Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

Fumed silica چیست؟ – خواص و نحوه تولید

Fumed silica یا اروزیل ماده ای سبک است که می تواند خاصیت چسبندگی را بالا برده و غلظت مواد را زیاد کند. این ماده که یک نوع سیلیس است به نام فوم سیلیکا نیز خوانده می شود. کاربرد اروزیل به جهت منعطف بودن و داشتن ویسکوزیته در صنایع مختلفی چون رنگ سازی بسیار است. بازار خرید و فروش اروزیل به جهت کاربرد گسترده آن، رونق داشته و حتی می تواند در صنایع پالایشگاهی و شیمیایی نیز به وفور استفاده شود. این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک ما را با اروزیل و کاربرد آن آشنا می کند.

اروزیل چیست؟

اروزیل یا کف سیلیکا ترکیبی غیرآلی است که از سیلیس یا دی اکسید سیلیسیوم تشکیل شده است. نقطه ذوب این ماده ۱۷۰۰ درجه سانتی گراد و PH آن ۷,۳ است. حالت فیزیکی اروزیل جامد بوده و از نظر خواص ظاهری به رنگ سفید است که بویی ندارد. مهمترین خاصیت اروزیل، انعطاف پذیری است که به این علت در صنعت رنگ سازی کاربرد دارد. با این که رنگ داخل ظرف اصلی به صورت ماده ای چسبناک است، ولی هم زدن آن باعث روان شدگی رنگ می شود. بعد از این که رنگ بدون چکه کردن روی سطح مالیده می شود، دوباره حالت محکم پیدا می کند.

اروزیل چیست؟
اروزیل چیست؟

اروزیل ماده ای است که با اضافه شده به رنگ، این خاصیت را در آن ایجاد کرده و مانع شره کردن رنگ می شود. به عبارتی Fumed silica یک بهبود دهنده خوب جریان است که مانع چسبیدن ذرات به هم می شود.

تولید اروزیل

روش تولید اروزیل، فرایند هیدرولیز شعله با ترکیباتی مانند کلرید سیلیکون است. در این فرایند، ابتدا تبخیر شدن کلرید اتفاق افتاده و سپس ترکیب آن با هوا و هیدروژن انجام می گیرد. بعد از این واکنش، انتقال به اتاق احتراق صورت می گیرد. ظرف مدت چند ثانیه، تشکیل سیلیس پودری سفید را زیر شعله می توان مشاهده کرد. بعد از خنک شدن سیلیس، جداسازی مواد جامد از گازهای مربوطه صورت می گیرد.

بعد از تولید، برای فروش اروزیل بسته های ۱۰ کیلوگرمی از آن تهیه و روانه بازار می شود. کشورهای مختلفی به تولید این ماده معدنی پرکاربرد می پردازند.

خاصیت آب دوست و آب گریزی Fumed silica

به سیلیس اصلاح نشده، اروزیل آب دوست می گویند که تقسیم آن به اکسیدهای مخلوط و دی اکسید سیلیسیم است. اگر روی سیلیس آب دوست، عملیات شیمیایی با سیلان، سیلازان یا سیلوکسان انجام شود، اروزیل آب گریز (هیدروفوبیک) حاصل می شود.

مزایای استفاده از اروزیل

از مزیت های کاربرد اروزیل می توان به مقاومت بالای آن در برابر ساییدگی، خاصیت روان کنندگی و آنتی کیک، ضد رسوب بودن، ضخیم بودن، مقاومت خوب در برابر ریزش، قدرت جذب پیشرفته و همچنین مقاومت در برابر خوردگی اشاره کرد.

بر اساس این خواص مهمترین کاربرد اروزیل در صنایع به عنوان حجم دهنده لاستیک و سیلیکون است. با این ترکیب، میزان ویسکوزیته مایع بالا می رود. اگر کف سیلیکا را به ترکیبات دیگر اضافه کنیم، خاصیت ژله ای در آن ها ایجاد می کند. نتیجه ی ایجاد حالت ژله ای، بسته بندی و حمل و نقل راحت است.

اروزیل می تواند به عنوان براق کننده در لوازم آرایشی و بهداشتی و به عنوان یک غلظت دهنده در آن ها به کار برده شود.

خرید و فروش اروزیل می تواند برای کاربرهایی چون تولید جوهر چاپ، ساخت رزین های پلی استر، سرامیک سازی، مرکب سازیف روان کننده های بتن، صنعت فایبر گلاس، تهیه خمیر دندان و … باشد.

موارد ایمنی کار با اروزیل

Fumed silica باید به طور دربسته در محیط های خشک و خنک نگهداری شود. همچنین این مواد نباید در تماس با منایع تولید حرارت و یا رطوبت باشد. نباید منبعی از تولید جرقه الکتریکی در محل نگهداری اروزیل باشد. در هنگام کار با این ماده باید از ماسک، عینک و لباس کار مخصوص استفاده شود. با این که کف سیلیکا خطر سمیتی ندارد، اما بهتر است نکات ایمنی هنگام کار با آن رعایت شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا