Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

استون اسید است یا باز؟

استون یک مایع بی رنگ و بسیار قابل اشتعال است که بیشتر با پاک کننده لاک ناخن همراه است. این ماده یک کتون است، گروهی از مواد که همگی دارای ساختار مولکولی مشابهی هستند که از یک گروه کربونیل تشکیل شده است که به دو اتم یا مولکول دیگر از هر نوع متصل است. کتون ها گروه بسیار متنوعی هستند و حاوی تعداد زیادی ترکیبات مانند قندها، فرومون ها، پلیمرها و حلال ها هستند. استون یک کتون بسیار ساده است که از یک کربونیل و دو مولکول CH3 تشکیل شده است. برای خرید استون جهت کاربردهای مختلف می توانید به سایت ها و فروشگاه های محصولات شیمیایی مراجعه کنید.

شیمی استون بسیار پیچیده تر از آنچه هست به نظر می رسد. ترکیب مرکزی این ماده یک گروه کربونیل است که از یک اتم کربن و اکسیژن تشکیل شده که با پیوند دوگانه متصل شده اند. گروه کربونیل در این ترکیب به دو مولکول CH3 متصل می شود، که به معنای مولکولی متشکل از یک کربن و سه اتم هیدروژن است. این ساختار ساده به استون طیف وسیعی از خواص می دهد و تبدیل آن به مواد دیگر را آسان می کند. در رابطه با اینکه استون اسید است یا باز در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری ارائه می گردد لطفا با ما همراه باشید.

خواص فیزیکی و شیمیایی استون

این ماده دارای طیف گسترده ای از خواص مختلف است. استون یک مایع بی رنگ است که هم تبخیر می شود و هم در دمای نسبتا پایین به طور خودکار دچار احتراق می شود. از هوا سنگین ‌تر است، بنابراین بخار به جای شناور شدن در امتداد سطوح حرکت می‌ کند. این امر به ویژه خطرناک است زیرا بخار می تواند به سمت منبع احتراق حرکت کند و به مایع برگردد. علاوه بر این، استون یک حلال است، به این معنی که می تواند مواد دیگر را حل کند و با آب قابل اختلاط است، به این معنی که به راحتی در هر مقدار مخلوط می شود.

بیشتر استون مورد استفاده در جهان امروزه به صورت مصنوعی تولید می شود، اما استون یک ماده طبیعی است. بیشتر پستانداران و برخی دیگر از حیوانات به طور طبیعی در بدن خود استون تولید می کنند. برخی مطالعات همچنین نشان داده اند که رژیم های غذایی غنی از کتون باعث افزایش سطح استون و کاهش احتمال تشنج در کودکان می شود. البته مقادیر تولید شده در داخل بدن یک فرد در مقایسه با بیش از ۶.۵ میلیون تنی که سالانه در سراسر جهان تولید می شود، بسیار کم است.

کاربرد استون چیست

در حالی که بسیاری از فرآیندهای تولیدی از استون استفاده می کنند، بسیاری دیگر به پردازش بیشتری نیاز دارند تا آن را به یک ماده متفاوت تبدیل کنند. رایج ترین محصول نهایی بیسفنول A (BPA) است که در تعداد زیادی از محصولات یافت می شود. BPA برای تولید پلیمرها و رزین‌ های مصنوعی استفاده می‌ شود و می‌ توان آن را در هر چیزی از بطری ‌های آب پلاستیکی گرفته تا آسترهای فلزی قوطی و کاغذ حرارتی یافت. خرید استون در گریدهای آزمایشگاهی و صنعتی به صورت اینترنتی امکان پذیر است.

استون اسید است یا باز؟
استون اسید است یا باز؟

استون لاک چیست

قبل از زدن لاک جدید، لاک قدیمی باید کاملا پاک شود و ناخن تمیز شود. فرد می تواند این کار را با استفاده از پاک کننده ناخن حاوی استون انجام دهد. استون اغلب ارزان ترین پاک کننده موجود است و در پاک کردن سریع لاک ناخن موثر است. این ترکیب عطر قوی دارد و به سرعت تبخیر می شود و احساس خنکی روی ناخن ها به جا می گذارد. یکی از معایب اصلی استون این است که می تواند ناخن ها را خشک کند.

استون اسید است یا باز

در پاسخ این سوال که استون اسید است یا باز باید بگوییم که این ترکیب شیمیایی از نظر ساختاری به عنوان یک باز لوئیس ضعیف دسته بندی می شود که با اسیدهای قوی و ضعیف ترکیبات افزایشی تولید می کند. این ماده همچنین با فلزات دو ظرفیتی واکنش داده و کمپلکس تشکیل می ‌دهد.

خطرات استفاده از استون

اکثر افراد استون را به عنوان پاک کننده لاک ناخن می شناسند. این از توانایی های این ترکیب به عنوان یک حلال ناشی می شود. این ماده در مقادیر کم برای پوست انسان بی ضرر است، اما به سرعت پولیش مبتنی بر پلیمر مورد استفاده در لوازم آرایشی مدرن را حل می کند. با این حال، استون یک ماده خطرناک است و باید از تماس طولانی مدت با بدن خودداری شود.

قرار گرفتن مکرر در معرض این ترکیب ممکن است باعث خشکی یا ترک خوردن پوست شود. مایع و بخار آن بسیار قابل اشتعال است و باعث تحریک جدی چشم می شود. همچنین ممکن است باعث خواب آلودگی یا سرگیجه شود.

به همین دلیل باید دور از دسترس کودکان، دور از حرارت، سطوح داغ، جرقه، شعله باز و سایر منابع اشتعال نگهداری شود. فقط در فضای باز یا در یک مکان با تهویه مناسب از آن استفاده کنید. در صورت احساس ناخوشی با مرکز مسمومیت یا پزشک تماس بگیرید. بازار جهانی خرید استون و فروش این ماده شیمیایی بسیار گسترده است زیرا استون یک ماده تقریبا همه کاره در صنایع تولیدی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا