Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

آشنایی با نکات مهم پخت کیک با پودر کاکائو

پودر کاکائو از تخمیر دانه های برشته شده کاکائو به دست آمده و حاوی ترکیبات آنتی اکسیدان و مواد معدنی است. برای استخراج کره کاکائو و تهیه تخته های شکلات، چیپس، آبنبات، لوازم آرایشی و … مورد استفاده قرار می گیرد.

مواد جامد خشکی که بعد از استخراج کره کاکائو باقی می ‌مانند، کاملا ریز آسیاب شده و به صورت پودر، کاکائو پخته یا کاکائوی شیرین نشده مصرف می شود.

قیمت فروش پودر کاکائو بر اساس کاربرد هایی که دارد تعیین می شود. بیشترین کاربرد این پودر، تهیه ی کیک است. برای تهیه کیک و استفاده از این پودر، رعایت نکاتی لازم است که در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی به آن می پردازیم.

نکات مهم درباره پخت کیک با پودر کاکائو

پودر کاکائو خام تلخ تر است

از آن جا که پودر خام کاکائو تندتر و تلخ تر است، طعم کیک شیرینی کم تری خواهد داشت. علاوه بر این، نسبت به پودر برشته کاکائو جاذب تر است. یعنی مواد مایع بیشتری را در یک دستورالعمل غذا جذب می کند.

باید درست اندازه گرفته و الک کرد

این پودر بر بافت و طعم محصولات پخته شده تاثیر می گذارد. از این رو، استفاده از مقدار مناسب به خصوص زمانی که با بیش از چند قاشق غذاخوری سر و کار دارید، بسیار مهم است. این پودر را باید مثل آرد اندازه گیری کرد. این کار با پیمانه یا با وزن کردن آن روی ترازوی آشپزخانه امکان پذیر است. علاوه بر این، باید آن را الک کرد.

برای تقویت طعم کاکائو می توان آن را با روغن ترکیب کرد

"<yoastmark

برای استخراج طعم اصلی کاکائو می توان آن را با روغن داغ یا سایر چربی ‌ها ترکیب نمود. این کار معمولا با اضافه کردن آب داغ به این پودر قبل از ترکیب آن با سایر مواد امکان پذیر است. به طور بالقوه می ‌توان از هر مایع داغی استفاده کرد. فقط باید اجازه داد مخلوط در دمای اتاق خنک شود.

قهوه در تشدید طعم پودر کاکائو نقش دارد

استفاده از قهوه یا پودر اسپرسو دم شده برای تشدید طعم شکلاتی دسرها بسیار موثر است. در صورت وجود مایعاتی نظیر آب یا اگر مایعی مانند شیر یا آب در لیست مواد وجود نداشته باشد اما کره یا روغن ذوب شده باشد، می توان این پودر را در هر یک از آن ها حل کرد.

البته انجام این روش به مدت طولانی یا در دمای خیلی بالا می تواند طعم تلخ آن را افزایش دهد. در صورت وجود شیر در غذا، می‌ توان مقدار کمی از آن را با قهوه یا اسپرسو دم کرده جایگزین کرد. قبل از مخلوط کردن آن با موادی که ممکن است ذوب شود، اجازه دهید تا خنک شود.

می توان از پودر کاکائو به جای آرد در کف تابه ها استفاده کرد

معمولا برای این که خمیر حین پخت به تابه نچسبد، از روش کره مالی و آرد پاشیدن استفاده می شود. می توان به جای آرد از این پودر استفاده کرد. این ترفند به کیک های شکلاتی رنگ تیره تری بخشیده و طعم آن را قوی تر می کند. ابتدا به کف و دیواره تابه تان یک لایه نازک کره یا روغن مالیده و سپس این پودر را بپاشید.

با گذشت زمان فاسد می شود

با گذشت زمان، این پودر طعم و عطر تند و تیزش را از دست می دهد. ازاین رو، تا زمانی که بوی آن خوب به نظر برسد، می توان به استفاده از آن ادامه داد. معمولا فروش پودر کاکائو دو تا سه سال بعد از تاریخ انقضای درج شده روی بسته امکان پذیر است.

با گذشت زمان فاسد می شود
با گذشت زمان فاسد می شود

این پودر را باید در مکانی خشک، خنک و تاریک مثل انبار یا کابینت نگهداری شود. توصیه می شود پودر کاکائو را در یخچال یا فریزر قرار ندهید. ممکن است به نظر برسد این کار به افزایش طول عمر آن کمک کند. اما محتوای رطوبت بالا می تواند رشد باکتری ها را تقویت کند.

برعکس، نگهداری پودر کاکائو در مکان بسیار گرم می تواند باعث شود که چربی موجود در آن فاسد شده و طعم چندان خوبی نداشته باشد. در هر صورت همیشه برای برداشتن از قاشق های تمیز استفاده کنید تا از ورود باکتری به ظرف جلوگیری شود.

پودر کاکائو سیاه نیز ارزش امتحان کردن دارد

پودر طبیعی کاکائو تا حد زیادی رایج ‌ترین نوع در بازار است. کاکائو سیاه یکی دیگر از مواردی است که ارزش استفاده را دارد. این نوع کاکائو با همان فرآیند کاکائو طبیعی ساخته می شود.

این پودر با محلول قلیایی با شدت بیشتری به عمل می آید تا اسید آن کاملا خنثی شود. بنابراین، در مورد استفاده از پودر کاکائو سیاه، همان قانون توجه به خمیر مایه دستور غذا صادق است.

پودر سیاه کاکائو، رنگ محصولات پخته شده را بسیار تیره و شکلاتی می کند. اگر به تنهایی از آن استفاده کنید، در نهایت کیک یا شیرینی خشک تری به دست می آید. زیرا این پودر سیاه چربی کمتری دارد. به همین دلیل، فروش پودر کاکائو سیاه نیز بسیار پرطرفدار است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا