Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

۹ خاصیت شگفت انگیز جوش شیرین در طب سنتی

جوش شیرین یا بی کربنات سدیم یک ماده شیمیایی است که خاصیت تخمیری داشته و هنگام واکنش، گاز دی اکسید کربن تولید می کند. این ترکیب در صنایع دارویی، پزشکی و غذایی کاربرد های فراوانی دارد. به همین دلیل، قیمت جوش شیرین نسبت به دیگر مواد شیمیایی پرکاربرد مناسب است.

از جمله خواص درمانی این ترکیب می توان به درمان گلودرد، تسکین ناراحتی معده، سرطان، UTI، درد نقرس، سفید کردن دندان ها، زیبایی پوست و … اشاره کرد. در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی به بررسی بیشتر خواص درمانی این ماده شیمیایی می پردازیم.

خواص درمانی جوش شیرین در طب سنتی

تسکین ناراحتی معده با جوش شیرین

این ترکیب یک آنتی اکسیدان طبیعی است که موجب خنثی شدن اسید معده در سیستم گوارش می شود. از این رو، می تواند برای رفع و تسکین مشکلاتی نظیر سوزش سر دل، گاز بیش از حد و نفخ مفید باشد. برای این منظور، نصف قاشق چای خوری جوش شیرین را با نصف لیوان آب مخلوط و بلافاصله بنوشید. این کار را روزانه سه تا چهار بار تکرار کنید.

به درمان گلودرد کمک می کند

درمان سریع گلو درد شامل التهاب، خارش، درد و یا تحریک گلو است. برای رفع این مشکل، به یک فنجان آب گرم، نصف قاشق چای خوری نمک و نصف قاشق چای خوری جوش شیرین اضافه کرده و با هم مخلوط کنید. توصیه می شود این مخلوط را سه بار در روز بنوشید.

جوش شیرین برای UTI مفید است

عفونت مجاری ادراری یک عفونت باکتریایی است که بر دستگاه ادراری تاثیر می گذارد. عفونت مجاری می تواند باعث درد شدید شود. برای این منظور، به یک فنجان آب به مقدار یک قاشق چای خوری جوش شیرین اضافه کرده و با معده خالی این مخلوط را بنوشید. مصرف این مخلوط سبب رفع سوزش ادرار و همچنین کاهش اسیدیته ادرار می شود که موجب درد است.

جوش شیرین برای UTI مفید است
جوش شیرین برای UTI مفید است

به تسکین درد نقرس کمک می کند

از مهمترین علل بروز نقرس تولید اسید اوریک در بدن است. این ماده می تواند مقدار اسید اوریک را کاهش دهد. برای بهره مندی از این خاصیت، نصف قاشق چای خوری جوش شیرین را در هشت اونس آب مخلوط و بلافاصله بنوشید.

توجه داشته باشید که حداکثر دوز مصرفی این ترکیب روزانه چهار قاشق چای خوری است و ممکن است موجب افزایش فشار خون شود. به همین دلیل، پیش از مصرف حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

جوش شیرین برای سفید کردن دندان ها موثر است

این ترکیب در بسیاری از خمیر دندان های تجاری موجود است. زیرا به پاک شدن و حذف پلاک ها از دندان‌ها کمک کرده و موجب روشن شدن رنگ دندان‌ها می شود.

برای برخورداری از این خواص، می توان مسواک مرطوب را داخل جوش شیرین قرار داده و دندان ها را با این مسواک بشویید. سپس با خمیر دندان نیز بشویید. بهتر است این کار را یک تا دو بار در هفته انجام دهید.

روش دیگر برای استفاده از خواص این ماده در سفید کردن دندان‌ها این است که جوش شیرین را با آب و یا آبلیمو ترکیب کنید. سپس دندان ها را با خمیر به دست آمده مسواک بزنید. با توجه به قیمت جوش شیرین به کار بردن این روش ها بسیار مقرون به صرفه است.

جوش شیرین به عنوان لایه بردار پوستی عمل می کند

جوش شیرین به رفع خارش پوست و بیرون راندن تیغ یا چوب تیز از پوست کمک می کند. علاوه بر این، ضد باکتری و قلیایی بوده، پوست را نرم و سلول های مرده پوست را از بین می برد.

برای برخورداری از این ویژگی جوش شیرین، مقدار کمی از آن را با آب مخلوط کرده و یک خمیر به دست آورید. سپس خمیر را روی صورت تمیز قرار داده و به کمک آن صورت خود را اسکراب کنید.

به عنوان لایه بردار پوستی عمل می کند
به عنوان لایه بردار پوستی عمل می کند

به از بین بردن جوش های سرسیاه کمک می کند

این ماده با گرانول های خوبی که دارد مانند یک اسکراب عمل کرده و موجب از بین رفتن جوش های سرسیاه می شود. برای برخورداری از این ویژگی کافی است یک قاشق چای خوری جوش شیرین و شکر را با دو قاشق غذاخوری آب مخلوط کرده تا خمیری به دست آید. خمیر را روی قسمت های مورد نظر قرار داده و ماساژ دهید. سپس با آب گرم صورت را بشویید.

برای درمان آفتاب سوختگی مفید است

این ماده شیمیایی می تواند برای بهبود آفتاب سوختگی مفید باشد. برای این منظور، کافی است یک حمام جوش شیرین مورد استفاده قرار گیرد.

در درمان آکنه موثر است

این ترکیب به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی، موجب کاهش درد و تورم می شود. از این رو، به رفع و درمان آکنه کمک می کند. برای این منظور باید ماسک جوش شیرین را روی موضع مورد نظر قرار داده و پس از چند دقیقه شست.

قیمت خرید و فروش جوش شیرین

قیمت جوش شیرین با توجه به کاربرد های فراوانی که در صنایع غذایی و دارویی دارد، بسیار مناسب است. این ماده را می توان از عطاری ها و فروشگاه های معتبر غذایی به راحتی خریداری کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا