Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

از خواص بی نظیر پودر کاکائو بر سلامتی چه می دانیم؟

پودر کاکائو که از تخمیر دانه های درخت کاکائو به دست می آید یکی از بهترین منابع آنتی اکسیدان و مواد معدنی است. به همین دلیل، خواص فوق العاده ای بر سلامتی قلب و عروق، فعالیت مغز، زیبایی پوست و … دارد.

از مواد معدنی موجود در این پودر می توان به آهن، منیزیم، مس، منگنز، پتاسیم، فسفر، روی و سلنیوم اشاره کرد. پودر کاکائو کاربرد فراوانی در صنایع غذایی دارد.

در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی به بررسی خرید پودر کاکائو و خواص آن بر سلامتی می پردازیم.

پودر کاکائو چیست

این پودر از دانه های کاکائو تخمیر شده و برشته تهیه می شود که برای استخراج کره کاکائو و تهیه تخته های شکلات، چیپس و آب نبات و همینطور سایر محصولات نظیر لوازم آرایشی کاربرد دارد.

مواد جامد خشکی بعد از استخراج کره کاکائو باقی می ‌ماند. این مواد ریز آسیاب شده و به صورت پودر کاکائو، کاکائو پخته یا کاکائوی شیرین نشده بسته‌ بندی و به فروش می رسد.

خواص پودر کاکائو بر سلامتی بدن

پودر کاکائو سرشار از آنتی اکسیدان است

ORAC معیاری برای سنجش فعالیت آنتی اکسیدانی غذا است. پودر کاکائو سرشار از ترکیبات آلی است که از نظر بیولوژیکی فعال بوده و به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند. این ترکیبات شامل پلی فنول ها، فلاوانول ها، کاتچین ها و … هستند.

پودر کاکائو می تواند فشار خون را کاهش دهد

فلاوانول‌ های موجود در این پودر می‌ توانند اندوتلیوم یا پوشش شریان‌ ها را برای تولید اکسید نیتریک (NO) تحریک کنند. یکی از وظایف اکسید نیتریک، ارسال سیگنال به شریان ها برای استراحت است. به این ترتیب، مقاومت در برابر جریان خون و در نتیجه فشار خون را کاهش می دهد.

بسیاری از مطالعات انجام شده نشان می‌ دهند که کاکائو و شکلات تلخ می‌ توانند جریان خون را بهبود و فشار خون را کاهش دهند. با این وجود، مطالعه اثر کاکائو در افراد مبتلا به فشار خون بالا هیچ تاثیری را نشان نداد.

پودر کاکائو می تواند فشار خون را کاهش دهد
پودر کاکائو می تواند فشار خون را کاهش دهد

پودر کاکائو میزان کلسترول خون را تنظیم می کند

بر اساس مطالعات انجام شده، پودر کاکائو به طور قابل توجهی کلسترول LDL اکسید شده را در مردان کاهش می دهد. علاوه بر این، HDL را افزایش و کل LDL را برای کسانی که کلسترول بالا داشتند کاهش داد. این امر سبب می شود ذرات LDL به خودی خود واکنش نشان داده و قادر به آسیب رساندن به بافت های دیگر مانند پوشش شریان های قلب باشند.

به عبارت دیگر، این پودر حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان قوی است که آن را وارد جریان خون کرده و از لیپوپروتئین ها در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می کند. به این ترتیب، کاکائو می تواند LDL اکسید شده را کاهش دهد.

علاوه بر این، فلاوانول‌ های موجود در شکلات تلخ می‌ توانند مقاومت به انسولین را کاهش دهند. این امر یکی دیگر از عوامل خطر رایج برای بیماری‌ هایی نظیر بیماری قلبی و دیابت است. به همین دلیل خرید پودر کاکائو توصیه می شود.

پودر کاکائو می تواند خطر بیماری قلبی را کاهش دهد

همان طور که گفته شد، ترکیبات موجود در شکلات تلخ در برابر اکسیداسیون LDL بسیار محافظت کننده هستند. این امر در طولانی مدت باعث می‌ شود که کلسترول بسیار کمتری در شریان‌ ها جمع شده و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی کمتر شود.

در تحقیقی روی ۴۷۰ مرد مسن مشخص شد که پودر کاکائو در طی ۱۵ سال، ۵۰ درصد خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی را کاهش می دهد. مطالعه ای دیگر نشان داد، خوردن شکلات دو بار یا بیشتر در هفته خطر ابتلا به پلاک کلسیفیه در رگ‌ ها را تا ۳۲ درصد کاهش می‌ دهد.

بررسی های دیگر نشان داد خوردن شکلات تلخ بیش از پنج بار در هفته خطر ابتلا به بیماری قلبی را تا ۵۷ درصد کاهش می دهد. انجام یک کارآزمایی بالینی در سال ۲۰۱۷ نشان داد افرادی که بادام را با یا بدون شکلات تلخ مصرف کردند سطح کلسترول LDL را بهبود بخشیدند.

پودر کاکائو می تواند خطر بیماری قلبی را کاهش دهد
پودر کاکائو می تواند خطر بیماری قلبی را کاهش دهد

کاکائو می تواند از پوست در برابر نور خورشید محافظت کند

ترکیبات زیست فعال موجود در این پودر ممکن است برای پوست عالی باشد. فلاوانول ها می توانند در برابر آسیب های نور خورشید اثر محافظتی داشته باشند. زیرا می توانند جریان خون به پوست را بهبود بخشیده، تراکم و آبرسانی پوست را افزایش دهند.

حداقل مقدار موثر (MED) اشعه UVB مورد نیاز برای ایجاد قرمزی در پوست ۲۴ ساعت پس از قرار گرفتن در معرض آن است. بر اساس یک مطالعه ی انجام شده روی ۳۰ نفر، میزان MED پس از مصرف شکلات تلخ سرشار از فلاوانول به مدت ۱۲ هفته بیش از دو برابر شد.

کاکائو می تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد

مصرف شکلات تلخ که یکی از محصولات این پودر است می تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد. یک مطالعه انجام شده روی داوطلبان سالم نشان داد که مصرف کاکائو با فلاوانول بالا به مدت ۵ روز باعث بهبود جریان خون در مغز می شود.

علاوه بر این، مصرف و خرید پودر کاکائو می تواند به طور قابل توجهی عملکرد شناختی را در افراد مسن با اختلالات شناختی خفیف بهبود بخشد. همچنین، ممکن است تسلط کلامی و چندین عامل خطر برای بیماری را نیز بهبود بخشد. علاوه بر موارد ذکر شده، این پودر حاوی مواد محرکی مانند کافئین و تئوبرومین است که می تواند دلیل اصلی بهبود عملکرد مغز در کوتاه مدت باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا