Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

حلال اروزیل چیست؟ – خواص و فرایند تولید اروزیل

حلال اروزیل با توجه به گریدهای مختلف آن می تواند آب، اتیلن گلیکول و یا حلال های شیمیایی دیگر باشد. علاوه بر حلالیت، از خواص فیزیکی دیگر اروزیل می توان به حجم دهندگی و سبک بودن و حالت جامد پودری و رنگ سفید آن اشاره کرد. چگالی اروزیل ۲,۲ گرم بر سانتی متر مکعب و نقطه ذوب آن ۱۷۰۰ درجه سانتی گراد است. همچنین PH اروزیل بین ۵,۴ تا ۷,۳ در دمای ۲۰ درجه سانتی گراد است. در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک به حلال اروزیل و کاربرد آن می پردازیم.

اروزیل چیست؟

فرم سیلیکا یا همان اروزیل از اوایل دهه ۴۰ میلادی بسیار مورد توجه بوده در بسیاری از صنایع کاربرد زیادی دارد. زیرا این ماده در اثر فرایندی گرماده و با سوختن تترا کلرید سیلیکون روی شعله اکسیژن- هیدروژن تولید می شود. به جهت همین فرایند تولید، کاربردهای حیرت آوری از آن مشاهده می شود. ساختار اروزیل از ذرات آمورف ریز و پراکنده ای تشکیل شده است که با کمک گروه های بسیار واکنش پذیر سیلانول به هم متصل شده اند. داشتن چنین مساحت سطح و عدم وجود منافذ، آن را برای بسیاری از واکنش های شیمیایی در دسترس قرار می دهد.

اروزیل چیست؟
اروزیل چیست؟

به عنوان مثال کاربرد اروزیل در فرایند قرص سازی و پر کردن کپسول، به جهت  داشتن اندازه ریز و مساحت ویژه بزرگ، مناسب خواهد بود.

ویژگی های فیزیکی اروزیل

اروزیل از سیلیس یا دی اکسید سیلیسیوم تشکیل دشه و فرمول مولکولی SiO۲ دارد. به این ماده کف سیلیکا نیز گفته می شود که در صنایع شیمیایی و پالایشگاه ها به کار گرفته می شود. ذرات تشکیل دهنده اروزیل، اندازه ای بین ۵ تا ۵۰ میلی متر بوده و مساحت سطح آن نیز بین ۵۰ تا ۶۰۰ متر مربع بر گرم است.

کاربرد اروزیل در بسیاری از صنایع است به جهت داشتن چنین خاصیتی است. از جمله خواص دیگری که کاربرد این ماده را فراوان کرده است، روان کنندگی و قابلیت جذب بالای آن است. اروزیل ماده ای بسیار مقاوم در برابر خوردگی بوده و به عنوان ماده ای رسوب دهنده، ضخیم کننده و مقاوم در برابر ساییدگی به کار برده می شود.

تولید اروزیل

همان طور که به فرایند تولید اروزیل اشاره شد، پیرولیز تترا کلرید سیلیکون و یا شن کوارتز تبخیر شده در دمای ۳۰۰۰ درجه سانتی گراد برای این منظور به کار برده می شود. این ترکیب را با استفاده از شعله هیدروژن – اکسیژن، و هیدرولیز شعله کلروسیلان در دمای ۱۸۰۰۸ درجه سانتی گراد تهیه می کنند. علت تشکیل محصول آمورف از این ماده نیز، خنک شدن سریع ماده در حالت مذاب در این فرایند تولید است.

خواص اروزیل

کاربرد اروزیل در صنعت به عنوان ماده ای فیلرکننده و بهبود دهنده خواص مانند مقاومت تنشی و مقاومت سایندگی در الاسترومرهاست. در لمینت و ژلکوت نیز این ماده کاربرد دارد.

برای صنعت غذا، کاربرد اروزیل جهت ایجاد غلظت بوده و همچنین به عنوان ماده آنتی کیک در مواد غذایی پودری استفاده می شود.

در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی، اروزیل به عنوان ماده ای خشک کننده به کار رفته و می تواند خاصیت براق کنندگی در این لوازم ایجاد کند. با کاربرد اروزیل در خمیر دندان، برای ایجاد سایش و از بین برنده جرم دندان استفاده می شود.

در داروسازی نیز اروزیل برای تثبیت امولسیون ها و در نقش یک عامل غلیظ کننده معلق کننده تیکسوتروپیک در ژل ها استفاده می شود. همچنین در آئروسل های داروسازی، فوم سیلیکا جهت از بین بردن ته نشینی سخت، تقویت معلق شدن ذرات و کم کردن گرفتگی نازل های اسپری استفاده می شود. در ترکیب شیاف های دارویی دارای مواد افزودنی چربی دوست نیز اروزیل اضافه می شود تا میزان ویسکوزیته آن زیاد شود.

در جوهرهای چاپ، مواد درزگیر، رزین های پلی استر غیراشباع و همچنین به عنوان تنظیم کننده ویسکوزیته رنگ ها و پوشش ها نیز از فرم سیلیکا استفاده می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا