Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

انواع استون چه نوع حلالی بوده و چه مصارفی دارند؟

استون ماده‌ای شیمیایی و آلی از خانواده کتون هاست. خواص و ویژگی های انواع استون موجب شده است تا از این ماده در صنایع مختلفی استفاده شود. خواص استون از داشتن گروه کربونیلی حاصل می شود. استون دارای یک گروه کربونیل متصل به دو گروه هیدروکربنی (متیل) است. تولید انواع استون توسط فرآیند کومن (Cumene process) صورت گرفته و پس از خالص سازی در گرید های مختلفی عرضه می گردد. فروش و خرید استون در بازار به دلیل کاربرد های صنعتی گسترده بسیار صورت می پذیرد. قیمت انواع استون به گرید تولید شده و برند تجاری محصول وابسته است. برای اطلاع از قیمت یا خرید این محصول می توان به سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی صنعتی مراجعه نمود.

گروه عاملی استون چیست

استون ماده ای آلی بوده که دارای گروه عاملی کربونیل است. این ماده به دلیل داشتن خواص مطلوب به‌عنوان یک حلال شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد. دی متیل کتون و پروپانون از دیگر نام های این حلال شیمیایی محسوب می شوند. توجه شود که گروه عاملی دی متیل کتون است که به این ماده خواص بی نظیری بخشیده است. این گروه عاملی به دو گروه هیدروکربنی متصل است.

تولید انواع استون

پروپانون از حلال‌های پرمصرف در صنعت و استفاده های خانگی محسوب می شود. این ماده با روش های مختلفی تولید و در بازار عرضه می‌گردد. درواقع روش های زیادی برای سنتز و تولید استون وجود دارد. اما به‌طور تقریبی می‌توان گفت ۹۰٪ از تولید پروپانون از طریق فرایند کومن صورت می پذیرد. در این فرآیند پس از اینکه بنزن با پروپیلن آلکیله شد، درنهایت توسط اکسیژن هوا اکسیداسیون صورت گرفته و فنول و پروپانون تولید می گردد.

مصرف انواع استون در محصولات آرایشی و بهداشتی

پروپانون به‌عنوان حلال در تولید لاک پاک کن ناخن استفاده می شود. اما جالب است بدانید علاوه بر این استفاده نام آشنا، این ماده را می توان در محصولات حمام، مراقبت از پوست و مو و محصولات روشن کننده پوست نیز یافت.

انواع استون فرار بوده و به سرعت تبخیر می شوند. این خواص موجب شده است تا متخصصین پوست از آن برای جذب مواد شیمیایی استفاده کنند که وارد بدن بیمار می شوند.

همچنین این ماده قبل از لایه برداری از پوست نیز استفاده می شود. از دی متیل کتون برای تمیز کردن پوست و حذف چربی و روغن اضافی نیز استفاده می شود. برای خرید استون لاک پاک کن می توان به فروشگاه های لوازم آرایشی و بهداشتی یا داروخانه ها مراجعه نمود.

انواع استون

انواع استون صنعتی

پروپانون صنعتی از درصد خلوص کمتری نسبت نوع آزمایشگاهی برخوردار است. بنابراین قیمت خرید کمتری نیز دارد. از انواع صنعتی به عنوان حلال در زمینه های مختلف استفاده می شود.

انواع استون آزمایشگاهی

دی متیل کتون در آزمایشگاه های شیمی به عنوان یک حلال بسیار مهم شناخته می شود. این ماده را می توان برای آبکشی رسوبات و مواد ته نشین شده در تجهیزات آزمایشگاهی نیز به کار گرفت. این ماده علاوه بر اینکه سریع تبخیر می شود، قیمت مناسبی هم دارد. این خواص آن را برای شست و شو در تجهیزات آزمایشگاهی شیشه ای مناسب می کند. در آزمایشگاه از پروپانون به عنوان عامل اکسید جونز استفاده می شود. بعلاوه این ماده دارای خاصیت فلوئورسنتی بوده و تحت اشعه ماورا بنفش برای ردیابی فلوئورسنس مورد استفاده قرار می گیرد. برای خرید استون آزمایشگاهی با خلوص بالا به سایت های معتبر مراجعه نمایید.

آیا استون سمی است

FDA دی متیل کتون را به عنوان ماده ای ایمن طبقه بندی نموده است. درواقع این ماده دارای پتانسیل کمی برای ایجاد مشکلات حاد یا مزمن در سلامتی است. اما باید به خطرات آن هم توجه نمود.

همانطور که گفته شد، دی متیل کتون پتانسیل کمی برای سمیت دارد. این ماده در غلظت های نرمال محیط زیست، خطری را برای سلامتی یا تولید مثل ایجاد نخواهد نمود. تماس طولانی این ماده با پوست می تواند منجر به خشکی و احساس سوزش یا ترک خوردگی در آن شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا