Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

بنتونیت معمولی چه تفاوتی با بنتونیت اکتیو دارد؟

بنتونیت نوعی خاک معدنی و بسیار پر کاربرد است. این ماده از ۸۵ درصد خاک رس تشکیل شده است. از خواص خاک بنتونیت می توان به جذب آب آن اشاره نمود. انواع بنتونیت در بازار موجود هستند. بنتونیت سدیمی و کلسیمی از انواع مختلف این ماده محسوب می شوند. استفاده از بنتونیت در صنایع موجب شده است تا خرید و فروش بالایی در بازار داشته باشد. برای خرید بنتونیت می توان به سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی صنعتی مراجعه نمود. توجه شود که تفاوت هایی بین بنتونیت معمولی با بنتونیت اکتیو وجود دارد. در ادامه این مطلب به بررسی قیمت و نحوه خرید بنتونیت و تفاوت بنتونیت معمولی با بنتونیت اکتیو می پردازیم. با ما همراه باشید.

بنتونیت چیست

بنتونيت ماده‌ای معدنی بوده که در دسته رس ها يا شبه رس ها قرار دارد. این ماده از کانی های متورم شونده تشکيل شده و حاوی مونتموريلونيت و مقدار کمی بيدليت است. بنابراین بنتونيت رسی است که از ۸۵ تا۹۰ درصد کانی مونتموريلونيت برخوردار باشد.

انواع بنتونیت

با توجه به نوع ساختار و ناخالصی های موجود در این ماده می توان آن را به دو دسته کلی تقسیم بندی نمود.

بنتونیت سدیمی (متورم) : ناخالصی قالب این نوع بنتونیت عنصر سدیم بوده و ماده ای جاذب رطوبت است. این ماده به میزان زیادی در اثر جذب آب منبسط می شود. کاربرد اصلی این نوع، استفاده در حفاری چاه های نفت و گاز بوده و یک عایق طبیعی است.

بنتونیت کلسیمی (غيرمتورم) : این نوع بنتونیت در محلول ها به عنوان جاذب یون عمل می کند و درواقع برای یون زدایی استفاده می شود. این انواع به جای جذب آب، قادر به جذب چربی ها و روغن ها هستند. بنابراین به عنوان یک شوینده صنعتی در صنایع تولیدی مورد استفاده قرار می گیرند.

توجه شود که عملی که سبب ایجاد رنگبری در بنتونیت می گردد و آن را افزایش می دهد، بنتونیت فعال شده با اسید است که به آن بنتونیت اکتیو گفته می شود. این نوع را می توان در بستر سازی برای حیوانات خانگی به کار برد و از بنتونیت های کلسیمی است. بنابراین توجه شود که تفاوت بنتونیت معمولی با بنتونیت اکتیو در تولید و کاربرد دیده می شود. برای خرید بنتونیت می توان به سایت های مواد شیمیایی مراجعه نمود.

بنتونیت اکتیو چیست

بنتونیت اکتیو به بنتونیتی گفته می شود که درواقع طی عملیاتی فعال شده است. یکی از روش های فعال سازی این ماده معدنی فعال نمودن آن بوسیله اسید است. کاربرد بنتونیت اکتیو یا فعال شده در صنعت بسیار زیاد است و با بنتونیت معمولی تفاوت دارد. استفاده از بنتونیت اکتیو در چاه ارت و سیستم ارتینگ صورت می پذیرد. این در حالی است که در انواع معمولی به دلیل تفاوت خواص این کاربرد صورت نمی پذیرد. برای خرید بنتونیت می توان به فروشگاه های مجاز حضوری یا غیر حضوری مراجعه نمود.

بنتونیت فعال در اثر فعل و انفعلات آتشفشانی به وجود می آید. البته ضخامت آن بستگی به اختلاف فاصله دارد. این ماده به دو بخش بنتونیت کلسیم دار و سدیم دار تقسیم بندی می شود. از انواع کلسیمی برای تولید ماسه در ریخته گری و همین‌طور در تولید روغن و گریس از آن به‌عنوان جاذب استفاده می شود.

تفاوت بنتونیت معمولی با بنتونیت اکتیو

بنتونیت اکتیو به بنتونیت چاه ارت هم شناخته می شود. این نوع بنتونیت از اسید زنی بنتونیت معمولی حاصل می شود. تفاوت بنتونیت معمولی با بنتونیت اکتیو در این است که نوع اکتیو رسانای خوبی برای جریان الکتریسته است. این محصول در چاه های ارت ساختمان ها کارایی دارد.

بنتونیت سدیمی بهتر است یا کلسیمی

همان‌طور که گفته شد این ماده در دو نوع سدیمی و کلسیمی در طبیعت یافته می‌شود. لازم به ذکر است که هرکدام دارای ویژگی های خاصی هستند. بنتونیت سدیم دار دارای قابلیت جذب آب فوق العاده ای بوده و بنتونیت کلسیم دار برای جذب چربی و یون ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین نمی توان گفت کدام‌ یک بر دیگری ارجح است و هر یک از آن ها باید با توجه به نوع مصرف انتخاب شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا