Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

چرا باید آنتی اسکالانت تزریق کنیم؟

آنتی اسکالانت ها ترکیباتی رسوب‌زدا هستند که از اهمیت بالایی در صنعت برخوردارند. از کاربرد آنتی اسکالانت در تصفیه آب به‌ویژه دستگاه‌های تصفیه آب اسمز معکوس استفاده می‌شود. استفاده از آنتی اسکالانت موجب حذف رسوب غشای ممبران ها شده و کیفیت تصفیه آب را افزایش می دهد. توجه شود که استفاده درست از آنتی اسکالانت موجب افزایش عمر دستگاه های تصفیه و کاهش هزینه های مربوط به تعویض ممبران می‌گردد. انواع مختلفی از آنتی اسکالانت تولید و در بازار عرضه می شوند. این ترکیبات با توجه به نوع و حجم رسوب انتخاب می‌شوند. قیمت آنتی اسکالانت با توجه به نوع و کیفیت آن می‌تواند مقادیر متفاوتی را داشته باشد. برای خرید آنتی اسکالانت در انواع مختلف از طریق سایت‌های معتبر اقدام نمایید.

در ادامه این مطلب به بررسی خواص و کاربرد آنتی اسکالانت و موارد مصرف آن می پردازیم. با ما همراه باشید تا بیشتر با این ماده صنعتی آشنا شوید.

آنتی اسکالانت چیست

آب خام املاح و نمک های معدنی مختلفی را به همراه دارد. در حین عبور از غشای ممبران این املاح بر روی ممبران رسوب کرده و به مرور موجب گرفتگی منافذ غشای ممبران خواهند شد. این امر به کاهش راندمان آب خروجی از سیستم آب شیرین کن RO می شود. در این مواقع می‌توان از کاربرد آنتی اسکالانت استفاده نمود. آنتی اسکالانت ها ترکیباتی ضد رسوب هستند و جهت پاک‌سازی سیستم‌های تصفیه آب و جلوگیری از تشکیل رسوب ممبران های صنعتی به سیستم های آب شیرین کن تزریق می‌شوند.

محلول انتی اسکالانت جهت کاهش اثرات رسوباتی همچون کربنات کلسیم، سولفات کلسیم، سولفات باریم و سولفات استرونیوم استفاده می‌شود که بر غشای پلی آمید یا ممبران دستگاه آب شیرین کن تشکیل شده اند.

انواع آنتی اسکالانت

انتی اسکالانت پایه فسفاته

انواع پایه فسفاته حاوی گروه‌های عاملی اسید کربوکسیلیک و فسفاته هستند. انتی اسکالانت فسفاته از بهترین نوع انتی اسکالانت ها جهت جلوگیری از تشکیل رسوب است. از ضعف این نوع می توان به خاصیت پراکنده سازی کم اشاره نمود.

انتی اسکالانت پایه پلیمری

انواع پایه پلیمری از وزن مولکولی بالایی برخوردارند. این ترکیبات قدرت رسوب زدایی انواع رسوبات همچون رسوبات کربناته و سولفاته را دارا دارند. انتی اسکالانت پایه پلیمری برای جلوگیری از ایجاد رسوب در آب های دریا، آب های لب شور و آب هایی با سختی بالا کارایی فراوانی دارد. خرید انتی اسکالانت در انواع مختلف در صنایع صورت می‌پذیرد. البته قیمت آنتی اسکالانت های مختلف است.

مزایا ضد رسوب آنتی اسکالانت

انتی اسکالانت ها با پیوستن به آلاینده‌های موجود در آب از اتصال و چسبندگی رسوبات به سطح ممبران در دستگاه‌های آب شیرین کن صنعتی جلوگیری می‌کنند. این مواد موجب عبور آلاینده ها و املاح آب از داخل ممبران شده و موجب خروج آن‌ها به همراه پساپ از سیستم RO می‌شوند.

استفاده از این ترکیبات به‌قدری حائز اهمیت است که عدم استفاده از انتی اسکالانت می‌تواند آسیب جدی به ممبران های دستگاه RO زده و موجب کاهش دبی خروجی و بالا رفتن TDS آب گردد. استفاده از انتی اسکالانت در دستگاه اسمز معکوس RO برای افزایش طول عمر ممبران و افزایش راندمان جریان خروجی امری بسیار ضروری محسوب می‌شود. قیمت آنتی اسکالت های مورد استفاده در صنایع با یکدیگر متفاوت است.

روش استفاده از آنتی اسکالانت

در دستگاه‌های آب شیرین کن صنعتی و روش اسمز معکوس استفاده از انتی اسکالانت پس از فیلتر شنی و کربنی و پیش از فیلتر میکرونی صورت می‌پذیرد. با تاثیرگذاری آنتی اسکالانت، رسوب کمتری بر فیلتر میکرونی ایجاد خواهد شد.

عوارض آنتی اسکالانت نامرغوب

چنانچه از انتی اسکالانت به‌درستی استفاده نشود، نه‌تنها موجب رفع گرفتگی فیلتر ممبران نخواهد شد، بلکه مشکلات جدی را در سیستم تصفیه آب فراهم خواهد نمود. در ادامه به برخی از این مشکلات اشاره شده است. کاربرد این ماده موجب افزایش خرید آنتی اسکالنت ها شده است.

  • افزایش فشار بر پمپ طبقاتی و در نهایت خرابی آن
  • افزایش مصرف انرژی
  • کاهش دبی آب خروجی
  • افزایش یافتن مقدار املاح و در نتیجه افزایش TDS آب خروجی
  • افزایش نیاز به شستشوی ممبران و در نتیجه کاهش عمر مفید ممبران
  • نیاز بیشتر به تعویض کوتاه مدت فیلتر ممبران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا