد دیگر استفاده کنید. مشاهده ، لمس ، بو و غیره این موم شبیه ورق های پلاستیکی است. این ماده زرد نیمه شفاف و دارای سطح براق است. اگر مواد را برش دهید ، نه ناخالصی وجود دارد و نه جدایی.

این ماده دارای خواص روانکاری است که با لمس آنرا احساس می کنید. در دمای اتاق ، موم PE شکننده و ترد است و این برخلاف نوع جعلی است که خشن و چرب است.

اگر می خواهید اصل بودن آن را امتحان کنید می توانید پنج دقیقه  آن را در آب بجوشانید، واکس PE واقعی تغییر شکل نمی دهد. اگر موم حاوی پارافین یا هر گونه ناخالصی دیگر باشد ، با تغییر شکل آن را تشخیص خواهید داد.

موارد استفاده از واکس پلی اتیلن

این موم به دلیل خواص فیزیکی و شیمیایی مطلوب در طیف گسترده ای از صنایع کاربرد دارد. از آنجا که این ماده می تواند طیف وسیعی از نقاط ذوب ، تراکم و سایر خصوصیات را داشته باشد ، قابل درک است که چرا از آن به طور گسترده استفاده می شود.

قابلیت امولسیون شدن به ویژه در صنعت نساجی بسیار مهم است. این ماده همچنین در پوشش کاغذ ، مواد کمکی چرم ، مداد رنگی و مواد آرایشی استفاده می شود. نوع غیر امولسیون پذیر بیشتر در چاپ جوهر ، کنسانتره های رنگدانه ای و رنگ ها استفاده می شود.

در بخش نساجی ، این ماده احتمالاً بیشترین کاربرد را دارد زیرا امولسیون های ساخته شده از این موم نرم کنندگی پایداری را ارائه می دهند. در حالی که این امولسیون ها در برابر اسیدها و سایر مواد شیمیایی مقاومت می کنند ، با پارچه سازگار هستند  و باعث زرد شدن پارچه ها ، تغییر رنگ و احتباس کلر نخواهند شد.

جالب است بدانید:

بخش بسته بندی همچنین از موم پلی اتیلن به شدت استفاده می کند. رعایت مقررات حداقل الفین در ایالات متحده هنگام استفاده از این ماده به عنوان افزودنی غذایی ضروری است. صنعت پوشش در طول تاریخ از واکس استفاده می کرده است. اهمیت موم یا واکس این است که باعث خاصیت دفع آب ، لغزش بهتر و مقاومت در برابر سایر ویژگی ها می شود. موم پلی اتیلن هنگام استفاده صحیح موارد زیر را به شما ارائه می دهد:

  • ضد افتادگی
  • ضد ته نشینی
  • مقاومت در برابر سایش
  • مقاومت در برابر خم شدن
  • مقاومت در برابر آسیب

در صنعت جوهر این مواد مزایای مشابهی دارند. بیشتر انواع جوهر حاوی موم پلی اتیلن به عنوان روشی برای بهبود ضریب اصطکاک و افزایش مقاومت در برابر خراش است.

واکس PE پایدار در برابر حرارت ، کمی محلول ، مقاوم در برابر مواد شیمیایی و سخت است. ترکیب این ویژگی ها با مقاومت در برابر سایش و نقاط ذوب گسترده ، این ماده را به گزینه ای غیرقابل بحث برای طیف وسیعی از کاربردهای صنعتی تبدیل می کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا