Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

بررسی تفاوت گلوکز و دکستروز

گلوکز و دکستروز ترکیباتی شیرین کننده هستند. هر دو این ترکیبات از دسته شیرین کننده های مغذی بوده و در خانواده مونوساکارید ها قرار دارند. این ترکیبات از تجزیه کربوهیدرات نشاسته حاصل می آیند. با تمام این شباهت ها، تفاوت گلوکز و دکستروز در برخی از خواص دیده می شود. بنابراین گلوکز و دکستروز یکی نبوده و درواقع دکستروز فرم D گلوکز محسوب می شود. برای اطلاع از قیمت گلوکز و دکستروز می توان به سایت های فروش شیرین کننده مراجعه نمود. خرید و فروش گلوکز و دکستروز به دلیل کاربرد گسترده بسیار صورت می پذیرد. در ادامه این مطلب به بررسی خواص و کاربرد و همین طور تفاوت گلوکز و دکستروز می‌پردازیم. با ما همراه باشید تا بیشتر با این مواد و تفاوت در استفاده و کاربردشان آشنا شوید.

تعریف گلوکز و دکستروز

دکستروز و گلوکز شیرین کننده هایی از یک خانواده هستند. اما تفاوت‌هایی نیز با هم دارند. گلوکز ساده ‌ترین قند شناخته ‌شده است که با فرمول شیمیایی C۶H۱۲O۶ معرفی می‌شود. این ترکیب به‌راحتی در آب حل شده و مزه شیرینی ایجاد می‌کند. گلوکز در دو فرم D-گلوکز و L-گلوکز که درواقع ایزومرهای فضایی گلوکز هستند، قابل شناسایی است. این دو ایزومر تصویر آینه‌ای هم محسوب می ‌شوند. تفاوت این دو در جهت قرار گرفتن گروه هیدروکسل کربن شماره ۵ است. اگر این گروه در طرف راست مولکول قرار بگیرد، فرم D-گلوکز شکل می‌گیرد. اما وقتی‌که گروه هیدروکسل در سمت چپ مولکول قرار داشته باشد، L-گلوکز نامیده می‌شود. به فرم D-گلوکز، دکستروز گفته می‌شود. بنابراین دکستروز ایزومر فرم D گلوکز است.

شباهت گلوکز و دکستروز

این دو شیرین کننده از یک خانواده هستند. بنابراین با یکدیگر شباهت هایی را دارند.

  • گلوکز و دکستروز فرمول شیمیایی یکسانی دارند.
  • D گلوکز و دکستروز هر دو یکسان هستند.
  • هر دو دارای توده مولی یکسانی هستند.

تفاوت ساختار گلوکز و دکستروز

تفاوت گلوکز و دکستروز به خاطر تفاوت در جایگاه هیدروکسل‌ در آن هاست. این تفاوت در ساختار شیمیایی آن‌ها موجب تفاوت در برخی خواص شده است. جایگاه هیدروکسیل در دکستروز به سمت راست است. واژه دکستروز از کلمه لاتین دکستروز به معنی راست گرفته‌شده است و به همین مفهوم اشاره دارد. بنابراين دکستروز نوعی ایزومر گلوکز است  و نام رایجی برای ‌D-گلوکزهاست. برای دریافت قیمت گلوکز به مراکز معتبر فروش مراجعه نمایید.

تفاوت گلوکز و دکستروز

دکستروز ایزومری از دکستروز است و برای مدیریت قند خون پایین بسیار موثر است. این ماده به افراد مبتلا به هیپوگلیسمی یا دیابت به صورت خوراکی یا وریدی تجویز می‌شود و سطح قند خون آن‌ها را خیلی سریع افزایش می‌دهد.

دکستروز با نام دکستروز مونوهیدرات یا دی-گلوکز به عنوان رایج‌ترین نوع گلوکز شناخته می‌شود. فرمول شیمیایی دکستروز و گلوکز یکسان است. اما تفاوت در جایگیری گروه‌های هیدروکسل موجب تفاوت گلوکز با دکستروز شده است.

دکستروز ۲۰ درصد شیرین‌تر از قند معمولی است و شاخص گلیسمی بالای آن موجب افزایش سریع قند خون می شود.

از دکستروز می‌توان به عنوان مکمل غذایی در بدن‌سازی استفاده نمود. دکستروز کالری زیادی داشته و به دلیل تجزیه آسان در افزایش وزن و عضله ‌سازی بسیار مؤثر عمل می‌کند.

گلوکز را می‌توان از کربوهیدراتی مختلف به دست آورد. اما دکستروز به‌طور عمده از نشاسته تهیه می‌شود.

نکته

بیشتر خواص شیمیایی و فیزیکی گلوکز و دکستروز مشابه هستند. تفاوت اصلی بین گلوکز و دکستروز را می‌توان در این دانست که گلوکز شامل هر دو فرم D و L است. اما دکستروز تنها شامل فرم D-گلوکز است.

تفاوت در استفاده از گلوکز و دکستروز

گلوکز و دکستروز از نظر بیوشیمیایی یکسان هستند. دکستروز از کارآمدترین منبع انرژی برای بدن محسوب می شود. بر خلاف سایر قندهای ساده، این ماده می‌تواند به‌طور مستقیم در جریان خون جذب شده و سطح قند خون را افزایش دهد. این مزیت در درمان سریع بیماران دیابتی و هیپوگلیسمی موثر است. برای اطلاع از قیمت گلوکز می توانید به سایت های معتبر مراجعه نمایید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا